Centraal topic voor vragen en opmerkingen over de BTW wijzigingen in de Europese Unie

• 21 April 2021
  • 56 reacties
  • 1259 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Super user
  • 2858 reacties

Zoals jullie waarschijnlijk weten zijn per 1 juli 2021 nieuwe Europese regels van kracht voor btw-berekening bij e-commerce binnen de EU. Eerder hebben we jullie gevraagd om mee te denken in de oplossingsrichting. Hier is veel feedback uitgekomen waarmee we verder zijn gegaan. Heel fijn en nogmaals bedankt! Mocht je de feedback nog een willen teruglezen? Dat kan: 

Dit topic is aangemaakt voor vragen en opmerkingen over dit onderwerp. Ook zullen wij geregeld updates delen van de stand van zaken. 

Mocht je een vraag of opmerking hebben, laat deze hier dan achter. 

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

56 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Sander, 

Hierboven is al een reactie gegeven over waarom deze functie in het PREMIUM pakket wordt aangeboden. 

De BTW regels voor het buitenland gaan veranderen. Hoera, een mooi excuus voor MWW om een hoop gebruikers te forceren om over te stappen naar het Premium pakket.

Hoe het ook door jullie gepresenteerd wordt, in de praktijk word ik nu gedwongen om maandelijks bijna drie keer meer te betalen, alleen om de BTW correct te kunnen factureren naar klanten.

Doe dit nou gewoon niet op deze manier jongens. Ik had met liefde overgestapt naar Premium als dit pakket toffe nieuwe functies bood waar mijn shops extra omzet mee kunnen genereren. Op dat gebied is er genoeg wat jullie nog zouden kunnen doen. Nu moet het op deze manier en voel ik me bedrogen, en zal ik geen nieuwe shops meer bij jullie onderbrengen en kan ik MWW helaas niet langer aanraden bij anderen wanneer jullie laten zien dat praktisch essentiële functies ieder moment kunnen verdwijnen achter extra paywalls. Nu zijn internationale webshops de klos, maar wie weet what's next.

Hopelijk komen jullie terug op deze beslissing!

Reputatie 3
Badge +3

Sander, 

Hierboven is al een reactie gegeven over waarom deze functie in het PREMIUM pakket wordt aangeboden. 

Hoi Ebbe, is er al wat meer bekend over de oplevering van de nieuwe functionaliteit? Dankejwel!

Reputatie 7
Badge +16

@Paardeerlijk Ik verwacht dat we deze in de 2e helft van juni kunnen opleveren. Er wordt nu gewerkt om de huidige btw instellingen te migreren naar de nieuwe btw instellingen, zodat je niet alles opnieuw hoeft in te voeren. Er wordt hard aan gewerkt. 

Reputatie 2
Badge +1

Wij maken gebruik van Webwinkelfacturen.nl om de facturen in Minox te implementeren. Wordt bij de oplevering van de functionaliteit ook met Webwinkelfacturen afgestemd zodat de juiste codes in Minox terecht komen?

Zijn de codes al beschikbaar zodat de accountant Minox in kan richten?

Reputatie 7
Badge +16

Er is zojuist een mail gestuurd waarin we aangeven dat de beslissing om de btw regeling alleen voor PREMIUM beschikbaar te stellen, wordt teruggedraaid. Het wordt dus voor alle pakketten beschikbaar gesteld zodat iedereen kan voldoen aan nieuwe btw regeling. 

Ondertussen werken we hard verder om de functie zo snel mogelijk live te zetten. Daar wordt zsm een apart bericht over gestuurd. 

Mochten er vragen zijn, dan kan je die altijd stellen. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 6
Badge +7

Er is zojuist een mail gestuurd waarin we aangeven dat de beslissing om de btw regeling alleen voor PREMIUM beschikbaar te stellen, wordt teruggedraaid. Het wordt dus voor alle pakketten beschikbaar gesteld zodat iedereen kan voldoen aan nieuwe btw regeling. 

Ondertussen werken we hard verder om de functie zo snel mogelijk live te zetten. Daar wordt zsm een apart bericht over gestuurd. 

Mochten er vragen zijn, dan kan je die altijd stellen. 

Groet,
Ebbe

Wat een supergoed nieuws! Heel fijn dat dit nu voor alle pakketten beschikbaar komt. Ik ben helemaal happy met dit besluit!

Reputatie 5
Badge +6

Hallo,

Dit is wel rijkelijk laat vind ik! Ik ben inmiddels al overgestapt naar Premium om te kijken hoe en wat het werkt…

Ik heb jullie gemaild, ik zou dit dus graag terug willen draaien. Dit zou enkel beschikbaar zijn voor Premium, met die gedachte heb ik de upgrade moeten doen.

Ik weet het wel, nu gaat er weer iemand zeuren nu het is aangepast naar wat we wouden, maar toch is het een beetje een gekke manier. Ik wacht de reactie op mijn mail af.

Kevin

Reputatie 7
Badge +16

@Panzer-Shop.nl Support pakt jouw mail verder op. Alles met facturen gaat (gelukkig) buiten mij om. Maar dat komt goed. 

Het is inderdaad aan de late kant. We waren in de veronderstelling dat de beslissing correct was (los van het feit of je het er mee eens was of niet). Uiteindelijk bleek dat we dit niet goed hebben ingeschat. Als PRO klant moet je boekhoud technische teveel capriolen uithalen waardoor de noemer ‘Ook met PRO kun je voldoen aan de wet’ niet opgaat. Vandaar dat er alsnog is besloten om de eerste gemaakte beslissing terug te draaien. 

Reputatie 5
Badge +6

@Panzer-Shop.nl Support pakt jouw mail verder op. Alles met facturen gaat (gelukkig) buiten mij om. Maar dat komt goed. 

Het is inderdaad aan de late kant. We waren in de veronderstelling dat de beslissing correct was (los van het feit of je het er mee eens was of niet). Uiteindelijk bleek dat we dit niet goed hebben ingeschat. Als PRO klant moet je boekhoud technische teveel capriolen uithalen waardoor de noemer ‘Ook met PRO kun je voldoen aan de wet’ niet opgaat. Vandaar dat er alsnog is besloten om de eerste gemaakte beslissing terug te draaien. 

In ieder geval de juiste beslissing! Dat is erg fijn. 

Reputatie 2
Badge

Kunnen jullie aangeven of er binnenkort ook een update komt van de koppeling met Asperion zodat de verschillende BTW codes juist in het boekhoudprogramma binnen komen? Nu moeten we nog alles afstandsverkopen handmatig aanpassen😩

TOP dat de nieuwe functie toch voor iedereen beschikbaar wordt! Goede beslissing!

Reputatie 5
Badge +6

@Ebbe, met de regelgeving nog maar een week van ons verwijderd, is er al een update?

Kevin

Reputatie 7
Badge +10

@Ebbe, met de regelgeving nog maar een week van ons verwijderd, is er al een update?

Kevin

Dat is dichtbij, vannacht is er een update geweest en op donderdag/vrijdagnacht ook. Dan zouden ze als alles mee zit het btw verhaal uit kunnen rollen. 

Reputatie 7
Badge +16

Het is kortdag inderdaad. De komende week gaan we de huidige instellingen migreren naar de nieuwe instellingen. De afgelopen 2 nachten is hier het voorwerk voor gedaan zodat dit zonder problemen kan verlopen. Het migreren gaan jullie en jullie klanten niet merken. 

Reputatie 7
Badge +16

De migratie gaat overigens winkel per winkel. Het kan dus zijn dat winkel A eerder de instellingen heeft dan winkel B.  Hoelang de migratie per shop duurt is niet te zeggen. Zodra de migratie voor een shop is afgerond wordt er bij het menu item '’BTW en prijsweergave'’ een NIEUW badge toegevoegd.

Reputatie 3
Badge +3

Hoi Ebbe,

Is er ergens enig overzicht van wanneer migratie voor onze shop verwacht wordt?

We hebben geïnvesteerd en zijn in april vanwege deze nieuwe regelgeving  overgetapt  naar het duurdere premium pakket zodat we ons goed en tijdig konden voorbereiden . Nu is besloten om de functionaliteit aan alle shops toe te kennen, dus alle shops moeten gemigreerd worden (shop voor shop) ik begrijp dat dit veel tijd kost en ik acht de kans reeel dat dit bijvoorbeeld op alfabetische volgorde gaat waardoor wij ergens achteraan bungelen. Het is nu 2 dagen voor de ingang van de nieuwe regelgeving en helaas nog geen inzicht wanneer wij gemigreerd gaan worden. Na migratie moet de koppeling nog ingericht worden en ook ons boekhoudpakket moet door onze boekhouder bij exact aangepast worden zodat het allemaal weer in sync is. Dat is wel erg 5 voor 12. En niet zoals wij hadden voorzien toen wij besloten over te stappen op het duurdere pakket waarmee we dit goed zouden kunnen inregelen. 

Ik hoop dat er een update van de tijdlijn beschikbaar is.

Thanks!!

Hallo, is bekend wanneer onze webwinkel aan de beurt is?

We zijn premium klant van het eerste uur en met nog 1 dag te gaan wordt het wat krap.
Er is nu tijd vrij gemaakt om morgenavond de nodige aanpassingen te kunnen doen.

Zoniet zijn wij genoodzaakt de bestellingen naar het buitenland te staken?!

Ik zie graag het icoontje spoedig tegemoet.

Cheers, Dorst

Reputatie 1
Badge +5

“dit betekent dat de totale waarde van de order niet verandert door een wijziging in een btw-tarief. Een product van €100 incl btw heeft dezelfde verkoopwaarde in Nederland (met 21% btw) als in Frankrijk (met 19% btw). Enkel af te dragen btw-deel wijzigt.”

Dit stukje is onjuist, de btw is een toevoeging aan de productprijs, het is volgens mij wettelijk gezien niet toegestaan hetzelfde product aan de ene klant aan te bieden voor 5, en de andere voor 4 euro.. 

en echt waar dit last minute werk, de dag voor de ingang van de regeling is het voor de meeste mensen nog niet ingesteld.. ik vind het schandalig, vanaf dag 1 trekken er al mensen aan de bel om dit aan te passen, zet er een paar developers op.. mensen betalen ervoor en dit is wat je krijgt..

Reputatie 3
Badge +5

Goedemorgen

Nog een halve dag te gaan ongeveer en ik zie nog steeds geen wijzigingen in mijn dashboard qua btw. Zou er al iemand aan het testen zijn die wel al is overgezet ? Anyone ?

Reputatie 4
Badge +7

Vanaf morgen staat alles klaar in de beheeromgeving! Dit supportartikel kan je verder helpen voor het instellen: https://www.mijnwebwinkel.nl/support/hoe-stel-ik-de-btw 

Morgenochtend komt er nog een mailing hierover. 

Reputatie 7
Badge +8

Ik zie nu de opties verzendkosten naar rato en de btw uitzonderingen. Dit is dan de indicatie dat we zijn omgezet neem ik aan. Ik ga even goed nazoeken hoe alles werkt. We verzenden nog niet buiten nl omdat we onze webshop nog niet zo heel lang naast onze fysieke winkel draaien en we eerst een beetje geoefend willen raken in de hele webshop materie. De bedoeling is wel om op korte termijn in ieder geval België ook te gaan beleveren maar hiervoor moet ik nog even goed in overleg met onze accountant.

Reputatie 3
Badge +5

@Ebbe 
Ik loop gelijk tegen een probleem aan - bij het instellen van afwijkende btw tarieven - is het niet mogelijk om subpagina’s te selecteren en kan ik dus niet op zoek naar de afwijkende artikelen. Dit lukt blijkbaar alleen op artikelen die op hoofdpagina’s staan en niet voor artikelen op subpagina’s.

Reputatie 3
Badge +5

@Ebbe 

Ook zie ik een heleboel artikelen die niet standaard op Nederlands staan maar de melding “nog te vertalen” krijgen.

Reputatie 5
Badge +6

Volgens mij gaat dat nog niet helemaal lekker!

Als ik een artikel toevoeg aan het wagentje en de verzendlocatie aanpas naar Duitsland gaat het goed en past hij de prijs aan. Als ik daarna doorga met shoppen laat hij overal nog steeds 21% zien en voegt hij ook alles toe met 21%. Oftewel, ik krijg nu een winkelwagentje met meerdere BTW tarieven (19 en 21%). Zie bijlage. Allebei artikelen met dezelfde prijs (ex BTW). 

Reputatie 3
Badge +3

Hoi hoi, fijn dat het gereleased is, jullie hebben volgens mij knetter hard tegen de klok gewerkt om dat voor elkaar te krijgen. Thanks! 

we zien nog 2 issues; 

- veel producten staan nog op ‘te vertalen’ in de uitzonderingen tabel

- we kunnen alleen hoofdpaginas selecteren in het pulldown menu bij uitzonderingen waar we producten moeten selecteren. Bijna al onze producten zijn geplaatst in een sub pagina. De subpaginas ontbreken. Willen jullie die ook toevoegen ajb. We gaan nu tijdelijk een work around implementeren (nieuwe onzichtbare hoofdpagina met daarop gelinkt de laag Btw producten).

Ps daarnaast vroeg ik het me af of er nagedacht kan worden over een mogelijkheid om (net zoals bij verzend tarieven tabel) producten die toegekend zijn aan een uitzondering voor NL gekopieerd kunnen worden naar een uitzonderingsgroep voor een ander land, bijvoorbeeld België. Beide uitzonderingsgroepen, 9 en 6% btw bevatten namelijk dezelfde artikelen. Voor ons als shop met veel laag btw producten (paardenvoer en boeken) en veel hoog btw tarieven is het nu veel dubbele config. Just an idea, snap dat er nu andere prios zijn.