Vraag

Factuur na betaling versturen ipv ervoor

Reputatie 1
Badge +5

Is het mogelijk om via het platvorm achteraf een factuur te sturen, ipv vooraf een officiële factuur? 

Wanneer iemand ervoor kiest om met valse gegevens, of een fout email adres een order aan te maken ontstaat er al een factuur, op dat moment, ben je wettelijk verplicht de btw al af te dragen.

ik heb heel vaak bestellingen die niet worden afgerond, of die mislukt zijn tijdens het betalingsproces, er wordt echter wel een factuur gecreëerd < en dit zorgt voor allemaal onnodige administratie rompslomp terwijl dit voorkomen zou kunnen worden.

Bestaat deze optie er ?

21 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hi,

Nee, deze optie is er niet. Je kunt inschakelen dat er geen .pdf van de factuur mee wordt gestuurd. Echter in de orderbevestiging zelf wordt de factuur alsnog getoond. Dit laatste kun je dan weer niet uitschakelen. Ik raad je aan om dit via feedback.mijnwebwinkel.nl te delen. 

Reputatie 1
Badge +5

Hi,

Nee, deze optie is er niet. Je kunt inschakelen dat er geen .pdf van de factuur mee wordt gestuurd. Echter in de orderbevestiging zelf wordt de factuur alsnog getoond. Dit laatste kun je dan weer niet uitschakelen. Ik raad je aan om dit via feedback.mijnwebwinkel.nl te delen. 

heeft voor mij niet zo heel veel zin, ik ben onderhand bezig met de overstap naar een ander platvorm,

met wat meer opties, maar om maar aan te geven voor de overige gebruikers, je zal dit hoe dan ook in je administratie moeten verwerken, wat zeer onnodig en tijdrovend is.

Als iemand een hekel aan je webshop heeft en kiest je webshop te irriteren, en maandelijks een stuk of 50 loze bestellingen te plaatsen, dan ben je denk ik de sjaak.

Je dient in eerste instantie alsnog de btw af te dragen ook al zijn het oninbare facturen : 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/btw_terugvragen/teruggaaf_door_oninbare_vorderingen

Reputatie 7
Badge +16

Zoals ik het lees valt het wel mee, ik heb hier ook in 5 jaar tijd nog niks over gehoord. Als je b2b levert moet je bestaat er inderdaad de kans dat je onterecht btw hebt betaald en deze moet terugvragen. Lever je b2c, dan bereken je alleen de btw die je daadwerkelijk hebt betaald. Annuleer je een order, dan hoef je deze order niet mee te nemen in de btw-aangifte.

Reputatie 1
Badge +5

Zoals ik het lees valt het wel mee, ik heb hier ook in 5 jaar tijd nog niks over gehoord. Als je b2b levert moet je bestaat er inderdaad de kans dat je onterecht btw hebt betaald en deze moet terugvragen. Lever je b2c, dan bereken je alleen de btw die je daadwerkelijk hebt betaald. Annuleer je een order, dan hoef je deze order niet mee te nemen in de btw-aangifte.

ik nodig je graag uit, om even een half uurtje met mij boekhouder te babbelen, ik denk dat je er dan van terug komt. alle orders die niet zijn betaald, wegwerken is best een grote klus..(buiten het feit dat het officieel 

wellicht als je een keer anders opstelt en met een klant zou kunnen meekijken naar het probleem, en weet wat deze te verwerken heeft ipv  “ zoals ik het lees valt het wel mee “ kijk je uberhaubt wel eens in een backoffice om problemen te constateren waar een webwinkel tegenaan loopt wat niet juist is ? 

Mij lijkt het goed als je eens achter de schermen gaat kijken bij een webwinkel.. ik verwerk soms 20-50 orders op een dag, dat is gemiddeld 250 per week, waarbij er per dag zo'n 6-8 foutbetalingen hebben , of door het niet af kunnen maken van een betaling, of een verkeerd email adres ingevuld etc..

( ik ben wellicht te groot als webwinkel zijnde voor het mijnwebwinkel platform )  maar hoe dan ook, het is gewoon zonde van de tijd.

Lees anders dit stukje even:  https://www.webwinkelfacturen.nl/wanneer-webwinkelier-facturen.php

Reputatie 7
Badge +16

Hi Wrappie,

Excuus voor de late reactie. Ik heb de situatie voorgelegd bij het productteam (dank voor het delen van de link) en zij gaan de situatie bekijken. Ik kan niet garanderen dat het opgepakt (kan) worden. 

Zodra ik meer info heb, laat ik het jou weten.

Groet,
Ebbe

Reputatie 6
Badge +9

Is het mogelijk om via het platvorm achteraf een factuur te sturen, ipv vooraf een officiële factuur? 

Wanneer iemand ervoor kiest om met valse gegevens, of een fout email adres een order aan te maken ontstaat er al een factuur, op dat moment, ben je wettelijk verplicht de btw al af te dragen.

ik heb heel vaak bestellingen die niet worden afgerond, of die mislukt zijn tijdens het betalingsproces, er wordt echter wel een factuur gecreëerd < en dit zorgt voor allemaal onnodige administratie rompslomp terwijl dit voorkomen zou kunnen worden.

Bestaat deze optie er ?

Je betaald alleen BTW over de inkomsten die daadwerkelijk zijn bijgeboekt op je bankrekening of ontvangen zijn in je kas. Orders die niet zijn afgerond kun je toch gewoon annuleren? Onafgeronde orders, daarvan hebben de klanten nog geen bevestiging of faktuur van ontvangen. Het gaat in dit stukje om fakturen die je naar klanten hebt gestuurd die dan vervolgens na een tijd niet betalen.. maar dat is niet van toepassing bij niet-afgerondende orders. 

Reputatie 1
Badge +5

Bestaat deze optie er ?

Je betaald alleen BTW over de inkomsten die daadwerkelijk zijn bijgeboekt op je bankrekening of ontvangen zijn in je kas. Orders die niet zijn afgerond kun je toch gewoon annuleren? Onafgeronde orders, daarvan hebben de klanten nog geen bevestiging of faktuur van ontvangen. Het gaat in dit stukje om fakturen die je naar klanten hebt gestuurd die dan vervolgens na een tijd niet betalen.. maar dat is niet van toepassing bij niet-afgerondende orders. 

de belastingdienst schrijft :

kunt de btw terugvragen zodra het zeker is dat uw vordering (gedeeltelijk) oninbaar is. De vordering wordt in ieder geval als oninbaar beschouwd uiterlijk 1 jaar na de uiterste betaaldatum die u met uw klant hebt afgesproken.

Zodra de factuur in je boekhouding zit mag je er vanuit gaan dat je klant deze ook heeft gehad. En zou je al btw moeten afdragen. Ongeacht of de klant al betaald heeft of niet.

Als je weet dat de klant niet betaald, kan je er wel direct een creditfactuur tegenaan gooien, je moet dit echter wel elke keer doen..  zoals het stukje van webwinkelfacturen al schreef, dit is gewoon zonde van de tijd, en buiten dat je administratie onoverzichtelijk wordt. als je ooit al controle krijgt, dan heb je toch een zooi onbetaalde facturen ertussen zitten. (Ik in ieder geval)

Als het goed is wordt de factuur al verstuurd bij de orderbevestiging(en niet bij de betaling die erna komt)

Ik doe vooral internationaal zaken, en mijn klanten snappen niet altijd de vertaling van mijnwebwinkel, dan willen ze met bijv. een bank transfer (iban) betalen. Maar kiezen bijvoorbeeld ban contact.. de factuur krijgen ze met de orderbevestiging, maar betalen kunnen ze niet. De order plaatsen ze in velen gevallen opnieuw( soms kiezen ze dan sofort of iets anders en dan heb je al 2 facturen die je niet kan gebruiken) uiteindelijk komt het vaak wel goed. Maar onnodig

Reputatie 6
Badge +9

Je had het over vaak ‘mislukte’ of ‘niet afgeronde’ orders :blush: dan wordt de factuur toch niet verstuurd .. 

Reputatie 1
Badge +5

Je had het over vaak ‘mislukte’ of ‘niet afgeronde’ orders, dan wordt de factuur toch niet verstuurd .. 

Mislukt of niet afgeronde orders, zijn alsnog orders waarbij een factuur is aangemaakt en naar de klant is gegaan in de order bevestiging. De betaling staakt. Maar je dient wel btw af te dragen in eerste instantie, hij wordt automatisch (iig bij mij) in de administratie opgenomen.

Als jij een klant hebt die op 30 september een order plaatst met betaalmethode vooraf overmaken, dan dien je deze bestelling in je 3de kwartaal mee te nemen, ook al komt de betaling bij jou pas in oktober binnen (of helemaal niet) je bent verplicht deze op de factuurdatum in je boekhouding te zetten. 

Ik zou zeggen, probeer het is in je webwinkel,  doe alles wat de klant zou doen, klik op bevestig order, ga naar de betaalmethode, kies iets en breek het af.. en kijk even of je de factuur hebt gekregen.. maar ook al heeft de klant de factuur niet gekregen, jij hebt de factuur wel in je boekhouding. En je mag hem er niet zomaar uithalen.

Het is niet voor niets dat de meeste platvormen wel deze keuze hebben om de factuur na de betaling te genereren

Reputatie 6
Badge +9

Dat laatste klopt inderdaad..

Dan heb ik daarnaast gewoon geluk dat we bijna nooit mislukte orders hebben die we annuleren. Heb je straks geen last meer van bij het andere platvorm :innocent::wink:

Reputatie 1
Badge +5

Dat laatste klopt inderdaad..

Dan heb ik daarnaast gewoon geluk dat we bijna nooit mislukte orders hebben die we annuleren. Heb je straks geen last meer van bij het andere platvorm :innocent::wink:

Dat is omdat jullie vooral binnen NL en wellicht een klein stukje belgie leveren,  maar niet erbuiten. Vanuit Nederland heb ik ook weinig mislukte orders, maar 90% van mijn markt bij deze webshop is internationaal. Als iemand je wilt pesten kan die de hele dag nep orders aanmaken.. en jii kan alles gaan verwerken in de boekhouding

Reputatie 6
Badge +9

Niet alleen NL en .BE, ook naar Duitsland, Frankrijk, Italie, Denemarken en Zweden.. gaat dan vaak via PayPal of vooraf overmaken. Nooit geen problemen mee, gaan soms wel wat mailtjes overheen..  

Reputatie 6
Badge +8

Je had het over vaak ‘mislukte’ of ‘niet afgeronde’ orders, dan wordt de factuur toch niet verstuurd .. 

Mislukt of niet afgeronde orders, zijn alsnog orders waarbij een factuur is aangemaakt en naar de klant is gegaan in de order bevestiging. De betaling staakt. Maar je dient wel btw af te dragen in eerste instantie, hij wordt automatisch (iig bij mij) in de administratie opgenomen.

Als jij een klant hebt die op 30 september een order plaatst met betaalmethode vooraf overmaken, dan dien je deze bestelling in je 3de kwartaal mee te nemen, ook al komt de betaling bij jou pas in oktober binnen (of helemaal niet) je bent verplicht deze op de factuurdatum in je boekhouding te zetten. 

Ik zou zeggen, probeer het is in je webwinkel,  doe alles wat de klant zou doen, klik op bevestig order, ga naar de betaalmethode, kies iets en breek het af.. en kijk even of je de factuur hebt gekregen.. maar ook al heeft de klant de factuur niet gekregen, jij hebt de factuur wel in je boekhouding. En je mag hem er niet zomaar uithalen.

Het is niet voor niets dat de meeste platvormen wel deze keuze hebben om de factuur na de betaling te genereren

De klant krijgt pas een orderbevestiging zodra de bestelling definitief is afgerond, dus zodra de bestelling onder het kopje “bestelling in behandeling” valt in de beheeromgeving. De bestellingen die onder het kopje “niet afgerond” staan, zullen nog geen orderbevestiging naar de klant sturen. Hier worden wel facturen aan gekoppeld door het systeem, maar deze facturen worden pas verzonden naar de klant zodra de betaling is afgerond. Enige keren dat je inderdaad officieel met creditfacturen zou moeten werken is wanneer de klant kiest voor “vooraf overmaken” en vervolgens de bestelling nooit betaald.

Je geeft aan dat de facturen van mislukte orders (waarvan de betaling niet afgerond is) ook automatisch in jouw boekhouding worden opgenomen. Kan je de koppeling niet zo instellen dat de factuur pas in je boekhouding wordt opgenomen zodra de status van een bestelling op “verzonden” wordt gezet? Ik heb het in ieder geval met mijn boekhoudkoppeling zo ingesteld.

Reputatie 1
Badge +5

De klant krijgt pas een orderbevestiging zodra de bestelling definitief is afgerond, dus zodra de bestelling onder het kopje “bestelling in behandeling” valt in de beheeromgeving. De bestellingen die onder het kopje “niet afgerond” staan, zullen nog geen orderbevestiging naar de klant sturen. Hier worden wel facturen aan gekoppeld door het systeem, maar deze facturen worden pas verzonden naar de klant zodra de betaling is afgerond. Enige keren dat je inderdaad officieel met creditfacturen zou moeten werken is wanneer de klant kiest voor “vooraf overmaken” en vervolgens de bestelling nooit betaald.

Je geeft aan dat de facturen van mislukte orders (waarvan de betaling niet afgerond is) ook automatisch in jouw boekhouding worden opgenomen. Kan je de koppeling niet zo instellen dat de factuur pas in je boekhouding wordt opgenomen zodra de status van een bestelling op “verzonden” wordt gezet? Ik heb het in ieder geval met mijn boekhoudkoppeling zo ingesteld.

Wat betreft het eerste heb je gelijk denk ik, ik dacht dat het anders was. De mogelijkheid is er idd om Facturen over te zetten die alleen daadwerkelijk zijn afgerond, je krijgt dan echter wel gaten in je factuurnummering in je boekhouding, ik weet niet of dat aan te raden is. Ik werk zelf met e-boekhouden, de enige manier is eigenlijk om vanuit je administratie automatisch te factureren te genereren ipv via mijnwebwinkel om de nummering te behouden, die biedt mijn boekhoud pakket echter helaas niet

Reputatie 7
Badge +9

@Wrappie1 Ik vraag me inderdaad af ‘hoe erg’ het is om gaten in je factuurnummering te hebben. Ik heb dit ook wel eens, maar de factuurnummering dient met name zodat je ziet welke betaling bij welke factuur hoort. Al lees ik dan wel bij de Belastingdienst dat je ‘opeenvolgende nummers’ dient te gebruiken, waarschijnlijk ook vanuit gebruiksvriendelijkheid. Iedereen heeft het ook over het voorkomen van gaten in de nummering, maar tot op heden heb ik geen antwoord op waarom dat een probleem oplevert. :thinking: Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit echt erg is, maar correct me if I'm wrong.

Wellicht is er iemand die daar wat meer over kan zeggen? 

Reputatie 6
Badge +8

De gaten in de factuurnummers heb ik ook. Betalingen die niet afgerond zijn geef ik (na 24 uur) de orderstatus "geannuleerd". Mocht de belastingdienst hier ooit moeilijk over gaan doen, kan ik in mijn beheeromgeving filteren op orderstatus "geannuleerd" en kan vervolgens de hele rits facturen uitprinten, als ze dat willen zien. Ik denk eerlijkgezegd dat het ook geen probleem oplevert, mits je het bij een controle netjes kan verklaren.

Reputatie 1
Badge +5

@Wrappie1 Ik vraag me inderdaad af ‘hoe erg’ het is om gaten in je factuurnummering te hebben. Ik heb dit ook wel eens, maar de factuurnummering dient met name zodat je ziet welke betaling bij welke factuur hoort. Al lees ik dan wel bij de Belastingdienst dat je ‘opeenvolgende nummers’ dient te gebruiken, waarschijnlijk ook vanuit gebruiksvriendelijkheid. Iedereen heeft het ook over het voorkomen van gaten in de nummering, maar tot op heden heb ik geen antwoord op waarom dat een probleem oplevert. :thinking: Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit echt erg is, maar correct me if I'm wrong.

Wellicht is er iemand die daar wat meer over kan zeggen? 

mijn boekhouder hamert er al op sinds 2014 dat ik begon dat die nummers aansluitend moeten zijn ^^, het liefst stop ik ze ook niet in de boekhouding en hou ik ze apart. Maar je wilt graag het juiste doen zoals dat de belastingdienst het zou willen zien om problemen bij een controle te voorkomen.

ik annuleer de orders ook na 24 uur, de klant krijgt dan wel de email met de factuur, zodat deze weet dat de order niet is afgerond, vaak plaatsen ze dan wel een nieuwe bestelling. Ik zal volgende week eens bespreken met de boekhouder of het geen optie is om deze er toch uit te laten..

Reputatie 7
Badge +9

@Goedhoesje.nl Dat is mijn insteek ook inderdaad. Mocht iemand er om vragen heb je ze met 1 druk op de knop uitgedraaid.

@Wrappie1 Volgens jouw boekhouder zou je ze dus dan wel allemaal in moeten boeken, en vervolgens ook weer creditfacturen daarop dienen te maken?

Is hier al een oplossing voor?

Ik ben net met mww begonnen, maar  dit vindt ik ook wel een probleem.

Volgens mij is het veel logischer als er een verschil gemaakt wordt  tussen een ordernummer en een factuurnummer. En dat de daadwerkelijke factuur pas aangemaakt wordt zodra de betaling gemaakt is en/of dat je de factuur handmatig aan kunt maken, door op een knop te klikken. 

Nu moet je inderdaad elke keer als er een order niet goed wordt afgerond, voor deze order een factuur én een creditfactuur in je administratie verwerken. Facturen kun je niet zomaar weg laten uit je boekhouding. Die nummers moeten écht opvolgend zijn. 

Reputatie 5
Badge +7

Onze 1e boekhouder zei dat die enkele factuur die je hebt die niet doorgaat dat je die gewoon mag annuleren (maar wel bewaren zodat je ze kunt overhandigen) Ordernummers blijven dan opeenvolgend.
Tijd terug nog eens nagevraagd na aanleiding van deze topic aan onze huidige boekhouder en die zei hetzelfde als de 1e. Dus mijns inziens weten die toch wel waar ze het over hebben. Wel boek ik facturen in die verzonden en betaald zijn en geheel retour gestuurd worden daar je dan in je bankgegevens wel actie ziet.

Reputatie 5
Badge +6

Als er een factuurnummer uitvalt maak ik daar geen creditnota van. Meestal gaat het om een mislukte betaling. Daar is dus ook niks van te zien op de bank. Ik annuleer hem en bewaar hem tussen de uitgeprinte facturen. Ik noteer er op dat hij geannuleerd is en waarom. Dit komt maar een paar keer per kwartaal voor. 

Reageer