BTW wijzigingen in de Europese Unie

• Anonymous
  • 0 reacties

Hallo allemaal,

Zoals jullie waarschijnlijk weten zijn per 1 juli 2021 nieuwe Europese regels van kracht voor btw-berekening bij e-commerce binnen de EU. Achter de schermen zijn we al een tijdje bezig om hier een goede oplossing voor te bedenken. We zijn hier een heel eind mee en willen met dit bericht de eerste inkijk geven in wat de oplossing gaat zijn. Tegelijk willen we jullie vragen mee te denken in een keuze die gemaakt moet worden.

De oplossing

Op dit moment stellen jullie de btw bij elk product individueel in. Die tarieven komen in de nieuwe werkwijze te vervallen en worden vervangen door tarieven die per land ingesteld moeten worden. Hierbij geldt dat voor elk land waar je btw-plichtig bent één standaard tarief ingesteld moet worden, aangevuld met uitzonderingstarieven voor producten die een afwijkend btw-tarief hebben. Bijvoorbeeld:

Nederland
Standaard-tarief: 21%
Afwijkende tarieven: 9% op alle voedingsmiddelen

Frankrijk
Standaard-tarief: 20%
Afwijkende tarieven: 5,5% op alle voedingsmiddelen.

Naast deze tarieven komen er ook opties om de tarieven voor de verzendkosten en/of betaalkosten in te stellen per land.

De vraag

Voor de afwijkende tarieven zal je als winkelier aan moeten geven op welke producten dit van toepassing is. Hier hebben we twee smaken:

1. Uitzondering per pagina
    Bij deze optie zou je bij een uitzonderingstarief de pagina’s selecteren waar dit tarief van toepassing is. Voor alle producten op deze pagina’s, uitgezonderd gelinkte producten, zal dan in dit voorbeeld 9% als btw-tarief gelden voor orders naar Nederland.
  2. Uitzondering per product
    Bij deze optie zou je bij een uitzonderingstarief alle producten (los of in bulk) selecteren, waar dit tarief van toepassing is. Voor al deze producten zal dan in dit voorbeeld 9% als btw-tarief gelden voor orders naar Nederland.

Beide smaken hebben hun voor- en nadelen:

Pagina

Product

➕ Bij het toevoegen van een product is het btw tarief meteen correct geregeld.

➖ Je winkel moet op pagina-niveau ingericht zijn per btw-tarief.

➖ Bij het toevoegen van een product moet je (eventueel) de uitzondering nog toevoegen.

➕ Je kan je producten in je winkel vrij indelen, zonder rekening te houden met btw-tarieven.

De poll is gesloten.

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

31 reacties

Reputatie 2
Badge

Goedemiddag,

Wat fijn dat jullie hier zo druk mee bezig zijn.  Bedankt daarvoor.

We verlangen echt naar de update t.b.v. BTW tarieven per land. Wat voor ons nu ook heel erg belangrijk is dat we  straks ons BTW nummer per land kunnen aanpassen/opgeven. We hebben 1 maand geleden naast ons NL BTW nummer (we zijn NL bedrijf), ook BE BTW nummer gekregen van de Belgische belastingdienst (omdat we over de drempel zijn gegaan voor afstandsverkopen naar België). Nu moeten we alle Belgische facturen (voor particulieren) voorzien van ons BE BTW nummer en dit doen we nu handmatig...wat veel werk is elke dag.  We kunnen nu dus ook geen facturen vanuit Mijnwebwinkel automatisch versturen omdat er altijd alleen NL BTW nummer op staat.  En van de Belgische belastingdienst (maar ook die van NL) mogen we absoluut geen facturen sturen naar Belgische particulieren met ons NL BTW nummer. Dit naast het aanpassen van de BTW codes die vanuit Mijnwebwinkel gestuurd worden naar Asperion is enorm veel werk.

Het is wel zo dat er ook iets op verzonnen dient te worden dat buitenlandse zakelijke klanten bij het verleggen van BTW (0% tarief) wel een factuur met NL BTW nummer dienen te ontvangen want dit is dan weer een intracommunautaire levering.

Ik hoop dat het duidelijk is zo. Anders laat aub maar weten.

Fijne dagen alvast.

Hoi @Eva,

Bedankt voor je input! We hebben zeker het btw-nummer meegenomen in de wijziging. Op het moment dat je instelt dat je belastingplichtig bent in België zal er bij een consumentenverkoop het Belgische btw-nummer op de factuur gezet worden.

Omdat de nieuwe btw-regels in principe enkel voor consumenten verkopen gelden, zullen voor zakelijke transacties de btw-tarieven en het btw-nummer van je vestigingsland worden gebruikt.

Fijn paasweekend!

Bart

Reputatie 3
Badge +1

Fijn dat jullie er zo druk mee bezig zijn, dankjewel! 

Reputatie 1
Badge

Wij verkopen hoofdzakelijk B2B, maar wij merken sinds de toevoeging (al enige tijd geleden) tussen een particuliere of zakelijke bestelling, dat zakelijke klanten die optie vergeten/over het hoofd zien of wat dan ook. 
Dat zorgt achteraf voor veel extra werk ivm btw correcties etc.. Ik voorzie daar straks nog meer problemen mee.
Is het mogelijk om de keuze particulier/zakelijk meer aandacht voorrang te geven door bijv een pop-up alvorens verder te kunnen gaan? 
Voorbeeld: Wilt u verder gaan als zakelijke klant (met btw nummer) of particulier? 

Kan er tevens een toelichtingstekst komen bij het invoerveld voor het btw nummer? 
Hoe en wat moeten ze wel/niet invoeren?
Wij ervaren zeer regelmatig vragen dat het invoeren van het btw nummer zogenaamd niet zou werken. 
Meestal vullen ze dan het nummer in zonder de landcode,een ander met punten tussen de cijfers omdat ze het letterlijk kopieren van een document van de belastingdienst 
Nog mooier zou zijn (en wellicht sneller) zou zijn als de klant eerst invult naar welk land het moet.
Als een Belgische klant, Belgie als bestemming aangeeft, dan kan er vervolgens automatisch BE vooraf ingevuld worden. Dan hoeft de klant inderdaad alleen de cijfers in te vullen. 
Uiteraard moet dit overeenkomen met het VIES systeem voor verificatie. 

groet, Alexander 

Reputatie 2
Badge

Het bestelproces moet zo eenvoudig mogelijk blijven. Pop up vensters werken helaas belemmerend en afschrikkend. De mogelijkheid om de BTW achteraf aan te passen in de beheeromgeving van de order zou wel een mooie aanvulling zijn. We merken het ook regelmatig dat Belgische klanten die niet btw plichtig zijn (gastouders/kleine bedrijven bijvoorbeeld) toch met 0% btw kunnen afrekenen ondanks dat hun btw nummer in het VIES systeem ook al ongeldig verklaard wordt. Het is nu in zo’n situatie veel werk om BTW facturen handmatig aan te passen.

Reputatie 1
Badge

Naast een goede update in de webshop, is dit dan ook gelijk zo aangepast dat het goed gekoppeld kan worden met de administratie?

In mijn geval e-boekhouden  gekoppeld door mijnwebwinkelfacturen. maar daar zijn natuurlijk meer variaties.

Reputatie 2
Badge

Naast een goede update in de webshop, is dit dan ook gelijk zo aangepast dat het goed gekoppeld kan worden met de administratie?

In mijn geval e-boekhouden  gekoppeld door mijnwebwinkelfacturen. maar daar zijn natuurlijk meer variaties.

We werken met Asperion en hopen idd ook dat de koppeling ook meteen de update gaat kregen :-)

Badge

Ik verkoop veel aan kleine ondernemers in Belgie en krijg idd ook telkens de vraag zoals hieronder.

Opmerkingen klant

Dag Maria, Ik heb sinds enkele weken een btw nummer. Maar ik ben als kleine zelfstandige in Belgie verplicht om BTW te betalen. Zou je het btw bedrag van deze bestelling en mijn vorige bestelling (factuur 404) kunnen mailen dan betaal ik het alsnog. Kan ik op de site via wholesale bestellen en toch btw betalen zodat ik dit niet elke keer hoef te vragen. fijne avond!

k kan de factuur aan de achterkant niet makkelijk aanpassen door bijvoorbeeld achteraf, zoals je soms een product toevoegd, nu te kiezen voor BTW 21% toevoegen. Dit zou denk ik al een hoop problemen oplossen. Nu moet ik factuur downloaden, aanpassen, apart opslaan en dat kan ik niet vanuit systeem mailen, maar moet ik apart mailen. Dit geeft vergt veel tijd en moet ook in de administratie apart verwerkt worden.

Groetjes, 

Maria 

Reputatie 2
Badge +3

Wij stellen de btw per artikel in omdat kledng is 21% BTW en kaarten 9% btw en postzegels en kadobonnen 0% btw, Als het artikel niet op de webshop staat kunnen we dit ook op de kassa instellen.

Dit vinden wij prima werken zo.

Reputatie 2
Badge

Wordt hierbij rekening gehouden met die eerste 10.000,- omzet die nog gewoon onder de NL BTW valt? Want over die eerste 10k hoef je in het buitenland geen aangifte te doen. hoe gaan jullie dat erin verwerken?

Reputatie 7
Badge +16

Ik weet nog niet alle vragen op jullie antwoorden. Ik verzamel de vragen en zorg ervoor dat deze alsnog worden beantwoord.

Groet,

Ebbe

Reputatie 3
Badge +1

Ik denk dat het handig is om het volgende artikel te lezen voor zowel de ondernemers als de webshopbouwers:

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/btw-regels-voor-e-commerce-in-de-eu/#2021

Ga je over de drempel van 10.000 euro in het buitenland vanaf 1 juli 2021:

1. Drempelbedragen verdwijnen

Per 1 juli 2021 vervallen de drempelbedragen voor afstandsverkopen per afzonderlijk EU-land. Er komt 1 drempelbedrag van 10.000 euro. Dit drempelbedrag geldt voor alle afstandsverkopen van goederen samen met de verkoop van digitale diensten aan consumenten in de EU. Als je totaalbedrag aan verkopen in afzonderlijke EU-landen jaarlijks onder de 10.000 euro blijft, mag je Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening blijven brengen. Met als randvoorwaarden dat het transport van de zending in Nederland begint en dat je een vestiging in een EU-land hebt.

Vanaf het moment dat je boven het drempelbedrag van 10.000 euro komt, breng je het btw-tarief in rekening van het EU-land waar je klant gevestigd is. Je buitenlandse btw-aangifte kun je op 2 manieren regelen. Je doet een lokale btw-aangifte per afzonderlijk EU-land waarin je hebt verkocht. Of je meldt je bedrijf aan voor de 'Unieregeling' binnen het nieuwe éénloketsysteem van de Belastingdienst.

Voorbeeld

In 2022 verkoop je voor 4.000 euro goederen aan Italiaanse consumenten en voor 8.000 euro aan Belgische particuliere afnemers. De goederen worden vanuit Nederland bij je klant thuisbezorgd. Je totale omzet aan afstandsverkopen is 12.000 euro. Je overschrijdt het drempelbedrag van 10.000 euro. Op de verkopen aan Italië breng je het Italiaanse btw-tarief in rekening vanaf het moment dat je het drempelbedrag van 10.000 euro overschrijdt. Vanaf datzelfde moment bereken je op de verkoop aan je Belgische klanten het Belgische btw-tarief. De verschuldigde btw geef je aan via het éénloketsysteem en draag je af aan de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst betaalt de btw vervolgens door aan Italië en België. Je kunt ook voor een btw-registratie in Italië en België kiezen. Met deze registratie doe je vervolgens lokaal je btw-aangifte.

Dus ga nu niet in elk land BTW aangifte doen, nee ga dit doen via het MOSS eenloketsysteem zoals hierboven beschreven. 

Btw-aangifte vereenvoudigt

De huidige Mini One Stop Shop (MOSS) regeling wordt uitgebreid. Op dit moment mogen alleen ondernemers van digitale e-commerce diensten van deze regeling gebruik maken. Vanaf 2021 kun je de in andere EU-landen verschuldigde btw via de Nederlandse Belastingdienst aangeven. Dit hoeft niet langer in het andere EU-land. De Nederlandse Belastingdienst zorgt ervoor dat de btw bij het juiste EU-land terechtkomt.

Bron: KVK

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/btw-regels-europa/

Wat moet MWW kunnen:

• Tot 10.000 euro hoeft er niks te gebeuren in principe. Er kan gewoon de NL BTW tarieven gerekend worden.
  • Na 10.000 euro moet er buitenlandse BTW gerekend gaan worden. MWW MOET herkennen waar de order naar toe gaat. Dus vult de ontvanger Duitsland in of Belgie dan moet de BTW veranderd worden. Dus op basis van ontvangstadres de BTW laten berekenen. 
  • Voor de ondernemer, de omzetbelasting kan je regelen via de MOSS regeling. Je hoeft dus niet per land een apart BTW nummer etc te hebben. Via de MOSS regeling gaat dit allemaal een stuk soepeler. 

Lees anders nog even mijn '’oude'’ topic door, die dit alles heeft veroorzaakt:

@Ebbe @Bart , ik ga graag met jullie in gesprek waar wij als ondernemer behoefte aan hebben qua BTW regeling. Graag willen wij ook in de testgroep, om de nieuwe functie te testen op bugs etc. 

Reputatie 7
Badge +16

Thanks Sander. Bart is momenteel afwezig, ik verwacht hem maandag weer. Ik zorg ervoor dat dit maandag bij hem terecht komt. 

Reputatie 3
Badge +1

@Ebbe nog een aanvulling op Sander. 
Het zou ook prettig zijn om zelf handmatig aan te geven dat je het drempelbedrag van 10.000 euro hebt behaald. Ik heb naast mijn website ook een Etsy shop. En daar haal ik binnen een korte tijd het drempel bedrag van €10.000. Maar Mww ziet dit natuurlijk niet en dat zou dan betekenen dat ik alsnog al mijn Belgische facturen moet gaan veranderen omdat via Mww het drempelbedrag nog niet is gehaald. 

Reputatie 1
Badge

Misschien MWW een melding laten doen als je het drempel bedrag hebt bereikt? Dan automatisch idd aanpassen maar het zo maken dat je het ook handmatig ‘aan’ kan zetten. Dit zou dan een optie moeten zijn als je via andere kanalen verkoopt.

Reputatie 7
Badge +9

@Ebbe nog een aanvulling op Sander. 
Het zou ook prettig zijn om zelf handmatig aan te geven dat je het drempelbedrag van 10.000 euro hebt behaald. Ik heb naast mijn website ook een Etsy shop. En daar haal ik binnen een korte tijd het drempel bedrag van €10.000. Maar Mww ziet dit natuurlijk niet en dat zou dan betekenen dat ik alsnog al mijn Belgische facturen moet gaan veranderen omdat via Mww het drempelbedrag nog niet is gehaald. 

Eens, ik werk naast mijn webshop als ontwerper en heb daar ook Belgische klanten. Mijn shop en ontwerpwerkzaamheden vallen onder hetzelfde bedrijf. Ik houd zelf een bestand bij waarin ik handmatig de bedragen van mijn ontwerp-facturen en webshop-facturen naar Belgische klanten zet. Maar die drempel ziet MWW dan inderdaad ook niet. :wink:

Reputatie 6
Badge +7

Als ik het goed begrijp, als je het op pagina-niveau doet kun je in die categorie geen afwijkende artikelen hebben?

Reputatie 7
Badge +16

Als ik het goed begrijp, als je het op pagina-niveau doet kun je in die categorie geen afwijkende artikelen hebben?

Dat klopt inderdaad. 

Reputatie 1
Badge

Dat klopt inderdaad. 

Ik ging er van uit dat je dan wel handmatig een uitzondering kon maken… Maar dan is op pagina niveau misschien toch niet handig.
Of zou je dit kunnen ondervangen door een artikel van een andere pagina door te kunnen linken naar een andere pagina. Zodat je toch beide producten met verschillend tarief kan laten zien?

(ben ik nu nog te volgen??:thinking: )

Reputatie 7
Badge +16

Ja je bent te volgen, ik weet alleen het antwoord nog niet. Bart, mijn collega die dit proces leidt is er vandaag niet. Ik spreek hem maandag weer. Ik zorg ervoor dat we alle vragen gaan beantwoorden. 

Reputatie 6
Badge +7

Ik ging er van uit dat je dan wel handmatig een uitzondering kon maken… Maar dan is op pagina niveau misschien toch niet handig.
Of zou je dit kunnen ondervangen door een artikel van een andere pagina door te kunnen linken naar een andere pagina. Zodat je toch beide producten met verschillend tarief kan laten zien?

(ben ik nu nog te volgen??:thinking: )

Dat zou inderdaad mooi zijn als het op die manier zou kunnen.

Hallo allemaal,

een updatetje. Allereerst het resultaat van de poll. Hieruit blijkt dat jullie de flexibiliteit van uitzonderingen op productniveau verkiezen boven die op pagina's. Daarom gaan we onze tanden in deze optie zetten. @Jacqueline en @Zeldenrust Haystack, hiermee gaan we er vanuit dat jullie qua flexibiliteit uit de voeten kunnen.

In de reacties zijn daarnaast een aantal vragen en opmerking geplaatst waar we op in willen gaan.

Boekhouding en administratie
In reactie op: @Zeldenrust Haystack en @Eva 

We zorgen er voor dat de gekoppelde boekhoudpakketten ook de btw context op kunnen vragen; Welk btw-tarief er berekend is in de checkout aangevuld met het land. Dan weet het boekhoudpakket of de 21% btw bij Nederland of bij België hoort voor de aangifte.
We gaan onze best doen om onze partners zo snel mogelijk te informeren over de exacte details zodat ook zij zich voor kunnen bereiden. Of dit op 1 juli ook geregeld is zal ook van hen afhankelijk zijn.

Buitenlandse Kleine ondernemers als afnemer
In reactie op: @LeuksteKadootjes 

Buitenlandse klanten die een zakelijke bestelling plaatsen maar wel btw dienen te betalen vergen een andere oplossing dan waar we nu mee bezig zijn. Ik kan me voorstellen dat je de situatie wel graag anders zou zien. De suggestie is zo te zien ook al bekend. Laat hier je stem vooral horen: https://feedback.mijnwebwinkel.nl/643 

Bepaling van de 10.000 grens
In reactie op: @Xitin Beads 

Gezien de nieuwe regeling om alle afstandsverkopen gaat van een onderneming en sommige van jullie (zoals @Uniekje  en @Nanaas  al aangeven) ook elders nog omzet maken, kunnen wij geen goede inschatting maken of je het drempelbedrag bereikt. We gaan het mogelijk maken om dus zelf aan te geven dat je dit bedrag behaald hebt en wij het lokale btw-tarief moeten rekenen in de checkout.

Ontzettend bedankt allemaal voor het actief meedenken, we houden jullie op de hoogte van de verdere voortgang.

Groet,

Bart (en de rest van het Product Team)

Badge

Ik denk dat het handig is om het volgende artikel te lezen voor zowel de ondernemers als de webshopbouwers:

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/btw-regels-voor-e-commerce-in-de-eu/#2021

Ga je over de drempel van 10.000 euro in het buitenland vanaf 1 juli 2021:

1. Drempelbedragen verdwijnen

Per 1 juli 2021 vervallen de drempelbedragen voor afstandsverkopen per afzonderlijk EU-land. Er komt 1 drempelbedrag van 10.000 euro. Dit drempelbedrag geldt voor alle afstandsverkopen van goederen samen met de verkoop van digitale diensten aan consumenten in de EU. Als je totaalbedrag aan verkopen in afzonderlijke EU-landen jaarlijks onder de 10.000 euro blijft, mag je Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening blijven brengen. Met als randvoorwaarden dat het transport van de zending in Nederland begint en dat je een vestiging in een EU-land hebt.

Vanaf het moment dat je boven het drempelbedrag van 10.000 euro komt, breng je het btw-tarief in rekening van het EU-land waar je klant gevestigd is. Je buitenlandse btw-aangifte kun je op 2 manieren regelen. Je doet een lokale btw-aangifte per afzonderlijk EU-land waarin je hebt verkocht. Of je meldt je bedrijf aan voor de 'Unieregeling' binnen het nieuwe éénloketsysteem van de Belastingdienst.

Voorbeeld

In 2022 verkoop je voor 4.000 euro goederen aan Italiaanse consumenten en voor 8.000 euro aan Belgische particuliere afnemers. De goederen worden vanuit Nederland bij je klant thuisbezorgd. Je totale omzet aan afstandsverkopen is 12.000 euro. Je overschrijdt het drempelbedrag van 10.000 euro. Op de verkopen aan Italië breng je het Italiaanse btw-tarief in rekening vanaf het moment dat je het drempelbedrag van 10.000 euro overschrijdt. Vanaf datzelfde moment bereken je op de verkoop aan je Belgische klanten het Belgische btw-tarief. De verschuldigde btw geef je aan via het éénloketsysteem en draag je af aan de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst betaalt de btw vervolgens door aan Italië en België. Je kunt ook voor een btw-registratie in Italië en België kiezen. Met deze registratie doe je vervolgens lokaal je btw-aangifte.

Dus ga nu niet in elk land BTW aangifte doen, nee ga dit doen via het MOSS eenloketsysteem zoals hierboven beschreven. 

Btw-aangifte vereenvoudigt

De huidige Mini One Stop Shop (MOSS) regeling wordt uitgebreid. Op dit moment mogen alleen ondernemers van digitale e-commerce diensten van deze regeling gebruik maken. Vanaf 2021 kun je de in andere EU-landen verschuldigde btw via de Nederlandse Belastingdienst aangeven. Dit hoeft niet langer in het andere EU-land. De Nederlandse Belastingdienst zorgt ervoor dat de btw bij het juiste EU-land terechtkomt.

Bron: KVK

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/btw-regels-europa/

Wat moet MWW kunnen:

• Tot 10.000 euro hoeft er niks te gebeuren in principe. Er kan gewoon de NL BTW tarieven gerekend worden.
  • Na 10.000 euro moet er buitenlandse BTW gerekend gaan worden. MWW MOET herkennen waar de order naar toe gaat. Dus vult de ontvanger Duitsland in of Belgie dan moet de BTW veranderd worden. Dus op basis van ontvangstadres de BTW laten berekenen. 
  • Voor de ondernemer, de omzetbelasting kan je regelen via de MOSS regeling. Je hoeft dus niet per land een apart BTW nummer etc te hebben. Via de MOSS regeling gaat dit allemaal een stuk soepeler. 

Lees anders nog even mijn '’oude'’ topic door, die dit alles heeft veroorzaakt:

@Ebbe @Bart , ik ga graag met jullie in gesprek waar wij als ondernemer behoefte aan hebben qua BTW regeling. Graag willen wij ook in de testgroep, om de nieuwe functie te testen op bugs etc. 

Je mag mijn websites wel inzetten om te testen hoor. Gr. Maria

Reputatie 6
Badge +7

Ik zit me ineens af te vragen of dat bedrag van 10.000 voor 1 webshop is of het totaal van al je verkopen naar het buitenland. Ik heb namelijk 5 shops. Is die grens van 10.000 dan voor het totaal van die 5 shops of per webshop?

Reputatie 2
Badge

Ik zit me ineens af te vragen of dat bedrag van 10.000 voor 1 webshop is of het totaal van al je verkopen naar het buitenland. Ik heb namelijk 5 shops. Is die grens van 10.000 dan voor het totaal van die 5 shops of per webshop?

Totaal van de verkopen. Per onderneming per land.