Bij MyOnlineStore weten we dat e-mail een onwijs belangrijk communicatiemiddel voor jou, je klanten en je partners is. Om ervoor te zorgen dat de e-mailoplossing die MyOnlineStore aanbiedt weer aan alle moderne normen en eisen voldoet, zullen we op maandag 3 april, tussen 23:00 uur en dinsdag 4 april 07:00 uur dit onderdeel verhuizen naar de Google Cloud. Op status.myonlinestore.com kan je de voortgang van de migratie volgen. Gedurende dit onderhoud zijn je e-mail en webmail niet beschikbaar. E-mails die je in de tussentijd ontvangt zullen na het onderhoud bij je worden afgeleverd. Na het afronden van de migratie gaan we de mailboxen opnieuw synchroniseren, hierdoor kan het zijn dat enkele eerder verwijderde mails weer terug in je mailbox staan. Met deze noodzakelijke synchronisatie voorkomen we dat er mails verloren gaan. Hieronder lees je er meer over.
Vorig jaar oktober is, na een jaar aan voorbereidingen, een heel groot deel van het platform waar jij via MyOnlineStore gebruik van maakt verhuisd van onze vorige hostingpartij naar de Google Cloud. Die verhuizing is super verlopen! De belangrijkste redenen voor die verhuizing waren:
-
Meer flexibiliteit: we willen er graag voor zorgen dat we, met behulp van de nieuwste technieken, op een makkelijkere manier en betrouwbaardere features voor je webwinkel kunnen uitbrengen.
-
Meer schaalbaarheid: jij weet als geen ander hoe belangrijk het is dat je webwinkel 24/7 bereikbaar is. We doen daar dan ook ons uiterste best voor. Binnen de Google Cloud is het mogelijk om dat te automatiseren. Breekt de periode van de feestdagen aan en wordt het drukker in de webwinkels? Dan kan de Google Cloud automatisch alle benodigdheden daarvoor opschalen. Wel zo handig!
-
Meer controle: we werken al meer dan 15 jaar met een toffe club knappe koppen aan het mooiste commerce-platform van Nederland. We weten steeds beter wat onze klanten willen, en daardoor weten we ook wat wij moeten doen; dat platform nóg beter ten gunste voor jou inzetten. Door een extra schakel uit de keten te halen kunnen we dat beter, sneller en meer gericht op jouw wensen en eisen.
-
Meer veiligheid: doordat we meer controle hebben, zijn we ook in staat om updates uit te voeren die wij nodig achten en op de momenten die wij daarvoor geschikt vinden. Zo zorgen we er altijd voor dat jouw webwinkel en (klant)data veilig zijn én blijven!
Nu we inmiddels een jaar in de Google Cloud draaien is het ook tijd om dat laatste staartje wat nog bij een andere hostingpartij draait te gaan verhuizen naar de Google Cloud: de e-mailoplossing die onderdeel is van je abonnement bij MyOnlineStore. Daar hebben we het afgelopen half jaar ontzettend hard aan gewerkt.Op 5 december is er al een poging gedaan om deze migratie uit te voeren. Die hebben we helaas moeten afbreken door wat onvoorziene zaken. De afgelopen drie maanden zijn we opnieuw aan de tekentafel gaan zitten en zijn de nodige wijzigingen doorgevoerd, en is er vanzelfsprekend uitvoerig getest. We durven met vertrouwen een nieuwe poging te wagen!
Veranderingen
De voornaamste veranderingen spelen zich af op de achtergrond, en hebben vooral te maken met de vier pijlers die ik al eerder noemde, maar natuurlijk verandert er zichtbaar voor jou ook een en ander.
wat is er anders?
Ik denk dat het goed is om eerst toe te lichten wat er voor je gaat veranderen. Hieronder een kort lijstje met zichtbare en merkbare veranderingen:
-
De link waarmee je de webmail opent is gewijzigd naar https://webmail.myonlinestore.com. Heb je de oude url in je favorieten staan? Geen zorgen! Wij zorgen voor een redirect. Ook de link in je beheeromgeving wordt aangepast.
-
De grootste verandering is Roundcube, het e-mailprogramma dat wij standaard aanbieden waarin je via je browser je e-mail kunt beheren. Voor zowel de webmail als de zaken die op de achtergrond draaien, hebben we gekozen om de allerlaatste versies te installeren. Daarmee is Roundcube in een nieuw jasje gestoken. Het ziet er wat anders uit, maar de meeste functies vind je op dezelfde plek. De nieuwe versie is responsive, beschikt over een dark en light modus, en is net wat vriendelijker in gebruikt. In dit Vraag & Antwoord-artikel vind je vanaf dinsdag 4 april de werking van de vernieuwde Mijnwebwinkel webmail.
wat gaat er niet veranderen?
Naast dat er wat dingen veranderen, zijn er ook een aantal zaken die niet zullen veranderen.
-
De veiligheid en privacy van alle e-mailgegevens: die blijft te allen tijde gegarandeerd!
-
Backups: backups blijven gegarandeerd, zoals we dat nu ook al voor je hebben geregeld.
-
Je e-mail en instellingen: die migreren we gewoon mee. Zo heb je na het onderhoud al je filters, handtekeningen en andere instellingen meteen weer bij de hand.
-
De grootte van je mailbox: die blijft gewoon 2 Gigabyte.
-
Het aantal mailboxen: dat blijft één mailbox met een catch-all regel.
-
De ondersteuning van mailprogramma’s: Android (Gmail App), Apple Mail, Thunderbird en Outlook. Die blijft gewoon werken en je hoeft hier zelf niets voor te veranderen.
-
De werking van de webmail client: Roundcube is een product van derden waarbij ook wij gebonden zijn aan de functionaliteit die dat webprogramma standaard biedt. Daarin is geen maatwerk mogelijk.
-
Maak je gebruik van bijvoorbeeld Google Suite, Microsoft Office 365, of gebruik je de mailoplossing bij een domein in eigen beheer? Dan hoef je niets te wijzigen en kun je daar gewoon gebruik van blijven maken.
=======================
UPDATE: 4 april 2023
Na de migratie zien we dat onderstaande vraag vaak is gesteld. Bijgaand een oplossingsrichting daarvoor:
- V: Mijn wachtwoord werkt niet meer, kunnen jullie helpen?
A: Hoewel we een verse dump van alle gebruikersinstellingen hebben gemaakt, lijkt er met het importeren van de wachtwoorden iets niet goed te zijn gegaan. Je kunt proberen om je vorige wachtwoord eens te gebruiken. Werkt dat niet? Neem dan per e-mail contact op met Customer Care met een in onze administratie bekend e-mailadres om je wachtwoord te herstellen. Het is in dat geval handig om te vermelden dat je eerdere wachtwoord óók niet werkt.