Vraag

Hufterproof verzenden

• 8 October 2020
  • 18 reacties
  • 482 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Ik verzend regelmatig maatwerk (auto)onderdelen naar het buitenland. Ik heb inmiddels al een paar keer meegemaakt dat een pakket helemaal beschadigd aankomt op bestemming. Doordat de onderdelen van staal zijn en best zwaar vallen er soms onderdelen uit het pakket als deze scheurt.

Dit gebeurd met PostNL, UPS, etc… Met UPS lijkt het beter te gaan. Sneller in ieder geval. Naar de US in ongeveer in week, itt 2 maanden met PostNL.

Maar als een pakket zo beschadigd aankomt bij de klant en er onderdelen missen, dan kost me dat echt heel veel om te fixen. Ik zit al snel aan 100 euro onkosten (verzenden en uren om nieuwe delen te maken) per probleemgeval.

Nu vraag ik me af: hoe kan ik hufterproof spullen verzenden? De pakketten mogen niet te zwaar worden (dus geen houten doos ofzo) en niet de duur.

Ik zat zelf te denken om alle onderdelen samen te sealen in een stevige plastic zak. Liefst eentje die dan ook vacuum getrokken kan worden ofzo. Dan ziet het er ook nog een beetje fatsoenlijk uit. Zo voorkom ik dat kleine onderdelen uit de doos vallen als deze scheurt.

Wie heeft hier ervaring mee en wil deze delen?

18 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Krimpfolie een idee ? en dan in een doos verpakken ?Kleine rollen kun je zelfs al bij een Action verkrijgen. Maar wij hebben ook deze rollen

En dit is ook ideaal. (schuimfolie) Het is kost wat maar 1 x schade en je hebt er al weer uit 

Reputatie 3
Badge +2

Krimpfolie een idee ? en dan in een doos verpakken ?

Krimpfolie heb ik hier liggen. Dat gebruik ik als ik lastig te verpakken dingen moet verzenden. Dan rol ik het in noppenfolie en daarna in die krimpfolie.

Maar ik lig altijd in de knoop met dat spul… vind het echt rommel om mee te werken.

Reputatie 7
Badge +11

Krimpfolie een idee ? en dan in een doos verpakken ?

Krimpfolie heb ik hier liggen. Dat gebruik ik als ik lastig te verpakken dingen moet verzenden. Dan rol ik het in noppenfolie en daarna in die krimpfolie.

Maar ik lig altijd in de knoop met dat spul… vind het echt rommel om mee te werken.

Schuimfolie dan ?

Hoe zwaar zijn je pakketten gemiddeld? Wij versturen eigenlijk alleen maar kwetsbare produkten die in bubbels ingepakt worden en vervolgens in een doos gaan en en met kranten en/of flo-pak opgevuld worden. Pakketten boven de 10 kg. probeer ik in overleg tot 2x 10 kg. of 1x 10 kg. en 1x 5 kg. te verzenden. Met dozen die de 100x50x50 cm te boven gaan hebben we nog geen ervaring. Het meeste gaat via DPD en tot hier toe altijd heel netjes en vlot.

Reputatie 3
Badge +2

Gemiddeld ongeveer 8 kilo.

Alle producten in de doos zijn van staal en kunnen goed tegen een stootje. De producten zelf raken ook niet beschadigd, maar doordat de doos beschadigd vallen ze er uit.

Voor nu tape ik alles gewoon aan elkaar, zodat het één grote bonk staal wordt, maar dat is ook geen gezicht als de klant zo'n pakket helemaal moet ontmantelen.

Ik heb zelf ook nog wat geresearched en hetgeen wat mij tot nu toe het beste lijkt is een buisfolie waar ik alles in stop en dan met een heatgun laat krimpen om de producten. Desnoods een paar keer herhalen, afhankelijk van de sterkte van het plastic.

Gewicht valt wel mee dus eigenlijk… Wat voor dozen gebruik je dan? Als het Amazon-kwaliteit is zoals ze de laatste jaren gebruiken dan geloof ik wel dat er onderweg verlies optreed:thinking: Zoals je het nu doet lijkt me erg arbeids-intensief en kostelijk misschien ook nog?! Een stevige enkelwandige kartonnen doos met genoeg ruimte om je producten en opvulling erom heen zou toch afdoende moeten zijn. Maar ik ken je producten niet en weet niet of ze scherpe hoeken/randen ed. hebben waardoor het wat trickier wordt misschien?!

Reputatie 3
Badge +2

Zo kwam één van de pakketje in de US aan na 2 maanden onderweg te zijn. Gaten er in en aan één kant zelfs nat en beschimmeld.

Dit zijn de producten die in zo'n doos zitten. Deze pak ik meestal helemaal in in bubbelfolie en speedman opvulmateriaal (van dat kreukkarton). Helemaal prima, maar als er zó lomp met een doos omgegaan wordt en deze scheurt, dan vinden die kleine delen (rechts onder op de foto) wel een weg naar buiten.

Die dingen kosten me een uur om te maken. En opnieuw verzenden is ongeveer 50 euro. Dan baal je wel als je klant een foto stuurt van zo'n verfomfaaid pakket en de mededeling dat er delen missen 😥

Godskolere:scream::astonished: Nu begrijp ik wat je bedoelt… Heb je die foto ook aan de postmaatschappij laten zien?! Ik weet niet of je tegen dergelijke excessen kunt inpakken (buiten ingieten in beton). Het is vreemd dat jou dit al herhaaldelijk is gebeurd. Zo een keer in het jaar, soit, maar vaker…

Verzekerd versturen noopt ze misschien tot meer voorzichtigheid met je pakket maar waarschijnlijk doe je dat al.

Reputatie 7
Badge +11

Zo kwam één van de pakketje in de US aan na 2 maanden onderweg te zijn. Gaten er in en aan één kant zelfs nat en beschimmeld.

Dit zijn de producten die in zo'n doos zitten. Deze pak ik meestal helemaal in in bubbelfolie en speedman opvulmateriaal (van dat kreukkarton). Helemaal prima, maar als er zó lomp met een doos omgegaan wordt en deze scheurt, dan vinden die kleine delen (rechts onder op de foto) wel een weg naar buiten.

Die dingen kosten me een uur om te maken. En opnieuw verzenden is ongeveer 50 euro. Dan baal je wel als je klant een foto stuurt van zo'n verfomfaaid pakket en de mededeling dat er delen missen 😥

Kun je dan niet beter die bouten ergens in draaien dan zijn ze ook niet meer los. of ergens opplakken met tapen en dan in de folie. 

Reputatie 3
Badge +2

Godskolere:scream::astonished: Nu begrijp ik wat je bedoelt… Heb je die foto ook aan de postmaatschappij laten zien?! Ik weet niet of je tegen dergelijke excessen kunt inpakken (buiten ingieten in beton). Het is vreemd dat jou dit al herhaaldelijk is gebeurd. Zo een keer in het jaar, soit, maar vaker…

Verzekerd versturen noopt ze misschien tot meer voorzichtigheid met je pakket maar waarschijnlijk doe je dat al.

Dit was een pakket van € 102. Meteen na die foto contact opgenomen met PostNL. Wat overigens erg moeilijk is. Op facebook geen reactie, en na een uur bellen de mededeling dat je een reeks foto's van voor en na het verzenden én de beschadigde verpakking (die de klant natuurlijk al lang weggegooid had) moet hebben als bewijs. Met andere woorden: dat verzekeren is ook een wassen neus.

De laatste keer was met UPS á € 92. Daar heb ik nu een claim ingediend, maar nog niets van vernomen. Ik heb weinig hoop dat ik daar nog wel iets van vergoed ga zien.

Voor nu ga ik voorlopig alles in stevig plastic rollen en goed intapen. Met een excuusbriefje er bij dat het ze zo lastig gemaakt wordt om het product uit te pakken. Misschien kan ik er nog een leuke draai aan geven… soort escaperoomgevoel ofzo.

Reputatie 3
Badge +2

Dit was het resultaat van de laatste zending naar Canada. Zoals je ziet ook al geprobeerd extra in te pakken in tape, zodat het karton niet zo snel scheurt. Maar tevergeefs.

Per Express verzenden bv van DHL is wel erg duur maar heeft een korte loop tijd om dat het minder stop heeft dus ook minder overgeladen wordt.

Wij hebben er goede ervaring mee wij verzenden geen zware maar wel kwetsbare artikelen.

Reputatie 7
Badge +8

Als het juist de kleine delen zijn zou je een vacumeer machine kunnen aanschaffen die ze voor eten gebruiken. Die kosten weinig en je kunt zo makkelijk kleine onderdeeltjes aan elkaar maken en het ziet er netjes uit nog. Tape worden klanten ook niet altijd blij van denk ik.

Reputatie 3
Badge +2

Inmiddels zijn we weer even verder en heb ik weer het nodige geleerd in verzendland:

• De inhoud van elk pakket naar het buitenland, of zwaar pakket, gaat nu in een zogenaamde "puinzak". Dit zijn LDPE zakken van 60x80 cm en 150my dik. Die zijn heel erg stevig en krijg je echt met geen mogelijkheid kapot. Dit kost omgerekend € 0,50 per zak/zending.
  • Ik heb twee dozen met "Speedman" opvulpapier gekocht. Elk pakket prop ik helemaal strak vol met dat opvulpapier. Een pakket voelt daarna veel steviger aan. Ik vermoed dat ze daardoor minder snel kapot gaan met het gooien tijdens het vervoeren. Kosten per zending ongeveer 0,50 - 1 euro.
  • UPS verzend niet naar postbussen. Ik had laatst een pakket naar een PO BOX in Australië. Dit werd bij het maken van het label gewoon goedgekeurd. Na een paar dagen kwam het pakket retour met de melding dat postbussen niet geaccepteerd zijn. Kosten van deze les: € 98,15
  • Als een pakket met UPS retour afzender komt, dan kan ie op een random adres terecht komen. Dit gebeurde mij dus met dat Australische pakket. Na wat speurwerk (anderhalf uur bellen met de helpdesk) kunnen achterhalen op welk adres ie afgeleverd is. Gelukkig door snel handelen het pakket nog kunnen redden. Kosten van deze les: 3 uur tijd en wat benzine om het pakket zelf op te halen.
  • UPS brengt per pakket € 8,70 in rekening als deze ingewikkeld is in krimpfolie. Dit valt dan onder de noemer "onregelmatige verpakkingstoeslag". Maakt niet uit hoe netjes en of er daarna nog tape overheen zit, als ze iets van plastic zien slaan ze die 8,70 extra aan. Kosten van deze les: € 34,80
  • UPS heeft een "billing center" waar je je voor aan moet melden wil je facturen krijgen van je zendingen. Standaard staat het UIT dat je je facturen digitaal krijgt. Elke papieren factuur kost 5 euro. Ik kan nergens vinden hoe je die papieren facturen uit zet. Als je de helpdesk belt weet de medewerker dit ook niet. Als je dan mailt naar de technische dienst (oid) dan krijg je een PDF met instrcuties hoe je je aanmeld voor het billing center. Geen instrcutie voor het uitzetten van de papieren facturen. Ik heb er gelukkig nog geen aanslag voor gekregen, maar ik verwacht dat dat nog wel komt. Deze les is dus nog niet afgerond…
  • Als je een doos poffertjesmix als cadeau met een order mee stuurt naar Amerika duurt het ineens een week langer voor je pakket aankomt, want een zak vol wit poeder uit Nederland vinden ze maar verdacht bij de douane.

Reputatie 5
Badge +7

Onze ervaring is de andere kant op. Wij krijgen heel veel zware kleine prul dingen vanuit het buitenland toegestuurd (gemiddelde doos weegt tussen de 20 en 25 kilo). Zowel per boot als vliegtuig.
Wanneer het per boot gestuurd wordt zit het altijd in een plastic zak om deze zak zit weer bubbeltjes folie en sommige tapen deze ook nog eens flink in (Heel fijn met open maken. Hier is het geregeld sinterklaas:rofl: )
Dan doen ze het dus in een doos waar ook nog bubbeltjes plastic in zit. Dan wordt de doos helemaal dicht getapet. We hebben nog maar 2 keer in al die jaren gehad dat een doos echt kapot is en er materiaal uit was gevallen. Maar beide keren is dit in Nederland gebeurd. Ze steken dan met een heftruck per ongeluk door je doos heen. Maar beide keren hebben ze dit ook netjes gemeld.
Wanneer we het met het vliegtuig laten komen wordt het zoals hierboven beschreven ingepakt. Maar dan hebben de dozen meestal meer gelden maar zijn niet kapot. Alleen de doos is heel erg uit zijn vorm.
Onze ervaring is dat het niet uit maakt met wie je verstuurd het is overal hetzelfde.
Zolang onze levering maar heel aankomt en dat is meestal dus wel het geval.

Reputatie 3
Badge +2

20 dagen verder en mijn wereld is helemaal op z'n kop. Maar op een goede manier deze keer!

Ik had zelf niet zo'n goede ervaringen met DHL als ontvanger van pakketten. Mijn grootste/meeste frequente toeleverancier (INDI) maakt gebruik van DHL en dat gaat vaker mis dan dat het goed gaat. Maar bij nader beschouwing komt dat vaker door het inpakken/aanleveren van INDI dan door DHL zelf.

Later leerde ik dat DHL Parcel (nederlandse pakketten) en DHL Express (internationaal) twee verschillende bedrijven zijn en dat Express het veel beter doet volgens veel mensen. Toch maar eens proberen…

De onboarding was een beetje omslachtig. Eerst werd ik gebeld door een dame met een zwaar accent die ik moeilijk kon verstaan die zonder veel uitleg een soort screening deed. Of ik wel de moeite waard was ofzo. Daarna werd ik doorgestuurd naar een vertegenwoordiger.

Die vertegenwoordiger belde me op en dat was een heel fijn gesprek. Daarna kwamen nog wat formaliteiten. Een offerte werd opgesteld en die moest ik ondertekenen. Gelukkig heeft DHL zijn digitale zaken best goed op orde en ging dat makkelijk (bij UPS heb ik ooit toestemming willen geven voor automatische incassos; dat moest met een ouderwetse handtekening op een uitgeprint formulier dat met de post opgestuurd werd. Een maand na dato is dat nog steeds niet verwerkt).

Inmiddels heb ik 4 pakketten verstuurd naar de US via DHL.

• De website werkt prettig
  • De douane rompslomp werkt duidelijk
  • Ik kan pakketten makkelijk volgen
  • Ik kan documenten makkelijk vinden en printen
  • Om de week krijg ik netjes een duidelijke factuur die ik makkelijk kan betalen
  • En belangrijker nog: een pakket is, zelfs nu net voor kerst, gewoon in 2 á 3 dagen in de US bij de klant
  • En heel fijn: DHL stuurt een chauffeur om pakketjes op te halen. Nu hoef ik helemaal niet meer de deur uit!
Reputatie 3
Badge +2

Inmiddels een half jaar verder en nog geen enkel probleem gehad met DHL Express. Enige wat soms gebeurd is dat pakketjes in de US een dag eerder aankomen dan aangegeven. Maar daar valt wel mee te leven 😬

Maar wat vandaag gebeurde spant helemaal de kroon: ik een pakketje klaar gemaakt voor een klant in amerika. Alles netjes ingepakt, zending aangemaakt, douane shit ingevuld en een ophaalmoment geboekt voor de koerier.

Die koerier is een uurtje geleden geweest om het pakket op te halen. En net loop ik langs mijn "inpaktafel" zie ik nog een deel van de zending liggen 🥺

Even gebeld met DHL en de vriendelijke medewerker zei "ik ga eens kijken wat ik kan regelen". En binnen 5 minuten geregeld dat de koerier vandaag nog met het pakket terug komt, zodat ik de missende delen er alsnog aan toe kan voegen. Zonder extra kosten.

Da's echt zó fijn voor een klein bedrijfje zoals ik. Scheelt me weer bijna 100 euro en een hoop moeite om een tweede pakketje te maken.

♥️ voor DHL Express!

@Bad Decision Works Wij versturen regelmatig servies ed naar Italie, Frankrijk en komt altijd goed aan. We verpakken het met schuimfolie en trekken deze ‘strak’ door stretch folie. Kleine rolletjes op een houder.. geen beweging meer met de artikelen onderling en stevig verpakt. Daarna vullen we de doos op met kraftkarton of soms kleine doosjes in een grotere doos. Je mag tot 28 kg versturen bij MyParcel/PostNL en dat is best veel en is dan std verzekerd.. 

Wat een super service, geen ervaring met DHL Express - ga ik onthouden mocht het een keer mis gaan 😉 

Reageer