BTW wijzigingen in de Europese Unie

• Anonymous
  • 0 reacties

Hallo allemaal,

Zoals jullie waarschijnlijk weten zijn per 1 juli 2021 nieuwe Europese regels van kracht voor btw-berekening bij e-commerce binnen de EU. Achter de schermen zijn we al een tijdje bezig om hier een goede oplossing voor te bedenken. We zijn hier een heel eind mee en willen met dit bericht de eerste inkijk geven in wat de oplossing gaat zijn. Tegelijk willen we jullie vragen mee te denken in een keuze die gemaakt moet worden.

De oplossing

Op dit moment stellen jullie de btw bij elk product individueel in. Die tarieven komen in de nieuwe werkwijze te vervallen en worden vervangen door tarieven die per land ingesteld moeten worden. Hierbij geldt dat voor elk land waar je btw-plichtig bent één standaard tarief ingesteld moet worden, aangevuld met uitzonderingstarieven voor producten die een afwijkend btw-tarief hebben. Bijvoorbeeld:

Nederland
Standaard-tarief: 21%
Afwijkende tarieven: 9% op alle voedingsmiddelen

Frankrijk
Standaard-tarief: 20%
Afwijkende tarieven: 5,5% op alle voedingsmiddelen.

Naast deze tarieven komen er ook opties om de tarieven voor de verzendkosten en/of betaalkosten in te stellen per land.

De vraag

Voor de afwijkende tarieven zal je als winkelier aan moeten geven op welke producten dit van toepassing is. Hier hebben we twee smaken:

1. Uitzondering per pagina
    Bij deze optie zou je bij een uitzonderingstarief de pagina’s selecteren waar dit tarief van toepassing is. Voor alle producten op deze pagina’s, uitgezonderd gelinkte producten, zal dan in dit voorbeeld 9% als btw-tarief gelden voor orders naar Nederland.
  2. Uitzondering per product
    Bij deze optie zou je bij een uitzonderingstarief alle producten (los of in bulk) selecteren, waar dit tarief van toepassing is. Voor al deze producten zal dan in dit voorbeeld 9% als btw-tarief gelden voor orders naar Nederland.

Beide smaken hebben hun voor- en nadelen:

Pagina

Product

➕ Bij het toevoegen van een product is het btw tarief meteen correct geregeld.

➖ Je winkel moet op pagina-niveau ingericht zijn per btw-tarief.

➖ Bij het toevoegen van een product moet je (eventueel) de uitzondering nog toevoegen.

➕ Je kan je producten in je winkel vrij indelen, zonder rekening te houden met btw-tarieven.

De poll is gesloten.

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

31 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Ik krijg zojuist de nieuwsbrief. Daarin staat:

Nieuwe functie: Internationaal verkopen

Wij doen ons uiterste best dat deze functie op 1 juni beschikbaar komt. Op dit moment zijn de voorbereidingen in volle gang. De mogelijkheid om btw-tarieven per land in te kunnen stellen, wordt een PREMIUM only functie. Wil je van de nieuwe functie gebruikmaken? Upgrade dan alvast naar Mijnwebwinkel PREMIUM. Je beschikt daarmee ook over onbeperkt product filters en een volledig reclamevrije shop.

Moet ik nu serieus 5 webshops gaan upgraden om van deze functie gebruik te maken? Ik hoop dat ik dit verkeerd begrijp?

Reputatie 2
Badge

Wij doen ons uiterste best dat deze functie op 1 juni beschikbaar komt. Op dit moment zijn de voorbereidingen in volle gang. De mogelijkheid om btw-tarieven per land in te kunnen stellen, wordt een PREMIUM only functie. Wil je van de nieuwe functie gebruikmaken? Upgrade dan alvast naar Mijnwebwinkel PREMIUM. Je beschikt daarmee ook over onbeperkt product filters en een volledig reclamevrije shop.

Moet ik nu serieus 5 webshops gaan upgraden om van deze functie gebruik te maken? Ik hoop dat ik dit verkeerd begrijp?

Ik moet zeggen dat het voor mij ook ontzettend verrassend is. We hebben ook meerdere webshops die we moeten upgraden van pro naar premium. De functie zal gewoon in pro pakket beschikbaar moeten zijn, aangezien het gewoon bij de basis behoeftes van de webwinkels hoort.  Het is echt onbegrijpelijk. 
Ik ben wel heel blij dat het opgepakt is en opgelost wordt.

Reputatie 2
Badge

Ik heb het vanmorgen ook aangegeven dat dit niet een functionaliteit is die je voor de leuk erbij wilt hebben, maar een basisbehoefte die standaard in de software ingebouwd zou moeten worden. Het betreft hier iets wat met wetten en belastingen te maken heeft. Dat mag je gewoon niet beperken tot de only premium functionaliteit. Het is geen hebbedingetje zoals het sparen van punten, een wishlist etc. Maar iets wat wettelijk is bepaald. Zulke functionaliteiten hoor je als webwinkelhost op te pakken en bij de basisfuncties van de webshop software te integreren. 

Reputatie 6
Badge +8

Ik sta er inderdaad ook van te kijken dat het een functie wordt binnen het premium-pakket. Voor MWW is dit natuurlijk “kassa”, want veel ondernemers worden min of meer verplicht over te stappen naar het premium-abonnement. Geef dan de optie om bijv. het PRO-abonnement uit te breiden met losse modules zoals de BTW-module, hang hier een klein prijskaartje aan als dat moet. Ik hoef bijv. de kassa-functionaliteit en css-editor niet van het premium-abonnement, maar ik zou daar wel voor betalen.

Reputatie 1
Badge

Nou werkelijk… ik was met stomheid geslagen.

heb ze dan ook een mail gestuurd.

Het kan toch niet zo zijn dat een correcte btw aangifte alleen mogelijk is met een premium account?

Ik mag toch hopen dat we hier toch met zijn allen niet in mee gaan???

En dan ben ik nog de ‘gelukkige’ met maar 1 shop. 

Ik wacht nog heel even angstvallig af 🙈

Maar om dan voor 1 julli nog te verhuizen naar een shop waar je wel correct je btw mee kan verwerken… pfoe dat wordt een klusje 😱

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor deze feedback. Ik kan er op dit moment inhoudelijk niet op in gaan. De feedback is duidelijk en ligt bij het productteam. Zij gaan het in overweging nemen, ik kan alleen niet toezeggen dat het wordt teruggedraaid*

*Edit 11 juni
Er is besloten om de wijziging beschikbaar te stellen voor alle pakketten. Meer informatie is per mail verstuurd of lees je in onderstaand topic. 

Wat betreft dit topic, deze sluit ik. Ik heb een ander topic aangemaakt waarin je vragen kunt stellen en opmerkingen kunt plaatsen over de btw wijziging. Dit topic ging over inhoudelijke feedback op de functie zelf. De keuze is gemaakt en is gevallen op productniveau. In het topic die ik heb aangemaakt (link kom hieronder te staan) zullen wij t.z.t. updates delen over de stand van zaken. 

Mocht je dus nog vragen of opmerkingen hebben over dit onderwerp, deel deze dan via onderstaand topic.