Vraag

verzendkosten - nieuwe berekeningen my parcel tarieven 2023

• 1 December 2022
  • 17 reacties
  • 710 Bekeken

Reputatie 5
Badge +7
  • Super user
  • 245 reacties

Vandaag nieuwe informatie ontvangen vanuit myparcel over de tarieven voor 2023

Voor NL en BE blijft situatie ongewijzigd - grote staffels in de gewichten.

Voor alle andere EU landen worden de tarieven ingedeeld in kleine gewichtsstaffels.

0 - 2 kg / 2 - 5 kg / 5 -10 kg / 10 - 20 kg / 20-23 kg / 23-30 kg

De gewichten in ons systeem dienen aangegeven te worden als bruto gewicht - dus gewicht product + verpakking. In het verleden waren alle zendingen binnen eu tot 20 kg hetzelfde bedrag en dus kwam het niet zo nauw de gewichten in te schatten. De laatste maand ontvang ik order vanuit de gehele wereld, met name Amerika en Canada tot zelfs Australïe

Mijn probleem is dat ik kleinere producten heb. 
In 1 omdoos kan soms 1 product - maar ook 4 tot 5 producten verstuurd worden.

In geval van 1 product moet ik dus 1 kg bij netto gewicht optellen, in geval van 5 producten 1 kg / 5 producten is 200 gram per product erbij tellen.

Stel dat ik maar 200 gram erbij tel, dan zit ik vooral bij de wereld zendingen naar USA / Canada  of bv  Australië altijd sowieso te laag in mijn gewicht en lijdt ik verlies ( per kg kan dit oplopen tot 10 euro of zelfs meer) . Stel dat ik overal 1 kg erbij tel dan kom ik veel te hoog uit  (en wordt het voor de klanten onbetaalbaar)

Daarnaast is het zo dat ze bij kleine pakketten rekenen met een volumegewicht in plaats van het echte gewicht.

Hoe gaan we hier mee om ? / Hoe hebben jullie dit ingericht in jullie systeem?

(of hebben jullie geen eu / wereldzendingen?)

@Ebbe Is er misschien een oplossing die ik over het hoofd zie?

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

17 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Ik schrok er ook van, zeker omdat ik zoveel producten heb die verschillende gewichten hebben, en mensen niet 1 ding bij ons kopen, maar vaak wel 20-40 verschillende. ( 80% gaat buiten NL)

Ik heb ze direct gebeld, aangezien ik een custom staffelkortking heb. en zou terug worden gebeld door een salemanager ( nog niet gebeurd)

Energietoeslag. Volumetoeslag, gewichtoeslag ,standaard verzekering vervalt en in drukke tijden een piektoeslag.

Ik kon 20kg duitsland voor 7 euro verzenden incl verzekering. Nu kan ik 2kg voor 7.10 +0.12 energietoeslag+ 0.50cnt verzekering

Ik kan niets met de nieuwe tarieven of opties, dus voor mij zit er niets anders op dan overstappen als ze dit hanteren.

Zijn er mensen bij sendcloud die verhoging 2023 info hebben gehad ?

Reputatie 5
Badge +7

Ik schrok er ook van, zeker omdat ik zoveel producten heb die verschillende gewichten hebben, en mensen niet 1 ding bij ons kopen, maar vaak wel 20-40 verschillende. ( 80% gaat buiten NL)

Ik heb ze direct gebeld, aangezien ik een custom staffelkortking heb. en zou terug worden gebeld door een salemanager ( nog niet gebeurd)

Energietoeslag. Volumetoeslag, gewichtoeslag ,standaard verzekering vervalt en in drukke tijden een piektoeslag.

Ik kon 20kg duitsland voor 7 euro verzenden incl verzekering. Nu kan ik 2kg voor 7.10 +0.12 energietoeslag+ 0.50cnt verzekering

Ik kan niets met de nieuwe tarieven of opties, dus voor mij zit er niets anders op dan overstappen als ze dit hanteren.

En waar stap jij dan naar over ? 

De grondslag van de wijziging ligt volgens mij in een samenwerking met DHL - als je op de info kijkt zie je ook dat je voortaan DHL kunt kiezen .

Ik vrees dat we niet veel keuze mogelijkheden hebben.

Reputatie 2
Badge +2

En waar stap jij dan naar over ? 

De grondslag van de wijziging ligt volgens mij in een samenwerking met DHL - als je op de info kijkt zie je ook dat je voortaan DHL kunt kiezen .

Ik vrees dat we niet veel keuze mogelijkheden hebben.

Nog onbekend, ik zou nog gebeld worden door het salesteam diezelfde dag ( is dus niet gebeurd)  zojuist gebeld en zouden mij voor morgen einde dag terugbellen.

Dat het samenhangt met dhl heb ik niet zien staan. Dus wellicht DHL of DPD eventueel mondial relay voor frankrijk aangezien dit behoorlijk scheelt volgens mij. Het gaat mij om de gewichtstaffel, die is moeilijk hanteerbaar in mijn shop. Laatste 2 weken van het jaar sluit ik de shop meestal en duik ik in dit soort dingen.

Reputatie 7
Badge +16

Zou 1 van jullie de mail vanuit myparcel eens kunnen doorsturen? Die kan gestuurd worden naar info@mijnwebwinkel.nl tav Ebbe. Ik bespreek het met een collega om te kijken of wij nog oplossingen kunnen bedenken. 

Reputatie 5
Badge +7

Zou 1 van jullie de mail vanuit myparcel eens kunnen doorsturen? Die kan gestuurd worden naar info@mijnwebwinkel.nl tav Ebbe. Ik bespreek het met een collega om te kijken of wij nog oplossingen kunnen bedenken. 

Het is een pdf bestand, ik heb het zojuist doorgestuurd.

Ik snap niet dat anderen niet reageren, die moeten hier toch ook problemen mee krijgen.

Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met EU zendingen.

Alvast bedankt - ik hoor graag nog een terugkoppeling.

Groetjes Emerentia

Reputatie 2
Badge +2

Ik heb mijn custom staffel tarieven ontvangen,  maar dan ben ik nog steeds voor een zending naar bijv frankrijk voor een pakket van 10-20kg 6.72 ex btw duurder uit .. voorheen 12, nu 18.72.

Ik moet dan 22.68 vragen voor een pakket van 11kg naar frankrijk, terwijl ze nu al klagen bij 14 euro. Hopelijk zijn de prijzen elders beter aankomend jaar, want bij dit soort bedragen verlies je een hoop klanten

Reputatie 5
Badge +7

Mocht je een goede aanbieding tegenkomen dan hoor ik het graag.

Reputatie 7
Badge +16

Hi Evv,

Op welke manier heb je nu je gewichten bepaald bij de producten? Is dat gebaseerd op daadwerkelijke gewichten of fictieve gewichten? Als ik het goed begrijp moet het lukken met fictieve gewichten. Geef je artikelen een gewicht mee dat past bij het pakket waar ze in moeten. Past een artikel twee keer in een pakket? Zorg er dan voor dat je het gewicht hier ook op aanpast. Bijvoorbeeld: Een artikel dat twee keer in pakketpost past geef je dan 4,5 kg als gewicht. Het totaalgewicht is dan 9 kg.

Reputatie 5
Badge +7

Hi Evv,

Op welke manier heb je nu je gewichten bepaald bij de producten? Is dat gebaseerd op daadwerkelijke gewichten of fictieve gewichten? Als ik het goed begrijp moet het lukken met fictieve gewichten. Geef je artikelen een gewicht mee dat past bij het pakket waar ze in moeten. Past een artikel twee keer in een pakket? Zorg er dan voor dat je het gewicht hier ook op aanpast. Bijvoorbeeld: Een artikel dat twee keer in pakketpost past geef je dan 4,5 kg als gewicht. Het totaalgewicht is dan 9 kg.

@Ebbe 

op dit moment met fictieve gewichten. 

Mijn publiek en mijn artikelen zijn aan het wijzigen.

voorheen bij aanvang kocht men meestal meerdere artikelen, ik ging uit van 4 artikelen en verdeelde het verpakkingsgewicht over deze 4 artikelen. Omdat de range voor gewichten bij my parcel groot was (0 - 20 kg) en mijn klanten voornamelijk uit landen kwamen waar deze grote range werd toegepast had ik nooit problemen.

nu heb ik klanten die 1 of 2 artikelen bestellen en klanten die 20 artikelen bestellen. 
Als landen wijzigen van 0 - 20 kg naar een range van 0 - 2 / 2 - 5 / 5 - 10 Hoe moet ik dan de toeslag op het netto gewicht inschatten als ze soms 2 en soms 20 artikelen bestellen?

Reputatie 5
Badge +7

@Ebbe

en heb je ook gezien dat je voortaan moet opgeven of pakket zo verzonden moeten worden met 3 opties

• Track en trace
  • track en trace verzekeren tot 50 euro / handtekening
  • track en trace verzekeren tot 500 euro / handtekening

Hoe lossen we dit op met interface?

Reputatie 2
Badge +2

myparcel vandaag wel gesproken, maar die kon het helaas niet mooier maken. Ik ga kijken of ik sendcloud kan spreken over de tarieven van 2023, zoals ze er nu uitzien zijn de prijzen bij dpd best goed vergeleken met postnl, wel mis ik bepaalde landen waar ik wel wat minder aan verkoop maar toch wel wat. Wellicht kunnen ze deze ook doen, maar anders worden deze alsnog met postnl verstuurd en de rest dpd.

waar bij postnl zweden nu al 17,75 kost is dit bij dpd home 12,75 , oostenrijk postnl 12,25 en bij dpd home 9,27.

voor bepaalde landen scheelt het dus behoorlijk.. dat gedoe met per pakket een prijs aan het gewicht hangen ga ik niet aan beginnen. DHL krijgt dit ook niet, maar die is wel 30% duurder dan DPD en dan zit de verzekering er nog niet bij

Reputatie 5
Badge +7

myparcel vandaag wel gesproken, maar die kon het helaas niet mooier maken. Ik ga kijken of ik sendcloud kan spreken over de tarieven van 2023, zoals ze er nu uitzien zijn de prijzen bij dpd best goed vergeleken met postnl, wel mis ik bepaalde landen waar ik wel wat minder aan verkoop maar toch wel wat. Wellicht kunnen ze deze ook doen, maar anders worden deze alsnog met postnl verstuurd en de rest dpd.

waar bij postnl zweden nu al 17,75 kost is dit bij dpd home 12,75 , oostenrijk postnl 12,25 en bij dpd home 9,27.

voor bepaalde landen scheelt het dus behoorlijk.. dat gedoe met per pakket een prijs aan het gewicht hangen ga ik niet aan beginnen. DHL krijgt dit ook niet, maar die is wel 30% duurder dan DPD en dan zit de verzekering er nog niet bij

Bij post NL een nieuwe offerte aangevraagd op basis van aantallen, komt lager uit dan myparcel, fed-ex is veel duurder, vraag nu offerte aan bij dpd

Reputatie 2
Badge +2

Bij post NL een nieuwe offerte aangevraagd op basis van aantallen, komt lager uit dan myparcel, fed-ex is veel duurder, vraag nu offerte aan bij dpd

Hou mij even op de hoogte van de reactie van postnl zelf, ik wil wel een platvorm dat samenwerkt met mijnwebwinkel (postnl zelf heeft dit denk ik niet ) , aangezien ik niet alles alsnog handmatig in wil voeren.

ik zit met jaar rond de 6000 pakketjes buiten Nederland. Ben benieuwd ! 

Reputatie 2
Badge +3

Ik kamp hier ook mee, ik verzend ong. 50% naar het buitenland… Ik heb 30 en 31 december al geblokt om hier mee aan de slag te gaan en de shop te sluiten deze dagen. 
Ik zal de hele shop moeten aanpassen om de verschillende gewicht categorieën te implementeren voor de EU landen. 

Ik baal er enorm van, niet alleen omdat het ontiegelijk veel werk wordt om aan te passen, maar vooral omdat het voor de klant weer duurder gaat worden. Het wordt steeds lastiger allemaal.

Echt een alternatief voor MyParcel is er niet echt vind ik, uiteindelijk zullen ze allemaal wel deze opzet gaan volgen, dus veel zin om over te stappen heb en zie ik niet.

@Ebbe  Als het nu op z'n minst eens mogelijk zou zijn om het voorraadbeheer bestand te kunnen downloaden, bewerken en weer uploaden/importeren, dan hoefde je niet ELK artikel af om daar het gewicht aan te passen (dat staat nu vaak op een "fictief” gewicht om diverse redenen).

Reputatie 7
Badge +16

Ik heb voor komende dinsdag een afspraak met een collega gepland om de openstaande vragen te bespreken. Ik kom er dan bij jullie op terug. 

Reputatie 5
Badge +7

@Ebbe 

Hoe staan we er voor?

Ik heb een tijdelijke work around methode gevonden. Mijn verpakking is + / - 1 kg.
Bij alle landen (niet EU) waar de prijs per kg is, heb ik de bedragen “opgeschoven” 
Dus bij 1 - 2 kg heb ik de prijs gezet van 2 - 3 kg etc.

Niet fraai, maar t werkt tot nu toe wel.

Bij alle eu landen heb ik nog steeds een probleem.

Ik hoor graag of er plannen zijn, en zo ja hoe dit verder verloopt (en of er geschatte implementatie datum is).

thks Emerentia

Reputatie 7
Badge +16

Hi Emerentia,

De werking van de tarieventabel gaat voorlopig niet op de schop. De wijzigingen van MyParcel, verzekerd verzenden etc. die worden wel opgepakt en zal z.s.m. doorgevoerd worden. Een exacte datum durf ik je nu nog niet te geven. Daarover is dit topic actief. 

Wellicht is de beste optie om de eerste twee staffels van MyParcel samen te voegen. Dus niet een staffel van 1-2 kilo, maar van 1-5 kilo?