F.A.Q.

Hoe verwerk je een retour?

• 18 March 2020
  • 9 reacties
  • 603 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2858 reacties

Retouren, dit hoort nou eenmaal bij het runnen van je webshop. Ondanks dat je zo min mogelijk retouren wilt ontvangen, wil je ze wel goed verwerken. In dit topic wordt uitgelegd hoe je retouren in jouw webshop verwerkt. 

Retourorder aanmaken

Als de klant een retourformulier heeft ingevuld, dan ga je de retour verwerken. Zoek in de beheeromgeving eerst de order op en open deze. Als je dit hebt gedaan, klik je op ‘retourorder’ (zie screenshot). Na het klikken op ‘retourorder’ krijg je een pop-up, daar klik je op ‘genereer retourorder’ 

Retourorder genereren

Als je de retourorder hebt aangemaakt kom je terecht in de ‘retourorder detail’ pagina. Dat ziet eruit zoals in onderstaande afbeelding. Op deze pagina geef je aan wat de klant heeft geretourneerd. De producten die de klant houdt, zet je op 0. Vervolgens klik je op ‘bijwerken’. Je krijgt dan de vraag om de verzendkosten opnieuw te bereken. Is dit niet nodig, dan vink je dit uit. Klik op opslaan en je hebt de retour aangemaakt. 

Retouroder details

Orderstatus en creditnota

Nu de retourorder is aangemaakt ben je nog niet klaar. Je kunt de klant namelijk op de hoogte houden van de status. Hiervoor gebruik je de orderstatussen Retour aangevraagdRetour in behandeling en Retour afgehandeld. Ook kun je van de retourorder een creditnota genereren om de boekhouding van jou en je klant sluitend te maken.

Terugbetalen

Als laatste stap moet je de klant het bedrag terugbetalen. Het maakt niet uit of de klant met iDEAL, Creditcard of achteraf betalen de order heeft geplaatst. Dit werkt exact hetzelfde. Op dezelfde pagina vind je de knop ‘terugbetalen’. Daar klik je op om vervolgens het gewenste bedrag in te voeren. Klik nogmaals op ‘terugbetalen’ en je bent klaar. Door de koppeling met de betaalproviders wordt de klant netjes terugbetaald:thumbsup:

Terugbetalen

En wat als de klant heeft gekozen voor achteraf betalen?

Hierbij heeft de klant waarschijnlijk het bedrag nog niet betaald. Zij worden dan ook niet terugbetaald. De factuur die zij nog moeten betalen wordt aangepast, zodat zij dus minder hoeven te betalen. 

Heb je nog geen retourfomulieren? Check dan deze post

9 reacties

Reputatie 1

Ik heb nu een aantal orders waarvan de betaling niet is gelukt (IDEAL via Mollie) de klant heeft daarna zelf de order opnieuw geplaatst en deze betaling is wel gelukt. Maar van de eerste (mislukte) order is dus wel echt een aparte order gemaakt met ordernummer. De klant wil het pakketje natuurlijk maar 1 keer ontvangen. Maar wat te doen met die eerste “mislukte” order? Daar is nooit voor betaald dus is een creditnota dan ook nodig? Of kan ik de order gewoon op GEANNULEERD zetten?

Reputatie 7
Badge +16

Hi @Passie Bloom Die orders kun je inderdaad op ‘geannuleerd’zetten. Verwijder deze niet. Je krijgt dan namelijk gaten in je ordernummering en dat vind de belastingdienst niet zo fijn. Het wijzigen van deze order naar geannuleerd is goede manier:thumbsup:

Reputatie 1
Badge

En wat als de order met een kortingscode is verwerkt? Dan lijkt op de retourorder de volledige korting (in Euro's) te worden opgenomen. Of trekt dat recht op het moment dat ik de retour verwerk?

Reputatie 2
Badge +3

Op dit moment kan ik mijn retouren niet verwerken, dit al aangegeven via de mail.

Het vakje bewerken staat er niet onder.

Of als je de order op retour zet dan komt alles terug!!

De klanten (ondertussen 2x) hebben ongeveer de helft gehouden.

Wacht nog steeds tot het opgelost is.

Graag zo snel mogelijk oplossen.

De klant stuurt pakket retour en heeft geen verzendkosten betaald. Nu wil ik de retour kosten terugbetalen en moet dus een hoger bedrag terugbetalen dan de order. Hoe doe ik dat? Hij geeft steeds aan bedrag te hoog.

Reputatie 7
Badge +16

De klant stuurt pakket retour en heeft geen verzendkosten betaald. Nu wil ik de retour kosten terugbetalen en moet dus een hoger bedrag terugbetalen dan de order. Hoe doe ik dat? Hij geeft steeds aan bedrag te hoog.

Ik denk dat je dit het beste vanuit je betaalprovider kunt doen. Vanuit ons systeem kun je nooit meer dan daadwerkelijk door de klant is betaald terugbetalen. Het bedrag is namelijk gekoppeld aan de order. 

helder!

Reputatie 1
Badge +2

Wij lopen tegen een probleem aan met het verwerken van een retour waarbij een voordeelpakket is besteld.

Het betreft een artikel bestaande uit meerdere producten welke men met korting kan bestellen.

Nu heeft wil men een deel van de producten retour zenden wat geen probleem is maar dit kunnen we niet verwerken in de credit factuur aangezien dit als 1 artikel wordt gezien.

Het bedrag is ook niet aan te passen op de creditfactuur waardoor dit met onze boekhouding en voorraad ook niet meer klopt want het is geen complete bestelling die retour komt.

Reputatie 4
Badge +4

@Oeteljee Dat is inderdaad vervelend. De oplossing hiervoor zou zijn om samengestelde producten te kunnen maken. Dan zou een retour ook op de correcte manier verwerkt kunnen worden. Ik zal dit als feedback meenemen naar het productteam. Zij zullen dat in onderzoek nemen. Bedankt voor het doorgeven! 

Reageer