Wellicht weten jullie al dat Google Analytics op termijn overgaat van Universal Analytics naar de nieuwe GA4 property structuur. Gisteren heb ik een nieuwe GA4 property aangemaakt via Google Tag Manager. In principe ging dit prima en sprak voor zich. Er worden ook gebeurtenissen bijgehouden zoals pageviews, zoekopdrachten etcetera. Echter werkt de E-Commerce module niet automatisch. Hiervoor moeten volgens mij aangepaste gebeurtenissen toegevoegd worden. Google poogt dit hieronder uit te leggen:
De instelling voor aangepaste gebeurtenissen ziet er dan zo uit:

Echter moeten er bepaalde parameters en waarden ingevuld worden wat ik niet helemaal begrijp. Gezien het bij Universal Analytics automatisch gaat, zoals Ebbe hieronder heeft uitgelegd:
Hoe activeer ik Google Analytics E-commerce? | Mijnwebwinkel community
Weet ik niet hoe ik de aangepaste gebeurtenissen moet instellen om E-commerce te meten met GA4. Heeft iemand dit wel voor elkaar gekregen en is er wellicht een eenvoudige uitleg hoe we dit kunnen instellen voor de Mijnwebwinkel webshops? Welke parameters en welke waarden we moeten invullen om de verschillende stappen binnen een aankoopproces te kunnen meten? Gezien GA4 de toekomst is lijkt het mij verstandig om nu al te beginnen met het verzamelen van data. Wellicht dat Mijnwebwinkel zelf hier een artikel aan kan wijden met uitleg?
Beste antwoord door Ebbe
Bekijk origineel