Gelijke prijzen binnen en buitenland vragen maar toch btw rekenen, hoe?

• 28 November 2020
  • 7 reacties
  • 161 Bekeken

Badge

Ik loop met mijn webshop tegen het volgende aan, ik heb 1 product voor 23,- en ik wil dat de hele wereld dat ervoor betaalt (incl btw)

Nu had ik dus ook incl btw ingesteld. Maar schijnbaar betalen mensen in Amerika dan nog maar 19,-.

De webshop snapt blijkbaar dat ze in Amerika geen btw hoeven te betalen, maar ik vind de totaal prijs dan ineens wel weer erg laag worden.

Ik wil dus voor de hele wereld gewoon 23,- (incl btw). Hoe doe ik dat?

Ik zie in mijn webshop dat ik de opties heb, 1) prijzen excl btw noemen, 2) prijzen incl btw noemen 3) btw niet noemen.

Mag ik dat laatste ook doen? En hoe zit dat dan met btw afdragen in Nederland (kan dat als je ‘btw niet noemen’) hebt gedaan?

Wanneer ik ga voor ‘excl btw’ ga, betaalt europa ineens wel weer veel… (en als ik er over lees mag dat ook helemaal niet). Maar of niet noemen ook mag, kan ik niet vinden…

Ik verkoop enkel aan particulieren.

Of hoe los ik dit probleem op, en zorg ik ervoor dat iedereen gewoon hetzelfde bedrag betaalt. 

Als iemand dit weet, hoor ik dat heeeeel graag, want de webshop staat dus al live en de bestellingen lopen binnen...

Groet,

Jolien

7 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Een Amerikaan hoeft hier geen btw te betalen volgens mij. De verkoop zou dan geboekt moeten worden als exclusief btw. Ik weet niet of de webwinkel dat ook zo registreerd en of je daar speciale vermeldingen voor op de factuur moet zetten. Btw die je niet ontvangt draag je ook niet af dus voor je netto omzet maakt dat dan niet uit.

Badge

Nee dat klopt… En voor netto omzet maakt dat inderdaad ook niet uit inderdaad!:)

Ik wil alleen toch graag kunnen communiceren dat de hele wereld hetzelfde bedrag betaalt (ik heb een groot internationaal instagram account)

En ook al stel je nu een bepaalt bedrag in (incl btw) mijnwebwinkel trekt voor landen buiten europa die btw er weer af. Waardoor de prijzen wisselen.

Maar hoe doe ik dit...

Reputatie 7
Badge +8

Dat zou iemand van mww moeten weten als daar iets voor is. Anders alles ex btw erop zetten maar dat is voor particuliere verkoop verwarrend lijkt me.

Badge

Je mag prijzen niet eens excl btw erop zetten toch? Dus ik snap sowieso niet dat die optie erop staat…

Ook mag je niet aan verschillende landen verschillende prijzen aanbieden https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/checklist-verkoop-via-internet (punt 7)

Dus dat MWW nu mensen buiten Europa 21% minder laat betalen op het totaal bedrag, mag volgens mij ook niet? Dan is het toch gewoon feit dat een consument buiten europa minder betaalt

Reputatie 7
Badge +8

Ik neem aan dat klanten buiten Europa een importheffing moeten betalen boven een bepaald bedrag, net als hier bij pakketjes van bv ali express. De btw is een apart bedrag dat winkeliers voor de belasting moeten heffen in mijn ogen.

Reputatie 7
Badge +16

Ik neem aan dat klanten buiten Europa een importheffing moeten betalen boven een bepaald bedrag, net als hier bij pakketjes van bv ali express. De btw is een apart bedrag dat winkeliers voor de belasting moeten heffen in mijn ogen.

Dat klopt :point_up_2: Voor klanten buiten de EU wordt het btw percentage op 0% gezet. Dit dus omdat de klanten dit betalen aan hun eigen overheid. Als je wel btw berekend, dan betaalt je klant dus 2x deze kosten. Meer informatie hierover lees je in dit artikel → 

Ik heb hetzelfde probleem als Jolien. Ik heb een vaste prijs voor mijn product en dat wil ik graag zo houden, ook als ik een pakje naar Amerika stuur.

Bovendien: de Belastingdienst schrijft dat je alleen 0% btw voor landen buiten de EU mag rekenen als je de benodigde papieren van de douane kunt laten zien. Als je die niet hebt, MOET je 9% of 21% btw rekenen. Ik heb die douanepapieren niet, dus ik mag helemaal geen 0% btw rekenen. Maar MijnWebwinkel heeft al voor mij bepaald dat het 0% btw is en maakt het mij dus erg moeilijk.

De logische oplossing zou zijn om webwinkeliers te laten kiezen: wel of geen 0% btw. Zou dat mogelijk zijn, team MijnWebwinkel?

Reageer