Vraag

Doelen in Analytics kloppen niet meer, checkout/finish pagina gewijzigd?

• 11 November 2021
  • 13 reacties
  • 102 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6

Ik merk dat de doelen binnen Analytics (de trechters die ingesteld staan om te meten welke klanten succesvol een bestelling plaatsen en uitkomen op de checkout/finish pagina) sinds gisteren / vandaag niet meer het juiste aantal tonen. Deze kwamen altijd nagenoeg overeen met de transacties die de E-commerce module binnen Analytics meette, maar sinds vandaag worden er zo'n 20 doelen meer geteld dan dat er daadwerkelijk transacties zijn. Heb even in Analytics gedoken en ik zie dat er sinds gisteren een lange combinatie van letters en cijfers achter de checkout/finish/ pagina geplaatst worden. Zo ziet het eruit:

Voorheen kwamen klanten allemaal uit op checkout/finish/ , zonder enige combinatie erachteraan. Weet iemand waarom deze codes nu achter de checkout/finish/ pagina geplaatst worden? Sommige exacte combinaties komen 2 of 3x voor zoals te zien op de screenshot, ik vermoed dat hierdoor sommige doelen dubbel of 3x geteld worden. Is er iets gewijzigd bij Mijnwebwinkel of heeft het wellicht te maken met UPTMZ, waar ik toevallig sinds gisteren mee begonnen ben?

13 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb 0 verstand van analytics maar weet wel dat er bij mij sinds gister ook die codes erachter staan.. 

Reputatie 3
Badge +5

Goedemorgen!

Ik weet ook niet precies waar dit vandaan komt, dus ik vraag even na bij onze developers of zij hier meer van weten.

Reputatie 5
Badge +6

Bij mij staat er ineens ook en reeks cijfers achter.

Reputatie 3
Badge +5

Sinds gisteren wordt het order-id achter de URL gezet. Dit is een bewuste wijziging die ervoor zorgt dat de bedankpagina ook goed werkt als er geen sessie aanwezig is (doordat er bijvoorbeeld van browser wordt gewisseld tijdens de betaling). Als je deze doelen gebruikt zal je dus een aanpassing moeten doen om hiermee om te kunnen gaan. Hier: https://support.google.com/analytics/answer/1116091?hl=nl#multiple&zippy=%2Cin-dit-artikel-vindt-u-informatie-over-het-volgende staat beschreven hoe je dit precies doet.

Reputatie 5
Badge +6

Bedankt Arjan, ik ga er vanavond eens naar kijken. Het probleem lijkt echter (zoals te zien in mijn screenshot) dat sommige order-id's meerdere keren voorkomen of meerdere keren worden ingeladen. Hierdoor worden bepaalde orders dubbel of zelfs 3x geteld. Is er een mogelijkheid om deze dubbelen eruit te halen? Ik zie dat zo snel niet beschreven staan in de link waarnaar jij verwijst.

Reputatie 5
Badge +6

Is het mogelijk om deze pagina aan te passen met wat er nu exact ingevuld moet worden?
https://www.mijnwebwinkel.nl/blog/google-analytics-voor-je-webshop-%E2%80%93-deel-1-analytics-instellen

Voor mij is het namelijk best allemaal ingewikkelde materie.

Reputatie 5
Badge +6

Is het mogelijk om deze pagina aan te passen met wat er nu exact ingevuld moet worden?
https://www.mijnwebwinkel.nl/blog/google-analytics-voor-je-webshop-%E2%80%93-deel-1-analytics-instellen

Voor mij is het namelijk best allemaal ingewikkelde materie.

Ik denk niet dat wij dit zelf kunnen oplossen Jacqueline. Sinds dat er een order-id wordt gekoppeld aan de /checkout/finish/ pagina, wordt deze op de een of andere manier dubbel geteld door Analytics. De order-id wordt dus dubbel geladen, waardoor Analytics eenzelfde bestelling in veel gevallen dubbel telt. Zie bijv. de trechterweergave hieronder:

Je ziet hierboven dat 61 klanten naar de One Page Checkout gaan, 37 hiervan hebben daadwerkelijk de bestelling geplaatst (gaan door naar de /checkout/finish/ pagina) maar Analytics telt opeens 63 behaalde doelen (bestelling geplaatst). Je ziet dat volgens de trechter 26 klanten het bestelproces ingaan via de “checkout/finish” pagina, wat in principe niet mogelijk is (deze pagina wordt pas geladen nadat de bestelling daadwerkelijk geplaatst is, hier kan een klant in principe niet zelfstandig naar navigeren). Ergens vindt er dus een dubbele telling plaats, mogelijk tijdens het betaalproces? Hier zou Mijnwebwinkel naar moeten kijken en moeten oplossen om de dubbelen eruit te halen, dit is denk ik niet iets dat wij zo eenvoudig via Analytics zelf kunnen oplossen.

Reputatie 5
Badge +6

Ah, ik zie wat je bedoelt, dit lijkt me idd ook iets wat door MWW opgelost moet worden.

Reputatie 3
Badge +5

Ik ga navragen of er iets aan onze kant moet worden aangepast hiervoor. Ik kom er later nog even op terug in dit topic.

Reputatie 5
Badge +6

Alvast bedankt Arjan. Indien gewenst kan ik ook een screenshot sturen van de oude situatie. Daar zie je duidelijk dat er per dag slechts 2 a 3 personen de trechter ingaan via de laatste stap “checkout/finish”, nu met de wijziging die is aangebracht zijn dat er dagelijks 25 a 30, waardoor er dus een groot aantal dubbel wordt geteld.

Reputatie 3
Badge +5

Er zijn twee situaties waarin een klant twee keer op de checkout/finish-pagina kan komen:

1. Na een door de bezoeker uitgevoerde refresh van de finishpagina na afloop van de betaling
  2. Als de klant switcht van browser. Stel ze beginnen de checkout in een geïntegreerde browser in de Facebook-app/E-mail-app, vervolgens betalen ze via een bank-app en worden na afronding naar de finishpagina gestuurd in de standaardbrowser.

Situatie 1 is niet te voorkomen, maar zal ook minder vaak voorkomen. Voor situatie 2 zouden wij een aanpassing moeten doen. We gaan onderzoeken of we kunnen voorkomen dat er dubbele metingen ontstaan door de tweede situatie.

Reputatie 5
Badge +6

Situatie 1 had ook voor de wijziging kunnen voorkomen maar dat was niet het geval, tot de wijziging vanuit jullie kant waren de gemeten doelen gewoon betrouwbaar en kloppend. Situatie 2 zal bij mij nagenoeg nooit voorkomen omdat ik niet adverteer via Facebook en mailing, dus er is weldegelijk iets anders aan de hand waardoor bestellingen dubbel geteld worden. Jammer want zo hebben we niets aan het instellen van doelen in Analytics en is een stukje meting wat over de jaren heen werd uitgevoerd, niet meer betrouwbaar. Ik hoop dat je alsnog gelijk hebt en door een mogelijk door te voeren wijziging de doelen weer goed worden gemeten.

Reputatie 3
Badge +5

We houden hem in de gaten nadat de wijziging is doorgevoerd!

Reageer