Onderzoek naar het gebruik van de community

• 13 June 2022
  • 16 reacties
  • 230 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2444 reacties

Hi allemaal,

Ik ben een onderzoek gestart naar het gebruik van de community. Dit doe ik aan de hand van een exit survey. Hiermee wordt er gevraagd, zodra je de community dreigt te verlaten, door bijvoorbeeld met de muis naar de URL balk te gaan, of je gevonden bent waarvoor je kwan, wat je anders ging doen en welke tips/verbeteringen je voor de community hebt. 

Met deze informatie wil ik achterhalen of de community bijdraagt in de hulp behoefte en welke verbeteringen we kunnen doorvoeren. Het zijn in totaal drie vragen. Dus als je de vragenlijst zul, vul deze dan vooral in. 

Wil je nog andere dingen kwijt over de community? Laat het dan weten in een reactie hieronder👇

Thanks!

16 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Ik vind de community zeker een belangrijke aanvulling op de webwinkel software. 
Er was in het begin ook een forum, maar het werd gestopt, om een of andere reden.
Te druk denk ik, vanuit de kant van MWW zelf.
Jammer en niet nodig, want de gebruikers hielpen elkaar.
Er zijn problemen en ook klachten of zaken die mensen gewoon kwijt willen, waarvoor je niet het MWW bedrijf voor willen bellen. 
Er was ook jarenlang niets, waardoor de ondernemers hun vragen aan anderen voor kon leggen.

Dit ‘community’ voorziet dus wel in een behoefte.
Zeer zeker, anders zou het niet gebruikt zijn. 

Ik kan echter nergens een vragenlijst met 3 vragen vinden.

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor je feedback Emma! Dat is fijn om te lezen. De vragenlijst komt tevoorschijn als je met je muis richting de URL balk gaat. Op mobiel wordt deze echter minder vaak vertoond. 

Reputatie 4
Badge +6

Ik vind de community ook zeer waardevol. 
Er worden dingen  aangekaart waar ik zelf vaak nog niet eens bewust van was. Zoals laatst b.v. met de zoekfunctie. Verder vind ik het erg leuk dat we elkaar helpen en meekijken. We zijn geen concurrenten van elkaar, maar mede ondernemers. 
Niet iedereen heeft zijn website genoemd in zijn profiel, dat vind ik wel jammer. Ik kijk graag bij iedereen op de website. Het is leuk en leerzaam. Leuk om te zien wat anderen met het zelfde systeem er van gemaakt hebben. 
En verder is het zeer fijn als je zelf een onderwerp start dat je geholpen wordt of feedback krijgt. 
Ik kom regelmatig kijken, ook omdat ik mijn winkel in mijn eentje run (en vaak doe je maar wat) en dan is het leuk en interessant om te kijken wat er bij anderen speelt.   

Reputatie 6
Badge +8

Ik kijk dagelijks wel op de community. Soms kun je iemand helpen en soms leer je zelf weer iets. Je hoeft ook niet altijd naar de klantenservice te mailen of bellen omdat vaak iemand aleens hetzelfde heeft meegemaakt.

Reputatie 4
Badge +5
  • Ik sluit me graag aan bij de opmerkingen van de rest.

Soms lees je iets wat je zelf (nog) niet doet. En ik heb niet altijd de tijd om het meteen toe te passen maar ik vind het erg prettig om een to do list te hebben voor als ik wel tijd heb om te verbeteren.
    (En geen tijd is ook goed want dan heb ik het druk 😁)

Soms kun je iemand anders helpen omdat je het zelf al eerder hebt meegemaakt.

Soms lees je over verbeteringen, die je gemist hebt in de nieuwsbrief en soms word je uitgenodigd om naar nieuwe functionaliteit (ik kijk naar jou: Spaarsysteem ;-) )

En soms is het gewoon lekker om een bakkie te doen en nieuwe items te lezen (voelt toch nuttiger dan het nieuws vaak)

Als je echt op zoek wilt naar verbeteringen:
    - Als het mogelijk is om iemand van jullie ieder uur te laten checken of er nieuwe items staan zodat ze kunnen reageren (hoeft niet meteen een oplossing te zijn maar als men weet dat jullie het zien/meekijken dan doet dat al een hoop)
    - Meer reclame maken onder de rest van de mijnwebwinkeliers zodat de community (VEEL) groter wordt. Het lijkt mij alsof ik steeds een handjevol van dezelfde winkeliers zie. En hoewel ik dat oprecht leuk vind, zou ik het ook fijn vinden als de groep nog veel groter werd zodat we nog veel meer aan elkaar kunnen hebben

Reputatie 4
Badge +6

@Richard Ja, dat is een goeie! De community mag inderdaad wel groter. Dan leer je nog meer van elkaar. 

Reputatie 6
Badge +8

Bedankt voor je feedback Emma! Dat is fijn om te lezen. De vragenlijst komt tevoorschijn als je met je muis richting de URL balk gaat. Op mobiel wordt deze echter minder vaak vertoond. 

Ik kan deze vragen ook niet vinden.. wat ik ook schuif naar de URL 😊

Reputatie 6
Badge +8

Hier ook niet. Is er niet gewoon een linkje ? 😊

Reputatie 7
Badge +16

@CountryatHome @Michel vG De vragenlijst was gedeactiveerd. Ik zat al aan de limiet van het aantal antwoorden. Dat is nu verholpen💪

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb inmiddels de vragen wel weten te vinden. De community lijkt mij een zeer grote aanvullig. Omdat je allemaal uit eindeljk in de zelfde race auto zit met de zelfde motor en gewicht een cc en pk's. Het valt mij wel erg op of de mww cijfers kloppen niet. Maar als er zo veel mww gebruikers zijn waar zijn die dan allemaal?? Het is maar een heel erg klein beperkt groepje die er opzit en nog weer een beperkter groepje die ook regelmatig een reactie geeft of een tip deelt. 

Reputatie 5
Badge +7

Ik heb hem van de week wel gehad en ook ingevuld. Maar nu zie ik hier reacties waarvan ik denk oja dat is wel een goede.

Vooral wat Richard zegt regelmatig checken op nieuwe berichten en dan even aangeven dat jullie het gezien hebben of er mee bezig gaan zou wel fijn zijn. 
Verder zou het wel heel fijn zijn als er meer (actieve) leden bij zouden komen. Hoe meer ervaringsdeskundige er zijn hoe beter.

Reputatie 7
Badge +8

Ik vind de community inderdaad ook erg waardevol, en sluit me aan bij veel van de reacties hierboven. 

Daarnaast vind ik het ook leuk en waardevol om anderen te kunnen helpen met de kennis die ik zelf heb opgedaan binnen het systeem. Soms ben je zelf ook zo lang iets aan het zoeken of over na aan het denken, terwijl de oplossing eenvoudiger is dan je dacht. Een andere user kan je daarmee helpen. 😅

Wel merk ik dat het de laatste maanden een stuk rustiger is op de community. Nu ben ik zelf sinds een maandje ook een stuk minder actief i.v.m. de geboorte van mijn dochter, maar ik merkte daarvoor al dat er wat minder vragen gesteld worden en/of reacties gegeven werden. Dus wellicht is het nog waardevol om er wat meer ruchtbaarheid aan te geven bij de huidige users op de een of andere manier?

Reputatie 5
Badge +7

Ik vind de community inderdaad ook erg waardevol, en sluit me aan bij veel van de reacties hierboven. 

Daarnaast vind ik het ook leuk en waardevol om anderen te kunnen helpen met de kennis die ik zelf heb opgedaan binnen het systeem. Soms ben je zelf ook zo lang iets aan het zoeken of over na aan het denken, terwijl de oplossing eenvoudiger is dan je dacht. Een andere user kan je daarmee helpen. 😅

Wel merk ik dat het de laatste maanden een stuk rustiger is op de community. Nu ben ik zelf sinds een maandje ook een stuk minder actief i.v.m. de geboorte van mijn dochter, maar ik merkte daarvoor al dat er wat minder vragen gesteld worden en/of reacties gegeven werden. Dus wellicht is het nog waardevol om er wat meer ruchtbaarheid aan te geven bij de huidige users op de een of andere manier?

Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter.

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt allemaal voor wie de vragen heeft ingevuld en hier feedback heeft gegeven. Heel waardevol en leuk om te lezen dat jullie de community ook waardevol vinden. 

Ik zie een aantal terugkerende thema's, zoals vaker/sneller reageren vanuit ons (MWW) en zorgen voor een hoger aantal deelnemer aan de community. 

Wat betreft het reageren vanuit ons. Ik hanteer voor nu een reactiesnelheid van binnen 24 uur. Ik wil namelijk ook andere gebruikers de kans geven om een reactie te kunnen geven. Als wij er bovenop gaan zitten, dan gaat de functie verloren van een community. Ik denk wel dat het goed is om onderscheid te maken tussen bugs/storingen en andere topics. Als er een bug of verstoring speelt zijn wij de enige die er iets mee kunnen. En dan lijkt het mij logisch dat wij vanuit MWW snel een reactie plaatsen. In veel andere gevallen hebben jullie vaak meer ervaring mee dan dat ik heb en is het logischer dat deze door de community leden beantwoord wordt, al dan niet door een mention vanuit mij. Klinkt dat logisch of niet?

Ik hoor het graag weer. 

Reputatie 7
Badge +8

Bedankt allemaal voor wie de vragen heeft ingevuld en hier feedback heeft gegeven. Heel waardevol en leuk om te lezen dat jullie de community ook waardevol vinden. 

Ik zie een aantal terugkerende thema's, zoals vaker/sneller reageren vanuit ons (MWW) en zorgen voor een hoger aantal deelnemer aan de community. 

Wat betreft het reageren vanuit ons. Ik hanteer voor nu een reactiesnelheid van binnen 24 uur. Ik wil namelijk ook andere gebruikers de kans geven om een reactie te kunnen geven. Als wij er bovenop gaan zitten, dan gaat de functie verloren van een community. Ik denk wel dat het goed is om onderscheid te maken tussen bugs/storingen en andere topics. Als er een bug of verstoring speelt zijn wij de enige die er iets mee kunnen. En dan lijkt het mij logisch dat wij vanuit MWW snel een reactie plaatsen. In veel andere gevallen hebben jullie vaak meer ervaring mee dan dat ik heb en is het logischer dat deze door de community leden beantwoord wordt, al dan niet door een mention vanuit mij. Klinkt dat logisch of niet?

Ik hoor het graag weer. 

Klinkt voor mij inderdaad logisch dat jullie snel op bugs/storingen reageren. De overige vragen is prima inderdaad om dat aan community leden over te laten in eerste instantie. Komen vaak ook verrassende ideeën door naar boven! 😊

Reputatie 7
Badge +8

Ik hoor het graag weer. 

Helder, we kunnen ook geen wonderen verrichten. 

Reageer