F.A.Q.

Ik heb mijn sitemap aangemeld, maar niet alle pagina's zijn geïndexeerd. Hoe kan dat?

• 3 June 2020
  • 4 reacties
  • 434 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2778 reacties

Het aanmelden van je sitemap is een belangrijke stap om je '’kenbaar'’ te maken bij Google of om wijzigingen door te geven. Hiermee geef je Google de opdracht om je site te crawlen (bekijken) en te indexeren zodat je wordt opgenomen in de zoekresultaten. Nou komt het voor dat op deze manier niet al je pagina's worden geïndexeerd. Google zegt daar het volgende over:

'’Het gebruik van een sitemap garandeert niet dat alle items die in je sitemap worden vermeld, worden gecrawld en geïndexeerd, omdat de Google-processen voornamelijk zijn gebaseerd op complexe algoritmen die de crawlplanning bepalen'’. 

Wat dat complexe algoritme is, is niet bekend. Maar tot nu toe zijn alle pagina's die niet zijn geïndexeerd productpagina's. De pagina's die wel zijn geïndexeerd zijn de pagina's die je hebt aangemaakt in de beheeromgeving onder het kopje ‘pagina's’.

Dit houdt overigens niet in dat je producten nooit geïndexeerd worden. Uiteindelijk worden alle pagina's geïndexeerd, geen zorgen dus. 

:bulb: Wil je checken welke pagina's zijn geïndexeerd? Voer de zoekopdracht site:jouwdomein.nl uit. Jouwdomein.nl wijzig je uiteraard naar de daadwerkelijke domeinnaam. 

4 reacties

Ik heb een poging gedaan om mijn sitemap aan te melden bij google maar ik krijg het onderstaande.

En nu?

Reputatie 7
Badge +16

Hi,

Het lijkt erop dat je sitemap in plaats van RSS hebt ingevuld op deze locatie:

Waar geef de sitemap-URL op staat moet je RSS invullen. Werkt het dan wel?

Dat had ik indd gedaan. Nu met RSS geprobeerd komt het volgende.

Reputatie 7
Badge +16

Ah het is hoofdletter gevoelig, dat wist ik niet. Je moet rss, dus zonder hoofdletter invullen. 

Reageer