Centraal topic voor vragen en opmerkingen over de BTW wijzigingen in de Europese Unie

  • 21 april 2021
  • 19 reacties
  • 258 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 1665 reacties

Zoals jullie waarschijnlijk weten zijn per 1 juli 2021 nieuwe Europese regels van kracht voor btw-berekening bij e-commerce binnen de EU. Eerder hebben we jullie gevraagd om mee te denken in de oplossingsrichting. Hier is veel feedback uitgekomen waarmee we verder zijn gegaan. Heel fijn en nogmaals bedankt! Mocht je de feedback nog een willen teruglezen? Dat kan: 

 

Dit topic is aangemaakt voor vragen en opmerkingen over dit onderwerp. Ook zullen wij geregeld updates delen van de stand van zaken. 

Mocht je een vraag of opmerking hebben, laat deze hier dan achter. 


19 reacties

Reputatie 4
Badge +6

ik heb vorige keer niet gereageerd omdat ik de omvang van de wijzigingen nog niet helemaal duidelijk in beeld had. Ik heb wel al eerder een telefonisch overleg gehad met jullie medewerkers over afhandelingen van orders, waarbij ik heb aangegeven dat veel klanten die we factureren zonder btw er een probleem mee hebben dat het verleggen van de btw pas op het allerlaatste moment gebeurd.  (na het invullen van BTW nummer - en de extra enter )
Ze vinden dat ze dan niet echt goed de prijs per product op de order kunnen controleren.

Reputatie 1

Hallo,

 

Ik wil toch graag even verder inhaken op het gedeelte uit de nieuwsbrief wat kort in de gesloten conversatie over de nieuwe BTW-regels is behandeld:

 

Nieuwe functie: Internationaal verkopen

Wij doen ons uiterste best dat deze functie op 1 juni beschikbaar komt. Op dit moment zijn de voorbereidingen in volle gang. De mogelijkheid om btw-tarieven per land in te kunnen stellen, wordt een PREMIUM only functie. Wil je van de nieuwe functie gebruikmaken? Upgrade dan alvast naar Mijnwebwinkel PREMIUM. Je beschikt daarmee ook over onbeperkt product filters en een volledig reclamevrije shop.


 

Ik vind dit toch wel echt heel erg frappant. Gratis basisfuncties zoals een gastenboek worden verwijderd uit de webshop omgeving, zodat we abonnementen af moeten gaan sluiten bij derden. Nu worden basis benodigdheden achter een extra pay-wall gezet. 
 

Sorry MWW, maar dit gaat echt veel te ver wat mij betreft. Opeens word het gebruiken van jullie platform 3x zo duur! (25 euro duurder voor Premium abbonement, plus €19 per maand voor WebwinkelKeur, omdat het gastenboek is weggegooid). 
 

Oftewijl, van 24 euro ga ik nu opeens naar 68 euro, voor exact dezelfde werking. Een kloppende BTW aangifte en een gastenboek. Ik geloof niet dat ik dan nog uit hoef te leggen dat ik zeer, zeer ontevreden ben met de huidige gang van zaken en hoe wij hier 0 invloed op hebben. Het gastenboek werd gewoon weggegooid en nu krijgen we opeens dit. 
 

Dit is wat mij betreft onacceptabel. Ik zoek voor mijn webshop een betrouwbare partner waar je een zeker verwachtingspatroon van kan hebben. Dit in-het-wilde-weg-beleid staat haaks op wat ik wil en zoek in een partner van mij en mijn bedrijf. 
 

Ik hoor graag hoe anderen hier over denken, want ik ben het nu even kwijt…

 

Kevin

Panzer-Shop.nl

Reputatie 7
Badge +16

@evv Bedankt voor de feedback. Op welke manier zou dit beter zijn? Ofwel, welke aanpassing leidt tot het gewenste resultaat? Dit wordt overigens niet opgepakt tijdens het bouwen van een oplossing voor de wetswijziging. Deze oplossing is te groot en de deadline is al bijna (1 juli). In eerste instantie hebben we de focus op het mogelijk maken van de oplossing. 

Reputatie 4
Badge +6

@evv Bedankt voor de feedback. Op welke manier zou dit beter zijn? Ofwel, welke aanpassing leidt tot het gewenste resultaat? Dit wordt overigens niet opgepakt tijdens het bouwen van een oplossing voor de wetswijziging. Deze oplossing is te groot en de deadline is al bijna (1 juli). In eerste instantie hebben we de focus op het mogelijk maken van de oplossing. 

Volgens mij is het eenvoudig om de oplossing vooraan neer te leggen. 

Eerst naam / adres / verzendgegevens en eventueel btw nummer ingeven, daarna pas de afwerking van de aankoop. Dus een winkelwagen waar de btw in mindering is gebracht (dus wellicht verplicht stellen een eerst een account aan te maken indien je btw aftrek wilt)

Ik weet niet of dit mogelijk is, maar dat zou een oplossing kunnen zijn.

Reputatie 4
Badge +6

Ook ik vind het onbegrijpelijk dat dit alleen voor de Premium webshops aangepast wordt.

Ik heb 5 pro webshops. Ik heb dit ook in een mail en in een ander topic al aangegeven. Dit is idd een basisfunctie en zou gewoon in elke shop moeten werken.

Reputatie 2
Badge

Ik kijk hiervan op. Waarom niet al in de pro versie? BTW regels veranderen voor iedereen en inderdaad hoort deze functie in het basispakket te zitten. Ik vind dat er momenteel rare beslissingen worden genomen. Aanpassingen worden gedaan maar zijn niet mogelijk voor iedere artikel weergave (koopknop) gastenboek weg mogelijkheid tot het tonen van actieartikelen is weg, en nu weer dit. 


Voor mijn gevoel krijgen we steeds minder in ons pro pakket maar vorig jaar is wel de prijs verhoogd….

Waarom is dit alleen beschikbaar voor Premium?

Het is voor iedereen belangrijk om zaken als btw goed op orde te hebben. Of moetende andere het zelf maar uitzoeken? :-(

Jammer dat jullie hier een verdienmodel voor jullie zelf van maken.....

Ik sluit bij aan bij mijn collega webshop bezitters bij hun onvrede over de gang van zaken wat betreft het meer moeten betalen voor basis benodigdheden op een website die ook nog eens verplicht gesteld worden door de EU. Het begint er op te lijken dat jullie (mijnwebwinkel beheerders) er een slaatje uit willen slaan. Ik zou graag willen dat jullie beheerders jullie optiek gaan veranderen hierin. Het leven is zeker in deze aparte Coronatijd al onzeker en duur genoeg voor iedereen, laat staan dat we nog meer geld moeten gaan uitgeven aan ondersteuning van jullie om te voldoen aan wettelijke regels.

Reputatie 7
Badge +16

Ik snap jullie onvrede hierin. Ik wil hieronder onze argumenten delen waarom deze functie alleen voor het PREMIUM pakket beschikbaar wordt gemaakt. Sommige hebben ook een mail gestuurd naar ons en hebben wellicht deze reactie al ontvangen.

Bij het ontwikkelen van functies wordt er altijd gekeken in welk pakket deze geplaatst wordt. Het PREMIUM pakket is ons hoogste pakket waarmee je meer mogelijkheden hebt (aantal artikelen, aantal filters, vrije CSS, reclame vrij, Kassa App etc.). Het PREMIUM pakket zal in de toekomst alleen maar meer meerwaarde krijgen. Er wordt hierbij gekeken naar ‘must-haves’ en ‘nice-to-haves’. Een cookie banner is een voorbeeld van een ‘must-have’ en vrij CSS een ‘nice-to-have’. Een cookie banner moet je nou eenmaal hebben en vrije CSS is niet per se nodig om je shop te runnen. 

Het onderscheid maken van btw percentages per land (boven de grenswaarde) is voor jullie een must en toch is deze aanpassing aan onze kant ingeschaald als ‘nice-to-have’. Dat zit namelijk zo. Deze wijziging in de btw is namelijk een administratieve handeling. Dit dien je zelf goed op te geven bij jouw belastingaangifte. Dit houdt in dat je (achteraf) de btw kunt corrigeren in de boekhouding en dus het juiste tarief betaalt aan de belastingdienst. In het PREMIUM pakket kun je de juiste btw per land automatisch toepassen. Hiermee hoef je de btw dus (achteraf) niet te corrigeren. Met beide pakketten kun je dus Internationaal verkopen waarmee je met het PRO pakket de btw moet corrigeren en in het PREMIUM pakket dit automatisch wordt gedaan.

Nogmaals, ik begrijp jullie gevoel en bovenstaande argumentatie zal dat gevoel wellicht niet wegnemen, maar dan weten jullie in ieder geval waardoor deze keuze is gemaakt. Mocht je hierover vragen hebben, dan mag je die altijd stellen. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 2
Badge

Klopt niet helemaal.

Als webwinkeleigenaar zijn wij verplicht een factuur mee te sturen bij een bestel bevestiging. Hierop moet het juiste BTW tarief vermeld worden. Heb ik al gemeld bij jullie, maar wou het hier ook even delen.

Reputatie 4
Badge +6

En toch blijf ik erbij dat op je facturen het juiste btw-tarief hoort te staan. Achteraf je btw-tarief aanpassen in je boekhouding lijkt mij niet de juiste manier… Je klant hoort toch een factuur te krijgen met het juiste btw tarief. Of moet ik dan ook maar een nieuwe factuur in mijn boekhouding gaan maken? Beetje de omgekeerde wereld…

 

Daarbij vind ik het ook gek dat jullie eerst vragen mee te denken hoe dit in te passen in de webshop en dan later je ineens vertellen dat het alleen voor Premium is.

Reputatie 7
Badge +16

Klopt niet helemaal.

Als webwinkeleigenaar zijn wij verplicht een factuur mee te sturen bij een bestel bevestiging. Hierop moet het juiste BTW tarief vermeld worden. Heb ik al gemeld bij jullie, maar wou het hier ook even delen.

@2LoveIt heb je een bron of iets dergelijks waar dit uit blijkt? Ik deel dit graag. 

Reputatie 4
Badge +6

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/

 

Reputatie 7
Badge +16

Thanks @Jacqueline ik kom er na het weekend op terug. 

Reputatie 2
Badge

Klopt niet helemaal.

Als webwinkeleigenaar zijn wij verplicht een factuur mee te sturen bij een bestel bevestiging. Hierop moet het juiste BTW tarief vermeld worden. Heb ik al gemeld bij jullie, maar wou het hier ook even delen.

@2LoveIt heb je een bron of iets dergelijks waar dit uit blijkt? Ik deel dit graag. 

Hoi Ebbe, ik heb dat uit het webinar die de belastingdienst van de week gegeven heeft. Fiscaal hoeft het niet, juridisch wel. Ik ga het webinar dit weekend nogmaals kijken en dan laat ik weten op welke tijd precies het uitgelegd wordt.

Reputatie 7
Badge +16

Ik ben het webinar nu ook terug aan het luisteren.

Reputatie 7
Badge +16

@2LoveIt we gaan het met onze juridische partner bespreken. Wordt vervolgd. 

Reputatie 2
Badge

@Ebbe  Top. 

Ook wij vinden het belachelijk dat dit soort basisfunctionaliteit onder het premium abonnement geplaatst wordt. Wij willen straks onze klanten een correcte factuur kunnen sturen met het juiste BTW tarief. Voor ons staat het niet in verhouding om daar straks 25 euro meer voor te betalen per maand.

Reageer