Beantwoord

verzendkosten en btw

• 29 april 2020
  • 6 reacties
  • 182 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3

Goeiedag,

Ik ben me aan het verdiepen in de verzendkosten en hun aanbieders. Klopt het dat ik, als ik verzend via PostNL, ik over een pakketje van 6,75 uiteindelijk 8,17 (incl 1,42/21% aan btw) kwijt ben zonder dat ik btw terug kan vragen en wel 1,42 aan de belastingdienst moet betalen? Ik begrijp dat ze ontheft zijn van de btw plicht en dat ik daardoor niets kan terugvragen. Just to be sure...

Ik begrijp dat verzenden steeds duurder wordt, maar een aanbieder als DPD wordt aantrekkelijker aangezien zij wel btw berekenen bij het verzenden van een pakket. Wat ik dan weer terug kan vragen.

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Sander 30 april 2020, 13:53

Je moet, via welke verzender je ook verstuurd altijd btw vragen aan je klant. Jij als ondernemer bent namelijk ook over de verzendkosten wel btw-plichtig. De regeling voor het bedrijf waar jij geen btw over de verzendkosten hebt hoeven betalen staat daar los van.

Conclusie: Jij moet hoe dan ook btw afdragen, hoe vervelend het ook is :rolling_eyes:

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +16

@Sander, ben jij hier bekend mee? 

Reputatie 1
Badge +2

Goedemiddag,

Als je een pakket verzendt via een PostNL-punt krijg je inderdaad een bonnetje zonder btw, omdat zij vrijgesteld zijn van btw op verzendingen. Dit betekend dat je op de €6,75 dus ook geen btw hoeft af te staan. Je kan het, omdat je het niet af hoeft te staan dan inderdaad ook niet terug vragen. Als je zou verzenden met bijvoorbeeld MyParcel (ook PostNL) of DPD krijg je een factuur waarover wel btw wordt berekend, die je dan dus ook terug kan vragen.

Eigenlijk is het dus een beetje om het even. Óf je hoeft het niet te betalen en krijgt niets terug. Óf je betaald de btw en kan het bij de btw aangifte terug vragen.

Je kan dus het beste de vervoerder uitzoeken op het tarief per pakket, de service of hoe makkelijk je zendingen aan kan maken bij de vervoerder.

Geeft dit antwoord op je vraag?

Reputatie 2
Badge +3

Bijna helemaal;). Hoe zit het dan met de verzendkosten van mijn klanten als ik via postnl stuur? Want ik begrijp dat ik wel btw moet rekenen over verzendkosten op mijn eigen factuur. Vandaar ook mijn berekening naar €8,17 (=6,75 + 21% btw). Of is het zo dat ik geen btw hoef door te berekenen, omdat ik het in eerste instantie niet heb hoeven betalen (wat me sterk leek).

Hoop dat mijn vraagomschrijving een beetje duidelijk is.

Reputatie 1
Badge +2

Je moet, via welke verzender je ook verstuurd altijd btw vragen aan je klant. Jij als ondernemer bent namelijk ook over de verzendkosten wel btw-plichtig. De regeling voor het bedrijf waar jij geen btw over de verzendkosten hebt hoeven betalen staat daar los van.

Conclusie: Jij moet hoe dan ook btw afdragen, hoe vervelend het ook is :rolling_eyes:

Reputatie 2
Badge +3

Dankje, dat was het antwoord wat ik zocht :).

Reputatie 1
Badge +2

Graag gedaan en succes met de keuze voor een verzendpartner!

Reageer