Beantwoord

GA4 (Google Analytics 4) E-commerce bijhouden instellen?

• 9 October 2021
  • 20 reacties
  • 1032 Bekeken

Reputatie 5
Badge +8

Wellicht weten jullie al dat Google Analytics op termijn overgaat van Universal Analytics naar de nieuwe GA4 property structuur. Gisteren heb ik een nieuwe GA4 property aangemaakt via Google Tag Manager. In principe ging dit prima en sprak voor zich. Er worden ook gebeurtenissen bijgehouden zoals pageviews, zoekopdrachten etcetera. Echter werkt de E-Commerce module niet automatisch. Hiervoor moeten volgens mij aangepaste gebeurtenissen toegevoegd worden. Google poogt dit hieronder uit te leggen:

[GA4] Gegevensverzameling voor e-commerce overzetten vanuit Universal Analytics - Google Analytics Help

De instelling voor aangepaste gebeurtenissen ziet er dan zo uit:

Echter moeten er bepaalde parameters en waarden ingevuld worden wat ik niet helemaal begrijp. Gezien het bij Universal Analytics automatisch gaat, zoals Ebbe hieronder heeft uitgelegd:

Hoe activeer ik Google Analytics E-commerce? | Mijnwebwinkel community

Weet ik niet hoe ik de aangepaste gebeurtenissen moet instellen om E-commerce te meten met GA4. Heeft iemand dit wel voor elkaar gekregen en is er wellicht een eenvoudige uitleg hoe we dit kunnen instellen voor de Mijnwebwinkel webshops? Welke parameters en welke waarden we moeten invullen om de verschillende stappen binnen een aankoopproces te kunnen meten? Gezien GA4 de toekomst is lijkt het mij verstandig om nu al te beginnen met het verzamelen van data. Wellicht dat Mijnwebwinkel zelf hier een artikel aan kan wijden met uitleg?

icon

Beste antwoord door Ebbe 12 October 2021, 10:25

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 4
Badge +6

@Goedhoesje.nl ik heb de mail van google ook vorige week gehad en ik heb toen gelijk een case aangemaakt bij support van MWW om dit te onderzoeken omdat het niet aan lijkt te sluiten bij de huidige implementatie van de Google Tag manager in MWW. 

Het antwoord was dat het op de ontwikkellijst gezet ging worden en onderzocht zou worden. Wellicht heeft @Ebbe al een update van het ontwikkelteam. Ik wil net als jij ook graag over op de nieuwe tag.

Reputatie 5
Badge +8

Hieronder wordt het een en ander ook uitgelegd, hoe je dit kan instellen via Google Tag Manager:

GA4 (Google Analytics 4) Ecommerce Tracking via GTM - Tutorial - Optimize Smart

Echter dient hiervoor de datalayer door Mijnwebwinkel aangepast te worden naar de nieuwe variabelen die Google Analytics 4 gebruikt.

Op de site van Google wordt uitgelegd dat het ook mogelijk is om de “oude” Universal Analytics variabelen te gebruiken, dan moet je in Tag Manager voor elk gebeurtenis een data layer variabele aanmaken. Hiermee geef je eigenlijk aan welke “oude” Universal Analytics variabele het equivalent is voor de nieuwe GA4 variabele. Dus het oude veld “id” dient “item_id” te worden en "revenue” moet bij GA4 “value” zijn. Dit stel je via Tag Manager in onder het kopje “variabelen”. Het wordt hier uitgelegd maar klinkt allemaal nog aardig ingewikkeld: [GA4] Gegevensverzameling voor e-commerce overzetten vanuit Universal Analytics - Google Analytics Help

Reputatie 7
Badge +16

@Goedhoesje.nl ik heb de mail van google ook vorige week gehad en ik heb toen gelijk een case aangemaakt bij support van MWW om dit te onderzoeken omdat het niet aan lijkt te sluiten bij de huidige implementatie van de Google Tag manager in MWW. 

Het antwoord was dat het op de ontwikkellijst gezet ging worden en onderzocht zou worden. Wellicht heeft @Ebbe al een update van het ontwikkelteam. Ik wil net als jij ook graag over op de nieuwe tag.

Ik heb niet echt meer nieuws dan het supportteam. Dit kwartaal gaan we er mee aan de slag om het te implementeren. Als er meer nieuws is, deel ik dat hier. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 1
Badge

12 - Oktober - 2021    - Volgens mij is het kwartaal om en nu gaat alles mis dus ze zijn er mee bezig???

Reputatie 5
Badge +5

Is hier misschien al een update voor? Ik wilde van het weekend er mee aan de slag gaan en heb me een beetje ingelezen tot ik op het gedeelte kwam waar de webwinkel ook aanpassingen moet krijgen….Ik zag dat dit forumbericht van een half jaar geleden is en de laatste melding van Ebbe ook een half jaar geleden is….

Dan moet er toch wel iets meer bekend zijn hoop ik?
Ik begrijp in ieder geval uit dit bericht dat ik nog niet over kan stappen zonder dat alles blijft werken (zoals de e-commerce module)

Reputatie 5
Badge +6

@Richard, ik heb hier op dit moment nog geen nieuws over. We weten inderdaad dat de ondersteuning voor Universal Analytics op termijn (halverwege volgend jaar) gaat stoppen maar op dit moment ondersteunen wij de nieuwe Google Analytics 4 nog niet. Ik kan op dit moment nog geen tijdspad aangeven waarop we GA4 gaan ondersteunen, dit is momenteel namelijk nog steeds in onderzoek.

Reputatie 5
Badge +5

Duidelijk Arjan. Dan blijf ik voorlopig met de oude property werken

Badge

Het zou heel fijn zijn als dit snel opgepakt kan worden, zodat we G4 kunnen koppelen. Om straks goed je data te kunnen vergelijken heb je back-data nodig. Dit betekent dat je uiterlijk in juli over moet op G4, om volgend jaar als de huidige analytics stopt, een jaar vergelijkingsdata te hebben. Ik hoor graag wat de planning hiervoor is! 
met vriendelijke groet, Sophie

Reputatie 7
Badge +16

Het zou heel fijn zijn als dit snel opgepakt kan worden, zodat we G4 kunnen koppelen. Om straks goed je data te kunnen vergelijken heb je back-data nodig. Dit betekent dat je uiterlijk in juli over moet op G4, om volgend jaar als de huidige analytics stopt, een jaar vergelijkingsdata te hebben. Ik hoor graag wat de planning hiervoor is! 
met vriendelijke groet, Sophie

Hi Sophie, we zijn hier mee bezig. Zodra er meer duidelijkheid is laat ik het hier weten. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 7
Badge +16

Hi allemaal,

We zijn hard aan het werk om voor 1 juli GA4 beschikbaar te stellen via de Google Tag Manager. We zijn daar nu de events voor aan het klaarmaken zodat je straks exact dezelfde data kunt meten zoals je nu met de huidige GA integratie kunt. Zodra het live staat meld ik mij hier weer met daarbij een stappenplan om GA4 te installeren via Google Tag Manager. 

Tot snel. 

Badge

Oh super! Dat is goed nieuws! 

Badge

Ik wilde hier ook heel graag mee aan de slag :) en vond dit topic. Benieuwd of er al meer nieuws is!

Reputatie 2
Badge +1

@Ebbe 

Hoe ver staat dit? 😊

Zeer benieuwd! 

Reputatie 7
Badge +16

@Ebbe

Hoe ver staat dit? 😊

Zeer benieuwd! 

We zijn nog hard aan het werk om de events, zoals pageviews, checktout etc. in GTM te kunnen laden We lopen dus enige vertraging op. Zodra jullie er mee aan de slag kunnen, worden jullie uiteraard op de hoogte gebracht. 

Reputatie 3
Badge +1

We zijn al weer een maand verder. Hoe staat het er nu voor?

Reputatie 3
Badge +1

Overigens wat wij hebben gemerkt met  onze twee websites is dat het zichtbare aantal views door privacy instellingen niet erg realistisch meer is.

We hebben op onze nieuwe website verschillende personen laten testen maar geen van allen was zichtbaar in Analytics.

Klopt het dat de privacy instelling ook van invloed is op het wel of niet kunnen afronden van een bestelling?

Reputatie 7
Badge +16

We zijn al weer een maand verder. Hoe staat het er nu voor?

We zijn nu echt bij de laatste puntjes aanbeland. Zodra die gereed zijn maak ik een aparte groep aan waarin we uitleggen hoe je dit instelt en we met een grote groep kunnen testen om te kijken of alle events goed binnen komen. Ik verwacht dit volgende week in gang te kunnen zetten. 

Reputatie 7
Badge +16

Hi allemaal,

De mensen die op topic hebben gereageerd hebben een uitnodiging ontvangen om deel te nemen aan de testgroep. We beginnen met een kleine groep om feedback te verzamelen en door te voeren. Later wordt GA4 uiteraard helemaal uitgerold. 

Reputatie 1
Badge +1

Volg even! 🐂

Wij volgen ook.

Reageer