Gepland onderhoud (3 op 4 april): e-mail en webmail

Reputatie 4
Badge +5
  • Mijnwebwinkel expert
  • 53 reacties

Bij MyOnlineStore weten we dat e-mail een onwijs belangrijk communicatiemiddel voor jou, je klanten en je partners is. Om ervoor te zorgen dat de e-mailoplossing die MyOnlineStore aanbiedt weer aan alle moderne normen en eisen voldoet, zullen we op maandag 3 april, tussen 23:00 uur en dinsdag 4 april 07:00 uur dit onderdeel verhuizen naar de Google Cloud. Op status.myonlinestore.com kan je de voortgang van de migratie volgen. Gedurende dit onderhoud zijn je e-mail en webmail niet beschikbaar. E-mails die je in de tussentijd ontvangt zullen na het onderhoud bij je worden afgeleverd. Na het afronden van de migratie gaan we de mailboxen opnieuw synchroniseren, hierdoor kan het zijn dat enkele eerder verwijderde mails weer terug in je mailbox staan. Met deze noodzakelijke synchronisatie voorkomen we dat er mails verloren gaan. Hieronder lees je er meer over.

Vorig jaar oktober is, na een jaar aan voorbereidingen, een heel groot deel van het platform waar jij via MyOnlineStore gebruik van maakt verhuisd van onze vorige hostingpartij naar de Google Cloud. Die verhuizing is super verlopen! De belangrijkste redenen voor die verhuizing waren:

• Meer flexibiliteit: we willen er graag voor zorgen dat we, met behulp van de nieuwste technieken, op een makkelijkere manier en betrouwbaardere features voor je webwinkel kunnen uitbrengen.

• Meer schaalbaarheid: jij weet als geen ander hoe belangrijk het is dat je webwinkel 24/7 bereikbaar is. We doen daar dan ook ons uiterste best voor. Binnen de Google Cloud is het mogelijk om dat te automatiseren. Breekt de periode van de feestdagen aan en wordt het drukker in de webwinkels? Dan kan de Google Cloud automatisch alle benodigdheden daarvoor opschalen. Wel zo handig!

• Meer controle: we werken al meer dan 15 jaar met een toffe club knappe koppen aan het mooiste commerce-platform van Nederland. We weten steeds beter wat onze klanten willen, en daardoor weten we ook wat wij moeten doen; dat platform nóg beter ten gunste voor jou inzetten. Door een extra schakel uit de keten te halen kunnen we dat beter, sneller en meer gericht op jouw wensen en eisen.

• Meer veiligheid: doordat we meer controle hebben, zijn we ook in staat om updates uit te voeren die wij nodig achten en op de momenten die wij daarvoor geschikt vinden. Zo zorgen we er altijd voor dat jouw webwinkel en (klant)data veilig zijn én blijven!

Nu we inmiddels een jaar in de Google Cloud draaien is het ook tijd om dat laatste staartje wat nog bij een andere hostingpartij draait te gaan verhuizen naar de Google Cloud: de e-mailoplossing die onderdeel is van je abonnement bij MyOnlineStore. Daar hebben we het afgelopen half jaar ontzettend hard aan gewerkt.Op 5 december is er al een poging gedaan om deze migratie uit te voeren. Die hebben we helaas moeten afbreken door wat onvoorziene zaken. De afgelopen drie maanden zijn we opnieuw aan de tekentafel gaan zitten en zijn de nodige wijzigingen doorgevoerd, en is er vanzelfsprekend uitvoerig getest. We durven met vertrouwen een nieuwe poging te wagen!

Veranderingen

De voornaamste veranderingen spelen zich af op de achtergrond, en hebben vooral te maken met de vier pijlers die ik al eerder noemde, maar natuurlijk verandert er zichtbaar voor jou ook een en ander.

wat is er anders?

Ik denk dat het goed is om eerst toe te lichten wat er voor je gaat veranderen. Hieronder een kort lijstje met zichtbare en merkbare veranderingen:

• De link waarmee je de webmail opent is gewijzigd naar https://webmail.myonlinestore.com. Heb je de oude url in je favorieten staan? Geen zorgen! Wij zorgen voor een redirect. Ook de link in je beheeromgeving wordt aangepast.

• De grootste verandering is Roundcube, het e-mailprogramma dat wij standaard aanbieden waarin je via je browser je e-mail kunt beheren. Voor zowel de webmail als de zaken die op de achtergrond draaien, hebben we gekozen om de allerlaatste versies te installeren. Daarmee is Roundcube in een nieuw jasje gestoken. Het ziet er wat anders uit, maar de meeste functies vind je op dezelfde plek. De nieuwe versie is responsive, beschikt over een dark en light modus, en is net wat vriendelijker in gebruikt. In dit Vraag & Antwoord-artikel vind je vanaf dinsdag 4 april de werking van de vernieuwde Mijnwebwinkel webmail.

wat gaat er niet veranderen?

Naast dat er wat dingen veranderen, zijn er ook een aantal zaken die niet zullen veranderen.

• De veiligheid en privacy van alle e-mailgegevens: die blijft te allen tijde gegarandeerd!

• Backups: backups blijven gegarandeerd, zoals we dat nu ook al voor je hebben geregeld.

• Je e-mail en instellingen: die migreren we gewoon mee. Zo heb je na het onderhoud al je filters, handtekeningen en andere instellingen meteen weer bij de hand.

• De grootte van je mailbox: die blijft gewoon 2 Gigabyte.

• Het aantal mailboxen: dat blijft één mailbox met een catch-all regel.

• De ondersteuning van mailprogramma’s: Android (Gmail App), Apple Mail, Thunderbird en Outlook. Die blijft gewoon werken en je hoeft hier zelf niets voor te veranderen.

• De werking van de webmail client: Roundcube is een product van derden waarbij ook wij gebonden zijn aan de functionaliteit die dat webprogramma standaard biedt. Daarin is geen maatwerk mogelijk.

• Maak je gebruik van bijvoorbeeld Google Suite, Microsoft Office 365, of gebruik je de mailoplossing bij een domein in eigen beheer? Dan hoef je niets te wijzigen en kun je daar gewoon gebruik van blijven maken.

=======================

UPDATE: 4 april 2023

Na de migratie zien we dat onderstaande vraag vaak is gesteld. Bijgaand een oplossingsrichting daarvoor:

• V: Mijn wachtwoord werkt niet meer, kunnen jullie helpen?
    A: Hoewel we een verse dump van alle gebruikersinstellingen hebben gemaakt, lijkt er met het importeren van de wachtwoorden iets niet goed te zijn gegaan. Je kunt proberen om je vorige wachtwoord eens te gebruiken. Werkt dat niet? Neem dan per e-mail contact op met Customer Care met een in onze administratie bekend e-mailadres om je wachtwoord te herstellen. Het is in dat geval handig om te vermelden dat je eerdere wachtwoord óók niet werkt.

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

141 reacties

Reputatie 7
Badge +16

We zijn bezig met het schrijven van een oplossing. Om deze oplossing door te voeren, gaan we maandag 22 mei, van 22.00 tot 00.00 op onderhoud. Meer informatie vind je op de statuspagina

Reputatie 4
Badge +5

Een van de componenten dat verantwoordelijk is voor het afleveren van e-mails leek niet correct te werken. Helaas bleek er voor deze specifieke situatie nog geen digitale alarmbel aanwezig te zijn, die ons hier proactief voor had moeten waarschuwen en zodat deze situatie had kunnen worden voorkomen.

Toen het signaal ons bereikte dat e-mails niet konden werden ontvangen, zijn we direct op onderzoek gegaan en hebben we het euvel hersteld. Door de samenloop van deze twee omstandigheden, ontbrak helaas ook de schakel om tijdig status.myonlinestore.com te updaten. Vandaar dat informatie daar ontbrak.

Er is géén mail verloren gegaan in de tussentijd. De e-mails hebben zich netjes verzameld in een wachtrij, die nu op de achtergrond wordt afgehandeld. Hierdoor kan het zijn dat je mailtjes nog niet direct bij je binnenkomen. Dat zal gedurende de komende uurtjes netjes gebeuren.

Op de achtergrond werken we verder aan het verbeteren van het e-mailcluster, waarbij we zo spoedig als mogelijk dit issue tackelen en het in de toekomst kunnen voorkomen (en in het uiterste geval jullie ook tijdig kunnen informeren via de statuspagina).

Reputatie 6
Badge +5

Totaal off topic maar ‘het is nog geen Verstappen’ liet me wel glimlachen. Dat moet over 10 jaar een standaard Dikke van Dale uitdrukking worden

Reputatie 4
Badge +5

Zoals aangekondigd op de statuspagina gaan we vanavond een aantal optimalisaties doorvoeren die we vanuit jullie als feedback hebben ontvangen. Wat de impact van de wijzigingen gaat zijn moeten we nog even afwachten. Wat we wel weten is dat soortgelijke optimalisaties bij andere partijen de nodige verbeteringen heeft gebracht. We hopen dat dit voor ons ook het geval zal zijn.

Verder hebben we vernomen dat Roundcube niet erg goed om kan gaan met het sorteren van mails. Je zou daarom, bij het gebruik van de webmail, de sortering op Geen kunnen zetten in het menu Opties. Roundcube gebruikt dan altijd de standaardsortering (op volgorde van binnenkomst, nieuwste eerst) en doet geen geforceerde sortering.

Er is een scherpe prioritering aangebracht aan de ontvangen feedback. Daarbij staat voorop dat snelheid van Roundcube (opstellen van mail, wisselen tussen mappen, etc.) op de eerste plaats staat, gevolgd door het vertraagd ontvangen van (voornamelijk Outlook/Hotmail/Microsoft) mail. Ander items, zoals bijvoorbeeld het ontvangen van meer spam dan gebruikelijk, zijn lastig maar prima op te lossen en zullen later aan bod komen.

Meteen dan ook de kanttekening dat we vanavond tijdens dit onderhoud niet al deze onderwerpen zullen aanpakken. We willen van alle wijzigingen eerst een positief resultaat zien, voordat we ons op het volgende component storten. Zo houden we het onderhoudsvenster voor jullie beperkt, en de veranderingen voor onze ontwikkelaars overzichtelijk.

Dit geplande onderhoud is vanzelfsprekend niet het enige wat we doen om al het ongemak te voorkomen of minimaal te beperken. Ook overdag zorgen we dat we zaken kunnen oppakken om het platform te verbeteren. Die wijzigingen hebben echter een minder grote impact, omdat voor het échte werk zaken opnieuw opgestart moeten worden.

@Ebbe is momenteel helaas niet in de mogelijkheid om al jullie berichten te beantwoorden, en de prioriteit van mijn team en mijzelf ligt op dit moment bij het zo zorgvuldig mogelijk oppakken van jullie feedback. Een reactie op de community kan daardoor soms wat langer duren. Voor spoed kun je altijd contact opnemen met Customer Care. Als het zaken zijn waarmee je collega-webwinkeliers je kunnen helpen, óf die wat langer kunnen wachten, kun je natuurlijk altijd hier terecht.

Badge +1

Here we go again.
Helaas, de traagheid schiet er zojuist WEER in 😏, zelfs Hamilton gaat sneller.
Het van map naar map gaan heeft weer flinke tijd nodig.

Goedemorgen, hier hetzelfde probleem (zoals elke maandag sinds de “update”).

Ik heb meteen weer telefonisch gemeld bij support. Ik kreeg als antwoord dat de emailadressen in boxen zitten en dat er soms een box “volloopt” waardoor de traagheid ontstaat. De ontwikkelaars kunnen de emailbox dan flushen zodat het weer wat sneller gaat. Hier lijkt dat wel iets te werken. Het is nog steeds geen Verstappen maar het is werkbaar…..

Geen idee waarom dit niet automatisch gebeurd en of dit probleem elke maandag terug blijft komen.

Snap dat ook niet, elke maandag hetzelfde euvel.
Werkbaar is het wel maar heb toch liever Verstappen 😉

Reputatie 4
Badge +5

Hallo @Mike 

Blijft het mogelijk om alle mogelijk prefixen op ons domein te gebruiken
Zoals bijvoorbeeld: info@…. shop@…. B2B@….
Ik hoor het graag. Grt, Jeroen

Dag Jeroen,

Yes, die mogelijkheid blijft via de catch-all regel die je gebruikt bestaan. Zie daarvoor onderstaand citaat uit mijn bericht van wat er niet voor je gaat veranderen.

• Het aantal mailboxen: dat blijft één mailbox met een catch-all regel.

Reputatie 4
Badge +5

Hij stopte gewoon met laden. En verversen ging ook niet. Kreeg een serverfout.

Duurde 5-10 minuten. Tegerlijkertijd werd ik ook mijn mijnwebwinkel beheer gegooid en moest ik opnieuw inloggen (terwijl mijn internet gewoon online bleef)

Nu werkt alles weer alleen blijft mijn prullenbak op 9 mailtjes staan ondanks dat hij leeg is (vaker klikken erop helpt niet)

Het issue met het aantal mailtje dat blijft openstaan kan ik helaas niet reproduceren. Ik heb zojuist ruim 50 mails, waarvan deels gelezen en deels ongelezen, succesvol kunnen verwijderen. De teller, van zowel het totaal aantal items als het aantal ongelezen items in dat mapje, past zich daarbij netjes aan. Ik durf je zo niet te zeggen waar we een oplossing moeten zoeken hiervoor. Klinkt als cache-gerelateerd issue dat mogelijk met wat tijd vanzelf weggaat, of wat je mogelijk eens kunt proberen te fixen door je browsercache te legen. 

Ik verwacht dat de hickup toch ergens anders aan heeft gelegen. Dat zijn technisch gescheiden omgevingen die weliswaar - al in jouw geval - beide in de Google Cloud draaien, maar op dat vlak geen link met elkaar hebben. Een verstoring van die duur en impact had aan onze kant absoluut alarmbellen laten rinkelen. Ook bij mijn collega’s van customer care zijn er geen vergelijkbare casussen gemeld.

Reputatie 4
Badge +5

Het geplande onderhoud is afgerond. Momenteel loopt er nog een extra synchronisatie die ervoor moet zorgen dat er geen mailtjes ontbreken. Zoals aangegeven kan het daardoor wel voorkomen dat een eerder verwijderde mail alsnog is hersteld of dat je een enkele e-mails dubbel hebt. Daarbij hebben we gekozen dat we liever teveel synchroniseren dan te weinig.

Heb je vragen naar aanleiding van dit onderhoud? Check dan eerst even of je vraag mogelijk al niet is beantwoord in mijn openingsbericht. Daarin staat al best wat nuttigs! Staat je vraag er niet tussen? Schroom dan niet om je vraag alsnog te stellen via de Community of via mijn collega’s van Customer Care.

Reputatie 4
Badge +5

Ik kan niet meer inloggen… Is het wachtwoord niet meer geldig? 

Dag Kirsten,

Zie mijn reactie hierboven:

Op dit moment zien we dat deze vraag/vragen vaak worden gesteld:

A: Hoewel we een verse dump van alle gebruikersinstellingen hebben gemaakt, lijkt er met het importeren van de wachtwoorden iets niet goed te zijn gegaan. Je kunt proberen om je vorige wachtwoord eens te gebruiken. Werkt dat niet? Neem dan per e-mail contact op met Customer Care met een in onze administratie bekend e-mailadres om je wachtwoord te herstellen. Het is in dat geval handig om te vermelden dat je eerdere wachtwoord óók niet werk

Reputatie 5
Badge +6

Ik kan niet meer inloggen… Is het wachtwoord niet meer geldig? 

Dag Kirsten,

Zie mijn reactie hierboven:

Op dit moment zien we dat deze vraag/vragen vaak worden gesteld:

A: Hoewel we een verse dump van alle gebruikersinstellingen hebben gemaakt, lijkt er met het importeren van de wachtwoorden iets niet goed te zijn gegaan. Je kunt proberen om je vorige wachtwoord dat je gebruiken. Werkt dat niet? Neem dan contact op met Customer Care om je wachtwoord te herstellen. Het is in dat geval handig om te vermelden dat je eerdere wachtwoord óók niet werkt.

Mijn excuses… Ik had het niet zien staan. 

Reputatie 6
Badge +5

Ik kan er niet veel over zeggen. Ik zat in de testgroep dus ik was al over en daarom ging het bij mij sowieso goed (maar de eerste keer dat ik overging werkte mijn password ook niet en moest ik naar mijn oude terug. Daar kwam ik zelf achter omdat ik het net van te voren veranderd had)

Reputatie 2
Badge +1

Het was even wennen vanmorgen en ook ik moest even puzzelen om weer in te kunnen loggen. Gelukkig had ik de mail van 10 jaar geleden met het oorspronkelijke wachtwoord nog en dat werkte. 
Ik moet zeggen dat ik dit wel een stuk overzichtelijker vind, al is het inderdaad een heel klein beetje trager. 
Ik ben er in ieder geval blij mee. 

Reputatie 2
Badge +3

ik zou graag de layout anders zien, ik bedoel dan de helemaal links staat opstellen email.

dan daarnaast staat postvakin consepten enz. en daarnaast nog eens de balk waar alle mailtje staan.

hierdoor kan de de betreffende mail niet geheel lezen, en moet ik hem in een nieuw venster openen, en dat is echt lastig steeds.

kan het venster waar alle mailtjes binnen komt niet bovenin komen? waardoor ik meer leesruimte krijg?

Als je via je mobiel werkt kan je bovenin in chrome instellingen klikken en naar desktop pagina weergeven doen.

Ik vind deze iig een stuk prettiger werken op de mobiel,  wat ik tot nu toe wel merk als ik een mail wil beantwoorden staat mijn feeter met bijv : Met vriendelijke groet … < onder de mail van de klant, en niet erboven waar je een reactie typt. Dit is vreemd en hopelijk nog op te lossen. Ook kan ik niet echt het vak vinden waar je normaal een reactie schrijft.

Normaal zie je de klant zijn mail een paar streepjes ---- en daarboven typ je je bericht, dat is er nu niet meer..

Reputatie 5
Badge +7

Ok ik merk nu dus dat ik een van de weinige ben die eerst met de mail heel weinig op de telefoon deed.
Voor mij is het echt een grote verbetering. Ik kon eerst de mail niet lezen op de telefoon en nu wel. Dus ik ben helemaal happy.
Mijn voorkeur blijft uitgaan naar mail op de pc lezen gewoon via outlook maar denk dat ik nu sneller even op de telefoon zal kijken.

Reputatie 5
Badge +7

@Websher  Volgens mij kun jij zeggen dat jij je handtekening onder jouw tekst kunt zetten door te kiezen voor 

instellingen → berichten opstellen → Plaats ondertekening onder het geciteerde bericht

Zeker weten doe ik het niet daar ik nog aan het uitzoeken ben hoe ik mijn handtekening  erin kan krijgen 😊

Reputatie 2
Badge

Ook voor mij was en is  het wennen aan de lay out, kon ik niet automatisch inloggen maar ook dat hebben we achter de rug.

Waar ik wel mee zit is dat ik geen mail ontvang,  de laatste was maandagavond rond kwart over 8, via gmail account berichten naar mezelf gestuurd niets, een paar keer op vernieuwen gedrukt niets. 

Ik kom er niet door wanneer ik bel, kan dit opgelost worden a.u.b. een mail kan naar sarongsenzo@gmail.com 

Inmiddels komt mijn mail binnen, zodra ik op een mail klik is mijn mailbox aan het laden en vernieuwen dus mijn mail lezen lukt op deze manier niet echt

Reputatie 4
Badge +5

Stabiliseren betekent dan ook niet dat het geheel al stabiel is, maar dat het stabiliserende is. Pas wanneer de statuspagina aangeeft dat het probleem “Resovled” is, is het daadwerkelijk stabiel en opgelost.

Reputatie 6
Badge +5

Stabiliseren betekent dan ook niet dat het geheel al stabiel is, maar dat het stabiliserende is. Pas wanneer de statuspagina aangeeft dat het probleem “Resovled” is, is het daadwerkelijk stabiel en opgelost.

‘Gebruikers zijn ongeduldig’ 😅😋

Reputatie 2
Badge +1

Ik ben eerlijk gezegd enorm ontgoocheld! 
Dit kon toch voorzien worden? Jullie werken met zelfstandigen, niet met particulieren. 
Onbegrijpelijk dat er nu geen enkele mail kan geopend worden, als ze al binnen komen! 

Bij mij is er enkel een blanco pagina te zien. 

Dit moet toch voorzien geweest zijn?
Voor het maandelijks bedrag dat we neertellen mag het wel wat meer zijn! 
Benieuwd wanneer dit weer zal opgelost zijn! 

Reputatie 2
Badge +3

Hier ontvang ik nu ook alles maar dan ook echt alles.

Dus ook veel spam. Meer dan normaal.

Ik was daar al benieuwd naar want bij mij is de spam enorm toegenoemen sinds ik ‘over’ ben. Ik heb het ook gemeld en er is naar gekeken maar ik denk dat het toch echt niet aan mij ligt dan. 

Nee ligt niet aan jou, heb ik ook en sinds afgelopen vrijdag is het nog een tikkie erger geworden! 

Reputatie 1
Badge +1

Versturen en ontvangen gelukkig geen probleem, maar god wat gaat alles langzaam zeg….

Reputatie 4
Badge +6

@Mike ik zie het beter worden vooral met selecteren/verplaatsen en lezen van items. ik hoop dat dit voortzet of nog beter wordt maar in ieder geval bedankt voor de verbetering.

Badge +1

Op dit moment loopt de mail weer heerlijk snel.
Zo fijn. ook dit mag gezegd worden natuurlijk!!

Wel even een ander vraagje, voorheen kon je in de mail (bestelling) het emailadres aanklikken om een mailtje naar de klant te versturen.
Dit kan sinds de update niet meer jammer genoeg, komt dit nog wel terug?
Ik mis deze optie echt heel erg.

Reputatie 6
Badge +5

Voor de meelezers ;-) : Ik heb mww gebeld, ze hebben met mij meegekeken, een testmailtje naar mij gestuurd (die ook niet aankomt) en zijn het nu verder aan het checken.

update 12:31 Ik had een derde testmail gestuurd om 12:15….die kwam net binnen. (alle eerdere mailtjes zijn nog steeds niet binnen)

Reputatie 6
Badge +5

update 12:42 Vermoedelijk/hopelijk laatste update: nieuwe mailtjes lijken weer snel binnen te komen en het eerste ‘oude’ mailtje van 2 uur geleden is ook binnengekomen. Er moeten er nog meer komen maar de achterstand lijkt ingehaald te worden. Als dat zo is dan was dit mijn laatste update ;-)