Vraag

Verzendkosten

• 11 January 2023
  • 7 reacties
  • 107 Bekeken

Badge +1

Het zoveelste topic over verzendkosten maar jemig, wat raak ik hier gefrustreerd van…

Ik heb stickers op stroken en stickers op vellen.

1 strook weegt (incl. visitekaartje, envelop etc.) 13 gram.
1 vel weegt (incl visitekaartje, envelop etc.) 15 gram.

Ik hanteer in principe de verzendtabel van PostNL.
Maar ik wil vanaf € 20,- dat het automatisch overgaat (of desnoods dat de klant kan kiezen) naar een brievenbusdoosje zodat er een track & trace code aan komt.
Dat zijn dan 10 stroken of 7 vellen. Hoe stel ik dat in hemelsnaam in?

Moet dat dan echt via keuzelijsten? Dat ze dan daar het aantal stroken of vellen invullen en ik achter de schermen daar een fictief gewicht aan hang?
Ik ben bang dat klanten dan bij aantal ook nog wat gaan ingeven….

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

7 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Ik zou gewoon een vast verzendtarief hanteren. Naast de portokosten van PostNL heb je ook andere kosten die je gerust mee kan nemen in verzendkosten. Verpakkingskosten, iDEAL kosten, je moet nog btw afstaan etc. 
En het maakt het allemaal een stuk makkelijker. 

Zelf heb ik de meerwaarde van een brievenbuspakketje met track&trace nooit begrepen. Volgens mij is het grote onzin en zonde van je geld. Je hebt hooguit een bewijs van verzending. Maar niet voor aflevering. 

Badge +1

Ik kan geen vast verzendtarief hanteren. Ik kan onmogelijk voor 20 traktatiestickers (t.w.v. 4,-) € 4,15 verzendkosten vragen en dit zelfde bedrag rekenen aan klanten die 1000 logo stickers bestellen. En een track en trace maakt dat mensen net iets minder snel zullen zeggen dat ze iets niet ontvangen hebben….

Reputatie 5
Badge +6

Ik kan geen vast verzendtarief hanteren. Ik kan onmogelijk voor 20 traktatiestickers (t.w.v. 4,-) € 4,15 verzendkosten vragen en dit zelfde bedrag rekenen aan klanten die 1000 logo stickers bestellen. En een track en trace maakt dat mensen net iets minder snel zullen zeggen dat ze iets niet ontvangen hebben….

Ja ik begrijp het. Dat zijn wel grote verschillen. Dat maakt het inderdaad lastig.
Kan je misschien iets met het gewicht bij een artikel? Bij Extra velden? 

Reputatie 1
Badge +2

Wij werken niet met gewichten maar hebben voor onszelf voor elk product bepaald of iets in een brievenbusdoosje of als pakketpost verzonden moet worden.

In de tarieven tabel hebben we drie groepen aangemaakt. De eerste groep heeft een waarde van 0, de tweede groep een waarde van 2 en de derde groep alles groter dan 2.

Wat we hebben gedaan is voor elk product bekijken of dit product en zo ja hoeveel van dit product in een brievenbusdoosje past. Oftewel als er twee van die artikelen in een brievenbusdoosje passen krijgt het product als gewicht 0,9. 2x 0,9= 1,8 dus valt dit nog in de categorie brievenbusdoosje. Bestelt de klant er meer dan twee of bestellen ze er nog andere items bij dan wordt de waarde automatisch > 2 en wordt er door het systeem ook meteen het tarief voor pakketpost gerekend.

Dit werkt voor ons super.

Voorheen deden we ook zelf frankeren. Dit kost erg veel tijd. Daar zijn we jaren geleden mee gestopt en we verzenden nu alleen nog maar als brievenbuspakket of standaard pakket. Alle labels zijn direct aan te maken en afhankelijk van de drukte beginnen we met labelen.

Toen we nog zelf frankeerden voor losse post hebben we in het systeem een fictief land gebruikt, dat heet uit mijn hoofd Aland (mogelijk dat een beheerder dit ook weet). Daar hebben we de tekst ingezet verzenden als pakketpost met track en trace.

Bij het afronden van de bestelling kon de klant zelf kiezen of men hier gebruik van wilde maken.

Reputatie 1
Badge +2

Ter aanvulling, sommige van onze producten zouden fysiek met veel in een brievenbusdoosje passen. Echter dan loop je het risico dat wanneer de zending zoek raakt je kan fluiten naar je centen.

Deze artikelen geven we een waarde op die zodanig is ingesteld dat vanaf een bepaalde orderwaarde dit automatisch als pakketpost dient te worden verzonden.

Reputatie 5
Badge +7

Wij hebben bij sommige artikelen een fictief gewicht.
Sommige artikelen kunnen alleen verzonden worden in een brievenbusdoosje en die hebben we op 100 gram gezet.
Sommige artikelen is altijd pakketpost en die staan op 5000 gram.
Rest van de artikelen hangt wel het gewone gewicht aan. Komen ze dan boven de 100 gram wordt het dus ook een brievenbusdoosje.
Dus wil jij je stickers bijvoorbeeld vanaf 7 stuks als brievenbuspakket versturen zou ik daar een gewicht aanhangen van 15 gram per stuk.

Reputatie 7
Badge +9

Dan dien je te werken met fictieve gewichten. Zodat wanneer mensen een bepaald aantal vellen toevoegen, het automatisch naar een duurdere verzendoptie gaat. Dit kun je dan niet vanaf € 20,- bijvoorbeeld instellen, maar vanaf een bepaald gewicht. Dit is even wat uitzoekwerk in je assortiment, rekenwerk en vervolgens het juist instellen van je verzendtabel. Dan moet het lukken. 👍🏻

Misschien helpt dit topic je ook op weg: