Vraag

Order niet afgerond, wat te doen met ordernummer?

• 13 February 2021
  • 14 reacties
  • 195 Bekeken

Badge

Hoi allemaal,

ik vraag me af wat ik moet doen met de orders die niet afgerond zijn. Vandaag had ik ook weer een Belgische klant die blijkbaar tot 2 keer toe een bestelling af wilde ronden maar wat niet gelukt is. Later bij poging 3 ging het goed! Nu heb ik wel 2 ordernummers staan die “niet gebruikt” zijn. Wat doen jullie hiermee? Annuleren of iets anders?

Groet Anne-Marie

14 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Als er alsnog een gelukte bestelling achteraan komt, verwijder ik de mislukte orders. Als er geen gelukte bestelling volgt, zet ik ze (na een aantal uren) op "geannuleerd" met een stukje tekst dat men contact mag opnemen als ze vragen hebben of problemen ondervinden bij het plaatsen van een bestelling. Vaak volgt dan alsnog een succesvolle bestelling, soms hoor je er niets meer van. Die orders blijven dan op status geannuleerd.

Reputatie 6
Badge +8

Wij hebben ook een stukje tekst bij annuleren order. Dat mensen het bedrag nog handmatig over kunnen maken. De bic/ban gegevens heb ik er bij in staan. Zodra de betaling als nog handmatig binnenkomt met vermelding van het ordernummer dat wij de order alsnog zullen uitleveren. 

Reputatie 4
Badge +6

Ik heb vandaag ook 1 order niet afgerond (160) en 1 order afgerond (161) van dezelfde klant.

Nu is er een optie wijziging ordernummer bij de order … als ik nu niet afgerond 160 verwijderen en afgerond order wijzig van 161 naar 160 … wordt de volgende nieuwe order via de online shop dan 161 … zodat mijn volgorde netjes doorloopt of moet ik ergens anders opgeven wat het volgende ordernummer moet zijn. Wie weet dit ? @Ebbe 

Reputatie 4
Badge +6

ik denk dat ik het gevonden heb … het correcte ordernummer hernoemen en bij ordervolgorde het juiste nieuwe ordernummer invoeren:

Nog even een controle gedaan … factuurnummer (=ordernummer) heeft zo ook geen hiaat.

Reputatie 7
Badge +16

@Windsurfer Ik zou de niet afgeronde order de status geannuleerd geven. Het ordernummer (160) blijft weliswaar bestaan, maar je hebt geen gaten in de boekhouding. Als je die order gaat verwijderen, dan kun je ordernummer 161 niet terugzetten naar 160. Je kunt alleen een hoger ordernummer dan het huidige (161) kiezen. En dan heb je dus een gat in de boekhouding. Vandaar dat het annuleren van de niet afgeronde order in mijn ogen de beste optie is. 

Reputatie 4
Badge +6

@Ebbe: Bedankt voor de feedback … het is mij wel gelukt om het laatste nummer terug te zetten (factuurnummer dus ook) en de onafgeronde order te verwijderen … je moet alleen nog bij order volgorde het nieuwe nummer aanpassen.

Reputatie 7
Badge +16

Kun je wel het ordernummer verlagen? Dat wist ik niet. Goed geregeld!

Reputatie 6
Badge +8

Dat is handig om te weten. Zolang het de laatste order is kan dit dus.

Badge

Hoe zit het met de factuurnummers bij niet afgeronde orders?

Ik heb nu een niet afgeronde gevolgd door een afgeronde van een andere klant.

Ordernummer is factuurnummer, dus er wordt dan toch een nummer overgeslagen of zie ik dit verkeerd? Dus dan zit ik in principe met een gat in de boekhouding? 

Reputatie 5
Badge +6

Ik annuleer de order, print hem uit en stop hem er gewoon tussen met  geannuleerd erop. Dan loopt in ieder geval je nummering door.

Reputatie 6
Badge +8

Ik annuleer de order, print hem uit en stop hem er gewoon tussen met  geannuleerd erop. Dan loopt in ieder geval je nummering door.

Zo doen wij dat ook dan heb je geen gaten in je boekhouding. 

Reputatie 5
Badge +7

Kun je wel het ordernummer verlagen? Dat wist ik niet. Goed geregeld!

:joy:

Reputatie 2
Badge +2

@Ebbe  @Windsurfer@AlpenStyle 

Manueel het ordernummer naar beneden instellen, lukt alleen maar als je intussen geen nieuwe order (met een hoger ordernummer dus) hebt binnen gekregen. Dan kan je dus perfect van 161 naar 160 aanpassen, maar zodra nr. 162 al “actief” is, dan lukt het niet meer op deze wijze.

Mvg, Jeroen

Reputatie 6
Badge +8

Wij hebben dat ook met enige regelmaat met mensen die via klarna willen betalen. Omdat wij het meeste via de kassa app verkopen is er vrijwel altijd alweer een order achteraan gekomen. Ik markeer de mislukte order dan altijd als geannuleerd.

Reageer