Beantwoord

SEO & Meta description

Reputatie 2
Badge +2

Goeden dag

Ik heb even een vraag over dubbele Meta description.

Hallo: Ik heb een webwinkel met rvs bouten en moeren de rvs-schuur.nl.

Bij mij is de Meta title (productnaam en vooral de maat) bv. Laagbolkopflensschroef M3X5 of Laagbolkopflensschroef M3X18 uiteraard een unieke naam. En volgens de regels heeft de Meta description voor een hogere positie in de zoekmachines geen directe waarde. Maar de Meta description is niet helemaal uniek en dus grotendeels hetzelfde alleen de maatvoering per artikel zoals M3x5 & M3x18. Dit omdat bv. bij de laagbolkopflensbouten er wel 30 maten zijn van klein naar groot en is het onmogelijk om 30 verschillende Meta descriptions te maken (uitgezonderd de maat). Mijn vraag is of dit niet nadelig is voor de positie in Google. Graag hoor ik of er onder de winkeliers nog goede suggesties zijn.

Met een vriendelijke groet

Jan van der Veen

icon

Beste antwoord door Dirkjan 2 June 2021, 10:14

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 3
Badge +2

In jouw geval is het een logisch gevolg. De producten lijken op elkaar, dus de descriptions ook. Je kunt ermee spelen door de descriptions toch uniek te maken door de zinsopbouw aan te passen maar als je de descriptions genereert en dus niet handmatig schrijft dan is er helaas weinig aan te doen. Dat snapt Google ook en is geen probleem. Ik zou het denk ik gewoon laten voor wat het is.

Je meta-description is inderdaad niet direct een rankingfactor. Als Google je pagina indexeert heeft deze tekst dus niet direct invloed op je posities. Maar een goede description zorgt er wel voor dat mensen sneller op jouw link in Google klikken en dat (dus of mensen jouw link kiezen in Google) kan wel een rankingfactor zijn. Om die reden is het slim om hele sterke omschrijvingen te maken waar mensen nieuwsgierig naar worden. Daarbij helpt het al als de zoekterm in je omschrijving terugkomt.

Heel veel bijna hetzelfde descriptions hebben dus niet direct een nadelig effect op je posities.

Als Google je description niet goed vindt, bijvoorbeeld als je die niet invult of als die niet aansluit bij de zoekterm, kan Google zelf de omschrijving in Google aanpassen. Meestal is dat dan gewoon een stukje tekst van de pagina. 

Reputatie 2
Badge +2

Oké Dirkjan bedankt dan weet ik het nu zeker.Ga het proberen en meten.

Groet Jan

Reputatie 2
Badge +2

Hallo Dirkjan 

Nog even de vervolgvraag. Is het dan ook de bedoeling dat ik de Meta discriptions zelf invul zoals Google ook in lichte letters er al inzet? Of doet Google dit zelf?  Alvast bedankt voor de reactie.

Groet Jan

Reputatie 3
Badge +2

Is het dan ook de bedoeling dat ik de Meta discriptions zelf invul zoals Google ook in lichte letters er al inzet? Of doet Google dit zelf?  Alvast bedankt voor de reactie.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met ‘lichte letters’ want je kunt geen opmaak meegeven in descriptions. Als je in Google iets dikgedrukt ziet doet Google dat zelf op basis van de zoekopdracht.

Maar ja: het is slim om voor elke pagina een goede meta description in te vullen. Deze heeft geen invloed op de posities maar een aantrekkelijke tekst kan er wel voor zorgen dat mensen in Google er sneller op klikken. En dat heeft mogelijk weer wel invloed op je posities.

Al is de meta description wel minder belangrijk dan de inhoud van je pagina zelf. Daar zou ik meer aandacht aan besteden. Vooral je titel, headers en interne linkstructuur zijn essentieel voor het behalen van een goede positie. De description is meer het kersje op de taart.

Reputatie 3
Badge +2

Had je dit bericht van Ebbe gezien? Daarin ook veel info over de meta description.

Reputatie 2
Badge +2

Goedendag alvast bedankt voor reactie.

Ja oke ik was niet duidelijk dat doet Googel niet maar Mijn webwinkel zelf. Maar wanner je in de winkel de Meta description zelf niet invult staat er met lichte letters een tekst. Is het dan de bedoeling dit zo te laten? dus niets invullen. Of kun je beter de tekst invullen (max 160 karakters) zoals die er al lichtjes staat? Dit is mij niet geheel duidelijk.

Groet Jan

Reputatie 3
Badge +2

De tekst vanuit Mijnwebwinkel is alleen een suggestie. Als je handmatig een tekst bedenkt is die vaak beter. Probeer er wel altijd je belangrijkste trefwoorden in te verwerken.

Reputatie 2
Badge +2

Ja oke maar voor 30 verschillende lengten van een type boutje een tekst te bedenken is een onmogelijke opgave. Terwijl de automatisch gegenereerde tekst wel uniek is. Als ik in dit vak Meta description niets invul is het dan goed? Of zegt u vul de tekst maar in die er al lichtjes staat.

Reputatie 3
Badge +2

Vul de tekst maar in die er al lichtjes staat. Artikelen die je vaak verkoopt en categoriepagina's zou ik wel handmatig bedenken.

Reputatie 2
Badge +2

Oké Dirkjan dit is nu wel duidelijk bedankt voor je uitleg.

Wat SEO betreft heb ik wel een lastig product daar zijn niet zo veel zoekwoorden voor te vinden die goed scoren. Maar goed we doen ons best.

Groet Jan

Reageer