Vraag

Klarna: via Mollie of via Klarna zelf?

• 8 January 2021
  • 10 reacties
  • 892 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Ik ben met mijn shop sinds 2014 klant bij Mollie voor iDEAL betalingen. Toen ik net begon bood ik ook de optie achteraf betalen aan via factuur. Echter ben ik in de beginperiode toen eens flink opgelicht, dus mijn naïviteit was snel verdwenen. :wink:  Vanaf dat moment bied ik achteraf betalen via factuur op aanvraag aan. Hier wordt heel af en toe gebruik van gemaakt (bijvoorbeeld door bedrijven). Maar is natuurlijk een drempel te ver en ook een oplossing voor de 'time being', en eigenlijk ook niet helemaal juridisch correct naar mijn mening. Overigens betaald iedereen in mijn shop via iDEAL, Belgische klanten kiezen voor ‘Vooraf overmaken' en zodra ik die betaling binnen heb gaat de bestelling op de post. Ik heb er geen zicht op of mensen afhaken omdat ik geen achteraf betaling aanbiedt. Maar dat wil ik nu eens gaan uitzoeken. :wink:

Ik ben me nu dan ook eens serieus aan het verdiepen in Klarna. Nu kan ik eenvoudig Klarna inschakelen via Mollie - waar ik al klant ben. Echter zag ik hier transactiekosten van € 1,- + 2,99% per transactie. Wel betaal je hier enkel per gelukte transactie en heb je geen ‘abonnement' of extra kosten.

Nu zie ik in de beheeromgeving van MWW dat ik ook ‘los’ klant kan worden bij Klarna, met 1,99% per transactie. Dat is dus lager dan via Mollie, maar zie ik dat zij ook iDEAL en dergelijke aanbieden (wat ik dus al heb via Mollie, en daar ben ik eigenlijk tevreden over). Dus ik zit in dubio wat voor mij de beste optie zal zijn.

Dus maak ik hiervoor graag gebruik van de community! :blush:  Voor degenen die Klarna aanbieden; heb je deze via Mollie afgesloten of 'los’ bij Klarna zelf? Waarom heb je deze keuze gemaakt? Wat zijn de voor- en nadelen? En wanneer je Klarna aanbiedt: vraag jij hier een extra vergoeding voor aan je klant i.v.m. de extra transactiekosten? En wat vind je er van dat shops dit wel vragen?

10 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Wij hebben klarna via mollie toegevoegd. We berekenen de toeslag aan de klant door. De meeste klanten gebruiken gewoon ideal maar af en toe wordt klarna wel gebruikt. Niemand heeft nog wat gezegd over de toeslag. Mollie werkt fijn dus zie mezelf niet meteen overstappen. 1,99% of 2,99% is niet wereldschokend als je naar het totaalbedrag kijkt. Grofweg 1 euro op een bestelling van 100 euro.

Reputatie 6
Badge +8

Als je boven een bepaald aantal transacties per maand komt, kan je ook contact opnemen met Mollie voor een voorstel op maat. Zo heb ik recent nog de tarieven omlaag gekregen. Ik betaal dan ook minder voor Klarna via Mollie dan de standaard € 1,- + 2,99% die op hun site vermeld staat. Ik reken enkel een vast bedrag van € 0,69 door aan de klanten die gebruik willen maken van achteraf betalen via Klarna. Hiervoor zat ik bij AfterPay (toen deze nog apart door MWW ondersteund werd), maar daar betaalde ik een stuk meer per transactie dan bij Klarna. Al met al ben ik er dus niet op achteruit gegaan.

Klarna via Mijnwebwinkel zelf is goedkoper per transactie, vooral bij lagere orderbedragen. Echter mis ik dan een aantal betaalopties waar mijn klanten gebruik van maken (zoals creditcard en de Belgische betaalmethodes). Ik ben verder erg tevreden over Mollie, dus besloten om daar te blijven i.p.v. overstappen op Klarna via MWW. Ongeveer 80% van mijn klanten maakt gebruik van iDEAL, 10% Klarna, de rest verdeeld over de andere betaalmethodes. Ook fijn dat sinds kort Klarna mogelijk is voor Belgische klanten.

Reputatie 7
Badge +9

Als je boven een bepaald aantal transacties per maand komt, kan je ook contact opnemen met Mollie voor een voorstel op maat. Zo heb ik recent nog de tarieven omlaag gekregen. Ik betaal dan ook minder voor Klarna via Mollie dan de standaard € 1,- + 2,99% die op hun site vermeld staat. Ik reken enkel een vast bedrag van € 0,69 door aan de klanten die gebruik willen maken van achteraf betalen via Klarna. Hiervoor zat ik bij AfterPay (toen deze nog apart door MWW ondersteund werd), maar daar betaalde ik een stuk meer per transactie dan bij Klarna. Al met al ben ik er dus niet op achteruit gegaan.

Klarna via Mijnwebwinkel zelf is goedkoper per transactie, vooral bij lagere orderbedragen. Echter mis ik dan een aantal betaalopties waar mijn klanten gebruik van maken (zoals creditcard en de Belgische betaalmethodes). Ik ben verder erg tevreden over Mollie, dus besloten om daar te blijven i.p.v. overstappen op Klarna via MWW. Ongeveer 80% van mijn klanten maakt gebruik van iDEAL, 10% Klarna, de rest verdeeld over de andere betaalmethodes. Ook fijn dat sinds kort Klarna mogelijk is voor Belgische klanten.

En de € 0,69 die je doorberekend, is dan op basis van jouw kosten per transactie (excl. de 2,99%)?

Reputatie 6
Badge +8

En de € 0,69 die je doorberekend, is dan op basis van jouw kosten per transactie (excl. de 2,99%)?

Ik zal nooit quitte spelen of winst maken op de kosten van een transactie, de kosten voor mij zijn wat hoger. Ik weet niet of Mollie het fijn vindt als ik mijn exacte transactiekosten hier ga neerzetten, maar het is ietsje meer dan die 0,69 wat ik de klanten doorbereken 😉. De variabele kosten zijn bij mij ook iets lager dan 2,99%. Ter info, bij AfterPay was dat iets van € 1,25 + 3%, daar berekende ik € 1,- door aan de klanten.

Reputatie 7
Badge +10

Helaas wij hebben hier ook na gekeken. Alleen wij werken helaas ook nog heel veel met offertes voor bedrijven en dan voeren wij de order in en maken we er vooraf overmaken van. Die komt dan helemaal te vervallen als je Klarna gaat in schakelen. Wij bieden het helaas nog niet aan om deze reden. 

Reputatie 7
Badge +9

Helaas wij hebben hier ook na gekeken. Alleen wij werken helaas ook nog heel veel met offertes voor bedrijven en dan voeren wij de order in en maken we er vooraf overmaken van. Die komt dan helemaal te vervallen als je Klarna gaat in schakelen. Wij bieden het helaas nog niet aan om deze reden. 

Goed dat je dit aangeeft. Bij mij komt het sporadisch voor dat bedrijven op factuur willen betalen, echter gebruiken mijn Belgische klanten nu wel de optie ‘Vooraf overmaken'.

Kunnen Belgische klanten inmiddels ook met Klarna betalen? Of dien ik dan ook weer een andere betaalmogelijkheid voor Belgische klanten bij Mollie in te schakelen? Qua bestellingen zit ik op 90% Nederland, 10% België ongeveer. Misschien toch Bancontact daarbij toevoegen?

Reputatie 6
Badge +8

Via de volledige checkout van Klarna krijg je mogelijk deze melding. Met Klarna via Mollie niet, ik bied zowel Klarna achteraf betalen aan als vooraf overmaken, zonder problemen. Voor wat betreft de Belgische betaalmethoden, zit je bij Mollie echt wel goed. Naast Bancontact ook de bankspecifieke betaalmethoden zoals KBC/CBC, Belfius, ING Pay etc.

Het loont altijd om eens een mail te sturen naar Mollie en te vragen naar een persoonlijke offerte, wat betreft de transactiekosten. Vermeld daarbij de gemiddelde aantal transacties per maand. Je krijgt vaak een aanbod wat veel aantrekkelijker is dan de prijzen waarmee zij op hun site adverteren. Nooit geschoten is altijd mis.

Reputatie 7
Badge +10

Via de volledige checkout van Klarna krijg je mogelijk deze melding. Met Klarna via Mollie niet, ik bied zowel Klarna achteraf betalen aan als vooraf overmaken, zonder problemen. Voor wat betreft de Belgische betaalmethoden, zit je bij Mollie echt wel goed. Naast Bancontact ook de bankspecifieke betaalmethoden zoals KBC/CBC, Belfius, ING Pay etc.

Het loont altijd om eens een mail te sturen naar Mollie en te vragen naar een persoonlijke offerte, wat betreft de transactiekosten. Vermeld daarbij de gemiddelde aantal transacties per maand. Je krijgt vaak een aanbod wat veel aantrekkelijker is dan de prijzen waarmee zij op hun site adverteren. Nooit geschoten is altijd mis.

Heb je klarna via mollie of direct vanuit MWW als betaal provider. En hoe heb je vooraf overmaken weer aangezet?

Reputatie 7
Badge +9

Heb je klarna via mollie of direct vanuit MWW als betaal provider. En hoe heb je vooraf overmaken weer aangezet?

@Goedhoesje.nl heeft Klarna via Mollie lopen. Dus dan ga ik er vanuit dat de optie ‘Vooraf overmaken’ bij MWW aangevinkt kan blijven wanneer je Klarna via Mollie hebt lopen - en niet wanneer je rechtstreeks Klarna hebt als betaalprovider. 

Ik heb in ieder geval inmiddels Bancontact voor mijn Belgische klanten aangezet bij Mollie, en mijn aanvraag voor Klarna via Mollie is nu pending. Ik heb dus besloten om alles onder Mollie te laten vallen. :wink:  Mede ook omdat ik ‘Vooraf overmaken’ beschikbaar wil laten.

Reputatie 7
Badge +10

Het gaat natuurlijk ook om dat ze alle orders pakken. Dan is hun risico over je hele omzet gedekt. En als je dan zo als ons over het hele bedrag 1-2% hebt is dat gunstiger als je dat maar over bv 20 orders per jaar pakt. 

Reageer