Stel hier je vraag over de nieuwe BTW regels EU per 01-07-2021

Reputatie 4
Badge +7

In dit topic kan je al jouw vragen stellen over de nieuwe BTW regels EU per 01-07-2021.

Heb je het supportartikel hierover eerst al gelezen? 

https://www.mijnwebwinkel.nl/support/hoe-stel-ik-de-btw 

Ook is er een blog geschreven over dit onderwerp: 

https://www.mijnwebwinkel.nl/blog/nu-beschikbaar-nieuwe-btw-instellingen 

We zijn op dit moment nog de puntjes op de i aan het zetten in deze functie. Zie je bijzonderheden? Je mag ze in dit topic melden!

49 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Inmiddels is de pagina benaderbaar. Wat ik onhandig vind is dat ik per land zelf het btw tarief moet invullen, lijkt me handiger om dit enkel te hoeven activeren. Daarnaast zijn er standaard artikelen toegevoegd bij de uitzonderingen waar ik zelf niet voor gekozen heb, hier staan vreemde btw percentages bij (2, 50, 29 etc) deze heb ik verwijderd maar ze blijven zichtbaar bij het artikel.

Daarnaast zijn alle nieuwe artikelen die ik heb toegevoegd en daarbij btw aan heb geactiveerd niet inclusief btw worden getoond. Word dit nog opgelost?

Ik zou het ook logisch vinden als de btw percentages al zijn ingevuld en we het alleen te hoeven activeren 👍

Ik denk dat dit niet mogelijk is daar ieder land van doen heeft met verschillende tarieven. En niet alle webwinkels gebruiken standaard de hoge btw-tarief

Precies en ieder land vallen andere producten in hoog/laag/midden/geen btw. Dus dat is voor programmeurs niet te bepalen, daar moet echt iemand met menselijk oog naar kijken denk ik!

Reputatie 5
Badge +7

Dan staat het bij mij nog steeds niet aan in de webshop. Bij jou wel @Michel vG ?

Ik heb even een nieuw artikel van jou in het winkelwagentje gezet maar ik denk dat hij hem bij mij wel inclusief BTW geeft. Zie bijlage

Reputatie 3
Badge +3

een vraag over instellen uitzonderingen:

Ik klik er een heleboel aan in een bepaalde pagina, maar als ik dan van een andere pagina begin aan te klikken en dat toepas, ben ik die eerste serie weer kwijt?

Dit probleem had ik net dus ook. Ik heb een paar nieuwe artikelen toegevoegd die uitgezonderd moeten worden. Nu zijn dus alle uitzonderingen die er al stonden verdwenen en dat waren er ca. 100 :cry:

Na het lezen van deze problemen hebben we er voor gekozen om een verborgen hoofdpagina aan te maken (en die hebben we ‘laag btw” of zoiets genoemd) en daarop hebben we alle producten (+/- 150) die in laag btw vallen naar toe gelinkt (die staan normaal onderverdeeld op verschillende subpaginas op onze site), dus die staan nu ook allemaal op die onzichtbare pagina bij elkaar. Het was een klusje maar het geeft wel overzicht ook voor de toekomst. Voeg je een nieuw 9% btw artikel toe in je shop dan linken we die dan ook naar die pagina. Zo houden we alles bij elkaar en het overzicht. Als we dan de artikelen moeten selecteren bij het btw uitzonderingstarief hoeven we maar 1 pagina te gebruiken ipv allemaal verschillende sub pagina’s af te zoeken. En je naar de uitzonderingsinstellingen gaat en je selecteert deze verborgen pagina zie je gelijk of je 9% artikelen bent vergeten te selecteren als uitzondering.

hopelijk heb je wat aan de tip, het is een klusje maar ons helpt het en voorkomt de errors hierboven genoemd.

Reputatie 3
Badge +3

melding inc btw wordt niet meer getoond bij nieuw toegevoegde producten.

We hebben nieuwe artikelen toegevoegd aan de shop. Bij oude artikel staat netjes bij de prijs (inclusief x% BTW in beeld). Bij de nieuw toegevoegde artikelen staat niets meer. Naar mijn mening zou het netjes zijn als er minimaal bij staat (inclusief btw). 

zie ook onderstaande screenshots van een ouder artikel en eentje van een van de gisteren toegevoegde artikelen. (Ik heb bij het artikel wel het vinkje aangezet dat er btw berekend moet worden).

kunnen jullie hier ajb naar kijken?

Reputatie 7
Badge +8

een vraag over instellen uitzonderingen:

Ik klik er een heleboel aan in een bepaalde pagina, maar als ik dan van een andere pagina begin aan te klikken en dat toepas, ben ik die eerste serie weer kwijt?

Dit probleem had ik net dus ook. Ik heb een paar nieuwe artikelen toegevoegd die uitgezonderd moeten worden. Nu zijn dus alle uitzonderingen die er al stonden verdwenen en dat waren er ca. 100 :cry:

Na het lezen van deze problemen hebben we er voor gekozen om een verborgen hoofdpagina aan te maken (en die hebben we ‘laag btw” of zoiets genoemd) en daarop hebben we alle producten (+/- 150) die in laag btw vallen naar toe gelinkt (die staan normaal onderverdeeld op verschillende subpaginas op onze site), dus die staan nu ook allemaal op die onzichtbare pagina bij elkaar. Het was een klusje maar het geeft wel overzicht ook voor de toekomst. Voeg je een nieuw 9% btw artikel toe in je shop dan linken we die dan ook naar die pagina. Zo houden we alles bij elkaar en het overzicht. Als we dan de artikelen moeten selecteren bij het btw uitzonderingstarief hoeven we maar 1 pagina te gebruiken ipv allemaal verschillende sub pagina’s af te zoeken. En je naar de uitzonderingsinstellingen gaat en je selecteert deze verborgen pagina zie je gelijk of je 9% artikelen bent vergeten te selecteren als uitzondering.

hopelijk heb je wat aan de tip, het is een klusje maar ons helpt het en voorkomt de errors hierboven genoemd.

Deze is heel slim. Dat heb ik net ook gedaan. Dan is het voor nu even opgelost.

Reputatie 6
Badge +7

Bij mij gaat het nog steeds niet goed met de btw over verzendkosten bij 9% en 0% btw artikelen. Daar wordt nog steeds 21% btw over gerekend bij de verzendkosten terwijl ik naar rato heb ingevuld.

Reputatie 3
Badge +3

Bij mij gaat het nog steeds niet goed met de btw over verzendkosten bij 9% en 0% btw artikelen. Daar wordt nog steeds 21% btw over gerekend bij de verzendkosten terwijl ik naar rato heb ingevuld.

Hoi, Volgens mij kan je (helaas) geen verzendkosten naar rato instellen. Dat kan alleen voor betaalkosten. Verzendkosten kan je op dit moment alleen een vast btw tarief geven. Tenminste bij mijn instellingen. 

Reputatie 6
Badge +7

Dat zou nu wel moeten kunnen had ik begrepen.

Reputatie 3
Badge +3

Dat zou nu wel moeten kunnen had ik begrepen.

Volgens mij is dat nog niet mogelijk Jacqueline. Als ik het goed begrijp staat er achter het label ‘verzendkosten’ alleen de optie om een vast btw tarief in te stellen. Dit slaat op alle verzendkosten.

Achter het label ‘betaalkosten’ heb je de optie om te kiezen voor ‘naar rato…’ óf een vast percentage. Dat geldt dus alleen voor de betaalkosten als ik het label ervoor goed begrijp.

Reputatie 7
Badge +16

@Jacqueline Hier wordt nog aan gewerkt. Ik verwacht dat je hier op redelijk korte termijn een bericht over krijgt. 

Reputatie 4
Badge +6

Je hebt gelijk @Humiez! Ik bedoelde wat @Paardeerlijk beschreef. :)

Reputatie 3
Badge +3

We hebben nieuwe artikelen toegevoegd aan de shop. Bij oude artikel staat netjes bij de prijs (inclusief x% BTW in beeld). Bij de nieuw toegevoegde artikelen staat niets meer. Naar mijn mening zou het netjes zijn als er minimaal bij staat (inclusief btw). 

zie ook onderstaande screenshots van een ouder artikel en eentje van een van de gisteren toegevoegde artikelen. (Ik heb bij het artikel wel het vinkje aangezet dat er btw berekend moet worden).

@Ebbe @Merel ZOu een van jullie dit wellicht door willen geven aan de ontwikkelaars? Super bedankt 🙂!

Reputatie 3
Badge +3

@Ebbe @Merel ZOu een van jullie dit wellicht door willen geven aan de ontwikkelaars? Super bedankt 🙂!

@Ebbe @Merel  Ik zie net dat het al is aangepast 🙂!! Top!! Super bedankt voor de snelle opvolging!

Reputatie 7
Badge +16

Mooi! Bedankt voor de terugkoppeling@Paardeerlijk 

Reputatie 7
Badge +16

Zijn er nog andere punten waar jullie tegen aanlopen? Laat het weten, dan ga ik het uitzoeken. 

Wij hebben een webwinkel met artikelen in de 21% en 9% categorie - verdeeld over verschillende pagina's, inclusief pagina's waar beide tarieven berekend worden. Het was mogelijk per artikel de btw in te voeren. Nu was alles op 0% gezet (schrikken). Het standaard tarief staat nu op 21%, maar het lukt niet om meerdere pagina's op 9% te zetten (was al genoemd, is naar mijns inziens urgent). De oplossing die Paardeerlijk geeft is niet te doen in onze webwinkel. Bovendien zouden we nu uit moeten gaan zoeken welk artikel op 9% stond en welk artikel op 21% op diverse pagina's. Dat hebben we met meer dan 1300 producten niet direct overzichtelijk, het was bij het invullen klaar. Dat dat nu weer uitgezocht moet gaan worden zou heel veel extra werk beteken. Kan de optie btw ingeven bij ingave artikel terugkomen?

Reputatie 3
Badge +1

Er is niet gedacht over de situatie Ierland.

Noord Ierland valt in de EU dus Ierse BTW rekenen. De rest van Ierland valt onder de VK dus 0% BTW. Dit is dus niet in te stellen! Dit heb je bij meerdere landen zoals de Canarische eilanden ook dacht ik. 

Reputatie 7
Badge +16

Wij hebben een webwinkel met artikelen in de 21% en 9% categorie - verdeeld over verschillende pagina's, inclusief pagina's waar beide tarieven berekend worden. Het was mogelijk per artikel de btw in te voeren. Nu was alles op 0% gezet (schrikken). Het standaard tarief staat nu op 21%, maar het lukt niet om meerdere pagina's op 9% te zetten (was al genoemd, is naar mijns inziens urgent). De oplossing die Paardeerlijk geeft is niet te doen in onze webwinkel. Bovendien zouden we nu uit moeten gaan zoeken welk artikel op 9% stond en welk artikel op 21% op diverse pagina's. Dat hebben we met meer dan 1300 producten niet direct overzichtelijk, het was bij het invullen klaar. Dat dat nu weer uitgezocht moet gaan worden zou heel veel extra werk beteken. Kan de optie btw ingeven bij ingave artikel terugkomen?

Alle btw percentage van de vorige instellingen zijn overgenomen. De bug die je beschrijft is inmiddels opgelost. Er speelt nog wel een bug die ervoor zorgt dat je maar 10 producten op de pagina kunt selecteren. Deze worden met hoge prio opgepakt. 

Reputatie 7
Badge +16

Er is niet gedacht over de situatie Ierland.

Noord Ierland valt in de EU dus Ierse BTW rekenen. De rest van Ierland valt onder de VK dus 0% BTW. Dit is dus niet in te stellen! Dit heb je bij meerdere landen zoals de Canarische eilanden ook dacht ik. 

Deze gaan we morgen bespreken. Bedankt voor het doorgeven. 

Reputatie 3
Badge +3

Hoi @Ebbe en @Merel 

De pagina waarop ik alle laag btw artikelen heb toegevoegd, blijft helaas in het instellingen scherm weergeven dat er geen artikelen aanwezig zijn op deze pagina. Dit heeft wel goed gewerkt toen ik de initiele inrichting deed bij de overgang naar nieuwe btw config. Zouden jullie dit willen laten onderzoeken? Super bedankt! 

Reputatie 3
Badge +3

Hoi @Ebbe en @Merel 

De pagina waarop ik alle laag btw artikelen heb toegevoegd, blijft helaas in het instellingen scherm weergeven dat er geen artikelen aanwezig zijn op deze pagina. Dit heeft wel goed gewerkt toen ik de initiele inrichting deed bij de overgang naar nieuwe btw config. Zouden jullie dit willen laten onderzoeken? Super bedankt! 

@Ebbe @Merel zou een van jullie naar mijn laatste berichtje willen kijken? Dank dank dank :)

Reputatie 7
Badge +16

@Paardeerlijk Sorry, helemaal gemist. Ik ben er inmiddels ingedoken en volgens mij komt het door de gelinkte artikelen. Alleen de '’hoofdartikelen'’ worden getoond. Bijvoorbeeld op jouw homepagina. Daar staan alleen artikelen die van een andere pagina gelinkt zijn. Ik heb als voorbeeld het artikel ‘jouw paard op dieet met een graasmasker’ genomen. Deze is van de pagina ‘boeken’ gelinkt op de homepagina. Bij het toevoegen van een uitzonderingstarief staat dit artikel niet op de homepagina, alleen op de pagina ‘boeken’. Ik denk dat door de gelinkte artikelen de verwarring ontstaat.

Kun je het eens controleren? Mocht je problemen blijven houden, hoor ik het graag. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 3
Badge +3

Hi @Ebbe Ebbe, thanks voor je reactie. Ik ben bang dat het is zoals je zegt. Echter heeft dit wel gewerkt begin deze maand en zou ik het ontzettend jammer vinden als dit nu niet meer werkt. Deze setup heeft ons ontzettend geholpen met de initiele inrichting van de nieuwe BTW structuur. Wat hebben we gedaan begin deze maand:

• Een verborgen pagina aangemaakt met als naam ‘laag btw 6  en 9%’ 
  • Daar hebben we alle laag btw artikelen 1 voor 1 naartoe gelinkt
  • De laag btw 6 en 9% pagina hebben we toen geslecteerd in het configuratie scherm voor de lage btw. Waardoor we heel snel alle artikelen in eens konden toevoegen. 
  • Dat werkte toen perfect. En was voor ons ook de procedure voor toekomstige inrichting en onderhoud. (nieuw laag btw artikel aangemaakt, linken naar de ‘laag btw’ pagina, naar de BTW config en deze pagina selecteren en zorgen dat lles geselecteerd is)

Het zou heel jammer zijn als dat ineens niet meer kan en niet meer werkt. Zou je dit ajb willen voorleggen aan de ontwikkelaars? Dank!

Reputatie 7
Badge +16

Hi @Ebbe Ebbe, thanks voor je reactie. Ik ben bang dat het is zoals je zegt. Echter heeft dit wel gewerkt begin deze maand en zou ik het ontzettend jammer vinden als dit nu niet meer werkt. Deze setup heeft ons ontzettend geholpen met de initiele inrichting van de nieuwe BTW structuur. Wat hebben we gedaan begin deze maand:

• Een verborgen pagina aangemaakt met als naam ‘laag btw 6  en 9%’ 
  • Daar hebben we alle laag btw artikelen 1 voor 1 naartoe gelinkt
  • De laag btw 6 en 9% pagina hebben we toen geslecteerd in het configuratie scherm voor de lage btw. Waardoor we heel snel alle artikelen in eens konden toevoegen. 
  • Dat werkte toen perfect. En was voor ons ook de procedure voor toekomstige inrichting en onderhoud. (nieuw laag btw artikel aangemaakt, linken naar de ‘laag btw’ pagina, naar de BTW config en deze pagina selecteren en zorgen dat lles geselecteerd is)

Het zou heel jammer zijn als dat ineens niet meer kan en niet meer werkt. Zou je dit ajb willen voorleggen aan de ontwikkelaars? Dank!

Dat wil ik zeker doen, maar volgens mij heb je een '’work around'’ bedacht, klopt dat? Wat is precies de reden waarom je bovenstaande stappen hebt toegepast? Ofwel, wat werkt er niet lekker? Dat is misschien nog interessanter om naar te kijken.

Ik hoor het graag. 

Reageer