Vernieuwde BTW Regels EU verkoop

• 29 October 2020
  • 28 reacties
  • 1068 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Zoals jullie hopelijk weten heb je als webshop houder de verantwoording te letten op de verkopen buiten je eigen land dus ook je BTW. Per land is op dit moment een drempelwaarde afgesproken. Zie:

https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/vat/traders/vat_community/vat_in_ec_annexi.pdf

Om daar geen rekening mee te hoeven houden kan je het volgende doen:

Wilt u niet altijd de drempelbedragen in de gaten houden? Kies er dan voor om altijd de regeling voor afstandsverkopen toe te passen. U brengt dan altijd buitenlandse btw in rekening voor de goederen die u levert naar andere EU-landen aan klanten die geen btw-aangifte hoeven te doen.

Bron: Belastingdienst 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/export_van_specifieke_goederen_en_in_bijzondere_situaties/export_naar_klanten_die_geen_btw_aangifte_doen_drempelbedragen/export_naar_klanten_in_de_eu_die_geen_bttw_aangifte_doen_drempelbedragen

In 2021 gaat dit veranderen, namelijk:

Btw 2021: nieuwe regels

Met ingang van 1 januari 2021 zouden er nieuwe btw-regels komen voor afstandsverkopen binnen de EU. De Europese Commissie maakte onlangs bekend dat deze nieuwe btw-regels met een half jaar worden opgeschoven. Van 1 januari naar 1 juli 2021. Europese belastingdiensten zijn momenteel druk met de uitrol van fiscale maatregelen voor bedrijven als gevolg van de coronacrisis. Daarnaast spelen fiscale moeilijkheden en onzekerheden rondom een (harde) Brexit een rol. Overheden in heel Europa geven aan dat zij de fiscale maatregelen niet op tijd en kwalitatief juist via de benodigde ICT-projecten kunnen afronden.

Drempelbedragen verdwijnen

Er komt een algemene drempel van 10.000 euro voor afstandsverkopen. Blijf je jaarlijks met je verkopen in EU-landen onder dit bedr

ag? Dan mag je als Nederlandse webshop de Nederlandse btw in rekening blijven brengen. Wanneer je boven dit bedrag komt, breng je het btw-tarief van het EU-land waar de klant gevestigd is in rekening.

Bron: KVK

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/btw-regels-europa/

Dat betekent dat je ontzettend snel over de drempelwaarde van 10000 euro heen gaat. Op dit moment moet je je registeren per land waar je de drempelwaarde overgaat en daar de aangifte gaan doen. Gelukkig is de regeling MOSS die dat voorkomt:

Btw-aangifte vereenvoudigt

De huidige Mini One Stop Shop (MOSS) regeling wordt uitgebreid. Op dit moment mogen alleen ondernemers van digitale e-commerce diensten van deze regeling gebruik maken. Vanaf 2021 kun je de in andere EU-landen verschuldigde btw via de Nederlandse Belastingdienst aangeven. Dit hoeft niet langer in het andere EU-land. De Nederlandse Belastingdienst zorgt ervoor dat de btw bij het juiste EU-land terechtkomt.

Bron: KVK

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/btw-regels-europa/

MAAAAARRRR

Je moet dus elke factuur gaan bijhouden die je naar het buitenland verkoopt en op het moment dat je boven de 10000 euro komt, dan de buitenlandse BTW in rekening gaat brengen.

IETS WAT MIJNWEBWINKEL VERTIKT!!! MWW heeft geen optie dat wanneer de klant aangeeft dat hij de betaling doet in het buitenland, dat de BTW automatisch verspringt. Nee het blijft 21% die op de factuur staat vanuit MWW. Je mag dan zelf een B factuur gaan maken, of iets anders waarop de juiste BTW staat. Wellicht is er teveel BTW betaald door de klant, of erger nog te weinig. Leg dat dan maar eens aan de klant uit. 

Dus MWW graag een correcte reactie en niet dit mailtje:

Goedemiddag,

We hebben deze week telefonisch contact gehad over de drempelwaarden die wijzigen in 2021. Jou vraag was hoe Mijnwebwinkel hiermee om zal gaan en ik zou hier nog op terugkomen. Ik heb navraag gedaan bij het productteam en zij geven aan dat er voor ons niets verandert. Er gelden nu al drempelwaarden en het is vooral belangrijk om als winkelier in de gaten te houden wanneer deze overschreden worden.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

MWW hoort ons als webshop houders te ondersteunen en juist vanuit zich zelf hiermee te komen. De drempelwaarde gaat in 2021 naar 10000 per land, ga je eroverheen dan MOET je de buitenlandse BTW in rekening gaan brengen. Doe je dat niet, dan krijg je een hele dikke boete.

Waarom heeft MWW dit niet voor elkaar en de concurrent zoals Lightspeed en Woocommerce wel? 

Hoor graag de mening van mede ondernemers en vanuit MWW zelf.

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

28 reacties

Hoi Sander,

Begrijpelijk dat je je hier zorgen over maakt.
Om even in te haken op het antwoord van mijn collega Tyrona: bij Mijnwebwinkel is het mogelijk om per product één belastingtarief in te stellen. Dit maakt het niet mogelijk om te wisselen van btw-tarief, afhankelijk van het land waar de klant zich bevind. Een winkel op het platform van Mijnwebwinkel richt zich dan ook primair op een gebied met dezelfde belastingtarieven.
Als een winkelier meerdere belastinggebieden wil bedienen en verwacht boven de drempelwaareden uit te komen, is het nodig om een tweede winkel te beginnen die zich hier specifiek op richt. Op korte termijn staan er geen wijzigingen op stapel om meerdere btw-tarieven op een product mogelijk te maken.

Groet,

Bart van Ommen
Product Team

Reputatie 3
Badge +1

Beste Bart,

bedankt voor je snelle reactie, mijns inzien veel te snel. Want er klopt gewoon niks van je aanname: Een winkel op het platform van Mijnwebwinkel richt zich dan ook primair op een gebied met dezelfde belastingtarieven.

Een Nederlandse webshop die zich ook niet richt op de Belgische klant? De drempelwaarde is volgend jaar 10000 euro en daar ga je dus snel overheen. 

Als een winkelier meerdere belastinggebieden wil bedienen en verwacht boven de drempelwaareden uit te komen, is het nodig om een tweede winkel te beginnen die zich hier specifiek op richt. Op korte termijn staan er geen wijzigingen op stapel om meerdere btw-tarieven op een product mogelijk te maken.

Dat is dus totaal geen werkbare situatie. Een platform als MWW hoort zich aan te passen aan de nieuwe wetgeving. Hoe moeilijk is het om er voor te zorgen dat als een klant aangeeft dat hij in een ander land woont dat er wordt veranderd van BTW tarief? 

Jullie maken je er veel en veel te makkelijk vanaf!

Reputatie 7
Badge +16

Hi Sander,

Bedankt voor de reactie. We nemen in de loop van de dag contact met je op om het een en ander toe te lichten. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 1
Badge +5

ik sluit me helemaal aan bij de Topic starter, ook ik zit met hetzelfde probleem aangezien we dit jaar over de drempelwaarde zullen gaan in bepaalde landen.

zover ik gezien heb, bieden andere aanbieders als lightspeed of shopify hier wel oplossingen voor aan. Tijd om even verder te kijken voor mij, als ik voor 150.000 euro aan facturen van 21% naar 19% moet aanpassen in een secundair progamma ben ik dagen tot weken bezig..

Beetje meegaan met de tijd hoort er ook bij, regels en wetten veranderen nou eenmaal. En dit soort aanpassingen aan het systeem vergen geen hogere wiskunde lijkt me.

Reputatie 2
Badge

Helaas ook voor ons is het administratief een enorme belemmering geworden. 

Door het feit dat er geen mogelijkheid  bestaat om per land een BTW tarief aan te passen komen alle facturen in ons boekhoudpakket Asperion als NL verkopen, ondanks dat we bijvoorbeeld in België boven de drempel zitten en daar BTW moeten betalen.

Op dit moment als we order uit België als een afstandsverkoop willen boeken moeten we per order alle vanuit Mijnwebwinkel gestuurde BTW-codes handmatig aanpassen - wat een dagtaak is geworden.

Het is eigenlijk helemaal niet te doen zo.

De juiste BTW-code dient namelijk vanuit de webwinkel gestuurd te worden om administratief goed, snel en automatisch verwerkt te kunnen worden in Asperion, maar ook in alle andere boekhoudpakketten.

Het is net alsof de urgentie en noodzaak van het sturen van de juiste BTW code (per land) niet gezien wordt. 

Ik hoop dat het ondanks de berichten toch snel opgepakt en aangepast wordt, zodat we zonder problemen grenzeloos en zorgeloos verder kunnen verkopen en dat we dat ook administratief goed geregeld hebben. 

Het kan namelijk toch niet de bedoeling zijn dat men per land een webwinkel moet openen en dan per land boekhouden etc.

We zijn zeer tevreden met alle mogelijkheden en gemak die Mijnwebwinkel platform biedt, echter ontbrekende functionaliteit om BTW per land te kunnen aanpassen zien we op dit moment helaas als een groot probleem.

Goedemorgen allen!

We zien om ons heen dat de noodzaak voor het anders administreren van de btw voor grensoverschrijdende zendingen groeit. Hoe we dit kunnen inpassen in ons platform is nog een puzzel, maar we gaan hier de komende tijd mee bezig. Door gesprekken met organisaties om ons heen, gaan we proberen om dit voor zoveel mogelijk partijen werkbaar te maken.

Als we hier meer duidelijkheid over hebben komen we er via deze weg op terug.

Met vriendelijke groet,

Bart van Ommen
Product Team

Reputatie 2
Badge

Goedemorgen allen!

We zien om ons heen dat de noodzaak voor het anders administreren van de btw voor grensoverschrijdende zendingen groeit. Hoe we dit kunnen inpassen in ons platform is nog een puzzel, maar we gaan hier de komende tijd mee bezig. Door gesprekken met organisaties om ons heen, gaan we proberen om dit voor zoveel mogelijk partijen werkbaar te maken.

Met vriendelijke groet,

Bart van Ommen
Product Team

Zeer fijn dat er aan gewerkt wordt. Dit is goed nieuws. Nog als toevoeging: Op de facturen voor de Belgische orders dient het Belgisch BTW nummer te worden vermeld (omdat BTW in België wordt afgedragen) en voor NL orders NL BTW nummer. Nu is het ook niet mogelijk om het te splitsen. En moet ook telkens handmatig veranderd worden.

Reputatie 7
Badge +8

Wij verkopen nu alleen nig in nederland maar we willen in de nabije toekomst wel minimaal in Belgie gaan leveren. Dit moet alleen geen uren extra boekhouding opleveren. We hebben al genoeg papierwerk nu 😊

Reputatie 2
Badge

Goedemorgen allen!

Met vriendelijke groet,

Bart van Ommen
Product Team

Beste Bart,

Kun je wellicht al wat meer zeggen over de stappen die worden gezet t.b.v.  het aanpassen/berekenen/administreren van de  BTW voor grensoverschrijdende zendingen ? 

Met vriendelijke groeten,

Eva

Reputatie 3
Badge +1

Ik volg deze ontwikkelingen ook even.
Ik verzend ook naar België maar verwacht ook dit jaar meer internationaal te gaan verzenden met mijn eigen webshop nadat mijn webshop ook in het Engels is. 
Als dit betekend dat ik alles handmatig moet gaan aanpassen, ben ik helaas ook genoodzaakt om over te stappen. Alhoewel ik op mijn eigen website nog niet zoveel bestellingen heb, maar in mijn Etsy shop wel kom ik ook over die 10.000 grens heen aangezien 90% van mijn bestellingen naar het buitenland gaat. 

Goedemiddag allemaal!

Op de valreep voor het weekend: We hebben een aantal goede gesprekken gehad met onder andere de belastingdienst en een aantal partners, om een goed beeld te krijgen van de impact en waar de aandachtspunten liggen.

Komende weken gaan we verder uitwerken wat hoe we deze wijziging in ons platform kunnen gaan inkleden. Als we een concrete oplossing hebben zullen we dat via deze weg met jullie delen.

We streven er naar om jullie de tijd te geven om je instellingen op orde te krijgen voor 1 juli.

Met vriendelijke groet,

Bart van Ommen
Product Team

Reputatie 1
Badge +5

Altijd jammer, dat Mijnwebwinkel er pas wat werk in wilt steken wanneer zij inzien dat dit hun klanten gaat kosten, terwijl er al vroegtijdig gesuggereerd is dat dit absolute noodzaak is voor velen die zich ook hier nog niet hebben laten zien.

Ik heb iig een 2 jaar contract afgesloten bij Lightspeed, dus mij zijn jullie al kwijt. wel zal het nog even duren voordat ik over ben.

Badge +3

Hoi,

Heb deze feed net even gelezen en het baart mij ook wel zorgen dat het op tijd klaar is.

Sinds de laatste update is er weer bijna een maand verstreken, dus graag een update en een soort van tijdspad waar jullie naar streven.

Hoor het graag, groet, Jurgen Sloots

Reputatie 7
Badge +16

Goede vraag @Jurgen, ik ga achter een update aan. Je hoort zsm iets van mij. 

Hoi Jurgen,

Goed dat je er naar vraagt.

Na een grondig onderzoek welke haken en ogen er allemaal aan deze regelgeving hangen, en hoe we deze kunnen inpassen in ons platform, zijn we nu bezig met het schetsen van de oplossing. Ik verwacht dat we hier in de loop van april mee naar een klantengroep gaan om de oplossing te valideren.

Ons streven is om de oplossing voor 1 juli klaar te hebben, zodat jullie ook nog de tijd hebben om dit in te stellen.

Met vriendelijke groet,

Bart van Ommen

Reputatie 1
Badge

Ik volg dit ook op de voet.

Het is ondoenlijk om nu erachter te komen of je al over het drempelbedrag zit of niet omdat alles op een hoop terecht komt in de boekhouding.

Bij ‘webwinkelfacturen’ schreven ze er een interessant stukje over wat er mogelijk moet zijn voor een goede koppeling.

Eerlijk gezegd was ik dus blijkbaar ook helemaal niet goed op de hoogte want dit is al sinds 2015.https://www.webwinkelfacturen.nl/5-tips-btw-tarieven.php

Goedemiddag allemaal!

We zijn een paar stappen verder en hebben voor de verdere uitwerking jullie input nodig! In deze post heb ik de oplossing die we voor ogen hebben beschreven, met de vraag die we voor jullie hebben. 

Alvast bedankt voor de input!

Groet en fijn weekend!

Bart

Reputatie 2
Badge

Het is ondoenlijk om nu erachter te komen of je al over het drempelbedrag zit of niet omdat alles op een hoop terecht komt in de boekhouding.

Bij ‘webwinkelfacturen’ schreven ze er een interessant stukje over wat er mogelijk moet zijn voor een goede koppeling.

Eerlijk gezegd was ik dus blijkbaar ook helemaal niet goed op de hoogte want dit is al sinds 2015.https://www.webwinkelfacturen.nl/5-tips-btw-tarieven.php

Voor ons was het ineens ook een verrassing toen we begin 2021 een brief van de Belgische belastingdienst hebben ontvangen met de vraag over onze afstandsverkopen naar België.  Ze kwamen helaas sneller achter dan we dat ons bedrijf over de drempel is gegaan. Helaas hebben ze ons met terugwerkende kracht (3 jaar terug) gecontroleerd en enorm beboet. De BTW die we in NL hebben afgedragen over de Belgische orders,hebben we  bij NL belastingdienst terug moeten vragen en naar België overmaken. Ondanks dat we onze boekhouding uitbesteed hebben bij de boekhouder, zijn we helaas niet op de hoogte geweest van de regels/drempels die gelden voor de afstandsverkopen. Ook helaas mede daardoor dat idd nu “alles op een hoop terecht komt in de boekhouding”

Reputatie 1
Badge

Voor ons was het ineens ook een verrassing toen we begin 2021 een brief van de Belgische belastingdienst hebben ontvangen met de vraag over onze afstandsverkopen naar België.  Ze kwamen helaas sneller achter dan we dat ons bedrijf over de drempel is gegaan. Helaas hebben ze ons met terugwerkende kracht (3 jaar terug) gecontroleerd en enorm beboet. De BTW die we in NL hebben afgedragen over de Belgische orders,hebben we  bij NL belastingdienst terug moeten vragen en naar België overmaken. Ondanks dat we onze boekhouding uitbesteed hebben bij de boekhouder, zijn we helaas niet op de hoogte geweest van de regels/drempels die gelden voor de afstandsverkopen. Ook helaas mede daardoor dat idd nu “alles op een hoop terecht komt in de boekhouding”

Bizar eigenlijk dat daar zo weinig over bekend is. Nu door de verandering komt het aan het licht maar is blijkbaar dus al veel langer zo. Ik denk eerlijk gezegd dat ik toch niet de enige ben die dit niet wist? 

Reputatie 3
Badge +1

Hier even een korte samenvatting die een aantal mijnwebwinkel eigenaren hebben gekregen in een online meeting. 

MWW is druk bezig om alles achter te schermen voor elkaar te krijgen. Het was MWW blijkbaar niet duidelijk toen ik al in oktober 2020 contact opnam zowel via telefoon als via email dat de grens van 10.000 euro voor geheel EU was. Ze dachten 10.000 euro per land…. Terwijl ik dat toch duidelijk heb vermeld.

Als klap op de vuurpijl fietste aan het einde van de meeting erdoorheen dat de functie van de correcte BTW alleen voor PREMIUM leden is!!!! Ze probeerde er snel overheen te praten, maar we hoorde het toch echt goed! Na een fikse discussie hebben '’ze'’ besloten in overleg te gaan intern terwijl de mailling al de deur uit was dat leden een PREMIUM pakket nodig hebben voor iets wat wettelijk verplicht is! 

Het ergste is, is dat MWW ons deed geloven dat ze er echt naar gingen kijken of ze niet te snel de maling de deur uit hadden gedaan. Maar vervolgens niks, geen email, geen belletje niks. Dus dan maar dit plaatsen, ik verwacht van @Bart een uitleg! @Bart  je was bij de uitleg aanwezig, waarom wordt dit er gewoon door heen gedrukt? 

Reputatie 2
Badge

Hier even een korte samenvatting die een aantal mijnwebwinkel eigenaren hebben gekregen in een online meeting. 

MWW is druk bezig om alles achter te schermen voor elkaar te krijgen. Het was MWW blijkbaar niet duidelijk toen ik al in oktober 2020 contact opnam zowel via telefoon als via email dat de grens van 10.000 euro voor geheel EU was. Ze dachten 10.000 euro per land…. Terwijl ik dat toch duidelijk heb vermeld.

Als klap op de vuurpijl fietste aan het einde van de meeting erdoorheen dat de functie van de correcte BTW alleen voor PREMIUM leden is!!!! Ze probeerde er snel overheen te praten, maar we hoorde het toch echt goed! Na een fikse discussie hebben '’ze'’ besloten in overleg te gaan intern terwijl de mailling al de deur uit was dat leden een PREMIUM pakket nodig hebben voor iets wat wettelijk verplicht is! 

Het ergste is, is dat MWW ons deed geloven dat ze er echt naar gingen kijken of ze niet te snel de maling de deur uit hadden gedaan. Maar vervolgens niks, geen email, geen belletje niks. Dus dan maar dit plaatsen, ik verwacht van @Bart een uitleg! @Bart  je was bij de uitleg aanwezig, waarom wordt dit er gewoon door heen gedrukt? 

Fijn dat je er achteraan zit! Er zijn meerdere webwinkeliers erg verbaasd over dat “only premium” verhaal. Toch best ongelofelijk, aangezien het om een in mijn ogen “basis functie”. 

Hoi @Sander Piron - Moosecamp,

Het klopt dat we enkele weken geleden tijdens de feature-demo van deze functionaliteit toe hebben gezegd om de keuze voor verdeling tussen de pakketten nog eens intern te bespreken. Dit heeft er toe geleid dat we nog eens in gesprek zijn gegaan met een juridisch adviesbureau en de belastingdienst. In het topic dat Ebbe heeft gestart nav de mailing waarin we de nieuwe functies aankondigen heb ik een toelichting gegeven op de keuze waarom dit onder PREMIUM blijft vallen. 

Groet,

Bart

Reputatie 3
Badge +1

Hoi @Sander Piron - Moosecamp,

Het klopt dat we enkele weken geleden tijdens de feature-demo van deze functionaliteit toe hebben gezegd om de keuze voor verdeling tussen de pakketten nog eens intern te bespreken. Dit heeft er toe geleid dat we nog eens in gesprek zijn gegaan met een juridisch adviesbureau en de belastingdienst. In het topic dat Ebbe heeft gestart nav de mailing waarin we de nieuwe functies aankondigen heb ik een toelichting gegeven op de keuze waarom dit onder PREMIUM blijft vallen. 

Groet,

Bart

Beste @Bart,

Tijdens de demo hadden jullie het al bepaald! De demo was nog niet voorbij en de mailing was de deur al uit! Verdraai nu niet de feiten. Pas toen wij ( webshophouders) aan het eind van de demo hierop reageerden omdat je collega dit tussen neus en lippen mededeelden schrokken jullie nogal en hebben jullie maar snel gezegd dat er naar wordt gekeken. Puur om er van af te zijn! Na de demo is hier geen communicatie naar ons ( webshophouders die deelnamen aan demo) geweest om verder hier op in te gaan. 

Het komt er gewoon op neer dat nog voor de demo MWW had bepaald dat er dik wordt betaald moet worden voor een functie die een Must have is en geen Nice to have ( deze terminologie hebben jullie klakkeloos van mij overgenomen tijdens de demo, waar wij duidelijk hebben gemaakt dat het een Must have is). Nu gaat MWW zeggen dat het een Nice to have is. Het is geen Nice to have! 

Reputatie 1
Badge

Ook ik vind het schandalig dat je zo naar premium gedrukt wordt. Welke dubbel zo duur is voor een btw instelling die gewoon verplicht is.

Nergens op de site kan ik vinden dat een pro versie niet geschikt is voor verkopen naar het buitenland.

Ik kreeg doodleuk de melding dat als ik over de 10.000 ging ik toch wel uit mijn jasje was gegroeid voor een pro versie…

Erg klant onvriendelijk vind ik dit. Maar dit gebeurd helaas steeds vaker.  Ik vind de instelling van MWW toch echt wel achteruit gegaan met de jaren. jammer. 

Reputatie 2
Badge

Hoi, morgen is er al 1 juli. Kunnen we de BTW tarieven per land al aanpassen in de beheeromgeving? Zo ja, waar? Zo niet, wanneer?

Gr.