Vraag

Waar baseert Google afbeeldingen op in zoekresultaten op mobiel?

• 4 June 2021
  • 7 reacties
  • 173 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Ik kreeg een vraag van een klant van mij die kinderschoenen verkoopt. Wanneer je in Google (op mobiel) de naam intikt van een bepaald schoenenmerk, wordt hun website getoond. Je krijgt daarbij ook drie afbeeldingen te zien in Google. De eerste foto is ook de eerste foto van de desbetreffende pagina (logo van het merk). Maar de tweede en derde foto zijn random productfoto's die op de pagina staan. 

Wat namelijk misschien interessant voor hen kan zijn, is om dit overzicht te kunnen beïnvloeden. Dat je bijvoorbeeld in de winterperiode bij het intikken van dat merk in Google bij hen winterschoenen ziet, en juist in de zomerperiode de sandalen van dat merk. Het gaat dan om het overzicht met pagina's binnen Google, niet de ‘Afbeeldingen’ tab. 

Weet iemand waarop Google die weergave baseert? En is dat te manipuleren/beïnvloeden? 

7 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goede vraag:thinking:  Ik weet het antwoord niet. Ik ga dit voor je uitzoeken. 

Volgens mij zijn dat de foto's die op Google mijn bedrijf zijn geplaatst.

Reputatie 7
Badge +9

Volgens mij zijn dat de foto's die op Google mijn bedrijf zijn geplaatst.

Dat is bij mijn klant niet het geval. 

Reputatie 7
Badge +9

Goede vraag:thinking:  Ik weet het antwoord niet. Ik ga dit voor je uitzoeken. 

@Ebbe ben jij toevallig al iets wijzer? Ik heb het antwoord nog niet kunnen vinden… :thinking:  Het lijkt wel of dit gewoon ‘random’ van de website gekozen wordt door Google. 

Reputatie 7
Badge +16

Yes, ik heb iets binnen. Het werkt eigenlijk hetzelfde als met een '’normale'’ pagina. Google zoekt naar de relevantie. Als jij op een pagina het zoekwoord ‘Winter’ gebruikt, word je op dat woord gevonden (kort door de bocht gezegd). Je kunt de afbeeldingen daarop laten aansluiten door een goede ‘Alt-tekst’ mee te geven die relevant is voor die pagina. Ook is het belangrijk om de afbeeldingen een goede bestandsnaam mee te geven. Dit geldt alleen voor afbeeldingen die je op een pagina plaatst. 

Ik heb hier nog wel een goed artikel over het optimaliseren van afbeeldingen voor Google → https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/zoekmachine-optimalisatie/afbeeldingen-optimaliseren-voor-seo/ 

Ik hoop dat je er mee verder kunt en anders hoor ik het wel. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 7
Badge +9

Yes, ik heb iets binnen. Het werkt eigenlijk hetzelfde als met een '’normale'’ pagina. Google zoekt naar de relevantie. Als jij op een pagina het zoekwoord ‘Winter’ gebruikt, word je op dat woord gevonden (kort door de bocht gezegd). Je kunt de afbeeldingen daarop laten aansluiten door een goede ‘Alt-tekst’ mee te geven die relevant is voor die pagina. Ook is het belangrijk om de afbeeldingen een goede bestandsnaam mee te geven. Dit geldt alleen voor afbeeldingen die je op een pagina plaatst. 

Ik heb hier nog wel een goed artikel over het optimaliseren van afbeeldingen voor Google → https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/zoekmachine-optimalisatie/afbeeldingen-optimaliseren-voor-seo/ 

Ik hoop dat je er mee verder kunt en anders hoor ik het wel. 

Groet,
Ebbe

Top @Ebbe, hier kan ik wel iets mee. Bedankt!

Reputatie 7
Badge +11

En de alt tekst kun je hier invoegen. 

Reageer