Beantwoord

Analytics E-commerce module werkt niet meer

• 29 January 2022
  • 56 reacties
  • 1270 Bekeken

Reputatie 5
Badge +8

De e-commerce module binnen Google Analytics werkt sinds gisterenmiddag 17.00 uur ongeveer niet meer. Hebben meer mensen hier last van? Transacties worden niet meer bijgehouden, heeft altijd prima gewerkt.

icon

Beste antwoord door Ebbe 8 February 2022, 16:50

Bekijk origineel

56 reacties

Badge

Heb ik ook last van! Was hier op zoek naar of er al een melding voor was. Gister geen enkele transactie in GA te zien, terwijl wel de checkout/finish pagina meerdere keren is bezocht na het afronden van de order Niet iedereen gaat natuurlijk terug na betaling, maar nu lijkt helemaal niemand terug te gaan, terwijl dat wel zo is.

De Facebook pixel meet het wel goed, die meet de transacties wel.

Badge +1

Bij mij werkt het inderdaad ook niet

Reputatie 5
Badge +6

Het lijkt er inderdaad op dat de E-commercemodule geen conversies meer meet. We hebben dit in onderzoek en ik zal een bericht plaatsen zodra we een oplossing hebben gevonden.

Badge +1

Even een aanvulling...we hebben al tweemaal een mail ontvangen met de vraag of de bestelling wel goed is aangekomen. 

De bestelling loopt niet goed door tijdens het betalen geven de klanten aan, het geld is wel afgeschreven bij de klant, en bij ons staat de bestelling vervolgens wel goed in het systeem.

Reputatie 5
Badge +6

@jojanneke Dit is een losstaand probleem en lijkt niet gerelateerd te zijn aan het in dit topic besproken issue. Ik zie dat jij bij Notificatie/Afzender niet het mailadres hebt ingevuld dat bij de webwinkel hoort (het info@-adres dat je van ons hebt gekregen). Hierdoor kunnen wij niet garanderen dat mails vanuit het platform altijd aankomen bij je klanten. Dit kan wel als je het info@-adres hier invult.

Badge +1

@jojanneke Dit is een losstaand probleem en lijkt niet gerelateerd te zijn aan het in dit topic besproken issue. Ik zie dat jij bij Notificatie/Afzender niet het mailadres hebt ingevuld dat bij de webwinkel hoort (het info@-adres dat je van ons hebt gekregen). Hierdoor kunnen wij niet garanderen dat mails vanuit het platform altijd aankomen bij je klanten. Dit kan wel als je het info@-adres hier invult.

Dankjewel voor het meekijken, dit staat dan al jaren zo ingesteld, en ik heb hier nooit problemen van ondervonden, maar heb het inmiddels veranderd.

Mijn aanvulling was wat onduidelijk, maar twee klanten gaven aan dat de bestelling niet goed doorliep en bij de betaling gaf Klarna een foutmelding, ik kreeg het idee dat hierdoor de “orderfinish” stap werd overgeslagen en hierdoor de transacties niet goed werden bijgehouden in analytics.

Verder heb ik geen klachten meer gehad van klanten, maar de transacties zijn bij mij nog niet zichtbaar.

Reputatie 5
Badge +8

Geen enkele transactie wordt gemeten door Analytics dus dit lijkt een probleem wat los staat van een eventuele glitch in de betaling. Ik zit bijv. bij Mollie, sinds afgelopen vrijdag 16.00 / 17.00 uur zie je duidelijk dat er niets meer doorkomt in de e-commerce module van Analytics. Ook de statistieken op het dashboard worden niet meer bijgewerkt. Ik hoop eerlijkgezegd op een spoedige oplossing, de conversies die Analytics meet binnen de e-commerce module zijn ook van belang voor de vertoning van de Google Ads campagnes (mits je Analytics en Ads aan elkaar gekoppeld hebt). Heeft dus meer gevolgen dan enkel statistische.

Reputatie 1
Badge

Zelfde probleem hier, ook Google diensten > Google Adwords meet geen conversies meer. Zeer schadelijk voor onze lopende advertentiecampagnes dus ik verwacht een snelle oplossing (en het baart mij zorgen dat er na de eerste berichten van 5 dagen geleden blijkbaar nog geen oplossing is).

Overigens, de e-mail van afgelopen woensdag link door naar een oud blog over Google Analytics. Niet, zoals in de email staat, naar een stappenplan om iets op te lossen. Daarnaast wordt er dus ook niet gesproken over een oplossing voor Google Ads conversie metingen.

Reputatie 6
Badge +7

Van de week kreeg ik een mailtje dat ik dit moest aanpassen bij google analytics

De aanpassing bij Bestemming is als volgt:

Oude doel: ^.*(\/checkout\/finish\/).*

Nieuwe doel: ^.*(\/checkout\/finish).*

Alleen nu wordt er helemaal niets meer gemeten bij mij. Alles staat op 0.

Reputatie 5
Badge +8

Die aanpassing had ik op advies van Ebbe 2 weken geleden al doorgevoerd, dat gaat om het meten van doelen. Zie ook de stappenplan die erbij hoort, en dan stap 4:

https://www.mijnwebwinkel.nl/blog/google-analytics-voor-je-webshop-%E2%80%93-deel-1-analytics-instellen

Bij mij worden er nu wel doelen gemeten, maar hiermee meet je niet de opbrengst en je weet ook niet waar je klanten vandaan komen. Dus ik heb nu totaal geen zicht op hoeveel bestellingen ik via Admarkt (Marktplaats), organische resultaten, social media etc. binnenkrijg. Ook merk ik dat mijn betaalde Google advertenties flink in conversie achteruit zijn gegaan. Google gebruikt ook Analytics om je resultaten te meten en past jouw advertenties hierop aan. Omdat er door Analytics geen conversies meer gemeten worden, heeft dit invloed op je Google resultaten. Ik zou dan ook willen dat dit probleem z.s.m. wordt opgelost.

Reputatie 6
Badge +7

Klopt, ik zie geen opbrengst meer en geen conversiepercentage. Beide staan op 0 nu. Ik zie nog wel het aantal bezoekers en sessies. Ook in het dashboard van MWW staan orders en conversie op 0 nu

Badge

Hier hetzelfde probleem bij Google Adwords, al sinds vorig weekend hele week flink lagere conversie. Snap ook niet zo heel goed dat dit zo lang duurt voor het wordt opgelost. En dat er ook geen update komt. Het lijkt me niet de moeilijkste issue, maar kan ook zijn dat ik te makkelijk denk ;).  Zie het ook heel graag snel opgelost!

Reputatie 1
Badge

Van de week kreeg ik een mailtje dat ik dit moest aanpassen bij google analytics

De aanpassing bij Bestemming is als volgt:

Oude doel: ^.*(\/checkout\/finish\/).*

Nieuwe doel: ^.*(\/checkout\/finish).*

Alleen nu wordt er helemaal niets meer gemeten bij mij. Alles staat op 0.

Groot probleem ook hier, meet niks meer maar dan ook echt niks en alles wat er stond is totaal helemaal weg (Wat zijn uw bestverkopende producten?) ook deze is niet meer te zien.

Als doel ziet google nu: 
/checkout/finish?orderId=3bdfbc19-f969-4816-b39f-def57b103ef4

Maar dat is het dan ook geen producten geen waarde dus totaal alleen 1 doel. Daar hebben we wat aan mijnwebwinkel. Hoe gaan we dit zo snel mogelijk oplossen het lijkt mij ook sterk dat google het ineens anders leest…… Dan hadden ze echt vanuit google zelf wel een mail gestuurd dat ze het binnenkort anders gaan doen dan kan je er alvast op voorbereiden.

Zie zo snel mogelijk een goeie oplossing want het mailtje word het er niet beter van dus iedereen die heel google aan het afzoeken is het is niet dit probleem het is meer !!!!

Reputatie 7
Badge +8

Bij ons op op 27 januari voor het laatst iets geregistreerd bij de e-commerce van google analytics. Daarna alles 0 terwijl we toch wel de nodige pakketjes verstuurd hebben gelukkig.

Reputatie 2
Badge +1

Hier hetzelfde probleem, alle tellers op 0 analytics..
Hopelijk kan dit op een zeer korte termijn opgelost worden. 

Reputatie 7
Badge +9

Hier ook nog hetzelfde, ook sinds eind januari wordt er geen data meer geregistreerd in de e-commerce module van Google Analytics. Wel verkopen gehad, dus hoop wel dat er een aanpassing komt. 

Reputatie 5
Badge +8

Het zou fijn zijn om te weten of er na 1,5 week zicht is op een oplossing. Het gaat niet alleen om statistieken, maar ik zie de resultaten van mijn betaalde Google advertenties serieus teruglopen. @Ebbe , @Arjan weten jullie wellicht iets meer?

Reputatie 3
Badge +3

Graag zsm een oplossing. Ik ervaar dit als een groot gebrek...

Reputatie 7
Badge +10

Het gekke is als je de link gaat controleren krijg je wel conversie. Maar niet in de grafiek. 0,85% in afgelopen 7 dagen. Hoop ook dat er snel een oplossing komt.

Reputatie 6
Badge +7

@powerfulproducts.nl dat was mij inderdaad ook al opgevallen ja. Heel vreemd.

Reputatie 5
Badge +8

Bijzonder ook hoe weinig communicatie er is vanuit MWW omtrent dit probleem. Geen update, geen vooruitzicht, niets..

Badge

Mee eens. Je moet er elke keer zelf achteraan. Geen enkel vooruit zicht wanneer er een mogelijke oplossing is. Dit vind ik wel erg bijzonder. In het verleden werden veel van dit soort problemen gewoon gecommuniceerd en wel tijdig opgelost ook. De resultaten van onze google campagnes zie je met de dag achteruit gaan. Na 10 dagen verwacht je toch wel eens een oplossing/update/voorruitzicht. 

Badge +1

Hier heb ik de eerste bestelling (rond 16.00 besteld) die weer wordt weergegeven in analitics, dus goed nieuws hoop ik?

Verder wil ik wel even aangeven dat ik het niet reageren op deze klachten, ook al zou het maar zijn met een kleine update of uitleg, echt een gemiste kans vind. De bedoeling van dit platform is naar mijn idee toch ook het vermijden van allerlei mailtjes en klachten, zodat alles in één keer kan worden afgehandeld en mensen eerst hier kunnen zoeken of er een probleem speelt.

Reputatie 7
Badge +16

Wij hanteren zogenaamde SLA's om bugs op te lossen van twee weken, vier weken en zes weken (high, medium, low). Alle high bugs lossen we binnen twee weken op, vaak is dit nog sneller. Echter kan het zijn dat je daadwerkelijk twee weken moeten wachten totdat een dergelijke bug is opgelost. Hier zitten een flink aantal afhankelijkheden aan. Het kan voorkomen dat er meerdere high bugs aanwezig, of dat we afhankelijk zijn van derde partijen waardoor de bug niet sneller opgepakt/opgelost kan worden. 

In het geval van deze bug verwacht ik dat deze uiterlijk morgen is opgelost. 

Reputatie 7
Badge +16

We hebben net een fix live gezet en deze getest. De eerste test lijkt te zijn geslaagd. Aan jullie de vraag of jullie het deze avond ook in de gaten kunnen/willen houden. Hopelijk zien jullie ook weer de resultaten. 

Reageer