Lees hier waarom de btw wordt verlegd of waarom je klant een 0% btw factuur ontvangt

• 18 april 2020
  • 6 reacties
  • 105 Bekeken

Badge +1
  • Mijnwebwinkel expert
  • 3 reacties

Als webwinkelier reken je btw over je producten en diensten. Natuurlijk zijn er situaties waar dat niet hoeft (lees: KOR regeling), maar over het algemeen ben je als ondernemer btw-plichtig. Dit betekent dat je btw rekent over ieder product of dienst, de verzendkosten en eventueel de betaalkosten. Hoe dat in zijn werk gaat voor een bestelling uit je eigen land zal voor het grootste gedeelte van jullie niet vreemd zijn. Maar wat gebeurt er als je een bestelling krijgt van een klant die buiten de Europese Unie woont? Of een bestelling van een bedrijf die gevestigd is buiten Nederland maar binnen de Europese unie? In dit artikel leggen we je uit hoe ons systeem dit berekent en waarom dat wordt gedaan. 

Een bestelling van een particuliere of zakelijke klant buiten de EU (0% btw)

Stel je krijgt een bestelling uit de Verenigde Staten. Super gaaf dat je producten daar verkocht worden natuurlijk! Alleen is de afhandeling van een order uit de Verenigde Staten net wat anders als je de btw-aangifte gaat doen. Op een bestelling die is geplaatst door een klant die buiten de EU woont, wordt door het systeem namelijk automatisch 0% btw gerekend. Dit wordt gedaan, omdat wereldwijd afspraken zijn gemaakt tussen de verschillende belastingdiensten. Je klant betaalt namelijk btw aan zijn/haar eigen overheid bij de import van de bestelling in het eigen land. 

Als jij in eerste instantie dan al btw berekend over de bestelling betaalt je klant dus 2x btw. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten. De belastingdienst zal het niet erg vinden om extra geld te ontvangen, maar die willen we natuurlijk niet meer spekken dan nodig :-) Vandaar dat we hebben ingesteld dat deze klanten bij jou 0% btw betalen. Voor meer informatie kun je ook eens een kijkje nemen op de site van de belastingdienst.  Let wel: je moet kunnen aantonen dat het product het land heeft verlaten. Houd dit dus bij in je administratie. 

Een bestelling van een zakelijke klant buiten Nederland, maar binnen de EU. (intracommunautaire prestatie)

Als je btw plichtig bent en je krijgt een bestelling van een van een particulier buiten je eigen land, maar binnen de EU reken je gewoon de btw die je rekent aan al je klanten binnen je eigen land. 

Als het gaat om een bestelling van een bedrijf buiten je eigen land, maar binnen de EU wordt de btw onder bepaalde voorwaarden “verlegd”. Dit is nét wat anders dan de 0% btw die we hiervoor hebben besproken. In dit geval betaal je de btw feitelijk wel aan je eigen belastingdienst, maar dit wordt tijdens de aangifte verrekend. Je hoeft op het moment van bestellen dus geen btw op je factuur te zetten en geen btw af te dragen aan de Nederlandse belastingdienst. 

Het systeem zal onder een bepaald aantal voorwaarden de btw bij het bestellen al direct verleggen, zodat ook je factuur aan de belastingregels voldoet. De voorwaarden voor het verleggen van de btw zijn de volgende:

• Je hebt bij de bedrijfsgegevens in het beheer van je winkel je kvk- en btw-nummer ingevuld;

• Je hebt je vestigingsland (binnen de EU) ingevuld bij de bedrijfsgegevens;

• Je klant vult een btw-nummer in uit een ander land dan je eigen land, maar wel van een land binnen de EU;

• Je klant vult een afleveradres in buiten jouw vestigingsland.

Als een bestelling is geplaatst waarin de btw is verlegd moet deze natuurlijk opgenomen worden in de administratie en btw-aangifte (in rubriek 3b van de aangifte). Een levering of dienst buiten Nederland maar binnen de EU aan een zakelijke klant wordt een intracommunautaire prestatie genoemd. Dit is een los aspect in je aangifte en zorgt ervoor dat je niet alsnog btw afdraagt over deze bestelling.

Wanneer je omzet hebt aangegeven in rubriek 3b genaamd ‘Leveringen naar’ of ‘diensten in’ landen binnen de EU, moet je een opgaaf Intracommunautaire prestaties doen. Hierin geef je per EU BTW-nummer het geleverde bedrag van de producten of diensten aan.

6 reacties

Reputatie 1
Badge +2

Goeiedag, ik verkoop producten via een platform wat van Duitse origine is. Nu heb ik via dat platform een bestelling gehad van iemand uit Nederland, maar ik moet commissie van zo’n 3€ aan dat platform betalen. Ik raak hierdoor wat in de onduidelijkheid vanwege de verleggingsregeling. Wie kan me hierbij helpen?

Badge +2

Goedemorgen @ruudf89,

De commissie voor dit platform kan ik niet zo goed linken aan het verleggen. Dit zijn 2 aparte zaken die je ook los van elkaar zou moeten zien. Ik kan bij het platform navraag doen waar de commissie voor is.

Reputatie 1
Badge +2

Hey Merel,

Ik zal de casus even wat verduidelijken. Ik verkoop producten van een kaartspel via mijn eigen webwinkel. Ik verkoop deze producten ook via de site: magiccardmarket.eu. Zo kan ik een publiek in heel Europa bereiken. Dit bedrijf/deze website is van Duitse origine en is daar gevestigd. Mijn leverancier zit ook in Duitsland en daarvan krijg ik een factuur met 0% btw, wat volgens mij betekent dat de btw verlegd wordt. Voor elke verkoop die ik op magiccardmarket doe, betaal ik een commissie aan de website. In mijn ogen, behoor ik daar ook (weliswaar verlegd) btw over te betalen.

Badge

Hoi @ruudf89, bedankt voor je toelichting. Mijn advies om navraag te doen bij de Belastingdienst, zij kunnen je het beste informeren hoe te handelen in deze situatie waar het gaat om inkoop en commissie. 

Kun je ook nadat een bestelling is geplaats nog de BTW weerleggen?

Reputatie 6
Badge +4

Hi @Natuurlijk voor de hond

Nadat de bestelling is geplaats is het niet meer mogenlijk om de btw te verleggen. De klant zal de order opnieuw moeten plaatsen, of je stort het btw bedrag terug naar de klant. Plaats dan wel een opmerking wel opmerking met de reden van de terugstorting. Of dat laatste boekhoudkundig helemaal correct is, durf ik niet met zekerheid te zeggen. 

Reageer