F.A.Q.

Een IP adres uitsluiten in Google Analytics, zo doe je dat

• 3 September 2020
  • 20 reacties
  • 979 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2782 reacties

Het is verstandig om je eigen IP adres uit te sluiten binnen Google Analytics. Waarschijnlijk ben jij zelf de trouwste bezoeker van je webwinkel waardoor je statistieken in de war raken. Een IP adres uitsluiten door je door gebruik te maken van filters. Hieronder leg ik uit hoe je dit doet. 

Voordat je daadwerkelijk een filtert toepast, maak je eerst een nieuwe weergave aan:

1. Ga (terug) naar het tabblad Beheerder (links onder)
  2. Klik op de dropdown direct onder Weergave en kies weergave maken
  3. Geef je nieuwe weergave een naam, bijvoorbeeld: IP adres uitsuiten
  4. Kies een tijdzone voor je weergave, in ons geval Netherlands.
  5. Klik op Weergave maken

Nu de weergave is aangemaakt kun je een filter toepassen:

1. Ga (terug) naar het tabblad Beheerder, zorg ervoor dat je in de weergave werkt die je net hebt aangemaakt en klik op Filters
  2. Klik op + Filter toevoegen
  3. Geef de filter een naam, bijvoorbeeld: Ip adres uitsluiten
  4. Laat onder Filtertype ‘Vooraf gedefinieerd’ staan en kies bij Filtertype selecteren voor Uitsluiten
  5. Kies bij Bron of bestemming selecteren voor Verkeer van de IP-adressen
  6. Kies bij Expressie selecteren voor die gelijk zijn aan
  7. Voer onder IP-adres het IP in dat je hebt opgezocht
  8. Klik op Opslaan

:bulb: Via deze link kom je erachter wat jouw IP adres is

Op deze manier filter je jouw eigen IP adres of dat van iemand anders uit en zorg je er dus voor dat je statistieken niet worden vervuild :thumbsup:

20 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Beste Ebbe,

Heeft dit dan ook nog invloed op je bestellingen via de kassa app ? Klanten die bij ons de producten on aan gekondigd komen kopen/afhalen voeren wij zelf handmatig de bestelling in en dan via de gratis Hola VPN extensie of Windscribe. Anders heb je weer dat hij die bestellingen niet mee neemt. 

Eventueel je kan je IP ook uitschakelen in tawk.to zodat je zelf niet continu de online pop up ziet verschijnen 

Reputatie 7
Badge +16

Orders via de Kassa App worden niet geregistreerd in Google Analytics. In de Kassa App zit de UA code (tracking code) niet. Als je voor de klant een order plaats in je shop, dan kun je inderdaad een vpn gebruiken om deze order toch te meten:ok_hand:

Reputatie 1
Badge +2

Hi Ebbe,

Als je dit bovenstaande hebt toegepast, kijk je dan vervolgens in Google analytics alleen nog maar onder die aangemaakte weergave? En waarom wordt dit in een aparte weergave aangemaakt (voor mijn begrip van dit systeem)?

Reputatie 7
Badge +16

Hi Chantal,

Goede vraag. Je kunt een filter ook toevoegen op accountniveau. Als je echter een fout hebt gemaakt, dan heb je geen '’back-up'’ meer van je data. Nou zal dat met het uitsluiten van je ip adres wel meevallen, maar als je andere filters gaat toepassen, dan kan dat vervelend zijn. Het is dus eigenlijk een extra beveiliging.

Om een goede weergave van je data te hebben, kijk je inderdaad naar de aangemaakte weergave. Op die manier heb je een zuiverder beeld van je statistieken :thumbsup:

Is het een beetje duidelijk? Anders hoor ik het wel:v:

Groet,
Ebbe

Reputatie 2
Badge +3

Hoi Ebbe,

Ik heb dit al een aantal jaren aanstaan en het werkt perfect. Tot afgelopen donderdag 1 okt. nu zie ik mijn eigen bezoeken weer. Ik heb het IP adres nagekeken en ook alle instellingen, maar alles staat zoals hierboven door jou beschreven en het IP adres is ook niet gewijzigd. 
Kan dit te maken hebben met de nieuwe cookiemelding van afgelopen donderdag of is het toeval dat het vanaf die dag niet meer werkt? En wat kan ik nu nog meer doen om mijn eigen iP uit te sluiten?

Groeten,
Nancy

Reputatie 4
Badge +6

IDD met de nieuwe cookie toestemming werkt dit niet meer. Ik zie mijzelf voorbij komen in de analytics. Erg hinderlijk. Het filter staat goed ingesteld.

Reputatie 7
Badge +16

Hm dat is interessant @Nancy en @Johan. Zouden jullie een screenshot met mij kunnen delen waarin dit zichtbaar is? Dan leg ik dit weg bij het productteam om te kijken of we een oplossing kunnen bedenken. 

Thanks! 

Reputatie 4
Badge +6
hij doet het zowel bij het beheer, als bij het bezoeken van de website.

Reputatie 2
Badge +3

Dit is via desktop, tablet en mobiel. Tablet geeft hij trouwens als desktop aan. Op de desktop browser Chrome gebruikt. Als ik Edge gebruik is mijn IP wel uitgesloten, maar in Chrome niet.

Reputatie 7
Badge +16

Thanks Johan en Nancy! Ik ben het aan het uitzoeken en kom bij jullie terug zodra ik meer weet. 

Reputatie 7
Badge +16

@Johan @Nancy hebben jullie toevallig bij Google analytics aangegeven dat het verkeer altijd wordt geanonimiseerd? Of de analytische cookies niet geaccepteerd? In het geval dat het verkeerd wordt geanonimiseerd werkt het filteren van het ip adres niet meer. Alleen de eerste drie cijfers van het ip adres worden dan zichtbaar voor Google en wordt je eigen ip adres dus niet herkend. 

Ik hoor het graag. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 2
Badge +3

@Ebbe Ik heb ongeveer 3 jaar geleden al ingesteld dat verkeer wordt geanonimiseerd. Ik heb onlangs niets veranderd. Tot donderdag werkte het gewoon. Kan de nieuwe cookiemelding van invloed zijn op het anonimiseren?

Reputatie 4
Badge +6

Hallo @Ebbe zou ik jou toegang kunnen geven tot mijn analytics account? Dan kun je zelf even kijken. En als je dan toch bezig bent even de privacy instellingen bekijken zodat ik weer een vinkje aan kan zetten wat nu uitstaat…:-) Ik weet hoe ik je email kan toevoegen, voor de rest weet ik er niet veel van. Behalve dat ik gebruik maak van code via mijn telefoon om in te loggen. Ik hoor het wel. Groet, Johan

Reputatie 7
Badge +16

Hi Johan, dat hoeft niet. Ik heb op deze community hetzelfde issue. Ik heb een filter voor mijn ip adres ingesteld, maar mijn data wordt gemeten. Ik heb hierover contact gehad met onze data analist. Wat er gebeurd is dat Google alleen de eerste 3 getallen van je ip adres ziet. Dat komt door de AVG. De cookiebar zorgt er nu voor dat - als je hebt ingesteld om ip adressen te anonimiseren - de ip adressen ook altijd anoniem zijn. Hierdoor werkt de ip filter niet meer. Dit omdat Google alleen maar checkt naar de eerste drie cijfers. Om het werkende te maken moet je dus alle reeksen filteren die beginnen met jou eerste drie cijfers. Hiermee sluit je dus heel veel potentiele klanten ook uit. Hier is jammer genoeg - al je de ip adressen anonimiseert -  geen oplossing voor. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 4
Badge +6

Hallo @Ebbe ik begrijp dat er geen oplossing voor is? Groet, Johan

Reputatie 2
Badge +3

@Ebbe

Ok dank voor het uitzoeken, dan snap ik nu waar het aan ligt.
Het enigste wat ik nog gek vind is, dat ik in de browser Edge mezelf niet zie en in Chrome en op de tablet en telefoon in Safari wel. Dus kennelijk kan Edge nog wel geheel filteren. 

Reputatie 2
Badge +1

Beste Ebbe,

Ik heb het IP-adres van het kantoor uitgesloten in Analytics en dit werkt goed. Echter zie ik een verschil van ~10% tussen de bezoekersaantallen uit Google Analytics als ik deze vergelijk met de aantallen die ik zie op het dashboard van MijnWebWinkel. Op dit laatste dashboard zijn de aantallen ~10% meer.

Zou het IP-filter dit verschil kunnen verklaren? Ik ben op zoek naar de oorzaak hiervan om zeker te weten dat ik de juiste traffic meet en zo ook de juiste analyses kan maken.

alvast bedankt!

Vriendelijke groet

Bram 

Reputatie 7
Badge +16

@bram.hobrand Excuus voor de late reactie, het is mij helemaal ontschoten. 

In het dashboard zijn 2 widgets die het aantal bezoekers tonen. Je hebt bovenaan het aantal van de laatste 7 dagen en de grafiek. Ik heb de aantallen in grafiek bij elkaar opgeteld en dit komt niet overeen met wat in de bovenste widget wordt getoond. Heb jij binnen Google Analytics inzicht in hoeveel bezoekers je hebt gehad in de shop hx-schoenen.nl van 27 oktober t/m 2 november? Dan kan ik die vergelijken. Je mag dit via een privé bericht naar mij sturen:thumbsup:

Groet,
Ebbe

Reputatie 2
Badge +1

Hoi @Ebbe ,

Dank voor je reactie! Was je vergeten te taggen in mijn eerste bericht 🙂.

Ik stuur je nu een screenshot van de data vanuit Google Analytics, ik hoop dat deze info helpt dit te verklaren. Bedankt voor uw hulp hiermee en als ik nog iets kan uitzoeken in GA doe ik dat graag!

Groetjes

Bram

Reputatie 1
Badge +2

Beste Ebbe,

ik heb  3 vragen 

1. Kan ik Google Tag manager en Google analytics al toevoegen aan een site als deze nog niet live staat?

1. Kan ik huidige UA hiervoor gebruiken of dien ik een nieuwe aan te maken?
  2. Is het mogelijk om zowel een UA Code als GA4 toe te voegen?. GA4 wordt straks de nieuwe norm  maar bevat nog te weinig rapporten daarom wil ik beide versie activeren.

grt Ellen 

Reageer