Beantwoord

Creditnota bij geannuleerde bestelling

• 13 augustus 2020
  • 11 reacties
  • 84 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Klopt het dat er geen creditnota wordt gegenereerd als je een order annuleert? Gister plaatste een klant een bestelling, maar de betaling werd niet afgerond. Hierbij werd er wel een factuur gegenereerd. Klant plaatste vervolgens opnieuw een bestelling en heeft die betaling wel afgerond. Eerste bestelling heb ik dus geannuleerd. Nu had ik gehoopt op een automatisch aangemaakte creditnota. Helaas blijkt dat het factuur volgnummer bij weer een nieuwe bestelling gewoon doorloopt.

icon

Beste antwoord door Humiez 13 augustus 2020, 11:39

Er wordt geen creditnota aangemaakt. Maar de klant krijgt ook geen mail dat hij een bestelling heeft geplaatst. Dus als je de bestelling annuleert hoef je ook geen mail naar de klant te sturen.
Voor je boekhouding moet je deze factuur wel bewaren daar je factuurnummers opeenvolgend moeten zijn.
Maar daar er geen betaling is geweest hoeft er ook geen creditnota aangemaakt te worden.
Zodra je de factuur annuleert komt er namelijk op de factuur geannuleerd te staan.
Voorraad is niet veranderd zolang de bestelling niet helemaal afgerond is dus deze hoeft ook niet aangepast te worden.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Er wordt geen creditnota aangemaakt. Maar de klant krijgt ook geen mail dat hij een bestelling heeft geplaatst. Dus als je de bestelling annuleert hoef je ook geen mail naar de klant te sturen.
Voor je boekhouding moet je deze factuur wel bewaren daar je factuurnummers opeenvolgend moeten zijn.
Maar daar er geen betaling is geweest hoeft er ook geen creditnota aangemaakt te worden.
Zodra je de factuur annuleert komt er namelijk op de factuur geannuleerd te staan.
Voorraad is niet veranderd zolang de bestelling niet helemaal afgerond is dus deze hoeft ook niet aangepast te worden.

Reputatie 1
Badge +1

Hi, dit lijkt niet helemaal te kloppen. Bij mij komt er op de factuur niet te staan dat de order is geannuleerd. Bij betaling staat er ook gewoon ‘iDeal', terwijl de betaling dus niet is afgerond en daarom de bestelling is geannuleerd. Het is dus op geen enkele wijze duidelijk voor de boekhouding dat deze factuur NIET betaald is. Mijn webwinkel draaide eerst via Lightspeed en daar kreeg ik altijd wel automatisch een creditnota als er was geannuleerd. 

Reputatie 2
Badge +2

Als je bij mijnwebwinkel kijkt staat er huidige status geannuleerd en als je de factuur genereert dan staat er op de factuur bij mij geannuleerd. Dit was ook een mislukte betaling. Alleen bij betaalwijze blijft er wel  staan waar ze voor gekozen hebben.

Reputatie 1
Badge +1

Dat klopt, de huidige status staat op geannuleerd. Ik heb de factuur nogmaals opgehaald, maar er staat nergens geannuleerd. Waar precies staat dat bij jou op de factuur @Humiez?

Reputatie 2
Badge +2

Bij ons staat het linksonder. Zie bijlage

Reputatie 1
Badge +1

Dank voor je reactie @Humiez 

@Ebbe kun jij eens meekijken? Op mijn factuur van de geannuleerd order komt niet ‘Geannuleerd’ te staan.

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben er al naar aan het kijken. In mijn testshop heb ik ook niet de order status geannuleerd. Ik ga doorzoeken. 

Reputatie 7
Badge +4

:bulb: Je moet de optie orderstatus activeren. Dit doe je via vormgeving/factuurindeling/factuur

Reputatie 2
Badge +2

Ebbe hoe kan ik ook alweer de tekst die er onder staat aanpassen?
Ik wil namelijk daar mijn BTW nummer weer weghalen daar die onderaan in de voettekst al staat.

Reputatie 2
Badge +2

Ik heb het al gevonden

Reputatie 1
Badge +1

Dank @Ebbe !

Reageer