Gepland onderhoud (3 op 4 april): e-mail en webmail


Reputatie 4
Badge +5
  • Mijnwebwinkel expert
  • 53 reacties

Bij MyOnlineStore weten we dat e-mail een onwijs belangrijk communicatiemiddel voor jou, je klanten en je partners is. Om ervoor te zorgen dat de e-mailoplossing die MyOnlineStore aanbiedt weer aan alle moderne normen en eisen voldoet, zullen we op maandag 3 april, tussen 23:00 uur en dinsdag 4 april 07:00 uur dit onderdeel verhuizen naar de Google Cloud. Op status.myonlinestore.com kan je de voortgang van de migratie volgen. Gedurende dit onderhoud zijn je e-mail en webmail niet beschikbaar. E-mails die je in de tussentijd ontvangt zullen na het onderhoud bij je worden afgeleverd. Na het afronden van de migratie gaan we de mailboxen opnieuw synchroniseren, hierdoor kan het zijn dat enkele eerder verwijderde mails weer terug in je mailbox staan. Met deze noodzakelijke synchronisatie voorkomen we dat er mails verloren gaan. Hieronder lees je er meer over.

Vorig jaar oktober is, na een jaar aan voorbereidingen, een heel groot deel van het platform waar jij via MyOnlineStore gebruik van maakt verhuisd van onze vorige hostingpartij naar de Google Cloud. Die verhuizing is super verlopen! De belangrijkste redenen voor die verhuizing waren:

  • Meer flexibiliteit: we willen er graag voor zorgen dat we, met behulp van de nieuwste technieken, op een makkelijkere manier en betrouwbaardere features voor je webwinkel kunnen uitbrengen.

  • Meer schaalbaarheid: jij weet als geen ander hoe belangrijk het is dat je webwinkel 24/7 bereikbaar is. We doen daar dan ook ons uiterste best voor. Binnen de Google Cloud is het mogelijk om dat te automatiseren. Breekt de periode van de feestdagen aan en wordt het drukker in de webwinkels? Dan kan de Google Cloud automatisch alle benodigdheden daarvoor opschalen. Wel zo handig!

  • Meer controle: we werken al meer dan 15 jaar met een toffe club knappe koppen aan het mooiste commerce-platform van Nederland. We weten steeds beter wat onze klanten willen, en daardoor weten we ook wat wij moeten doen; dat platform nóg beter ten gunste voor jou inzetten. Door een extra schakel uit de keten te halen kunnen we dat beter, sneller en meer gericht op jouw wensen en eisen.

  • Meer veiligheid: doordat we meer controle hebben, zijn we ook in staat om updates uit te voeren die wij nodig achten en op de momenten die wij daarvoor geschikt vinden. Zo zorgen we er altijd voor dat jouw webwinkel en (klant)data veilig zijn én blijven!

Nu we inmiddels een jaar in de Google Cloud draaien is het ook tijd om dat laatste staartje wat nog bij een andere hostingpartij draait te gaan verhuizen naar de Google Cloud: de e-mailoplossing die onderdeel is van je abonnement bij MyOnlineStore. Daar hebben we het afgelopen half jaar ontzettend hard aan gewerkt.Op 5 december is er al een poging gedaan om deze migratie uit te voeren. Die hebben we helaas moeten afbreken door wat onvoorziene zaken. De afgelopen drie maanden zijn we opnieuw aan de tekentafel gaan zitten en zijn de nodige wijzigingen doorgevoerd, en is er vanzelfsprekend uitvoerig getest. We durven met vertrouwen een nieuwe poging te wagen!

Veranderingen

De voornaamste veranderingen spelen zich af op de achtergrond, en hebben vooral te maken met de vier pijlers die ik al eerder noemde, maar natuurlijk verandert er zichtbaar voor jou ook een en ander.

wat is er anders?

Ik denk dat het goed is om eerst toe te lichten wat er voor je gaat veranderen. Hieronder een kort lijstje met zichtbare en merkbare veranderingen:

  • De link waarmee je de webmail opent is gewijzigd naar https://webmail.myonlinestore.com. Heb je de oude url in je favorieten staan? Geen zorgen! Wij zorgen voor een redirect. Ook de link in je beheeromgeving wordt aangepast.

  • De grootste verandering is Roundcube, het e-mailprogramma dat wij standaard aanbieden waarin je via je browser je e-mail kunt beheren. Voor zowel de webmail als de zaken die op de achtergrond draaien, hebben we gekozen om de allerlaatste versies te installeren. Daarmee is Roundcube in een nieuw jasje gestoken. Het ziet er wat anders uit, maar de meeste functies vind je op dezelfde plek. De nieuwe versie is responsive, beschikt over een dark en light modus, en is net wat vriendelijker in gebruikt. In dit Vraag & Antwoord-artikel vind je vanaf dinsdag 4 april de werking van de vernieuwde Mijnwebwinkel webmail.

wat gaat er niet veranderen?

Naast dat er wat dingen veranderen, zijn er ook een aantal zaken die niet zullen veranderen.

  • De veiligheid en privacy van alle e-mailgegevens: die blijft te allen tijde gegarandeerd!

  • Backups: backups blijven gegarandeerd, zoals we dat nu ook al voor je hebben geregeld.

  • Je e-mail en instellingen: die migreren we gewoon mee. Zo heb je na het onderhoud al je filters, handtekeningen en andere instellingen meteen weer bij de hand.

  • De grootte van je mailbox: die blijft gewoon 2 Gigabyte.

  • Het aantal mailboxen: dat blijft één mailbox met een catch-all regel.

  • De ondersteuning van mailprogramma’s: Android (Gmail App), Apple Mail, Thunderbird en Outlook. Die blijft gewoon werken en je hoeft hier zelf niets voor te veranderen.

  • De werking van de webmail client: Roundcube is een product van derden waarbij ook wij gebonden zijn aan de functionaliteit die dat webprogramma standaard biedt. Daarin is geen maatwerk mogelijk.

  • Maak je gebruik van bijvoorbeeld Google Suite, Microsoft Office 365, of gebruik je de mailoplossing bij een domein in eigen beheer? Dan hoef je niets te wijzigen en kun je daar gewoon gebruik van blijven maken.

=======================

UPDATE: 4 april 2023

Na de migratie zien we dat onderstaande vraag vaak is gesteld. Bijgaand een oplossingsrichting daarvoor:

 

  • V: Mijn wachtwoord werkt niet meer, kunnen jullie helpen?
    A: Hoewel we een verse dump van alle gebruikersinstellingen hebben gemaakt, lijkt er met het importeren van de wachtwoorden iets niet goed te zijn gegaan. Je kunt proberen om je vorige wachtwoord eens te gebruiken. Werkt dat niet? Neem dan per e-mail contact op met Customer Care met een in onze administratie bekend e-mailadres om je wachtwoord te herstellen. Het is in dat geval handig om te vermelden dat je eerdere wachtwoord óók niet werkt.

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

141 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Ik had ook een mailtje van maandag vanochtend ontvangen.
En op dit moment was er ook weer vertraging van ongeveer anderhalf uur...

Als het werkt dan gaat het goed maar soms valt het ineens stil en komt er een paar uur niets waarna alles weer werkt en de oudere mailtjes langzaam binnenkomen.

Behalve met bestellingen van mww. Die komen altijd gewoon binnen waardoor het soms niet meteen opvalt.
Maar ik heb bijvoorbeeld geen mailtjes gekregen dat er een reactie op het topic was weer….

Mail is bijna onmisbaar en iedereen (niet alleen hier) is gewend om berichtjes direct te ontvangen.
3 uur vertraging en helemaal zonder melding van een storing is eigenlijk niet acceptabel.

En ik begrijp incidenten als geen ander. Maar dit begint langzaam structureler te worden en is niet meer een enkel incident.

Reputatie 7
Badge +16

We zijn bezig met het schrijven van een oplossing. Om deze oplossing door te voeren, gaan we maandag 22 mei, van 22.00 tot 00.00 op onderhoud. Meer informatie vind je op de statuspagina

Reputatie 6
Badge +5

Da's fijn om te horen Ebbe.
Want
1: het probleem is dus daadwerkelijk onderkend en
2: jullie gaan er iets aan doen!

 

Reputatie 5
Badge +6

Heel fijn! Dankjewel @Ebbe !

Badge +1

Hopelijk de oplossing van het probleem 🤞🏻succes!!

Reputatie 4
Badge +6

Misschien kunnen jullie ook eens kijken naar het doorsturen van de mail naar een ander adres, soms werkt het en soms werkt het niet. #lastig

 

Reputatie 6
Badge +5

@Ebbe Ik kan niet wachten op dit onderhoud want het is maandag en het is weer niet goed 😔

Ik zit te wachten op een mailtje wat eigenlijk al binnen zou moeten zijn...Dus ik doe een test…

Yup. Mail die ik naar mezelf komt niet binnen. Een bol bestelling komt niet binnen (en dus het mailtje dat ik verwacht zal waarschijnlijk ook al verzonden zijn)

Het is op een punt gekomen, dat ik mijn mail niet meer (helemaal) vertrouw. Dat is echt geen fijn gevoel….

Badge +1

@Ebbe Kunnen jullie deze mail adressen een ban geven?
Heb ze al wel geblokkeerd op alle mogelijke manieren, maar het is gewoon erg vervelend, onnodige mail die onnodig benodigde ruimte op jullie server gebruiken.
Ruimte die beter gebruikt kan worden voor de bestellingsmailtjes.

Mail@lordland.info
Mail1@lordland.info
Mail2@lordland.info
Mail3@lordland.info

De mail functioneerd niet zoals het moet behalve voor deze irritante mensen die niets beters te doen hebben dan klakkeloos adressen in te typen.
 

 

Reputatie 6
Badge +5

Het is echt random hoe het binnenkomt 😓
Ik heb mezelf 4 mailtjes gestuurd. Mail 1 en 3 zijn binnen…..
Bol bestelling inmiddels ook.

Maar de standaard mail van 12:00 uur weer niet. Ik weet gewoon niet meer wat wel en niet is binnengekomen.
Dit is echt superfrustrerend. Nu moet ik mijn leverancier een bericht gaan sturen of hij de bestellijst naar mijn hotmail account kan sturen….hoe professioneel wil je het hebben.

Sorry als ik spammerig (niet zo erg als die lorland gasten) maar ik word er echt helemaal gestoord van. Dit is de 4e maandag achter elkaar dat dit gebeurt….. ….. ………

…..

Badge +1

Het is echt random hoe het binnenkomt 😓
Ik heb mezelf 4 mailtjes gestuurd. Mail 1 en 3 zijn binnen…..
Bol bestelling inmiddels ook.

Maar de standaard mail van 12:00 uur weer niet. Ik weet gewoon niet meer wat wel en niet is binnengekomen.
Dit is echt superfrustrerend. Nu moet ik mijn leverancier een bericht gaan sturen of hij de bestellijst naar mijn hotmail account kan sturen….hoe professioneel wil je het hebben.

Sorry als ik spammerig (niet zo erg als die lorland gasten) maar ik word er echt helemaal gestoord van. Dit is de 4e maandag achter elkaar dat dit gebeurt….. ….. ………

…..

Nee hoor begrijp je volkomen, ik heb de info mail alleen voor mww maar ik kijk geregeld extra in mijn order overzicht.
Dubbel werk wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, puur omdat je op de mail idd niet meer kan vertrouwen.
Ik hoop altijd maar dat de mail werkt zodra ik in contact sta met klanten…….
Hier kwam de test mail wel meteen binnen gelukkig na het lezen van jouw berichtje, dat maakt die spam mail nog irritanter omdat die er dus wel doorkomen.

Reputatie 6
Badge +5

Tja….De leverancier heeft nu de bestellijst (een tekstfile met een paar linkjes, niets bijzonders) naar mijn hotmail gestuurd en die kwam direct (!) binnen. Met een cc naar mijn info adres en die kwam nu ook binnen.

Maar diezelfde mail is ook om 10.30 gestuurd zo blijkt. En die is nog niet binnen.


En geen enkele reactie van mww, dat er iets aan de hand is...Ik ben echt niet gek of zo

Reputatie 7
Badge +16

De mail had inderdaad, net als vorige keer, een restart nodig. Deze is net uitgevoerd. Als het goed is moet de mail nu weer binnenkomen. Vanavond is het onderhoud om dit issue op te lossen. 

Reputatie 6
Badge +5

Ja dat klopt @Ebbe . Ik heb nog niet alles binnen maar nieuwe komen nu weer normaal binnen. De oude nog niet allemaal. Toch zou je denken, dat als dit al 3 keer eerder op maandag is gebeurd, je het nu preventief al zou doen of er tenminste bovenop zou zitten en of een melding van zou maken op de status.myonlinestore.com.

Dat scheelt een hoop frustratie.

Reputatie 7
Badge +16

Het onderhoud is succesvol afgerond. We blijven het monitoren of het onderhoud zijn vruchten heeft afgeworpen. 

Reputatie 6
Badge +5

Ik vind toch dat ik even wat moet melden. Meestal sta ik redelijk vooraan in het melden als er wat mis is 😁 dus moet ik dat ook doen als er wat goed is (Bij mij).

Afgelopen maandag was de eerste maandag in een aantal weken dat er geen vertraging na 10.00 - 10.30 optrad in de mail. Omdat het ook Pinksteren was wilde ik gisteren even afwachten. (en ook de testmailtjes kwamen goed op tijd binnen)

Maar bij mij lijkt het er in ieder geval op alsof het onderhoud zijn vruchten heeft afgeworpen!

Als het aanstaande maandag opnieuw goed gaat dan ben ik overtuigd. 😎

 

Dus dank !

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb weer mail issues.

De mail is continu aan het ‘vernieuwen’ 
Dat duurt meer dan een minuut en meer dan 1 berichtje verplaatsen levert een ‘serverfout’ op.

Dit is al meer dan een uur aan de gang en ik kan niet (normaal) mailen. Heb ook een bericht aan support gestuurd maar omdat dit via mijn hotmail gaat, doe ik het ook even hier.

 

Het meest bijzondere is dat in mijn 2e webwinkel ik geen vertraging ondervindt.
Dus wellicht heeft 1 van de mailservers er even wat minder zin in?