Vraag

Concurrentie blocken op social media of niet?

• 7 April 2021
  • 9 reacties
  • 334 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Goedenavond, 

Gewoon eens om te kijken hoe hier over dit onderwerp wordt gedacht. Mijn webshop raakt steeds en steeds meer bekend en valt zeker niet meer onder de kleintjes in de branche. Nu worden we steeds vaker gevolgd door andere ook vaak beginnende webshops. Uit ervaring weet ik dat dit vaak afkijkers zijn…

Deze accounts blocken of gewoon mee laten kijken. Benieuwd naar jullie visie en ervaringen.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hi,

Leuke vraag! Bij MWW hebben we niemand geblokkeerd van de concurrentie. Wel houden we in de gaten of onze (merk)naam niet gebruikt wordt voor advertenties. Als dat het geval is nemen we contact op met die partij, dan kom je er altijd wel uit. 

Hoe sta jij hierin?

Reputatie 3
Badge +2

Ik zou me niet te veel bezighouden met wat starters doen. 

Natuurlijk neemt iemand je assortiment, tekst of (vergelijkbare) productfoto's over. Maar daarmee hebben ze je succes nog niet gekopieerd. Als jij niet meer tot de kleintjes hoort heb jij waarschijnlijk betere inkoopcijfers, meer autoriteit, kun je makkelijker een A/B-test uitvoeren of heb je al meer vaste klanten. Al dat soort dingen zijn voor een starter niet gemakkelijk te kopiëren.

Reputatie 1
Badge +1

@Natuurlijk voor de hond  Wat een leuke vraag! Mijn webshop is onlangs geopend maar ik heb een groot socialmedia platform opgebouwd de afgelopen jaren (Ruim 53.800 volgers op Instagram).

Ik kan en wil mezelf niet bezighouden met wat andere doen maar ik weet dat er heel veel ogen meekijken naar mijn assortiment. 

Je kunt accounts blokkeren maar deze vinden toch altijd de weg naar je profiel . Blokkeren heeft dus weinig tot geen effect en ik denk maar; iedere bezoeker is er 1.

Ik probeer te focussen op positieve dingen ookal baal ik regelmatig van het kopieer gedrag.
Ik stop heel veel tijd, aandacht en liefde in mijn werk en het is stiekem ontzettend zuur als andere dit zomaar overnemen. Ik weet dat het gebeurd, kan hier niets aan doen maar mag er wel van balen ;).

Mocht ik merken dat mensen mijn zelfgemaakte beelden of teksten kopiëren en gebruiken (zonder toestemming) dan krijgen deze per direct een factuur, aangetekend per post. Je kunt en mag hier heel streng in zijn!

Als je eens ideeën wil uitwisselen, roep maar!
Groetjes van Ilona 

Reputatie 7
Badge +9

Ik denk dat het heel lastig is om concurrenten buiten te sluiten. Ik merk het bij een vriendin van mij wel, die heeft een eigen label opgezet met handgemaakte producten, en dat wordt soms klakkeloos gekopieerd. Zij kan daar wel echt een dag zich oprecht rot over voelen als dat gebeurt. Toevallig heb ik laatst iemand op Instagram daarop aangesproken. :sweat_smile:  Je ziet altijd wel verschil in kwaliteit en stijl, maar toch vind ik dat jammer. Plus je pleegt plagiaat als je iets kopieert. Zij gaat nu wel kijken of er juridisch iets mogelijk is. Overigens volgen sommige vrienden van haar de concurrentie juist bewust om een beetje op de hoogte te blijven stiekem. :wink:

Bij mij worden op de webshop mijn teksten wel eens overgenomen. Dat kan ik dus ook niet voorkomen… Mijn hele FAQ-pagina is een favoriet. :thinking: Grappige is wel dat ze werkelijk álles kopiëren, inclusief de link naar mijn e-mailadres. Het is dus al veelvuldig voorgekomen dat hun klanten mij mailen over een bepaald artikel, maar dat is mijn shop helemaal niet. Maar goed, die verwijs ik vervolgens wel met alle liefde naar mijn eigen assortiment natuurlijk. :wink: Overigens heb ik ook een betaalde tool waar ik dat soort back links ook kan terugvinden op internet. En ik stuur dan wel altijd even een mailtje dat ze mijn teksten overgenomen hebben. 

@Mamoesjka ik vind overigens jou optie wel top om direct een factuur te sturen. Misschien moet ik dat voor mijn teksten ook maar meteen meesturen met mijn mailtjes. :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +10

Lastig allemaal, Waar wij ook veel last van hebben is dat klanten ons benaderen voor vragen. Wij reageren ook wel in de avonden en of weekenden op mails en appjes. Maar die zijn dan bij een hele grote concurrent gekocht die zo groot is niet telefonisch bereikbaar is en dagen over het beantwoorden doet over gestuurde mails. Maar e teksten worden van ons ook letterlijk overgenomen met links en telefoonnummers er bij  

Reputatie 1
Badge +2

Wij zijn vrij uniek in onze markt. De paar zeldzame concurrenten lezen en bekijken alles mee weten we uit gegevens van analytics.

Op social media kregen we negatieve berichten die uiteindelijk zelfs door de webbeheerder van een concurrent bleken te zijn., maar wel onder zijn privé naam. Alleen niet handig als je dan in je profiel heb staan wie je werkgever is ;)

Aangezien wij 75% van onze producten zelf bedenken en fabriceren zijn ze maar al te benieuwd naar onze nieuwe producten. Door de corona hebben we tot op heden nog geen normaal verkoop jaar gehad maar daarvoor hebben we bewust pas nieuwe producten online gezet vlak voor ons seizoen begon. Alleen fysiek waren deze producten dan te verkrijgen in onze stenen winkel. Echter na verloop van tijd kwamen we erachter dat er regelmatig personen in de winkel kwamen en dan producten op de foto gingen zetten. Dus ook het beleid aangepast en de beveiligers waren ook daar dan attent op en sommeerden dan niet te doen.

Uiteindelijke conclusie is dus dat je het niet kan voorkomen op welke manier dan ook. Wil de concurrent echts iets van je weten bestellen ze het product wel via iemand online en hebben ze het fysiek in huis en kunnen ze het beoordelen en namaken zoals ze zelf willen.

Niet druk om maken en als je een sterk product heb is het voor een concurrent continue achter de feiten aanlopen. Geniet van het feit dat ze je erg belangrijk vinden is dan de beste optie denk ik :)

Reputatie 4
Badge +4

@Natuurlijk voor de hond  Wat een leuke vraag! Mijn webshop is onlangs geopend maar ik heb een groot socialmedia platform opgebouwd de afgelopen jaren (Ruim 53.800 volgers op Instagram).

Ik kan en wil mezelf niet bezighouden met wat andere doen maar ik weet dat er heel veel ogen meekijken naar mijn assortiment. 

Je kunt accounts blokkeren maar deze vinden toch altijd de weg naar je profiel . Blokkeren heeft dus weinig tot geen effect en ik denk maar; iedere bezoeker is er 1.

Ik probeer te focussen op positieve dingen ookal baal ik regelmatig van het kopieer gedrag.
Ik stop heel veel tijd, aandacht en liefde in mijn werk en het is stiekem ontzettend zuur als andere dit zomaar overnemen. Ik weet dat het gebeurd, kan hier niets aan doen maar mag er wel van balen ;).

Mocht ik merken dat mensen mijn zelfgemaakte beelden of teksten kopiëren en gebruiken (zonder toestemming) dan krijgen deze per direct een factuur, aangetekend per post. Je kunt en mag hier heel streng in zijn!

Groetjes van Ilona 

Hi,

Ik heb ook een dame die sinds kort een webshop is gestart (oud klant van mij) en nu zie ik dat ze ook teksten van mij 1 op 1 heeft gekopieerd. Mag ik vragen wat jij qua factuurbedrag hier voor berekend?

Liefs, Linda 

Reputatie 7
Badge +9

Hi,

Ik heb ook een dame die sinds kort een webshop is gestart (oud klant van mij) en nu zie ik dat ze ook teksten van mij 1 op 1 heeft gekopieerd. Mag ik vragen wat jij qua factuurbedrag hier voor berekend?

Liefs, Linda 

Jeetje, een oude klant zelfs. Brutaal zeg! De vraag was niet specifiek voor mij, maar het komt bij mij ook vaak voor. Als het om minimale kopieën gaat (bijvoorbeeld één zinnetje), dan stuur ik ze eerst per e-mail een waarschuwing en wijs ik ze op het auteursrecht. En daarbij geef ik ze twee weken om de teksten aan te passen.

Bij compleet overgenomen teksten van hele pagina's (bijvoorbeeld Veelgestelde vragen) stuur ik ze direct een factuur van € 75,- excl. BTW.

Sinds ik de rechtermuisknop en kopieerfunctie uit heb gezet via Google Tag Manager, merk ik een stuk minder kopieën. Al had ik er afgelopen week helaas wel weer 2 die aan het licht kwamen, doordat ik gemaild werd door een klant van de desbetreffende shop (hadden wederom mijn tekst inclusief mijn e-mailadres gekopieerd). 

Zie ook dit topic waar ik de tip kreeg van @Ebbe hoe dit mogelijk is: 

In ieder geval een stap moeilijker om je teksten te kunnen kopiëren. 😉

Badge

Groetjes van Ilona 

Hi,

Liefs, Linda 

Die heeft lef. Hoe heb je dit opgelost? 

Wij verkopen veel via bol.com en zien dit ook veel gebeuren.

Reageer