Beantwoord

Geen orders meer?

  • 5 March 2022
  • 50 reacties
  • 1513 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik heb de laatste week geen websiteorders meer ontvangen behalve de orders die ik zelf heb ingevoerd en een order die de klant na telefonisch advies geplaatst heeft. De weken ervoor was het ook al extreem rustig. Echt heel erg vreemd, normaliter ontvang ik al jaren minimaal 3-4 orders per dag. Meer mensen met deze ervaring, of een suggestie waar dit aan zou kunnen liggen?

icon

Beste antwoord door Esther72 5 March 2022, 12:36

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hi allemaal,

Bedankt voor de reacties. Begrijpelijk dat er hier vragen over worden gesteld. Dit soort situaties blijft altijd lastig. Er zijn zoveel factoren die hiervan afhangen. Het weer is van invloed, corona maatregelen of juist het loslaten daarvan, steeds groeiende concurrentie, de bug in de checkout, stijgende prijzen, de situatie in Oekraïne, de periode in het jaar. Dit allemaal kan invloed hebben op verkopen.

Mocht de situatie zich voordoen dat er de verkopen dalen ten opzichte van voorgaande jaren (en kijk niet alleen naar vorig jaar, dat is niet echt een betrouwbare benchmark), raak dan vooral niet in paniek. In plaats daarvan kun je op zoek gaan naar punten die je kunt optimaliseren. Heb jij verschillende landingspagina's al een tijd niet aangeraakt? Dan is dit het moment om hier verandering in te brengen. Door niks te wijzigen sta jij als het ware stil met je shop en word je ingehaald door de concurrentie. 

Ik heb hier verschillende artikelen gebundeld die gaan over SEO. Hier vind je bijvoorbeeld hoe je een zoekwoorden onderzoek kunt doen en wat je daarmee kunt bereiken. Hiermee zorg je ervoor dat je (weer) hoog in de ranking komt bij Google. 

Om je conversie te verhoging kun je verschillende artikelen via deze link raadplegen. 

Natuurlijk kun je voor conversie-/seo optimalisatie ook een online marketingbureau inschakelen. Je krijgt dan gepast advies over je webshop en wat je kunt optimaliseren. 

Een andere tip is - mocht je dat nog niet doen - om je te verdiepen in meerdere afzetkanalen. Zo kun je jouw producten aanbieden via bol.com, Fonq, Google Shopping etc. 

Uiteraard moeten wij er ook voor zorgen dat de software up-to-date blijft. Wij monitoren ons gehele platform nauwkeurig en ondernemen passende actie mocht dat nodig zijn. Zo blijven we (kleine) updates uitvoeren om de snelheid van de shops te optimaliseren. 

Mocht je hierover nog vragen hebben of advies willen, laat het mij dan weten. Ik ben geen CRO expert of iets dergelijks, maar ik kan jullie wel - mocht dat nodig zijn - in de juiste richting sturen.

Groet,
 

Reputatie 6
Badge +7

Bij mij is het ook veel stiller dan normaal. Februari is bij mij meestal een goede maand maar dat was deze keer niet zo. Het zal deels te maken hebben met de lockdown die opgeheven is maar ik vraag me ook af of er niet meer aan de hand is. De vele storingen van de laatste tijd zullen in ieder geval ook niet goed geweest zijn voor de verkopen.

Reputatie 7
Badge +16

Hi allemaal,

Het lijkt mij een goed idee om tips te delen over SEO, conversie optimalisatie, adverteren of wellicht andere zaken die relevant zijn voor je shop. Welke punten zouden jullie behandeld willen hebben? Dan zorg ik ervoor dat er relevante content voor wordt gemaakt waar jullie mee verder kunnen. Ik maak per onderwerp een apart topic aan waarin we met elkaar kunnen discussiëren over het specifieke onderwerp. Dus ben je ergens mee bezig, of wil je iets optimaliseren? Laat mij dan weten wat en ik zorg voor de juiste info. 

Groet, 

Reputatie 1
Badge +1

Hoi mede webwinkels,

Bij mij is het ook een stuk rustiger dan vorig jaar, januari was extreem druk. Februari juist extrreem rustig. Ik denk dat het met verschillende factoren te maken heeft. 

Wij hebben ook een showroom en daar is het juist drukker dan vorig jaar. 

 

Volgens mij is het i.d. bij alle webshops rustiger, gewoon lekker je ding blijven doen komt vanzelf weer goed!

 

 

Reputatie 4
Badge +5

Goed idee. Het is altijd fijn als je dat soort dingen kan delen. Ik zie, dat er veel verschillende soorten (web)winkeliers in de community zitten waardoor je (hopelijk) elkaar kan helpen verder te groeien zonder dat je direct een concurent een stapje verder helpt (hoewel ik eigenlijk geloof dat zelfs als je dat doet, je er niet slechter van wordt want er zijn genoeg (potentiele) klanten voor iedereen tenzij je een mega-store bent (maar dan verwacht ik je niet op dit forum :grin: )

@Ebbe voor mij is alles wat meer klanten/orders oplevert goed. 
En alle punten die je noemt wil ik zoveel als ik kan van weten / leren / delen.

Er is eigenlijk teveel om op te noemen maar zorgen, dat je zoveel mogelijk zichtbaar wordt tussen je concurenten is denk ik het belangrijkst. En vooral werkbare tips, die je direct kunt toepassen (dus niet wat je kunt vinden als je een beetje googled maar ervaringen van winkeliers, die ondervonden hebben wat wel / niet werkt. 

Reputatie 7
Badge +8

Hi allemaal,

Het lijkt mij een goed idee om tips te delen over SEO, conversie optimalisatie, adverteren of wellicht andere zaken die relevant zijn voor je shop. Welke punten zouden jullie behandeld willen hebben? Dan zorg ik ervoor dat er relevante content voor wordt gemaakt waar jullie mee verder kunnen. Ik maak per onderwerp een apart topic aan waarin we met elkaar kunnen discussiëren over het specifieke onderwerp. Dus ben je ergens mee bezig, of wil je iets optimaliseren? Laat mij dan weten wat en ik zorg voor de juiste info. 

Groet, 

@Ebbe, ik vond destijds de podcasts ook leuk bedacht! Ik heb toen eens met jou de podcast opgenomen over vormgeving en kleur (iets wat uit mijn vakgebied komt). Er zijn toen ook een paar podcasts opgenomen met andere winkeliers van MWW, ieder met tips uit eigen ervaring. Vond dat ook interessant. Nu luister ik tijdens mijn werk ALTIJD podcasts, op allerlei vakgebieden, dus zo pik je dan tussen het werken door ook interessante dingen op vind ik altijd. :sweat_smile:

Reputatie 3
Badge +4

Blij  dat er meer mensen zijn, hier exact hetzelfde probleem. De laatste order is van 28-02-2022 analytics is doodstil en ik blijf mijzelf de schuld geven. Ik heb al wat oxazepam geslikt. MWW wat is er aan de hand? De google search console ziet er volgens mij ook niet goed uit. Dit had ik al eerder gemeld. @Ebbe 

Reputatie 6
Badge +8


Toevallig ook deze week gekeken naar andere periode omdat het wel erg rustig was en merken een behoorlijke daling t.o.v vorig jaar. Nu zaten we vorig jaar nog in lockdown maar toch.. 

Weet niet of die haperingen in de checkout hier ook debet aan zijn.. het is zo wie zo een grillige tijd, veel nieuwe webwinkels in coronatijd zal vast meespelen. Het uitgave patroon nu alles weer open is zal ook verschoven zijn, ik probeer zelf ook allerlei verklaringen te bedenken.. :nerd:

Reputatie 4
Badge +5

Ik heb het analyseren van de ‘gewone’ mens al een paar jaar geleden opgegeven want het is niet te analyseren. Ik verkoop games en soms komt Avatar op tv en de volgende dag is de game ineens uitverkocht terwijl ik hem de maanden ervoor niet 1 keer verkocht had ;-)

Wat mij vooral helpt is het feit, dat ik naast de webwinkel ook een account op bol.com heb, zowel in Nederland als België als ook een tweede webwinkel en op een aantal vergelijkingssites en marktplaats sta.

Op dit moment is het (sinds een dag of 4) overal rustiger geworden maar ook vorig jaar was maart een mindere maand dan januari en februari (bij mij dan).

En als het overal wat rustiger wordt dan ligt het niet aan 1 ding maar aan 'de mens’ :D

Ik weet niet of het helpt maar bij mij is het al 10 jaar zo dat maart / april de rustigste maanden van het jaar zijn. En voorals nog is het bij mij vergelijkbaar met vorig jaar (een heel klein beetje beter zelfs).

Maar ook ik word na 1 rustige dag al onrustig en dat helpt me altijd om nieuwe dingen te zoeken om beter om te zetten (marketing, nieuwe voorraad, etc). Daarmee maak ik me nuttig in de winkel bij rustigere tijden en profiteer ik er extra van als het weer aantrekt.

Reputatie 4
Badge +6

Hier zag ik meteen een daling in aantal orders na dat de lockdown was opgeheven. En afgelopen 2 weken was het vakantie, dat merk ik ook. En nu schijnt de zon weer meer. Mijn conclusie is dat mensen gewoon even met andere dingen bezig zijn. 

Van de week wel een hele middag niks gehad, maar toen bleek mijn website uit de lucht te zijn. Dat had ik achter de schermen niet door. Gelukkig was dat snel opgelost. 

Maar de orders staan gelukkig niet stil. Dat lijkt me inderdaad wel heel raar en verontrustend. 

Reputatie 4
Badge +6

Hmmm…. Klinkt inderdaad of er echt meer aan de hand is. Raar hoor.
Ik hoop dat MWW er iets mee kan en begrijpt wat er gebeurd. 

Reputatie 4
Badge +6

Ik zie dat ik echt wel minder bezoekers heb op de website. De orders die ik gister heb binnen gekregen zijn wel een mix van vaste klanten en nieuwe klanten waarbij de website gevonden is via Google. 

Reputatie 6
Badge +7

Mijn prijzen zijn niet gestegen dus daar ligt het bij mij  niet aan.

Reputatie 7
Badge +8

Ik merk het in mijn shop ook, maar ben bang dat het een combinatie is van verschillende factoren. Inderdaad ook zoals @evv, de prioriteiten liggen bij mensen misschien net even anders nu er o.a. een oorlog begonnen is, lockdown is voorbij - dus de winkels zijn weer open, tegelijkertijd alsnog veel mensen besmet en/of ziek, lekker weer (dan schiet bij mij in ieder geval altijd de verkoop in woonaccessoires omlaag, de tuinmeubelen zullen vast bij iemand juist gaan stijgen :joy: )… 

Maar toch maak ik me wel zorgen. Ik kreeg ook een foutmelding van Google, zoals @Trudy ook aangaf. Misschien ziet MWW het ook bij alle shops voorbij komen dat het rustiger is?

Reputatie 5
Badge +7

Ook hier is het rustiger. Maar we hebben afgelopen weekend beurs gehad en ook daar was het veel rustiger. Ik denk dat er verschillende factoren meespelen en dat mensen ook bang zijn om geld uit te gaan geven. Als ik kijk wat wij nu aan gas, energie (tja ook wij zijn de dupe van een overname door faillisement van energiebedrijf dus kosten stijgen de pan uit) maar ook brandstof voor de auto per maand  kwijt zijn geef ik ook veel minder aan luxe dingen uit. 

Reputatie 3
Badge +4

Alles kan invloed hebben, als er volgens mww niets aan de hand is, zoals ik begrijp, dan rest mij niets anders dan afwachten. Misschien willen de collega's die gereageerd hebben op dit topic wekelijks updates geven over wel of geen orders en of veranderingen. Dan kunnen we het een en ander monitoren. Ik heb dit echt nog nooit meegemaakt.

 

Reputatie 4
Badge +5

Wil ik best doen Johan (als ik het niet vergeet maar de laatste tijd vind ik mezelf regelmatig op de community site) ;-)

Reputatie 1
Badge

Hoi @Ebbe ons probleem, tijdelijk niet zichtbaar op google (denken we), lijkt voort te komen uit foutmeldingen in Google in verband met dekkingsproblemen. We proberen dit al enkele uren op te lossen, maar komen er niet uit. 19 fouten hebben betrekking op omleidingsproblemen ( Het gaat veelal om artikelen die al heel lang verwijderd zijn van onze website). En 6 fouten geindexeerd, maar geblokkeerd door robots.txt.  
Hoe kunnen we die blokkades door robots.txt oplossen? De 6 problemen lijken zich af te spelen bij de check out: 

Kan jij dit verklaren of weet je hoe we dit kunnen oplossen.

Alvast bedankt voor je reactie.

 

Hier is het ook aanzienlijk rustiger! :(

Reputatie 7
Badge +8

@Ebbe is er echt niets aan de hand met jullie systeem?

@Johan zoals Ebbe al heeft aangegeven is er niets aan de hand met het systeem zelf.

Ik denk eerlijk gezegd echt dat er op dit moment zoveel dingen spelen in de wereld, hoorde net ook weer op het nieuws dat mensen minder te besteden hebben en i.v.m. diverse prijsverhogingen e.d. alles in de portemonnee voelen. En dat het leven dit jaar 5,2% duurder wordt. En dan heb ik het echt even over boodschappen, vaste lasten etc. die verhoogd zijn. Kan me helemaal voorstellen dat zogenaamde ‘luxeproducten’ (zoals die ik in mijn webwinkel verkoop: woonaccessoires, sieraden etc.) niet broodnodig zijn, en dat daardoor orders ook uitblijven. Ik merk het zelf pas sinds een weekje, periode daarvoor was voor mij normaal qua orderaantallen. 

Misschien goed om ook eens te lezen:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/07/groei-internetomzet-zwakt-eind-2021-verder-af

Dus ik zou me niet al te druk maken om het MWW-systeem zelf eerlijk gezegd. Er is ook geen bewijsvoering dat een ander systeem dit probleem oplost, omdat dus ook het CBS een afzwakking constateert vanaf eind 2021.

Reputatie 4
Badge +5

@Nanaas Dat heb ik precies zo eerlijk gezegd. Bij mij is het ook pas echt sinds een week rustiger en games zijn ook niet broodnodig. Dus gewoon volhouden en je extra tijd nuttig gebruiken en voorbereiden voor als het weer drukker wordt en je weer geen tijd hebt voor nieuwe dingen.

Reputatie 3
Badge +4

Hoe is bij jullie het orderverloop de laatste tijd? Meer of iets minder?

Reputatie 1
Badge +1

Hoi Trudy,

Ik ervaar dat ook.

Reputatie 1
Badge

1 of 2 orders na 20 feb. Ipv minimaal 4 per dag staat denk ik los van klantgedrag, dit is te extreem. Ik heb het idee dat we niet meer bij Google zoekresultaten in beeld zijn . Van een klant kreeg ik vorige week een bericht of er problemen waren met onze site omdat ze overal de melding kreeg dat er ‘te vaak werd doorverwezen naar onze site’. Zelf ervaarde ik geen problemen en de dag erna kon ze wel weer op onze site. 
Gisterenavond kreeg ik een mail van Google  dat er een dekkingsprobleem gedetecteerd is op onze site. Als ik doorklik op de ‘check’ button blijken er 16 pagina’s niet zichtbaar. Een soortgelijke mail heb ik enkele weken geleden ook gehad en geprobeerd het op te lossen ( er stond op een gegeven moment: geen dekkingsprobleem) maar dit is materie waar ik echt niet in thuis ben. Bijna elke term die ze gebruiken moet ik eerst googelen😉
Wie heeft hier ervaring mee, en een tip om het op te lossen ?

@Ebbe weet jij misschien hoe dit komt, en vooral hoe ik het kan oplossen? Dit heeft me nu al eng veel omzet gekost :see_no_evil: 

 

 

Badge

Ook ik heb de afgelopen week geen orders binnen gekregen.
Nu staat er dan 1 in het orderoverzicht, maar niet in het beheer. 
Ik weet nu dus niet wie een order heeft geplaatst, en ook niet welk artikel.
Ook geen email ontvangen. 

www.boekenvandemarkt.nl

 

Reageer