Google Search Console optimalisaties

• 27 November 2020
  • 6 reacties
  • 373 Bekeken

Hoi, 

Ik zie geregeld meldingen in Google Search Console dat de mobiele bruikbaarheid van de webshop te wensen overlaat. Het gaat om twee soorten meldingen: “tekst te klein om te lezen” en “klikbare elementen te dicht bij elkaar”. Ik heb ondertussen het lettertype op alle pagina's vergroot, maar de meldingen blijven maar toenemen. Wat kan ik doen om deze meldingen te laten verdwijnen? Alvast bedankt voor het meedenken. 

Groeten, Corne

6 reacties

Reputatie 2
Badge +3

Ik heb deze meldingen ook sinds 1 november. Elke dag krijg ik die melding en laat ik ze opnieuw valideren. Het gekke is dat ze op maandag minder worden en naar mate de week vordert het aantal pagina's die fout zijn hoger wordt. Ik heb hier al een mail over gestuurd naar mijn webwinkel en kreeg het volgende antwoord:

Bedankt voor je mailtje en goed dat je een en ander even navraagt! 

Google stuurt standaard dit soort mailtjes.

Wat we eigenlijk altijd aangeven bij dit soort mailtjes: wat vind je zelf? Google is een robot die door sites heenloopt zonder menselijk oog. Er wordt aangegeven dat het lettertype te klein is en de klikbare elementen te dicht op elkaar staan. We krijgen dit vaker te horen dat dit gemeld wordt. Dit zijn standaard meldingen en we geven altijd aan: kijk wat je er zelf van vindt. Vraag het aan mensen om je heen. Is de tekst leesbaar en kan je goed klikken op de klikbare elementen? Dan zou ik me er niet druk om maken. Kijk vooral naar wat jouw eigen ervaring is en die van je klanten. Jij en zij zijn degene die met jouw winkel uit de voeten moeten. Ik denk dan ook dat je deze mail kan negeren. Deze mailtjes worden standaard gestuurd naar alle webwinkeliers zonder dat een mens beoordeeld heeft of de suggesties wel écht van toepassing zijn op deze winkel. 

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik vermoed dat het toch invloed heeft op de de mobiele gebruikers en het tonen van mijn shop door Google aan mobiele gebruikers. Sinds ik deze meldingen krijg dus sinds 1-11 zijn de mobiele gebruikers minder geworden dan toen de meldingen er niet waren en 90% komt normaal gesproken via mobiel en nu dus veel minder en meer via desktop. Kan toeval zijn, maar blijf toch elke dag die fouten valideren en hopelijk verdwijnen ze snel.

Reputatie 3
Badge +2

Meestal is het lettertype zelf het probleem niet. Zeker niet als je bezoekers die wel prima vinden.

Het probleem is vaak ergens anders te vinden. Dan zit er een link te dicht bij een andere link. Kijk bijvoorbeeld of je menu te dicht op elkaar zit, of dat je een afbeelding hebt met een link erachter die dicht bij tekst staat.

Meestal is het op te lossen met wat meer marge rond afbeeldingen/menu-items. Als je veel links in je tekst hebt dan kun je soms de regelafstand iets aanpassen. 

En ja, ik zou dit probleem inderdaad toch oplossen. Ook als je bezoekers het probleem niet ervaren.

Reputatie 2
Badge +3

Begin dit jaar kreeg ik elke dag foutmeldingen van Google Search console over de mobiele bruikbaarheid. Op een gegeven moment waren die problemen opgelost en bleven de meldingen uit.

Sinds vorige week krijg ik ze weer iedere dag en de foutmeldingen lopen per dag op. Is er sinds vorige week iets veranderd bij MWW voor de mobiele bruikbaarheid dat deze fouten er nu weer zijn?

Reputatie 7
Badge +16

@Nancy Wij hebben hierin niks aangepast, ook daarvoor niet. Wordt er aangegeven wat de fouten zijn?

Reputatie 2
Badge +3

@Ebbe ja dezelfde meldingen als eerder dit jaar: tekst te klein om te lezen en klikbare elementen te dicht op elkaar. Ook ik heb niks aangepast qua lettergrootte. Het probleem is ook op pagina's zoals privacyverklaring en contact en ook op nieuwe pagina's die ik heb aangemaakt, maar waar nog geen producten op staan.

Reputatie 7
Badge +16

@Nancy ik heb je shop via SEOptimer gecontroleerd, zij geven net wat meer informatie. Je ziet daar bij het onderdeel Usability ‘tap targer sizing’. Je vindt daar de pagina's waar klikbare elementen (links) te dicht op elkaar staan. Waar het op neer komt is de hyperlinks meer ruimte te '’geven'’. Dit kan door een link op een andere pagina te plaatsen met shift-enter en simpelweg een extra spatie. 

Verder zie je bij Legible font sizes dat er een lettertype 11pixels groot is. Dat gaat om het onderste gedeelte in de footer. Dit is niet aan te passen en zou ik ook niet aanpassen. Dit is allesbehalve relevant. 

Groet,
Ebbe

Reageer