Vraag

BTW heffen is niet meer aangevinkt bij

• 25 August 2021
  • 12 reacties
  • 177 Bekeken

Badge +1

Toen ik vandaag een export maakte van mijn voorraadlijst viel mij op dat bij een aantal producten de kolom ‘Btw heffen over dit product’ op ‘Nee’ stond. Ik ben er van overtuigd dat ik dit niet zelf heb gedaan. Zou ook erg vreemd zijn aangezien ik alles met 21% BTW verkoop. Ik vraag me af hoe lang dit al zo is. Ik heb even snel gekeken en zie dat er minstens 1 onjuiste factuur is verstuurd (Totaalbedrag juist, BTW bedrag niet en BTW grondslag dus ook niet). Dat betekent dat ik bij mijn BTW aangifte weer correcties moet maken op de bedragen die in de orderexport staan. En maar hopen dat de Belastingdienst dit bij een eventuele controle door de vingers ziet.

Ik werk nu pas een half jaar met MWW en dit is al het zoveelste dat niet (goed) werkt. Ik ben er inmiddels wel klaar mee en ben al bezig om WooCommerce in te stellen. Hierbij loop ik overigens direct tegen de volgende beperking van MWW aan: bij een export van de voorraad worden niet alle velden geëxporteerd (zoals het standaardveld omschrijving en korte omschrijving, maar ook de zelf toegevoegde velden).

12 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hi Elmer,

Dat is bijzonder. De optie staat standaard uit en moet dus geactiveerd worden*. Het is onmogelijk dat de btw heffing opeens gedeactiveerd is. Hier is altijd een menselijke handeling voor nodig. 

Wat betreft de export, deze bieden wij inderdaad niet (net als een import).

Groet,
Ebbe

*Correctie: btw heffen staat standaard aan. 

Badge

Elmer, Als ik een nieuw artikel wil toevoegen dan staat BTW heffen over dit artikel aangevinkt.(standaard) 
Maar nu zeg jij dat hij standaard uit staat. nu breng je mij hierdoor in verwarring. Moet hij nu aan of uit staan?

Groet Annelies
PD nierzorg

Reputatie 7
Badge +16

Elmer, Als ik een nieuw artikel wil toevoegen dan staat BTW heffen over dit artikel aangevinkt.(standaard) 
Maar nu zeg jij dat hij standaard uit staat. nu breng je mij hierdoor in verwarring. Moet hij nu aan of uit staan?

Groet Annelies
PD nierzorg

Je hebt gelijk Annelies, hij staat standaard aan. Of het vinkje aan of uit moet staan is voor elke shop anders. Als jij berekend over je producten, moet deze aan staan. 

Reputatie 2

Ik heb net hetzelfde probleem ervaren. Het vinkje staat niet altijd standaard aan.  Ik heb 18 facturen in oktober en november die hierdoor niet correct zijn, gewoonweg omdat het vinkje niet aanstond.

Ik heb nieuwe producten aangemaakt. Bij sommige stond het vinkje aan en bij andere niet.

Gelukkig heb ik wel een goede boekhouder die het probleem heeft opgemerkt, des al niet te min kan ik de btw van die producten niet terugvorderen  en moet ik deze uit eigen zak betalen.

Reputatie 5
Badge +8

Ook ik liep zojuist tegen dit probleem aan. Ordernummer 202205438 werd geen BTW getoond op de factuur of bij de bestelling in de beheeromgeving. Bleek bij dit product "BTW heffen" uitgevinkt te staan. Ik weet 100% zeker dat het niet door menselijk handelen is uitgevinkt. Ik heb nu de producten uit de order verwijderd, BTW heffen aangevinkt en de producten opnieuw toegevoegd, nu staat er wel netjes BTW op de factuur. Maar op de een of andere manier staat het vinkje dus niet meer bij alle artikelen standaard aangevinkt.

Reputatie 6
Badge +7

Ik had het gisteren ook bij 1 artikel toen ik een uitdraai maakte. Ik weet ook 100% zeker dat ik het niet heb uitgevinkt.

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb dit ook eerder eens gehad, maar dat was wel toen die BTW-aanpassing net uitgerold was op het systeem. Toen kwam ik daar ook achter bij één product. 

Reputatie 2

Ik heb op dit bericht enkele maanden geleden al gereageerd en het probleem blijft aanhouden. Het vinkje staat niet altijd aan. Je moet echt heel goed opletten.  Het komt zowel voor bij ‘artikel kopiëren met/zonder afbeelding als bij het maken van nieuwe artikelen.

Reputatie 1
Badge +5

Ik heb dit ook gehad, maar dat was zoals nanaas zegt vanaf het moment dat de btw aanpassing is geweest in juli. Mijn boekhoudpakket filterde deze bestellingen automatisch eruit waardoor ik erachter kwam welk product

Bij mij gebeurde het vorig kwartaal al bij een paar, maar nu bij nog meer facturen.

Dit moet toch niet kunnen? Dit kost mijn accountant allemaal extra werk om dit te corrigeren en mij dus geld!

Ook moet ik nu alle producten bij langs om ze te controleren? Is er ook een mogelijkheid om met 1 knop alles aan te vinken? En een mogelijkheid dat je een melding krijgt wanneer er geen btw wordt berekend?

Reputatie 5
Badge +8

Bij mij gebeurde het vorig kwartaal al bij een paar, maar nu bij nog meer facturen.

Dit moet toch niet kunnen? Dit kost mijn accountant allemaal extra werk om dit te corrigeren en mij dus geld!

Ook moet ik nu alle producten bij langs om ze te controleren? Is er ook een mogelijkheid om met 1 knop alles aan te vinken? En een mogelijkheid dat je een melding krijgt wanneer er geen btw wordt berekend?

Je zou de voorraad kunnen exporteren, dan krijg je een excel-bestand waar een van de kolommen “btw heffen ja/nee” betreft. Als je hierop sorteert zie je in 1 oogopslag bij welke producten er geen BTW wordt gerekend. Ik heb het op deze manier gecorrigeerd bij een aantal producten.

Reputatie 2
Badge +1

Bedankt voor de tip @Goedhoesje.nl. Ik heb het bij 9 artikelen aan moeten passen. Weet ook zeker dat ik niet zelf het vinkje uit heb gezet. 

Reageer