Centraal topic voor vragen en opmerkingen over de BTW wijzigingen in de Europese Unie

• 21 april 2021
  • 56 reacties
  • 1142 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2058 reacties

Zoals jullie waarschijnlijk weten zijn per 1 juli 2021 nieuwe Europese regels van kracht voor btw-berekening bij e-commerce binnen de EU. Eerder hebben we jullie gevraagd om mee te denken in de oplossingsrichting. Hier is veel feedback uitgekomen waarmee we verder zijn gegaan. Heel fijn en nogmaals bedankt! Mocht je de feedback nog een willen teruglezen? Dat kan: 

Dit topic is aangemaakt voor vragen en opmerkingen over dit onderwerp. Ook zullen wij geregeld updates delen van de stand van zaken. 

Mocht je een vraag of opmerking hebben, laat deze hier dan achter. 

Dit topic is gesloten voor nieuwe reacties

56 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Er is zojuist een mail gestuurd waarin we aangeven dat de beslissing om de btw regeling alleen voor PREMIUM beschikbaar te stellen, wordt teruggedraaid. Het wordt dus voor alle pakketten beschikbaar gesteld zodat iedereen kan voldoen aan nieuwe btw regeling. 

Ondertussen werken we hard verder om de functie zo snel mogelijk live te zetten. Daar wordt zsm een apart bericht over gestuurd. 

Mochten er vragen zijn, dan kan je die altijd stellen. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 7
Badge +16

De migratie gaat overigens winkel per winkel. Het kan dus zijn dat winkel A eerder de instellingen heeft dan winkel B.  Hoelang de migratie per shop duurt is niet te zeggen. Zodra de migratie voor een shop is afgerond wordt er bij het menu item '’BTW en prijsweergave'’ een NIEUW badge toegevoegd.

Reputatie 2
Badge +1

Hallo,

Ik wil toch graag even verder inhaken op het gedeelte uit de nieuwsbrief wat kort in de gesloten conversatie over de nieuwe BTW-regels is behandeld:

Nieuwe functie: Internationaal verkopen

Wij doen ons uiterste best dat deze functie op 1 juni beschikbaar komt. Op dit moment zijn de voorbereidingen in volle gang. De mogelijkheid om btw-tarieven per land in te kunnen stellen, wordt een PREMIUM only functie. Wil je van de nieuwe functie gebruikmaken? Upgrade dan alvast naar Mijnwebwinkel PREMIUM. Je beschikt daarmee ook over onbeperkt product filters en een volledig reclamevrije shop.

Ik vind dit toch wel echt heel erg frappant. Gratis basisfuncties zoals een gastenboek worden verwijderd uit de webshop omgeving, zodat we abonnementen af moeten gaan sluiten bij derden. Nu worden basis benodigdheden achter een extra pay-wall gezet. 

Sorry MWW, maar dit gaat echt veel te ver wat mij betreft. Opeens word het gebruiken van jullie platform 3x zo duur! (25 euro duurder voor Premium abbonement, plus €19 per maand voor WebwinkelKeur, omdat het gastenboek is weggegooid). 

Oftewijl, van 24 euro ga ik nu opeens naar 68 euro, voor exact dezelfde werking. Een kloppende BTW aangifte en een gastenboek. Ik geloof niet dat ik dan nog uit hoef te leggen dat ik zeer, zeer ontevreden ben met de huidige gang van zaken en hoe wij hier 0 invloed op hebben. Het gastenboek werd gewoon weggegooid en nu krijgen we opeens dit. 

Dit is wat mij betreft onacceptabel. Ik zoek voor mijn webshop een betrouwbare partner waar je een zeker verwachtingspatroon van kan hebben. Dit in-het-wilde-weg-beleid staat haaks op wat ik wil en zoek in een partner van mij en mijn bedrijf. 

Ik hoor graag hoe anderen hier over denken, want ik ben het nu even kwijt…

Kevin

Panzer-Shop.nl

Reputatie 5
Badge +6

Ook ik vind het onbegrijpelijk dat dit alleen voor de Premium webshops aangepast wordt.

Ik heb 5 pro webshops. Ik heb dit ook in een mail en in een ander topic al aangegeven. Dit is idd een basisfunctie en zou gewoon in elke shop moeten werken.

Reputatie 6
Badge +8

"Een product van €100 incl btw heeft dezelfde verkoopwaarde in Nederland (met 21% btw) als in Frankrijk (met 19% btw). Enkel af te dragen btw-deel wijzigt."

Dit vind ik heel raar aangezien btw een toevoeging op je verkoopsprijs is. Eigenlijk is dus het bedrag exclusief btw je verkoopsprijs en moet je van de belasting de btw toevoegen. Als ik du nu iets in Frankrijk verkoop zou mijn exclusief btw prijs dus eigenlijk iets hoger zijn.

Verder vind ik (ondanks dat ik zelf met premium werk vanwege de kassa app) dat de btw functies voor iedereen hetzelfde zouden moeten werken, de gebruikers vragen niet om nieuwe regelgeving en zouden hier ook niet de duoe van moeten worden.

Reputatie 7
Badge +16

@Paardeerlijk Ik verwacht dat we deze in de 2e helft van juni kunnen opleveren. Er wordt nu gewerkt om de huidige btw instellingen te migreren naar de nieuwe btw instellingen, zodat je niet alles opnieuw hoeft in te voeren. Er wordt hard aan gewerkt. 

Reputatie 5
Badge +6

Er is zojuist een mail gestuurd waarin we aangeven dat de beslissing om de btw regeling alleen voor PREMIUM beschikbaar te stellen, wordt teruggedraaid. Het wordt dus voor alle pakketten beschikbaar gesteld zodat iedereen kan voldoen aan nieuwe btw regeling. 

Ondertussen werken we hard verder om de functie zo snel mogelijk live te zetten. Daar wordt zsm een apart bericht over gestuurd. 

Mochten er vragen zijn, dan kan je die altijd stellen. 

Groet,
Ebbe

Wat een supergoed nieuws! Heel fijn dat dit nu voor alle pakketten beschikbaar komt. Ik ben helemaal happy met dit besluit!

Reputatie 7
Badge +16

@Panzer-Shop.nl Support pakt jouw mail verder op. Alles met facturen gaat (gelukkig) buiten mij om. Maar dat komt goed. 

Het is inderdaad aan de late kant. We waren in de veronderstelling dat de beslissing correct was (los van het feit of je het er mee eens was of niet). Uiteindelijk bleek dat we dit niet goed hebben ingeschat. Als PRO klant moet je boekhoud technische teveel capriolen uithalen waardoor de noemer ‘Ook met PRO kun je voldoen aan de wet’ niet opgaat. Vandaar dat er alsnog is besloten om de eerste gemaakte beslissing terug te draaien. 

Reputatie 2
Badge +1

Ik kijk hiervan op. Waarom niet al in de pro versie? BTW regels veranderen voor iedereen en inderdaad hoort deze functie in het basispakket te zitten. Ik vind dat er momenteel rare beslissingen worden genomen. Aanpassingen worden gedaan maar zijn niet mogelijk voor iedere artikel weergave (koopknop) gastenboek weg mogelijkheid tot het tonen van actieartikelen is weg, en nu weer dit. 

Voor mijn gevoel krijgen we steeds minder in ons pro pakket maar vorig jaar is wel de prijs verhoogd….

Waarom is dit alleen beschikbaar voor Premium?

Het is voor iedereen belangrijk om zaken als btw goed op orde te hebben. Of moetende andere het zelf maar uitzoeken? :-(

Jammer dat jullie hier een verdienmodel voor jullie zelf van maken.....

Reputatie 7
Badge +16

@2LoveIt we gaan het met onze juridische partner bespreken. Wordt vervolgd. 

Reputatie 3
Badge +5

Vanaf morgen staat alles klaar in de beheeromgeving! Dit supportartikel kan je verder helpen voor het instellen: https://www.mijnwebwinkel.nl/support/hoe-stel-ik-de-btw 

Morgenochtend komt er nog een mailing hierover. 

Reputatie 4
Badge +7

@evv Bedankt voor de feedback. Op welke manier zou dit beter zijn? Ofwel, welke aanpassing leidt tot het gewenste resultaat? Dit wordt overigens niet opgepakt tijdens het bouwen van een oplossing voor de wetswijziging. Deze oplossing is te groot en de deadline is al bijna (1 juli). In eerste instantie hebben we de focus op het mogelijk maken van de oplossing. 

Volgens mij is het eenvoudig om de oplossing vooraan neer te leggen. 

Eerst naam / adres / verzendgegevens en eventueel btw nummer ingeven, daarna pas de afwerking van de aankoop. Dus een winkelwagen waar de btw in mindering is gebracht (dus wellicht verplicht stellen een eerst een account aan te maken indien je btw aftrek wilt)

Ik weet niet of dit mogelijk is, maar dat zou een oplossing kunnen zijn.

Reputatie 2
Badge +1

Klopt niet helemaal.

Als webwinkeleigenaar zijn wij verplicht een factuur mee te sturen bij een bestel bevestiging. Hierop moet het juiste BTW tarief vermeld worden. Heb ik al gemeld bij jullie, maar wou het hier ook even delen.

Reputatie 7
Badge +16

Thanks @Jacqueline ik kom er na het weekend op terug. 

Reputatie 5
Badge +6

Sorry maar ik vind dit echt onbegrijpelijk en ga serieus overwegen mijn 5 webshops te verhuizen… Het is toch van de zotte dat je handmatig je btw moet gaan corrigeren in je boekhouding...

Reputatie 3
Badge

Graag reactie vanuit @Bart !!!

Reputatie 7
Badge +16

Sander, 

Hierboven is al een reactie gegeven over waarom deze functie in het PREMIUM pakket wordt aangeboden. 

De BTW regels voor het buitenland gaan veranderen. Hoera, een mooi excuus voor MWW om een hoop gebruikers te forceren om over te stappen naar het Premium pakket.

Hoe het ook door jullie gepresenteerd wordt, in de praktijk word ik nu gedwongen om maandelijks bijna drie keer meer te betalen, alleen om de BTW correct te kunnen factureren naar klanten.

Doe dit nou gewoon niet op deze manier jongens. Ik had met liefde overgestapt naar Premium als dit pakket toffe nieuwe functies bood waar mijn shops extra omzet mee kunnen genereren. Op dat gebied is er genoeg wat jullie nog zouden kunnen doen. Nu moet het op deze manier en voel ik me bedrogen, en zal ik geen nieuwe shops meer bij jullie onderbrengen en kan ik MWW helaas niet langer aanraden bij anderen wanneer jullie laten zien dat praktisch essentiële functies ieder moment kunnen verdwijnen achter extra paywalls. Nu zijn internationale webshops de klos, maar wie weet what's next.

Hopelijk komen jullie terug op deze beslissing!

Reputatie 1
Badge

Sander, 

Hierboven is al een reactie gegeven over waarom deze functie in het PREMIUM pakket wordt aangeboden. 

Hoi Ebbe, is er al wat meer bekend over de oplevering van de nieuwe functionaliteit? Dankejwel!

Badge

Wij maken gebruik van Webwinkelfacturen.nl om de facturen in Minox te implementeren. Wordt bij de oplevering van de functionaliteit ook met Webwinkelfacturen afgestemd zodat de juiste codes in Minox terecht komen?

Zijn de codes al beschikbaar zodat de accountant Minox in kan richten?

Reputatie 2
Badge +1

Hallo,

Dit is wel rijkelijk laat vind ik! Ik ben inmiddels al overgestapt naar Premium om te kijken hoe en wat het werkt…

Ik heb jullie gemaild, ik zou dit dus graag terug willen draaien. Dit zou enkel beschikbaar zijn voor Premium, met die gedachte heb ik de upgrade moeten doen.

Ik weet het wel, nu gaat er weer iemand zeuren nu het is aangepast naar wat we wouden, maar toch is het een beetje een gekke manier. Ik wacht de reactie op mijn mail af.

Kevin

Reputatie 2
Badge +1

@Panzer-Shop.nl Support pakt jouw mail verder op. Alles met facturen gaat (gelukkig) buiten mij om. Maar dat komt goed. 

Het is inderdaad aan de late kant. We waren in de veronderstelling dat de beslissing correct was (los van het feit of je het er mee eens was of niet). Uiteindelijk bleek dat we dit niet goed hebben ingeschat. Als PRO klant moet je boekhoud technische teveel capriolen uithalen waardoor de noemer ‘Ook met PRO kun je voldoen aan de wet’ niet opgaat. Vandaar dat er alsnog is besloten om de eerste gemaakte beslissing terug te draaien. 

In ieder geval de juiste beslissing! Dat is erg fijn. 

Reputatie 2
Badge

Kunnen jullie aangeven of er binnenkort ook een update komt van de koppeling met Asperion zodat de verschillende BTW codes juist in het boekhoudprogramma binnen komen? Nu moeten we nog alles afstandsverkopen handmatig aanpassen😩

TOP dat de nieuwe functie toch voor iedereen beschikbaar wordt! Goede beslissing!

Reputatie 2
Badge +1

@Ebbe, met de regelgeving nog maar een week van ons verwijderd, is er al een update?

Kevin