News

Niet-leverbare producten maatregel

Reputatie 7
Badge +16
  • Super user
  • 2858 reacties

Hi,

Er is -terecht- behoefte aan duidelijkheid over de situatie rondom de niet-leverbare producten. Ik heb besloten om een topic te openen voor status-updates. Ik snap jullie frustratie heel goed. Weet dat het hele ontwikkelteam de afgelopen dagen en avonden heeft doorgewerkt om tot een oplossing te komen. 

Gisteren hebben we een aantal aanpassingen op het platform doorgevoerd. Om de functie te herintroduceren zijn er drie fases bedacht. Fase 1 is gisteren doorgevoerd. Helaas zagen we gisteren rond 21.30 de belasting op de database enorm toenemen en is de eerste aanpassing teruggedraaid. Deze aanpassing was niet zichtbaar in je shop. We zitten nu helaas weer in fase 0. 

Op dit moment wordt er door het ontwikkelteam verschillende (nieuwe) scenario's bedacht om opnieuw te starten. Zodra ik hier meer informatie over heb, kom ik hier weer met een update. 

Groet,

Ebbe

21 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Update:

Deze ochtend zijn er meerdere scenario's uitgeschreven. Om 13.00 uur gaan we in overleg om deze scenario's te bespreken en welke vervolg stappen er worden gezet. Ik sluit bij dit gesprek aan om jullie -na dit gesprek- een nieuwe update te geven. 

Groet,

Ebbe

Hoor graag want het is nu inmiddels 16.15 uur.

Reputatie 7
Badge +16

Update: Er is zojuist een e-mail gestuurd naar alle klanten waarvoor deze noodmaatregel geldt. Ik deel de inhoud van de mail hieronder.

'’Woensdag is er een mail gestuurd waarin we hebben aangegeven dat de optie om uitverkochte producten te verbergen, is uitgeschakeld. De impact hiervan is dat uitverkochte producten weer zichtbaar zijn in je shop. We willen jullie graag een update geven over de situatie zoals die nu is. 

Waarom is de optie uitgeschakeld?
Zoals jullie zelf waarschijnlijk al gemerkt hebben is het door alle overheidsmaatregelen heel druk in webshops. We zien in de afgelopen dagen pieken die tot 50% boven de belasting in de drukste periodes liggen, de feestdagen.Hoewel we flinke marges inbouwen in onze infrastructuur, hebben wij net als vele collega's te maken met een uitzonderlijke situatie.

Het opschalen van de capaciteit van het platform heeft niet geleid tot de oplossing van het probleem. Dit komt door de aard van het verkeer en de complexiteit van de oorzaak (de requests die plaatsvinden). De optie voor het filteren van uitverkochte producten kwam naar voren als één van de meest belastende factoren op het platform. Daarom hebben we er, met het oog op de stabiliteit van het gehele platform, voor gekozen om deze uit te schakelen.

Wat er tot nu toe is gedaan
Onze ontwikkelaars zijn, sinds we de functie uitgeschakeld hebben, volop bezig met het uitwerken van oplossingen die de functie duurzaam terug kunnen brengen in het platform. Donderdag (26 maart) hebben we tijdelijk een deel van de filters weer aangezet, maar rond het piekmoment (21:00) kroop de belasting weer richting een kritiek punt. Daarop hebben we besloten de voorraad-filters weer geheel uit te schakelen.Dit om ervoor te zorgen dat alle webshops optimaal bereikbaar zouden blijven.

Ondertussen hebben we een aantal nieuwe oplossingen uitgewerkt die op dit moment in het platform worden gebouwd. We kiezen er echter voor om deze bewust niet vóór het weekend uit te rollen.Stabiliteit en bereikbaarheid van de webshops is voor ons de hoogste prioriteit, we verzamelen dit weekend extra data om meer inzicht te krijgen in de belasting.

Nadat we maandag alle data van het weekend hebben geanalyseerd,hakken we de knoop door of we verwachten dat de de ontwikkelde oplossingen soelaas gaan bieden. Het doel is om de functie op korte termijn weer beschikbaar te maken. We houden jullie hiervan op de hoogte.

Onze excuses voor het ongemak en we hopen op jullie begrip.

Team Mijnwebwinkel'’

Reputatie 7
Badge +10

Ebbe,

Heeft dat ook betrekking op deze regel die nu ineens sinds een paar dagen in de winkelwagen komt. Wanneer de voorraad op 0 staat en bestelbaar indien uitverkocht is aangevinkt. ?

Eén of meer producten in de winkelwagen zijn niet (volledig) op voorraad. De verwachte levertijd kan afwijken. 

Reputatie 7
Badge +16

@powerfulproducts.nl dat verwacht ik wel. Kun je de artikelen eens doorsturen waarbij je dit ziet? Dan controleer ik het voor je. 

Reputatie 7
Badge +10

Beste Ebbe,

Ik zie dat bij alle producten die wij zelf niet op voorraad hebben. Deze wij dus versturen van onze leveranciers. Je kan dat opvangen door bv  Levertijd, indien uitverkocht dagen in te vullen. En indien uitverkocht aangevinkt is.

https://www.powerfulproducts.nl/a-57684855/airpress-compressoren-230v-semi-professioneel-blauwe-serie/hyundai-24-l-compressor-8bar-directe-aandrijving-2pk/#description

Ook een oplossing zou zijn om ze allemaal op onbeperkt te zetten. Alleen dan kom ze ook ineens in mijn Google ads campagne in beeld. 

Reputatie 7
Badge +16

@powerfulproducts.nl Thanks! Ik heb het gecheckt en dit heeft niet met de maatregel te maken. Deze melding wordt al enige tijd getoond zodra het product niet op voorraad is, maar wel leverbaar (leverbaar indien uitverkocht). Bij het product die niet meer op voorraad is, wordt die melding ook getoond (zie afbeelding). Als je de levertijd weet, is het misschien een idee om die nog bij het product te vermelden. 

Reputatie 7
Badge +16

Update: Vanochtend is er een aanpassing gedaan aan het platform. Deze moet ervoor zorgen dat de belasting van de database binnen de perken blijft. Tot nu toe blijft het platform stabiel. We hebben de monitoring extra streng ingesteld zodat we snel -mocht het vanavond nodig zijn- kunnen schakelen. 

Morgen in de loop van de ochtend/begin van de middag komen we met een nieuwe update. 

Hopen op een goede avond:fingers_crossed:

Ik heb hier ook last van omdat ik ook aan dropshipping doe dus rechtstreeks van de leverancier spullen laat leveren. Dit is dan dus erg vervelend want deze producten staan bij mij als 0 maar zijn bij de leverancier wel voorradig.

Reputatie 7
Badge +16

Update:

Er is zojuist een mail gestuurd. Ik plaats hieronder de inhoud van de mail, mocht je deze niet hebben ontvangen.

'’Goed nieuws! De functie om uitverkochte producten niet te tonen in je shop, werkt weer. We brengen je graag op de hoogte van de gebeurtenissen. 

Vrijdag, 27 maart: je ontving een update waarin we je vertellen dat we het weekend gebruiken om extra data te verzamelen. 

Maandag, 30 maart: we hebben de data geanalyseerd, er is een oplossing bedacht en deze is geïmplementeerd. De rest van de maandag hebben we benut om de resultaten van deze oplossing te analyseren. Tijdens piekmomenten (14.00 en 21.00 uur) is er extra streng gemonitord. 

Vandaag, 31 maart: gelukkig konden we ervoor zorgen dat alle shops bereikbaar bleven. Daarom laten we je hierbij graag weten dat de functie weer beschikbaar is in je shop. 

We hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en willen je bedanken voor het vertrouwen en geduld.

Fijne dag,

Team Mijnwebwinkel '’

Reputatie 2
Badge +2

Ebbe,

Heeft dat ook betrekking op deze regel die nu ineens sinds een paar dagen in de winkelwagen komt. Wanneer de voorraad op 0 staat en bestelbaar indien uitverkocht is aangevinkt. ?

Eén of meer producten in de winkelwagen zijn niet (volledig) op voorraad. De verwachte levertijd kan afwijken. 

Dit is iets waar ik ook een vraag over heb gesteld bij Feedback.
Ik wil namelijk niet dat dit bericht getoond wordt als ik heb aangegeven dat klanten het product kunnen bestellen, ook als er geen voorraad is.
Als er producten zijn waarvoor ik een langere levertijd heb, dan geef ik bij die producten niet aan dat ze ook te bestellen zijn als de voorraad 0 is.

Ik heb dit probleem eerder bij de helpdesk aangekaart maar kreeg als antwoord dat die mededeling niet uit te schakelen was en dat het zo hoorde.
Zelfs als dat zo zou zijn, dan vind ik dat geen goede methode.

Reputatie 2
Badge +2

Is er al een oplossing gevonden voor het niet tonen van uitverkochte producten??

Vind zonde omdat de klanten op producten klikken en dan steeds zien uitverkocht en op een gegeven moment gaan ze de site verlaten.

Het is niet altijd bij te houden welke artikelen uitverkocht zijn..

Hoop op een snelle oplossing💪

Reputatie 2
Badge +3

De oplossing is er nog niet. Voor nu kan je de producten handmatig op verborgen zetten. Je kan de voorraadlijst exporteren om te zien welke producten een voorraad van 0 hebben.

Reputatie 2
Badge +2

Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Zoals ik al eerder schreef, ik heb diverse artikelen die ik snel genoeg op voorraad heb om ze snel aan de klant te kunnen leveren.
Ook als ze niet daadwerkelijk op de schap liggen!
Ik kies er dus voor om de instelling zodanig te maken dat de klant toch kan bestellen, ook al is het artikel niet op voorraad.
Dan wil ik niet dat de klant het bos in wordt gestuurd met zo'n melding.
Die klant kijkt 2 x en is daarna weg.
Ik heb niet gevraagd om die mededeling te publiceren. En volgens mij was het eerder ook niet zo.
Die mededeling wil ik in elk geval niet. 
Minimaal wil ik de mogelijkheid hebben om dat uit te kunnen zetten!!!!

Reputatie 4
Badge +6

Sorry, ik vind het eigenlijk echt onacceptabel dat uitverkochte artikelen nog steeds getoond worden. Wij hebben meer dan 2000 artikelen in de webshop staan en gebruiken dit ook als onze voorraad in de winkel (hoogseizoen nu!) Hebben dus echt geen tijd om alle artikelen (met varianten) handmatig te gaan aanpassen. En eerlijk gezegd betalen we maandelijks ook genoeg. Iets kan tijdelijk gaande zijn, maar 3 maanden noem ik niet meer tijdelijk. Is toch echt een basisfunctie die je mag verwachten

Reputatie 2
Badge +2

Helemaal mee eens Dennis!!!

Reputatie 2
Badge +2

Dat een artikel wat uitverkocht is zichtbaar is, dat vind ik prima.
Zo heb ik dat ook ingesteld.
Sommige artikelen kan de klant gewoon bestellen, ook al is de voorraad 0.
Waar dat niet het geval is, daar zet ik die optie (bestellen als niet op voorraad) niet aan.
Dat er dan een melding komt … nou ja, dat schijnt te moeten (hoeft van mij ook niet).
Wel logisch is dan inderdaad dat die artikelen dan ook niet meer zichtbaar zijn in de webshop, als je dat zo hebt ingesteld.

Ik wil de melding over ‘niet op voorraad’ absoluut niet hebben als ik heb aangegeven dat een artikel besteld kan worden ook als het niet op voorraad is.
Dat is dan een bewuste keuze van ons!

Waarom zou je die optie in je webshop bouwen als die melding dan toch nog steeds verschijnt en klanten dan afhaken?

Reputatie 3
Badge +1

MWW doet er dus tot nu toe bar weinig aan…. Ik blijf vragen om updates maar er komt gewoon niks. Deze bug, want dat is het, duurt maar en duurt maar. Ondertussen wel een nieuwe  Cookie melding introduceren, maar huidige problemen fixen gaan dus niet voor. 

Reputatie 7
Badge +10

Dit is voor ons als dropshipper ook heel vervelend. Nu haken onnodig mensen af. Ondanks dat het bij de leverancier wel op voorraad is.

Reputatie 3
Badge +1

@Ebbe @Bart @Sander Het gaat toch eens tijd worden dat deze bug gemaakt gaat worden en RAP! 

Wanneer is dit nu eens eindelijk opgelost?

Reputatie 1
Badge

Is er al enig zicht op wanneer dit opgelost kan/ gaat worden?

Het is megaveel werk om alle uitverkochte artikelen onzichtbaar te zetten, pfff.....😔

Reageer