Gepland onderhoud (3 op 4 april): e-mail en webmail

Reputatie 4
Badge +5
  • Mijnwebwinkel expert
  • 52 reacties

Bij MyOnlineStore weten we dat e-mail een onwijs belangrijk communicatiemiddel voor jou, je klanten en je partners is. Om ervoor te zorgen dat de e-mailoplossing die MyOnlineStore aanbiedt weer aan alle moderne normen en eisen voldoet, zullen we op maandag 3 april, tussen 23:00 uur en dinsdag 4 april 07:00 uur dit onderdeel verhuizen naar de Google Cloud. Op status.myonlinestore.com kan je de voortgang van de migratie volgen. Gedurende dit onderhoud zijn je e-mail en webmail niet beschikbaar. E-mails die je in de tussentijd ontvangt zullen na het onderhoud bij je worden afgeleverd. Na het afronden van de migratie gaan we de mailboxen opnieuw synchroniseren, hierdoor kan het zijn dat enkele eerder verwijderde mails weer terug in je mailbox staan. Met deze noodzakelijke synchronisatie voorkomen we dat er mails verloren gaan. Hieronder lees je er meer over.

Vorig jaar oktober is, na een jaar aan voorbereidingen, een heel groot deel van het platform waar jij via MyOnlineStore gebruik van maakt verhuisd van onze vorige hostingpartij naar de Google Cloud. Die verhuizing is super verlopen! De belangrijkste redenen voor die verhuizing waren:

• Meer flexibiliteit: we willen er graag voor zorgen dat we, met behulp van de nieuwste technieken, op een makkelijkere manier en betrouwbaardere features voor je webwinkel kunnen uitbrengen.

• Meer schaalbaarheid: jij weet als geen ander hoe belangrijk het is dat je webwinkel 24/7 bereikbaar is. We doen daar dan ook ons uiterste best voor. Binnen de Google Cloud is het mogelijk om dat te automatiseren. Breekt de periode van de feestdagen aan en wordt het drukker in de webwinkels? Dan kan de Google Cloud automatisch alle benodigdheden daarvoor opschalen. Wel zo handig!

• Meer controle: we werken al meer dan 15 jaar met een toffe club knappe koppen aan het mooiste commerce-platform van Nederland. We weten steeds beter wat onze klanten willen, en daardoor weten we ook wat wij moeten doen; dat platform nóg beter ten gunste voor jou inzetten. Door een extra schakel uit de keten te halen kunnen we dat beter, sneller en meer gericht op jouw wensen en eisen.

• Meer veiligheid: doordat we meer controle hebben, zijn we ook in staat om updates uit te voeren die wij nodig achten en op de momenten die wij daarvoor geschikt vinden. Zo zorgen we er altijd voor dat jouw webwinkel en (klant)data veilig zijn én blijven!

Nu we inmiddels een jaar in de Google Cloud draaien is het ook tijd om dat laatste staartje wat nog bij een andere hostingpartij draait te gaan verhuizen naar de Google Cloud: de e-mailoplossing die onderdeel is van je abonnement bij MyOnlineStore. Daar hebben we het afgelopen half jaar ontzettend hard aan gewerkt.Op 5 december is er al een poging gedaan om deze migratie uit te voeren. Die hebben we helaas moeten afbreken door wat onvoorziene zaken. De afgelopen drie maanden zijn we opnieuw aan de tekentafel gaan zitten en zijn de nodige wijzigingen doorgevoerd, en is er vanzelfsprekend uitvoerig getest. We durven met vertrouwen een nieuwe poging te wagen!

Veranderingen

De voornaamste veranderingen spelen zich af op de achtergrond, en hebben vooral te maken met de vier pijlers die ik al eerder noemde, maar natuurlijk verandert er zichtbaar voor jou ook een en ander.

wat is er anders?

Ik denk dat het goed is om eerst toe te lichten wat er voor je gaat veranderen. Hieronder een kort lijstje met zichtbare en merkbare veranderingen:

• De link waarmee je de webmail opent is gewijzigd naar https://webmail.myonlinestore.com. Heb je de oude url in je favorieten staan? Geen zorgen! Wij zorgen voor een redirect. Ook de link in je beheeromgeving wordt aangepast.

• De grootste verandering is Roundcube, het e-mailprogramma dat wij standaard aanbieden waarin je via je browser je e-mail kunt beheren. Voor zowel de webmail als de zaken die op de achtergrond draaien, hebben we gekozen om de allerlaatste versies te installeren. Daarmee is Roundcube in een nieuw jasje gestoken. Het ziet er wat anders uit, maar de meeste functies vind je op dezelfde plek. De nieuwe versie is responsive, beschikt over een dark en light modus, en is net wat vriendelijker in gebruikt. In dit Vraag & Antwoord-artikel vind je vanaf dinsdag 4 april de werking van de vernieuwde Mijnwebwinkel webmail.

wat gaat er niet veranderen?

Naast dat er wat dingen veranderen, zijn er ook een aantal zaken die niet zullen veranderen.

• De veiligheid en privacy van alle e-mailgegevens: die blijft te allen tijde gegarandeerd!

• Backups: backups blijven gegarandeerd, zoals we dat nu ook al voor je hebben geregeld.

• Je e-mail en instellingen: die migreren we gewoon mee. Zo heb je na het onderhoud al je filters, handtekeningen en andere instellingen meteen weer bij de hand.

• De grootte van je mailbox: die blijft gewoon 2 Gigabyte.

• Het aantal mailboxen: dat blijft één mailbox met een catch-all regel.

• De ondersteuning van mailprogramma’s: Android (Gmail App), Apple Mail, Thunderbird en Outlook. Die blijft gewoon werken en je hoeft hier zelf niets voor te veranderen.

• De werking van de webmail client: Roundcube is een product van derden waarbij ook wij gebonden zijn aan de functionaliteit die dat webprogramma standaard biedt. Daarin is geen maatwerk mogelijk.

• Maak je gebruik van bijvoorbeeld Google Suite, Microsoft Office 365, of gebruik je de mailoplossing bij een domein in eigen beheer? Dan hoef je niets te wijzigen en kun je daar gewoon gebruik van blijven maken.

=======================

UPDATE: 4 april 2023

Na de migratie zien we dat onderstaande vraag vaak is gesteld. Bijgaand een oplossingsrichting daarvoor:

• V: Mijn wachtwoord werkt niet meer, kunnen jullie helpen?
    A: Hoewel we een verse dump van alle gebruikersinstellingen hebben gemaakt, lijkt er met het importeren van de wachtwoorden iets niet goed te zijn gegaan. Je kunt proberen om je vorige wachtwoord eens te gebruiken. Werkt dat niet? Neem dan per e-mail contact op met Customer Care met een in onze administratie bekend e-mailadres om je wachtwoord te herstellen. Het is in dat geval handig om te vermelden dat je eerdere wachtwoord óók niet werkt.

140 reacties

Reputatie 3
Badge +5

Hallo @Mike 

Blijft het mogelijk om alle mogelijk prefixen op ons domein te gebruiken
Zoals bijvoorbeeld: info@…. shop@…. B2B@….
Ik hoor het graag. Grt, Jeroen

Reputatie 4
Badge +5

Hallo @Mike 

Blijft het mogelijk om alle mogelijk prefixen op ons domein te gebruiken
Zoals bijvoorbeeld: info@…. shop@…. B2B@….
Ik hoor het graag. Grt, Jeroen

Dag Jeroen,

Yes, die mogelijkheid blijft via de catch-all regel die je gebruikt bestaan. Zie daarvoor onderstaand citaat uit mijn bericht van wat er niet voor je gaat veranderen.

• Het aantal mailboxen: dat blijft één mailbox met een catch-all regel.

Reputatie 5
Badge +5

Hi Mike,

Jullie zijn toch niet al begonnen met de migratie? Want mijn mail werkt niet meer

Hij lijkt het weer te doen (al geeft mijn prullenbak aan dat er 9 mailtjes staan maar er staan er 0. Die leegde ik precies toen hij niet meer werkte….)

Reputatie 4
Badge +5

Hi Mike,

Jullie zijn toch niet al begonnen met de migratie? Want mijn mail werkt niet meer

Hij lijkt het weer te doen (al geeft mijn prullenbak aan dat er 9 mailtjes staan maar er staan er 0. Die leegde ik precies toen hij niet meer werkte….)

Nee hoor, zoals aangegeven beginnen we daar vanavond om 23:00 uur pas mee.

Kun je aangeven wat er niet meer werkt? Misschien kan ik iets voor je betekenen.

Edit: ik lees nu pas dat het zichzelf al heeft opgelost. Fijn! 

Reputatie 5
Badge +5

Hij stopte gewoon met laden. En verversen ging ook niet. Kreeg een serverfout.

Duurde 5-10 minuten. Tegerlijkertijd werd ik ook mijn mijnwebwinkel beheer gegooid en moest ik opnieuw inloggen (terwijl mijn internet gewoon online bleef)

Nu werkt alles weer alleen blijft mijn prullenbak op 9 mailtjes staan ondanks dat hij leeg is (vaker klikken erop helpt niet)

Reputatie 4
Badge +5

Hij stopte gewoon met laden. En verversen ging ook niet. Kreeg een serverfout.

Duurde 5-10 minuten. Tegerlijkertijd werd ik ook mijn mijnwebwinkel beheer gegooid en moest ik opnieuw inloggen (terwijl mijn internet gewoon online bleef)

Nu werkt alles weer alleen blijft mijn prullenbak op 9 mailtjes staan ondanks dat hij leeg is (vaker klikken erop helpt niet)

Het issue met het aantal mailtje dat blijft openstaan kan ik helaas niet reproduceren. Ik heb zojuist ruim 50 mails, waarvan deels gelezen en deels ongelezen, succesvol kunnen verwijderen. De teller, van zowel het totaal aantal items als het aantal ongelezen items in dat mapje, past zich daarbij netjes aan. Ik durf je zo niet te zeggen waar we een oplossing moeten zoeken hiervoor. Klinkt als cache-gerelateerd issue dat mogelijk met wat tijd vanzelf weggaat, of wat je mogelijk eens kunt proberen te fixen door je browsercache te legen. 

Ik verwacht dat de hickup toch ergens anders aan heeft gelegen. Dat zijn technisch gescheiden omgevingen die weliswaar - al in jouw geval - beide in de Google Cloud draaien, maar op dat vlak geen link met elkaar hebben. Een verstoring van die duur en impact had aan onze kant absoluut alarmbellen laten rinkelen. Ook bij mijn collega’s van customer care zijn er geen vergelijkbare casussen gemeld.

Reputatie 4
Badge +5

Het geplande onderhoud is afgerond. Momenteel loopt er nog een extra synchronisatie die ervoor moet zorgen dat er geen mailtjes ontbreken. Zoals aangegeven kan het daardoor wel voorkomen dat een eerder verwijderde mail alsnog is hersteld of dat je een enkele e-mails dubbel hebt. Daarbij hebben we gekozen dat we liever teveel synchroniseren dan te weinig.

Heb je vragen naar aanleiding van dit onderhoud? Check dan eerst even of je vraag mogelijk al niet is beantwoord in mijn openingsbericht. Daarin staat al best wat nuttigs! Staat je vraag er niet tussen? Schroom dan niet om je vraag alsnog te stellen via de Community of via mijn collega’s van Customer Care.

Reputatie 4
Badge +5

Op dit moment zien we dat deze vraag/vragen vaak worden gesteld:

A: Hoewel we een verse dump van alle gebruikersinstellingen hebben gemaakt, lijkt er met het importeren van de wachtwoorden iets niet goed te zijn gegaan. Je kunt proberen om je vorige wachtwoord eens te gebruiken. Werkt dat niet? Neem dan per e-mail contact op met Customer Care met een in onze administratie bekend e-mailadres om je wachtwoord te herstellen. Het is in dat geval handig om te vermelden dat je eerdere wachtwoord óók niet werk
Reputatie 5
Badge +5

1 opmerking die ik wel wil maken, hoewel ik al een tijdje langer op het nieuwe systeem zit:

Het werkt nog steeds goed maar het is net iets trager. In grote folders moet de mail ‘even denken’ voor hij hem opent. Het is geen secondenwerk of zo maar het is lang genoeg om op te vallen.

(verder 1 dubbel mailtje maar dat was ingecalculeerd.)

Reputatie 5
Badge +6

Ik kan niet meer inloggen… Is het wachtwoord niet meer geldig? 
Het lijkt wel of hij nou een ander wachtwoord invult. Ik moet eerlijk zeggen dat ik al jaren niet meer heb ingelogd met een wachtwoord. Ik zie ook niet waar ik die kan veranderen. 

Reputatie 4
Badge +5

Dag Kirsten,

Zie mijn reactie hierboven:

A: Hoewel we een verse dump van alle gebruikersinstellingen hebben gemaakt, lijkt er met het importeren van de wachtwoorden iets niet goed te zijn gegaan. Je kunt proberen om je vorige wachtwoord eens te gebruiken. Werkt dat niet? Neem dan per e-mail contact op met Customer Care met een in onze administratie bekend e-mailadres om je wachtwoord te herstellen. Het is in dat geval handig om te vermelden dat je eerdere wachtwoord óók niet werk

Reputatie 5
Badge +6

Dag Kirsten,

Zie mijn reactie hierboven:

A: Hoewel we een verse dump van alle gebruikersinstellingen hebben gemaakt, lijkt er met het importeren van de wachtwoorden iets niet goed te zijn gegaan. Je kunt proberen om je vorige wachtwoord dat je gebruiken. Werkt dat niet? Neem dan contact op met Customer Care om je wachtwoord te herstellen. Het is in dat geval handig om te vermelden dat je eerdere wachtwoord óók niet werkt.

Mijn excuses… Ik had het niet zien staan. 

Reputatie 5
Badge +6

Opvallend stil hier. Kan iedereen gewoon inloggen? Inmiddels in de wacht aan de telefoon bij de klantenservice. 

Reputatie 5
Badge +5

Ik kan er niet veel over zeggen. Ik zat in de testgroep dus ik was al over en daarom ging het bij mij sowieso goed (maar de eerste keer dat ik overging werkte mijn password ook niet en moest ik naar mijn oude terug. Daar kwam ik zelf achter omdat ik het net van te voren veranderd had)

Reputatie 2
Badge +2

Ik kan ook niet inloggen. Ik heb een bericht naar support gestuurd.

Reputatie 2
Badge

Het was even wennen vanmorgen en ook ik moest even puzzelen om weer in te kunnen loggen. Gelukkig had ik de mail van 10 jaar geleden met het oorspronkelijke wachtwoord nog en dat werkte. 
Ik moet zeggen dat ik dit wel een stuk overzichtelijker vind, al is het inderdaad een heel klein beetje trager. 
Ik ben er in ieder geval blij mee. 

Badge

ik zou graag de layout anders zien, ik bedoel dan de helemaal links staat opstellen email.

dan daarnaast staat postvakin consepten enz. en daarnaast nog eens de balk waar alle mailtje staan.

hierdoor kan de de betreffende mail niet geheel lezen, en moet ik hem in een nieuw venster openen, en dat is echt lastig steeds.

kan het venster waar alle mailtjes binnen komt niet bovenin komen? waardoor ik meer leesruimte krijg?

Reputatie 4
Badge +5

ik zou graag de layout anders zien, ik bedoel dan de helemaal links staat opstellen email.

dan daarnaast staat postvakin consepten enz. en daarnaast nog eens de balk waar alle mailtje staan.

hierdoor kan de de betreffende mail niet geheel lezen, en moet ik hem in een nieuw venster openen, en dat is echt lastig steeds.

kan het venster waar alle mailtjes binnen komt niet bovenin komen? waardoor ik meer leesruimte krijg?

Dat is helaas niet mogelijk. Dat wat je zelf kunt aanpassen kun je vinden in de menu’s Instellingen / Gebruikersweergave, Mailboxweergave, en Berichtenweergave.

• De werking van de webmail client: Roundcube is een product van derden waarbij ook wij gebonden zijn aan de functionaliteit die dat webprogramma standaard biedt. Daarin is geen maatwerk mogelijk.

Reputatie 2
Badge +1

Verzenden van emails gaat niet vlekkeloos; krijg vaak de melding verbindingsfout. Emails ontvang ik ook nier meer. Meerdere mensen met deze problemen?

Reputatie 2
Badge +3

Als je via je mobiel werkt kan je bovenin in chrome instellingen klikken en naar desktop pagina weergeven doen.

Ik vind deze iig een stuk prettiger werken op de mobiel,  wat ik tot nu toe wel merk als ik een mail wil beantwoorden staat mijn feeter met bijv : Met vriendelijke groet … < onder de mail van de klant, en niet erboven waar je een reactie typt. Dit is vreemd en hopelijk nog op te lossen. Ook kan ik niet echt het vak vinden waar je normaal een reactie schrijft.

Normaal zie je de klant zijn mail een paar streepjes ---- en daarboven typ je je bericht, dat is er nu niet meer..

Reputatie 5
Badge +7

Ok ik merk nu dus dat ik een van de weinige ben die eerst met de mail heel weinig op de telefoon deed.
Voor mij is het echt een grote verbetering. Ik kon eerst de mail niet lezen op de telefoon en nu wel. Dus ik ben helemaal happy.
Mijn voorkeur blijft uitgaan naar mail op de pc lezen gewoon via outlook maar denk dat ik nu sneller even op de telefoon zal kijken.

Reputatie 5
Badge +7

@Websher  Volgens mij kun jij zeggen dat jij je handtekening onder jouw tekst kunt zetten door te kiezen voor 

instellingen → berichten opstellen → Plaats ondertekening onder het geciteerde bericht

Zeker weten doe ik het niet daar ik nog aan het uitzoeken ben hoe ik mijn handtekening  erin kan krijgen 😊

Reputatie 4
Badge +5

Als je via je mobiel werkt kan je bovenin in chrome instellingen klikken en naar desktop pagina weergeven doen.

Ik vind deze iig een stuk prettiger werken op de mobiel,  wat ik tot nu toe wel merk als ik een mail wil beantwoorden staat mijn feeter met bijv : Met vriendelijke groet … < onder de mail van de klant, en niet erboven waar je een reactie typt. Dit is vreemd en hopelijk nog op te lossen. Ook kan ik niet echt het vak vinden waar je normaal een reactie schrijft.

Normaal zie je de klant zijn mail een paar streepjes ---- en daarboven typ je je bericht, dat is er nu niet meer..

Dat deze versie van Roundcube responsive is, en daardoor op alle apparaten inderdaad goed leesbaar is, is inderdaad één van de voordelen van deze update! Fijn dat het je tot dusverre bevalt.

Je zou via Instellingen / Identiteiten / info@[jouwdomein.xx] kunnen controleren of je handtekening nog correct is ingesteld en of die standaard aangevinkt staat. Bij een nieuwe mail of een reactie op een ontvangen bericht dient de handtekening dan automatisch ingevoegd te worden.

Edit: @Humiez was me al voor! Dankjewel!

Als het goed is, is een dergelijke scheiding wel terug te zien. Zodra je reageert op een bericht, staat er 

[Naam afzender] schreef op 04-04-2023 08:17:

Reputatie 1
Badge

Ook voor mij was en is  het wennen aan de lay out, kon ik niet automatisch inloggen maar ook dat hebben we achter de rug.

Waar ik wel mee zit is dat ik geen mail ontvang,  de laatste was maandagavond rond kwart over 8, via gmail account berichten naar mezelf gestuurd niets, een paar keer op vernieuwen gedrukt niets. 

Ik kom er niet door wanneer ik bel, kan dit opgelost worden a.u.b. een mail kan naar sarongsenzo@gmail.com 

Inmiddels komt mijn mail binnen, zodra ik op een mail klik is mijn mailbox aan het laden en vernieuwen dus mijn mail lezen lukt op deze manier niet echt

Kan geen mails meer versturen en er komt ook geen mail binnen, Ik kan op dit moment niet eens opnieuw inloggen, server error.😡 Vanmorgen vroeg nog wel! Aangezien ik mijn bestellingen per mail verstuur baal ik hier enorm van. Snap echt niet dat jullie dit omzetten zo voor de drukke feestdagen. Eerst vorig jaar voor kerst een grote storing en nu dit. Ik geef de belofte aan mijn klanten binnen 5 uur te verzenden, hoop dat het snel is opgelost. Echt waardeloos.

Reageer