Vraag

btw over vezendkosten

• 11 March 2021
  • 5 reacties
  • 102 Bekeken

Badge +1

Hallo,

Ik reken op mijn verzendkosten naar een klant 21% Btw, echter staat er op de factuur onderaan dus ook dat er 21% over de verzendkosten word berekent, maar dit hoort een klant toch niet op de factuur te kunnen terug zien, tenminste dat heb ik nog nooit gezien op een factuur :) wel een totaal btw maar niet per verzendkosten.

ik ben benieuwd of iemand dit weet?

5 reacties

Reputatie 3
Badge +5

Je moet in principe op de verzendkosten het BTW tarief toepassen van de artikelen die je verstuurd. Dus op artikelen van 21 % btw geldt dan ook 21 % btw op de verzendkosten.

Bij gemengde zendingen moet je verdelen volgens de verhouding van de goederen :open_mouth:  Verstuur je bijvoorbeeld een hele boel boeken (laag btw tarief) met nog één of enkele artikel(en) van 21% btw, dan telt het btw tarief van de boeken op de verzendkosten. 

Je kan dit per order gaan aanpassen via “verzendkosten bewerken” (zie bijlage) - vandaar dat de verzendkosten en de bijhorende btw apart staan op de factuur. Geen probleem toch.

Reputatie 6
Badge +7

Je moet in principe op de verzendkosten het BTW tarief toepassen van de artikelen die je verstuurd. Dus op artikelen van 21 % btw geldt dan ook 21 % btw op de verzendkosten.

Bij gemengde zendingen moet je verdelen volgens de verhouding van de goederen :open_mouth:  Verstuur je bijvoorbeeld een hele boel boeken (laag btw tarief) met nog één of enkele artikel(en) van 21% btw, dan telt het btw tarief van de boeken op de verzendkosten. 

Je kan dit per order gaan aanpassen via “verzendkosten bewerken” (zie bijlage) - vandaar dat de verzendkosten en de bijhorende btw apart staan op de factuur. Geen probleem toch.

Ik denk dat dit niet bij elke checkout kan. Ik heb de Klarna checkout en daar kan ik helaas niets meer in aanpassen. Zou voor mij met 3 verschillende btw-percentages wel een oplossing zijn. Ik heb nu altijd 21% op de verzendkosten terwijl ik bij mondkapjes helemaal geen btw over de verzendkosten hoef te rekenen.

Reputatie 3
Badge +5

@Jacqueline wij hebben idd de Mollie check-out maar kijk eens op een willekeurig order als je deze “hoofding” krijgt - dan kan je klikken op de knop “verzendkosten” om aanpassingen te doen.

Reputatie 6
Badge +7

@Jacqueline wij hebben idd de Mollie check-out maar kijk eens op een willekeurig order als je deze “hoofding” krijgt - dan kan je klikken op de knop “verzendkosten” om aanpassingen te doen.

Bij mij kan dat helaas niet. Kortingscode, verzendkosten en artikel toevoegen is grijs bij mij en kan ik niet op klikken. Dat kan wel als het een PayPal order is.

Reputatie 7
Badge +16

Via Klarna is het inderdaad niet mogelijk om een geplaatste order aan te passen. Dit komt omdat zij garant staan voor het bedrag waar de order voor is geplaatst. 

Reageer