Vraag

Betaalkosten bij creditcard bij wet verboden?

• 30 November 2021
  • 32 reacties
  • 360 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6

Goedenavond,

Ik krijg net een bestelling van een klant betaald met creditcard met deze boodschap: 

Graag de creditcardkosten verwijderen van mijn bestelling, want het is in NL wettelijk niet meer toegestaan om creditcardkosten te berekenen bij het gebruik van Visa of Mastercard. (kun je ook een boete voor krijgen als bedrijf)

Nou ben ik niet op hoogte van alle regels in dit land maar zover mogelijk probeer ik ze wel te volgen. :wink:
Ik reken de betaalkosten overigens om transparant te zijn naar de klanten welke kosten ik betaal voor zo’n transactie en of je dat doet is gewoon een keuze.

Nu is de eerste vraag die bij mij opkomt waarom ik überhaupt betaalkosten mag rekenen bij  MWW in de instellingen terwijl dit bij wet verboden lijkt te zijn. @Ebbe kun jij eens navragen wat jullie hiervan weten? Ik kan mij voorstellen dat iedere webwinkelier dit wil weten. 

En mocht dit zo zijn dan moet ik natuurlijk ook voldoen aan de wens van de klant en de betaalkosten verwijderen maar aangezien ik dit nog niet eerder heb meegemaakt weet ik de juiste volgorde niet van handelen kan iemand mij vertellen welke stappen ik moet ondernemen?

Wat ik kan zien is dat ik in de geopende order de betaalkosten met het prullenbakje kan verwijderen. Ik vermoed als ik dit doe dat dan de factuur ook bijgewerkt word. Klopt dit? Hiernaast moet ik natuurlijk de betaalkosten terugstorten kan dit via de MWW software of via de Mollie portal? 

Alvast bedankt!

32 reacties

Reputatie 5
Badge +8

Wel altijd een beetje bijzonder als een klant je daarop wijst :thinking: .. Ooit zoiets gehad - járen geleden - met een retour uit de SALE, wettelijk mag je deze niet weigeren, dat kreeg ik ook gelijk terug van een klant met allerlei linkjes erbij :joy: Wist ik wel, dacht probeer het even.. (alhoewel ik nog steeds webshops tegen waar je sale niet mag retourneren)

Mooie omschrijving Sonja ‘een beetje bijzonder’ :wink: Ik wist dit ook echt niet en ik dacht dit willen er vast meer weten hier. Wat jij schrijft over de SALE is voor mij ook echt nieuws… We leren iedere dag weer bij.

Wat die Sale betreft zou ik ook graag zien dat je dit zelf mag bepalen, in een fysieke winkel mag je wel aangeven dat Sale artikelen uitgesloten zijn van retour - waarom online dan niet? 

Omdat de Wet koop op afstand niet geldt in een fysieke winkel. Daar kan je producten zien, vasthouden, passen etc. Dit kan in een online winkel niet, vandaar de Wet koop op afstand en de extra rechten die consumenten hebben bij een online aankoop. Hierbij mogen sale artikelen inderdaad niet op uitgezonderd worden.

Wist je trouwens dat een fysieke winkel geen plicht heeft om jouw geld terug te geven indien je een product terugbrengt? Een winkel mag een ruiling of een tegoedbon aanbieden. Vaak bieden fysieke winkels wel de optie tot geld terug, dit betreft dan een extra service.

Reputatie 6
Badge +8

Op zich heb ik geen moeite met een sale retour, maar je bent ook verplicht de verzendkosten terug te betalen en dan kost een retour alleen maar extra.. als dan ook nog 14 dagen gewacht wordt met retour sturen ben je een mogelijk andere verkoop ook kwijt. Zie ook steeds meer webshops die vermelden dat de (heen)verzendkosten niet vergoed worden, vraag me af of ze hier mee weg komen als een klant daarover begint. 

We vermelden daarom wel: sale retourneren indien mogelijk binnen 2 dagen ondanks dat het ‘niet mag’. Gelukkig hebben we weinig sale retour.. 

Dat laatste ben ik bekend mee, wij kiezen daar niet voor en geven geld terug. Vindt t zelf ook niet prettig om een tegoedbon te krijgen.. :hugging: 

Reputatie 7
Badge +16

@Joost Verdaasdonk Ik zie dat je nog een antwoord verschuldigd bent vanuit MWW. Gebruikers van buiten de EU kunnen en mogen nog wel een toeslag vragen. Dit is meteen de reden waarom deze optie er nog wel is. Ik vind echter wel dat dit inmiddels herzien kan worden. Ik heb een ticket aangemaakt zodat er nog eens gekeken kan worden of we de betaalkostenopties weg kunnen halen (bij de betaalopties waarbij het niet meer mag). 

Bedankt voor het starten van dit topic!

Groet,
Ebbe

Reputatie 4
Badge +6

@Ebbe ,

Merci ik kan dit volledig begrijpen en erg fijn dat er na gekeken gaat worden. Ik werd er ook door overvallen door de klant en ik zal vast niet de enige webshop eigenaar zijn. :grinning:

Reputatie 7
Badge +9

De postnl piektoeslag gaan we die doorberekenen? 

Reputatie 6
Badge +8

Eigenlijk gek dat als post nl trager bezirgd en meer fouten maakt, wij meer moeten betalen.

Reputatie 7
Badge +9

Eigenlijk gek dat als post nl trager bezirgd en meer fouten maakt, wij meer moeten betalen.

Tjah 1 groot drama op het moment. Al moet ik zeggen MWW mag ook wel opschieten met de bug retouren. En dan maar te zwijgen over de updates voor de vaste bestaande klanten. 

Reageer