Vraag

Juiste BTW (hoog/laag) over verzendkosten

• 28 December 2020
  • 12 reacties
  • 120 Bekeken

Goedemorgen,

Ik krijg de BTW over de verzendkosten niet goed ingesteld. In de instellingen kun je alleen een vast percentage (standaard van 21%) invullen. 

Echter, ik verkoop ook 9% artikelen. Als ik enkel 9% artikelen verstuur, hoef ik ook maar 9% BTW af te dragen over het verkoopbedrag, dus ook over de verzendkosten. Nu berekent Mijnwebwinkel de ingestelde 21%.

Iemand die hier een oplossing voor weet?

Dank,

Hans

12 reacties

Reputatie 3
Badge +6

Helaas is het niet mogelijk om verschillende BTW percentages te berekenen in jouw winkel. Je kan kiezen voor 1 percentage. Je mag een hoger percentage berekenen. We weten dat de wens er is en je kan er ook op stemmen: https://feedback.mijnwebwinkel.nl/18

Reputatie 1
Badge

die optie wil ik ook! Kan mij momenteel tot 66 cent ONTERECHTE extra btw afdracht PER standaard zending schelen! 
Meeste concurrerende webshophosts hebben het al lang ingevoerd. 

MWW benadeeld de winkeliers met verschillende btw percentages hiermee. Terwijl ze die functie al lang hebben bij betaalkosten, dus hun systeem kan die functie aan om dat ook bij verzendkosten te doen. 

vandaag pas de optie tot stemmen erop gezien, dus meteen gedaan! Zou niet eens onder een stem-optie moeten staan, het moet gewoon doorgevoerd worden, want in principe pleeg je fraude door een verkeerd btw tarief te rekenen… 

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor je reactie Rinske! Goed dat je hebt gestemd en dit nogmaals onder de aandacht brengt. Ik ga dat intern ook doen. Ik kan je op dit moment niet beloven dat dit op (korte) termijn wordt opgepakt. 

Reputatie 1
Badge

Ik loop hier ook al langere tijd tegenaan. Betaal ten onrechte overal 21% BTW over en dat kost me best veel geld. Zou het dan ook heel fijn vinden als deze functie er gaat komen. Ik ga ook stemmen..

Reputatie 5
Badge +6

Ik heb hetzelfde probleem. Nu ook met de mondkapjes waar helemaal geen btw over gerekend hoeft te worden. Ik heb dus eigenlijk 3 percentages nu. 0, 9 en 21%. Ik zou dit ook heel graag snel opgelost zien.

Reputatie 1
Badge

Is het niet zo dat MyParcel altijd met 21% rekent?

Reputatie 5
Badge +6

Is het niet zo dat MyParcel altijd met 21% rekent?

Dat klopt maar het gaat om de btw die aan de klant wordt doorberekent, Het btw-bedrag op verzendkosten wat je doorberekent aan klanten is gelijk aan dat van de producten. Als je producten in je webshop hebt met verschillende btw-tarieven draag je dus teveel btw af als je dat standaard de btw op 21% op verzendkosten hebt staan en een artikel met bijvoorbeeld 9% btw verkoopt.

Reputatie 1
Badge

Ik had gisteren even een test gedaan, maar ziet er bij mij zo uit: 

Reputatie 1
Badge

En zo heb ik het achter de schermen staan:

Reputatie 5
Badge +6

En zo heb ik het achter de schermen staan:

Maar dan draag jij dus teveel btw af. Van die verzendkosten hoef jij maar 9% btw af te dragen ipv 21%.

Kijk maar eens op deze link, daar staat het uitgelegd:
https://www.sendcloud.nl/btw-over-verzendkosten-hoe-zit-het-nou-precies/

Reputatie 1
Badge

Dankjewel Jacqueline! Kijk, dat is een duidelijk antwoord! Ik ga zelf verzenden met myparcel en had gisteren even gebeld met mijn vraag. Ik kreeg daar het gevoel dat het een beetje een “domme vraag” was omdat ze natuurlijk 21% berekenden. Maar dan heb ik mijn vraag dus blijkbaar niet goed gesteld.. In mijn geval (ik verkoop (tot nu toe) alleen 9% producten) moet ik dus het BTW percentage over de verzendkosten aanpassen, maar ik snap nu het probleem hierboven beter. Inderdaad ingewikkeld als je meerdere producten verkoopt. Sta dus nog steeds achter mijn “stem” voor deze aanpassing, want ik zou dat in de toekomst dus zeker tegen kunnen gaan komen. Maar in ieder geval ben ik nu weer een stuk wijzer. Scheelt voor mij weer €, want ik verreken het uiteraard in mijn producten zodra de verzending gratis is. Dus 9%

Reputatie 5
Badge +6

Klopt, als je alleen 9% btw producten verzend, stel jij je btw-tarief voor verzendkosten in de webshop in op 9%. Maar jij betaalt wel 21% verzendkosten bij MyParcel.

Reageer