Vraag

Gegevens van een klant wissen

• 23 July 2021
  • 6 reacties
  • 89 Bekeken

Een klant die eenmalig iets heeft besteld in mijn webwinkel is onlangs overleden. Haar echtgenoot vraagt mij haar gegevens te wissen. Ik verstuur geen nieuwsbrieven oid. Is dit dan nodig en zo ja, hoe doe ik dat?

Groet Terry

6 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Je kunt bij bezoekers/klanten evt klanten verwijderen, áls ze zich hebben aangemeld, ook bij de nieuwsbrief kun je dat doen, stel dat je ooit nieuwsbrieven gaat versturen :slight_smile:

Reputatie 5
Badge +7

Een klant die eenmalig iets heeft besteld in mijn webwinkel is onlangs overleden. Haar echtgenoot vraagt mij haar gegevens te wissen. Ik verstuur geen nieuwsbrieven oid. Is dit dan nodig en zo ja, hoe doe ik dat?

Groet Terry

Wat CoutryatHome al zegt dat kun je verwijderen, maar je mag de order niet verwijderen, of je moet hem zelf ergens hebben opgeslagen/uitgeprint. Dit ivm de belasting.

Reputatie 1
Badge +5

Ik vind dit ook heel gek, ik krijg deze vraag ook wel eens 5-7 keer per jaarmeestal.

Ik verstuur ook nooit nieuwsbrieven, en dan vraag ik me echt af hoe een klant die 2-3 jaar geleden wat gekocht heeft er dan bij komt ons te vragen om zijn info te verwijderen.. wordt er spam verstuurd wat wij niet zien ofzo vraag ik me dan af.

Reputatie 6
Badge +9

Soms kijken klanten gewoon de mailbox even na.. zou er niet teveel achter zoeken. Gelukkig ooit 1x die vraag gehad in 15 jaar ivm overlijden :relieved:

Reputatie 7
Badge +8

Wij hebben dit nog niet meegemaakt maar volgens mij is het een recht van een klant om zijn persoonsgegevens gewist te krijgen. Zo mag iemand ook navragen welke gegevens je van ze hebt volgens de avg als ik het goed heb. Zijn denk ik nabestaanden die alles erg netjes willen afsluiten. Alleen de gegevens die je voor de belasting moet bewaren mag je pas na 7 jaar wissen.

Reputatie 7
Badge +9

Wij hebben dit nog niet meegemaakt maar volgens mij is het een recht van een klant om zijn persoonsgegevens gewist te krijgen. Zo mag iemand ook navragen welke gegevens je van ze hebt volgens de avg als ik het goed heb. Zijn denk ik nabestaanden die alles erg netjes willen afsluiten. Alleen de gegevens die je voor de belasting moet bewaren mag je pas na 7 jaar wissen.

Klopt, de klant mag dit verzoeken, dat heeft met de AVG-wetgeving te maken.

Ik zou gewoon even nakijken of het e-mailadres niet meer geregistreerd staat bij je qua klantaccount of nieuwsbrief, en dan netjes terugmailen dat de gegevens gewist hebt voor toekomstige correspondentie. De order hoef je dan ook niet te verwijderen, daar komt geen opvolging meer op.

Reageer