Beantwoord

Bestelknop met betalingsverplichting


Reputatie 2
Badge +4

Hi Allen,

Ik zit een beetje met het volgende; Mijn koopknop in de checkout heet ‘Bestelling bevestiging'. Ik wilde dit veranderen bij ‘standaardteksten’ in ‘Bevestig je bestelling'.  Nu zag ik daar de opmerking staan dat je wettelijk gezien ook moet noemen dat er een betaalverplichting aan vast zit. Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik kwam ergens in een blog de optie tegen om het in de checkbox te camoufleren die de klant moet aanvinken om in te stemmen met de algemene voorwaarden.

Heel benieuwd dus naar jullie oplossingen!

icon

Beste antwoord door CountryatHome 27 May 2022, 21:31

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hi Gertrude,

Je kunt bij standaardteksten/bestelproces: bevestiging de tekst voor de bevestigingsknop aanpassen. Verwerk deze tekst → %agreement% wel in de zin. %agreement% wordt namelijk automatisch aangepast in ‘algemene voorwaarden’.

Als je een checkbox voor de algemene voorwaarden wilt, moet je jouw algemene voorwaarden via juridisch/algemene voorwaarden plaatsen. Op die manier komt er automatisch een checkbox bij. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 2
Badge +4

@Ebbe dank voor je antwoord! De checkbox algemene voorwaarden heb ik hoor. 

Het gaat me vooral om een ‘klantvriendelijke benadering'. Blijkbaar is het wettelijk verplicht om de betaalverplichting te noemen. Ik heb dat dus niet, en is ook niet ‘standaard’ ingevuld door MWW. 

Ik wil dat nu dus wel doen, maar hoe? Wat is klantvriendelijk? Je wilt ook niet dat mensen afketsen op de knop: Bevestig uw bestelling, tevens betaalverplichting’ ofzo.

In een blog van webwinkelkeur las ik de tip om de zin dus in de ckeckbox te ‘verstoppen'. En dan dus niet in de bestelknop. Dat kan, want van die checkbox kan ik de standaardtekst ook aanpassen.

Ik ben dus vooral op zoek naar hoe anderen dit leuk hebben opgelost!

Reputatie 7
Badge +16

Ah ja, duidelijk. @Nanaas @powerfulproducts.nl hoe hebben jullie dit gedaan en wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb bij de eerste stap een stukje tekst staan, en daar staat bijvoorbeeld:

Hieronder is de inhoud van je winkelwagen te zien. Heb je een kortingscode? Ook deze vul je bij deze stap in. Kies daarna voor 'Bestelling afronden' (je rekening wordt nog niet belast).

Dus heb ik aangegeven dat als ze naar de volgende stap gaat je nog geen betaalverplichting hebt. 

Bij de volgende stap staat er vervolgens ergens onderaan het volgende in de tekst:

Bij het plaatsen van je bestelling ga je akkoord met onze voorwaarden en verklaring en de betaalverplichting.

Vind het niet per se klantonvriendelijk. :wink:

Reputatie 2
Badge +4

@Nanaas dankjewel! Ik heb gelijk even op je site gekeken hoe je dit hebt gedaan (-: En dat is echt netjes en klantvriendelijk idd. Ik zag dat jij onderstaande checkbox dan ook niet (nodig) hebt. (screenshot van mijn webshop yesforyou.nl) 

Ik ga er komende week eens over denken hoe ik dit ga aanpakken! Bedankt voor de inspiratie.

 

Reputatie 7
Badge +8

@Nanaas dankjewel! Ik heb gelijk even op je site gekeken hoe je dit hebt gedaan (-: En dat is echt netjes en klantvriendelijk idd. Ik zag dat jij onderstaande checkbox dan ook niet (nodig) hebt. (screenshot van mijn webshop yesforyou.nl) 

Ik ga er komende week eens over denken hoe ik dit ga aanpakken! Bedankt voor de inspiratie.

 

Het gekke is wel - nu jij dit zegt - dat ik inderdaad niet de checkbox heb. Terwijl ik wel de juridische tekst ingevuld heb bij de Algemene Voorwaarden. En komt er bij mij dus geen automatische checkbox, @Ebbe?

Reputatie 2
Badge +4

Goedemorgen! Een jaar terug startte ik deze topic. Afgelopen week las ik een blog op webwinkelkeur https://www.webwinkelkeur.nl/bestellen-met-betaalplicht-een-conversie-verhogend-alternatief/

Ik heb het toegepast in mijn shop:

Maar… er zijn natuurlijk altijd klanten die een IDEAL betaling annuleren. Ik stuur dan altijd een paar uur later een ‘betalingsherrinnering’ ( deze heb ik hernoemd naar: order in afwachting van betaling), daarin staat netjes dat de betaling niet is gelukt etc maar ik krijg daar zelden reactie op.

Dus… leuk zo'n betaalverplichting.. maar handhaven kunnen we natuurlijk niet en zou het misschien ook conversieverlangend zijn? Schrikt het af?

Reputatie 6
Badge +7

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom dit verplicht is. De klant heeft namelijk ook altijd het recht de bestelling te annuleren. Dus hoezo betaalverplichting?

Reputatie 6
Badge +8

Toevallig ben ik gisteren bezig geweest met wat aanpassen omdat we een webwinkelkeurmerk willen gaan plaatsen. In eerste instantie moesten we een paar dingetjes in de voorwaarden aanpassen en de betaalverplichting is vanuit hun een advies. In onderstaande foto kun je zien wat ik ervan heb gemaakt. Ik moet even afwachten wat webwinkelkeur ervan zegt.

 

Reputatie 6
Badge +8

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom dit verplicht is. De klant heeft namelijk ook altijd het recht de bestelling te annuleren. Dus hoezo betaalverplichting?

Precies dit, snap dat zinnetje ook niet zo. Er zijn best wel eens klanten die gewoon niet betalen - gaat meestal om vooraf betalingen. Dan kun je blijven trekken, maar als ze dat niet doen. Stuur na paar dagen/week een betaalherinnering  en na nog een week annuleer ik de order met in de bevestiging de tekst waarom deze annulering. 

Gelukkig gebeurd dit bijna nooit.. als je iets bij ons besteld wil je het toch ook graag hebben 🤣😉

Reputatie 2
Badge +4

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom dit verplicht is. De klant heeft namelijk ook altijd het recht de bestelling te annuleren. Dus hoezo betaalverplichting?

Precies dit, snap dat zinnetje ook niet zo. Er zijn best wel eens klanten die gewoon niet betalen - gaat meestal om vooraf betalingen. Dan kun je blijven trekken, maar als ze dat niet doen. Stuur na paar dagen/week een betaalherinnering  en na nog een week annuleer ik de order met in de bevestiging de tekst waarom deze annulering. 

Gelukkig gebeurd dit bijna nooit.. als je iets bij ons besteld wil je het toch ook graag hebben 🤣😉

Ik wilde je berichtje alleen maar liken, maar op mobiel zit er vinkje naast voor beste antwoord, dus dat per ongeluk gedaan. @Ebbe kan ik dat verwijderen? 😅

Reputatie 6
Badge +8

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet dit verplicht is. De klant heeft namelijk ook altijd het recht de bestelling te annuleren. Dus hoezo betaalverplichting?

Precies dit, snap dat zinnetje ook niet zo. Er zijn best wel eens klanten die gewoon niet betalen - gaat meestal om vooraf betalingen. Dan kun je blijven trekken, maar als ze dat niet doen. Stuur na paar dagen/week een betaalherinnering  en na nog een week annuleer ik de order met in de bevestiging de tekst waarom deze annulering. 

Gelukkig gebeurd dit bijna nooit.. als je iets bij ons besteld wil je het toch ook graag hebben 🤣😉

Ik wilde je berichtje alleen maar liken, maar op mobiel zit er vinkje naast voor beste antwoord, dus dat per ongeluk gedaan. @Ebbe kan ik dat verwijderen? 😅

Vindt het BEST wel een goed antwoord, of het de BESTE is.. dat is punt 2 🤣😜

Reputatie 2
Badge +4

Haha daar heb je een punt! En ik vind je antwoord ook eigenlijk best finale-waardig 😅

Dat krijg je met al die wetten en regeltjes.. ik snap die betaalverplichting ook niet.

@michel v G dat ziet er vlgs mij prima uit. Een stukje uitleg erboven vind ik netjes en staat op mijn to do list. 

 

Reputatie 6
Badge +8

Ik heb het idee dat de meeste klanten dat allemaal niet eens lezen. Er zijn ook extreem veel regels voor consumenten bescherming.

Reputatie 1
Badge +5

ik heb ongeveer 1 op de 10 bestellingen die geplaatst worden, maar niet betaald worden..

Gaat dan meestal om vooraf overmaken, waarbij buitenlandse klanten ze denken dat ze met creditcard kunnen betalen.

 

Ik heb al eerder aan de bel getrokken om pas achteraf factureren mogelijk te maken, maar hier wil mijnwebwinkel niet aan beginnen..

maar ondertussen moeten wij wel al die niet voldane facturen ( die ook niet allemaal automatisch overgezet worden naar de boekhouding indien niet afgerond met paypal of mollie )  toch wel verplicht verwerken in de boekhouding. En ben je fiscaal gezien ook verplicht de btw af te dragen, die je later dan weer kan terugvragen..

Reageer