Vraag

BTW berekening in MWW

• 25 October 2021
  • 5 reacties
  • 94 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6

@Ebbe : Zouden jullie willen controleren of de BTW berekening in MWW goed gaat voor order: 202100116

--

Eenvoudige voorbeeld voor andere MWW shop beheerders:

Product 1 (marge product): € 100 (zonder BTW) + Product 2: €50 (met 21% BTW) + Product3: €25 (met 21% BTW) - Korting € 40 … hoeveel is de BTW ?

--

5 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Daar lijkt het inderdaad niet op @Windsurfer Ik laat het uitzoeken.

Groet,
Ebbe

Reputatie 4
Badge +4

@Windsurfer We hebben het aan de hand van je order even nagerekend. Daaruit is gekomen dat de berekening wel klopt. Ik zal het hier in fictieve bedragen uitleggen: 

Er zitten 4 producten in de order, waarvan 1 uitgezonderd is van btw namelijk:

• 500 euro (uitgezonderd van btw)
  • 50 euro (21%)
  • 25 euro (21%)
  • 25 euro (21%)

Daarnaast wordt er 40 euro korting berekend over het totaalbedrag. Daar zit hem ook meteen het verschil in. De korting wordt namelijk naar rato afgetrokken van de producten. Dat betekend dat 80% van de korting wordt afgehaald van het product ex btw. Van de producten incl. btw is het percentage bij elkaar opgeteld dan 20%.

Als we dan berekenen wat de btw is van de producten incl btw is dat als volgt: 50+25+25=100. Van de 100 halen we 8 (de 20%) euro korting af, dan kom je op 92 euro. De btw is dan €15,97 (afgerond)

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb iets soortgelijks wat me zojuist bij een order opvalt. Ik heb een order (202110139) die aangeeft dat de exclusief BTW-prijs € 8,66 is. Maar het gaat om een totaalprijs van € 5,00 met € 4,95 verzendkosten - met een totaal van € 9,95 incl. BTW. Dan is de BTW in mijn systeem € 8,22, waarom wordt er op mijn factuur dan € 8,66 aangegeven? :thinking: Normaliter klopt mijn inclusief en exclusief BTW verhaal wel...

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb iets soortgelijks wat me zojuist bij een order opvalt. Ik heb een order (202110139) die aangeeft dat de exclusief BTW-prijs € 8,66 is. Maar het gaat om een totaalprijs van € 5,00 met € 4,95 verzendkosten - met een totaal van € 9,95 incl. BTW. Dan is de BTW in mijn systeem € 8,22, waarom wordt er op mijn factuur dan € 8,66 aangegeven? :thinking: Normaliter klopt mijn inclusief en exclusief BTW verhaal wel...

Ik had het deze week weer met een order, de rest klopt wel altijd. Ik merk het wanneer ik mijn factuur inboek, en dat mijn BTW-bedrag afwijkt. 

Ik had het nu met order 202111148. Totaalprijs incl. BTW is € 7,50 en de klant kwam de bestelling ophalen dus zijn er geen verzendkosten meegenomen. Exclusief BTW zou dan € 6,20 moeten zijn, met € 1,30 aan BTW. Maar op mijn factuur staat een exclusief BTW-bedrag van € 6,63 met € 0,86 aan BTW. Wat gaat hier mis?

Edit: een van de producten heeft geen vinkje bij ‘BTW heffen over dit product'. Terwijl ik dit product al heel lang verkoop, en dit op andere facturen geen problemen heeft gegeven. Is me nog een raadsel hoe dit dus kan. :sweat_smile:

Het zit 'm niet in het feit dat de order opgehaald wordt, ik kreeg gisteren ook een afhaal-bestelling en daar wordt de BTW wel juist berekend.

Reputatie 5
Badge +6

@Ebbe: Is het probleem inmiddels gevonden en wanneer is er een oplossing / bug fix … Ik zal voor de komende BTW aangifte in elk geval alle facturen moeten nalopen of de BTW berekening goed is gegaan.

Reageer