Beantwoord

Analytics E-commerce module werkt niet meer

• 29 January 2022
  • 56 reacties
  • 1259 Bekeken

Reputatie 5
Badge +8

De e-commerce module binnen Google Analytics werkt sinds gisterenmiddag 17.00 uur ongeveer niet meer. Hebben meer mensen hier last van? Transacties worden niet meer bijgehouden, heeft altijd prima gewerkt.

icon

Beste antwoord door Ebbe 8 February 2022, 16:50

Bekijk origineel

56 reacties

Reputatie 5
Badge +8

Het zou fijn zijn om te weten of er na 1,5 week zicht is op een oplossing. Het gaat niet alleen om statistieken, maar ik zie de resultaten van mijn betaalde Google advertenties serieus teruglopen. @Ebbe , @Arjan weten jullie wellicht iets meer?

Reputatie 7
Badge +16

We hebben net een fix live gezet en deze getest. De eerste test lijkt te zijn geslaagd. Aan jullie de vraag of jullie het deze avond ook in de gaten kunnen/willen houden. Hopelijk zien jullie ook weer de resultaten. 

Reputatie 7
Badge +16

Het meten gaat inderdaad niet goed. Er is een hoge prio bug aangemaakt om dit issue zo snel mogelijk te tackelen. 

Ook gaan we ervoor zorgen dat we dit in de toekomst eerder signaleren. Dit doen we door middel van een automatische test. Hiermee kunnen we al actie ondernemen nog voor dat het door jullie wordt gemeld. 

Zodra er een fix is, laat ik het hier weten. 

Reputatie 7
Badge +16

@Goedhoesje.nl @jojanneke @Humiez De bug is opgelost. Mocht je toch nog problemen ervaren, trek dan meteen aan de bel.

De automatische test staat ook live. Mocht er iets in de e-commerce tracking omvallen signaleren we dat voortaan in een vroeg stadium.

Alvast een goed weekend!

Reputatie 5
Badge +6

Het lijkt er inderdaad op dat de E-commercemodule geen conversies meer meet. We hebben dit in onderzoek en ik zal een bericht plaatsen zodra we een oplossing hebben gevonden.

Reputatie 5
Badge +8

Bijzonder ook hoe weinig communicatie er is vanuit MWW omtrent dit probleem. Geen update, geen vooruitzicht, niets..

Reputatie 3
Badge +3

Wij hanteren zogenaamde SLA's om bugs op te lossen van twee weken, vier weken en zes weken (high, medium, low). Alle high bugs lossen we binnen twee weken op, vaak is dit nog sneller. Echter kan het zijn dat je daadwerkelijk twee weken moeten wachten totdat een dergelijke bug is opgelost. Hier zitten een flink aantal afhankelijkheden aan. Het kan voorkomen dat er meerdere high bugs aanwezig, of dat we afhankelijk zijn van derde partijen waardoor de bug niet sneller opgepakt/opgelost kan worden. 

In het geval van deze bug verwacht ik dat deze uiterlijk morgen is opgelost. 

Hoi ebbe, fijn dat er op de achtergrond wel opgelost wordt. In communicatie is het ook al fijn als jullie aangeven dat het probleem opmerkt en aan het onderzoeken bent. Dan weten we iig dat we daarop kunnen vertrouwen. Meer niet :smiley: . Ik was nu zelf al alle tags en triggers in Analytics aan het nalopen. Dat had me veel tijd gescheeld.

Reputatie 5
Badge +8

Geen enkele transactie wordt gemeten door Analytics dus dit lijkt een probleem wat los staat van een eventuele glitch in de betaling. Ik zit bijv. bij Mollie, sinds afgelopen vrijdag 16.00 / 17.00 uur zie je duidelijk dat er niets meer doorkomt in de e-commerce module van Analytics. Ook de statistieken op het dashboard worden niet meer bijgewerkt. Ik hoop eerlijkgezegd op een spoedige oplossing, de conversies die Analytics meet binnen de e-commerce module zijn ook van belang voor de vertoning van de Google Ads campagnes (mits je Analytics en Ads aan elkaar gekoppeld hebt). Heeft dus meer gevolgen dan enkel statistische.

Reputatie 7
Badge +16

Wij hanteren zogenaamde SLA's om bugs op te lossen van twee weken, vier weken en zes weken (high, medium, low). Alle high bugs lossen we binnen twee weken op, vaak is dit nog sneller. Echter kan het zijn dat je daadwerkelijk twee weken moeten wachten totdat een dergelijke bug is opgelost. Hier zitten een flink aantal afhankelijkheden aan. Het kan voorkomen dat er meerdere high bugs aanwezig, of dat we afhankelijk zijn van derde partijen waardoor de bug niet sneller opgepakt/opgelost kan worden. 

Reputatie 5
Badge +8

Dit was mij niet bekend, het zou al helpen om zoals hierboven omschreven aan te geven onder welke categorie een bug valt en hoe lang de verwachte oplostermijn is. Het lijkt nu inderdaad weer te werken, er worden weer conversies gemeten, bedankt 👍

Reputatie 5
Badge +8

@Goedhoesje.nl @jojanneke @Humiez De bug is opgelost. Mocht je toch nog problemen ervaren, trek dan meteen aan de bel.

De automatische test staat ook live. Mocht er iets in de e-commerce tracking omvallen signaleren we dat voortaan in een vroeg stadium.

Alvast een goed weekend!

Het werkt inderdaad weer, thanks!

Reputatie 1
Badge

Zelfde probleem hier, ook Google diensten > Google Adwords meet geen conversies meer. Zeer schadelijk voor onze lopende advertentiecampagnes dus ik verwacht een snelle oplossing (en het baart mij zorgen dat er na de eerste berichten van 5 dagen geleden blijkbaar nog geen oplossing is).

Overigens, de e-mail van afgelopen woensdag link door naar een oud blog over Google Analytics. Niet, zoals in de email staat, naar een stappenplan om iets op te lossen. Daarnaast wordt er dus ook niet gesproken over een oplossing voor Google Ads conversie metingen.

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt @Goedhoesje.nl  en @jojanneke We hebben het in onderzoek genomen. Ik houd jullie op de hoogte. 

Reputatie 7
Badge +16

@Budgetkooien zolang de e-commerce module niet is uitgeschakeld hoef je niks te veranderen. Ik heb de mailconversatie terug gelezen en in de informatie die je hebt ontvangen staat alleen de juiste informatie in om analytics goed te koppelen. Als dat is opgevolgd moet er niks aan de hand zijn. Houd het wel even in de gaten en bij twijfel, trek dan aan de bel. 

Badge

@Budgetkooien zolang de e-commerce module niet is uitgeschakeld hoef je niks te veranderen. Ik heb de mailconversatie terug gelezen en in de informatie die je hebt ontvangen staat alleen de juiste informatie in om analytics goed te koppelen. Als dat is opgevolgd moet er niks aan de hand zijn. Houd het wel even in de gaten en bij twijfel, trek dan aan de bel. 

Ik hou het in de gaten.

Thnx !

Reputatie 7
Badge +16

Fijn dat het weer werkt, bedankt voor de terugkoppeling. Ook bedankt voor de feedback wat betreft de communicatie. Ik neem dit mee naar het team en zorgen dat we hier scherp op zijn. 

Reputatie 7
Badge +16

@jojanneke Google analytics wordt in je shop ingeladen. De data zou gewoon moet worden bijgehouden. 

Badge

@jojanneke Google analytics wordt in je shop ingeladen. De data zou gewoon moet worden bijgehouden. 

Hoi Ebbe,

bij mij werkt het sinds gister (Zondag 28 aug.) tussen 17 en 18 uur ook niet meer.

e-commerce statistieken worden niet in Analytics en Google ads ingeladen.

Hoop niet dat dit weer een week gaat duren.

Mvg, Budgetkooien.

Reputatie 7
Badge +16

@jojanneke We hebben net een testorder in jouw shop geplaatst (deze mag je annuleren). Volgens de tag assistent van Google wordt er een transactie gemeten. Kun jij of @Budgetkooien met support (info@mijnwebwinkel.nl) delen waaruit blijkt dat dit toch mis gaat. 

Alvast bedankt! 

Badge +1

Bij mij werkt het inderdaad ook niet

Badge +1

Even een aanvulling...we hebben al tweemaal een mail ontvangen met de vraag of de bestelling wel goed is aangekomen. 

De bestelling loopt niet goed door tijdens het betalen geven de klanten aan, het geld is wel afgeschreven bij de klant, en bij ons staat de bestelling vervolgens wel goed in het systeem.

Reputatie 5
Badge +6

@jojanneke Dit is een losstaand probleem en lijkt niet gerelateerd te zijn aan het in dit topic besproken issue. Ik zie dat jij bij Notificatie/Afzender niet het mailadres hebt ingevuld dat bij de webwinkel hoort (het info@-adres dat je van ons hebt gekregen). Hierdoor kunnen wij niet garanderen dat mails vanuit het platform altijd aankomen bij je klanten. Dit kan wel als je het info@-adres hier invult.

Badge +1

@jojanneke Dit is een losstaand probleem en lijkt niet gerelateerd te zijn aan het in dit topic besproken issue. Ik zie dat jij bij Notificatie/Afzender niet het mailadres hebt ingevuld dat bij de webwinkel hoort (het info@-adres dat je van ons hebt gekregen). Hierdoor kunnen wij niet garanderen dat mails vanuit het platform altijd aankomen bij je klanten. Dit kan wel als je het info@-adres hier invult.

Dankjewel voor het meekijken, dit staat dan al jaren zo ingesteld, en ik heb hier nooit problemen van ondervonden, maar heb het inmiddels veranderd.

Mijn aanvulling was wat onduidelijk, maar twee klanten gaven aan dat de bestelling niet goed doorliep en bij de betaling gaf Klarna een foutmelding, ik kreeg het idee dat hierdoor de “orderfinish” stap werd overgeslagen en hierdoor de transacties niet goed werden bijgehouden in analytics.

Verder heb ik geen klachten meer gehad van klanten, maar de transacties zijn bij mij nog niet zichtbaar.

Reputatie 6
Badge +7

Van de week kreeg ik een mailtje dat ik dit moest aanpassen bij google analytics

De aanpassing bij Bestemming is als volgt:

Oude doel: ^.*(\/checkout\/finish\/).*

Nieuwe doel: ^.*(\/checkout\/finish).*

Alleen nu wordt er helemaal niets meer gemeten bij mij. Alles staat op 0.

Reputatie 5
Badge +8

Die aanpassing had ik op advies van Ebbe 2 weken geleden al doorgevoerd, dat gaat om het meten van doelen. Zie ook de stappenplan die erbij hoort, en dan stap 4:

https://www.mijnwebwinkel.nl/blog/google-analytics-voor-je-webshop-%E2%80%93-deel-1-analytics-instellen

Bij mij worden er nu wel doelen gemeten, maar hiermee meet je niet de opbrengst en je weet ook niet waar je klanten vandaan komen. Dus ik heb nu totaal geen zicht op hoeveel bestellingen ik via Admarkt (Marktplaats), organische resultaten, social media etc. binnenkrijg. Ook merk ik dat mijn betaalde Google advertenties flink in conversie achteruit zijn gegaan. Google gebruikt ook Analytics om je resultaten te meten en past jouw advertenties hierop aan. Omdat er door Analytics geen conversies meer gemeten worden, heeft dit invloed op je Google resultaten. Ik zou dan ook willen dat dit probleem z.s.m. wordt opgelost.

Reageer