Vraag

Marge voor verkooppunten wijzigen, kan dat?

  • 7 July 2022
  • 5 reacties
  • 120 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Hoi allemaal,

Misschien is dit niet de juiste plek om mijn vraag te stellen, maar ik ga het gewoon proberen..

Ik heb inmiddels 3 verkooppunten waar ze mijn producten verkopen. Ik ben starter en wil natuurlijk graag klanten werven.. Verkooppunten kopen mijn producten met 30% korting in. 

Nu vraag ik mij af of dit niet teveel korting is? En of 25% niet veel redelijker zou zijn.. Aangezien ik nog met nieuwe verkooppunten in gesprek ben (nog geen bedragen besproken) wil ik uitzoeken of ik dit kan/mag wijzigen.. Het is natuurlijk logisch en eerlijk als ik overal dezelfde korting tel.

Ik heb dus 2 concrete vragen:

  1. Hoeveel % korting is redelijk?
  2. Kan ik tegen mijn vaste verkooppunten zeggen dat de marge van 30% naar 25% gaat en zo ja, hoe groot is de kans dat ze niet meer willen samenwerken..?

Ik hoor heel graag wat jullie ervaring hierin is en uiteraard ook graag wat ‘juridisch’ /’wettelijk’ mag.

Alvast heel erg bedankt! Groetjes Tamara

www.by-damis.nl 


5 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Hoi @TamaraDumoulin, wat cool dat je allemaal extra verkooppunten weet te vinden en dat er veel interesse is voor jouw producten. 

Je vragen zijn b2b. Dat betekent dat er eigenlijk vrijwel geen regels zijn. Juridisch/wettelijk zit je wel goed. Jij mag zelf bepalen of je levert en tegen welke (leveranciers)voorwaarden. Je kunt dus bepalen dat je afnemer A 50% korting geeft, Afnemer B 10% korting geeft en afnemer C alleen korting geeft als die minimaal voor 100K inkoopt. 

Dat klinkt (mij) oneerlijk (en dat is het waarschijnlijk ook) maar de toezichthouders kijken alleen of de je  eerlijk bent voor de consument en daarbij niet te veel invloed hebt op de markt. Als je aan zakelijke afnemers levert mag je dus zelf bepalen wat jouw regels zijn voordat je levert.   

Nu vraag ik mij af of dit niet teveel korting is? En of 25% niet veel redelijker zou zijn.. Aangezien ik nog met nieuwe verkooppunten in gesprek ben (nog geen bedragen besproken) wil ik uitzoeken of ik dit kan/mag wijzigen.. Het is natuurlijk logisch en eerlijk als ik overal dezelfde korting tel.

Wat eerlijk is, is enorm verschillend per product. Er is dus geen ‘eerlijk getal’ en jij en je afnemers moeten dit samen uitvechten.

Zo is de inkoop van kleding vaak een derde van de (advies-verkoop)prijs. Van elektronica is de marge meestal veel lager. Vandaar dat je sneller bij kledingwinkels een rek met uitverkoop en 50% korting ziet (waarop de winkel nog steeds verdient) dan bij een computerzaak die nog wat oudere laptops heeft liggen en die soms al bij 10% korting met verlies verkoopt. 

Ik heb even op je site gekeken en zelf vind ik 30% korting erg weinig. Als ik de artikelen wil verkopen op platforms als Amazon of Bol.com, dan ben ik daaraan al snel 15% marge kwijt. Als ik de marketing doe via Google of sociale media-reclames betaal ik waarschijnlijk nog meer. Aan het inpakken, opslaan, verzendverpakking en verzendkosten ben ik ook al snel 15% marge kwijt, tenzij je levert op dropship-basis. 

Daarnaast heb ik kosten van mijn webshop, wil ik waarschijnlijk zelf product-teksten bedenken en heb ik nog wat vaste kosten zoals een kantoor, met internet, lunch, huur en inrichting. En ik ben ook al snel 2 volle dagen per maand kwijt aan mijn administratie of ander intern gedoe. Even afhankelijk van de verkoopvolumes is dat bij mijn shops ook al snel 10% marge. 

Als ik vervolgens ook nog 10% van mijn omzet winst wil maken bovenop mijn eigen kosten dan vind ik een inkoopprijs van 50% dus al te hoog. Ik ga met inkoopprijzen niet veel verder dan 35-40% van het product, afhankelijk van de prijs en interesse voor het product. 

 

Reputatie 2
Badge +1

Hoi @TamaraDumoulin, wat cool dat je allemaal extra verkooppunten weet te vinden en dat er veel interesse is voor jouw producten. 

Je vragen zijn b2b. Dat betekent dat er eigenlijk vrijwel geen regels zijn. Juridisch/wettelijk zit je wel goed. Jij mag zelf bepalen of je levert en tegen welke (leveranciers)voorwaarden. Je kunt dus bepalen dat je afnemer A 50% korting geeft, Afnemer B 10% korting geeft en afnemer C alleen korting geeft als die minimaal voor 100K inkoopt. 

Dat klinkt (mij) oneerlijk (en dat is het waarschijnlijk ook) maar de toezichthouders kijken alleen of de je  eerlijk bent voor de consument en daarbij niet te veel invloed hebt op de markt. Als je aan zakelijke afnemers levert mag je dus zelf bepalen wat jouw regels zijn voordat je levert.   

Nu vraag ik mij af of dit niet teveel korting is? En of 25% niet veel redelijker zou zijn.. Aangezien ik nog met nieuwe verkooppunten in gesprek ben (nog geen bedragen besproken) wil ik uitzoeken of ik dit kan/mag wijzigen.. Het is natuurlijk logisch en eerlijk als ik overal dezelfde korting tel.

Wat eerlijk is, is enorm verschillend per product. Er is dus geen ‘eerlijk getal’ en jij en je afnemers moeten dit samen uitvechten.

Zo is de inkoop van kleding vaak een derde van de (advies-verkoop)prijs. Van elektronica is de marge meestal veel lager. Vandaar dat je sneller bij kledingwinkels een rek met uitverkoop en 50% korting ziet (waarop de winkel nog steeds verdient) dan bij een computerzaak die nog wat oudere laptops heeft liggen en die soms al bij 10% korting met verlies verkoopt. 

Ik heb even op je site gekeken en zelf vind ik 30% korting erg weinig. Als ik de artikelen wil verkopen op platforms als Amazon of Bol.com, dan ben ik daaraan al snel 15% marge kwijt. Als ik de marketing doe via Google of sociale media-reclames betaal ik waarschijnlijk nog meer. Aan het inpakken, opslaan, verzendverpakking en verzendkosten ben ik ook al snel 15% marge kwijt, tenzij je levert op dropship-basis. 

Daarnaast heb ik kosten van mijn webshop, wil ik waarschijnlijk zelf product-teksten bedenken en heb ik nog wat vaste kosten zoals een kantoor, met internet, lunch, huur en inrichting. En ik ben ook al snel 2 volle dagen per maand kwijt aan mijn administratie of ander intern gedoe. Even afhankelijk van de verkoopvolumes is dat bij mijn shops ook al snel 10% marge. 

Als ik vervolgens ook nog 10% van mijn omzet winst wil maken bovenop mijn eigen kosten dan vind ik een inkoopprijs van 50% dus al te hoog. Ik ga met inkoopprijzen niet veel verder dan 35-40% van het product, afhankelijk van de prijs en interesse voor het product. 

 

@Dirkjan Super dat je zo snel en uitgebreid hebt gereageerd. Dankjewel.

Maar even voor mijn duidelijkheid.. Ik zou de verkooppunten dus juist meer korting ‘moeten’ geven dan 30%? 

 

Reputatie 3
Badge +2

Maar even voor mijn duidelijkheid.. Ik zou de verkooppunten dus juist meer korting ‘moeten’ geven dan 30%? 

Je ‘moet’ niets. Het is simpelweg vraag en aanbod en zoals ik al aangaf is het vaak erg afhankelijk van het product zelf. Zie voor een voorbeeldje bijvoorbeeld: https://www.bigbuy.eu/nl/bigbuy-home-groothandel.html Daar zie ik een pedaalemmer voor 25% korting, maar ook een luchtverfrisser met 60% korting. Zo te zien leveren ze deze producten op dropship-basis dus hierbij zitten ook de fulfilmentkosten (inpakken/verzending) inbegrepen.

Als jij genoeg verkooppunten kunt vinden die ook graag afnemen met 25% of zelfs 20%, dan is er geen reden om meer korting te bieden. Het is dus een persoonlijke afweging, zelf denk ik niets meer te kunnen verdienen op artikelen met die korting. Als ik zelf de marketing, logistiek en operationele kosten heb, dan vind ik 25%-30% korting op de verkoopprijs (dus als eigen marge) erg weinig. 

Reputatie 2
Badge +1

Helemaal duidelijk! Dankjewel! 

En nogmaals super dat je zo snel gereageerd hebt en de moeite hebt genomen om zelfs even naar mn webshop te gaan om een beter idee te krijgen.

 

Ik weet voldoende!

Groetjes Tamara

Reputatie 6
Badge +8

Hoi @TamaraDumoulin, wat cool dat je allemaal extra verkooppunten weet te vinden en dat er veel interesse is voor jouw producten. 

Je vragen zijn b2b. Dat betekent dat er eigenlijk vrijwel geen regels zijn. Juridisch/wettelijk zit je wel goed. Jij mag zelf bepalen of je levert en tegen welke (leveranciers)voorwaarden. Je kunt dus bepalen dat je afnemer A 50% korting geeft, Afnemer B 10% korting geeft en afnemer C alleen korting geeft als die minimaal voor 100K inkoopt. 

Dat klinkt (mij) oneerlijk (en dat is het waarschijnlijk ook) maar de toezichthouders kijken alleen of de je  eerlijk bent voor de consument en daarbij niet te veel invloed hebt op de markt. Als je aan zakelijke afnemers levert mag je dus zelf bepalen wat jouw regels zijn voordat je levert.   

Nu vraag ik mij af of dit niet teveel korting is? En of 25% niet veel redelijker zou zijn.. Aangezien ik nog met nieuwe verkooppunten in gesprek ben (nog geen bedragen besproken) wil ik uitzoeken of ik dit kan/mag wijzigen.. Het is natuurlijk logisch en eerlijk als ik overal dezelfde korting tel.

Wat eerlijk is, is enorm verschillend per product. Er is dus geen ‘eerlijk getal’ en jij en je afnemers moeten dit samen uitvechten.

Zo is de inkoop van kleding vaak een derde van de (advies-verkoop)prijs. Van elektronica is de marge meestal veel lager. Vandaar dat je sneller bij kledingwinkels een rek met uitverkoop en 50% korting ziet (waarop de winkel nog steeds verdient) dan bij een computerzaak die nog wat oudere laptops heeft liggen en die soms al bij 10% korting met verlies verkoopt. 

Ik heb even op je site gekeken en zelf vind ik 30% korting erg weinig. Als ik de artikelen wil verkopen op platforms als Amazon of Bol.com, dan ben ik daaraan al snel 15% marge kwijt. Als ik de marketing doe via Google of sociale media-reclames betaal ik waarschijnlijk nog meer. Aan het inpakken, opslaan, verzendverpakking en verzendkosten ben ik ook al snel 15% marge kwijt, tenzij je levert op dropship-basis. 

Daarnaast heb ik kosten van mijn webshop, wil ik waarschijnlijk zelf product-teksten bedenken en heb ik nog wat vaste kosten zoals een kantoor, met internet, lunch, huur en inrichting. En ik ben ook al snel 2 volle dagen per maand kwijt aan mijn administratie of ander intern gedoe. Even afhankelijk van de verkoopvolumes is dat bij mijn shops ook al snel 10% marge. 

Als ik vervolgens ook nog 10% van mijn omzet winst wil maken bovenop mijn eigen kosten dan vind ik een inkoopprijs van 50% dus al te hoog. Ik ga met inkoopprijzen niet veel verder dan 35-40% van het product, afhankelijk van de prijs en interesse voor het product. 

 

Hoi Dirkjan, wil toch even reageren over de marge die je noemt op de kleding. Dit is toch echt niet zo en bij een korting van 50% maken we echt geen winst 😐. Dan hebben we het nog niet eens over het verplicht inkopen van alle maten - 7opregel - waarvan er altijd nog enkele maten overblijven die niet verkocht worden 😅

Reageer