beter vindbaar worden met de domeinnaam

• 2 December 2020
  • 4 reacties
  • 98 Bekeken

Hallo,

na een aantal jaar een webwinkel te runnen met een nl domeinnaam willen wij ons nu storten op de Duitse markt. Ik heb hiervoor de webside dus ook in het Duits beschikbaar gemaakt en een .de domijnnaam gekocht, deze gaat nu richting de Duitse versie van onze webwinkel:

https://www.ilovedahlia.nl/de_DE/

Hoe kan ik er voor zorgen dat Duitsers sneller op de Duitse website terecht komen en deze dus ook in Google bovenaan komt te staan zoals dat met de nl versie ook gebeurd?

Nederlandse versie

www.ilovedahlia.n;

Duitse versie

www.ichliebedahlie.de

Bedankt voor het meedenken!

Sander

4 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Hoi Sander,

Met Mijnwebwinkel heb ik deze stap nooit gemaakt maar vanuit SEO oogpunt wil ik er wel wat over kwijt. Ten eerste is je domeinnaam nu een redirect. Ik denk dat het slimmer is om de webshop echt op de .DE te hosten. Google indexeert redirects eigenlijk nooit dus geeft je domeinnaam (te) weinig meerwaarde. Met je .com doe je dat zo te zien wel?

Om wat SEO-waarde van je Nederlandse site door te laten vloeien kun je in de header nog even een linkje maken. Je hebt wel al de Duitse taalkeuze in een submenu aan de rechterkant maar die staat vrij laag in je code en het is daarmee de vraag hoeveel waarde die nog krijgt. Ook heeft die als anchor alleen de taalkeuze en geen trefwoord. In je header kun je misschien gewoon je site titel plaatsen?

Daarnaast is het handig om voor deze site wat eigen promotie te doen. Zo is het goed om voor deze site bijvoorbeeld te kijken of je wat Duitse backlinks kunt realiseren. Bijvoorbeeld via een gastblog op een Duitse website.

Ook kun je in de headers van de Nederlandse site laten weten dat er ook een Duitse versie is, en andersom: https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/localized-versions?hl=nl&visit_id=637425042751056974-273199694&rd=1

Bedankt voor het meedenken.

ilovedahlia.com wordt inderdaad niet geredirect maar ik zie een verwijzing in de DNS gegevens van dit domein. Ik ga eens kijken of dit ook werkt vanuit ichliebedahlie.de wanner de de DNS gegevens aanpas.

Sander

Reputatie 7
Badge +16

@Ilovedahlia Om je Duitse shop op het .de domein uit te late komen, zoals Dirkjan adviseert, moet je onze dns instellingen toevoegen bij het domein. De dns instellingen zijn op te vragen via administratie@mijnwebwinkel.nl. Zodra onze dns instellingen zijn toegevoegd kom je uit op onze '’vangpagina'’. Op deze pagina zie je dat de domeinnaam is geregistreerd. Dit geef je door via administratie@mijnwebwinkle.ni. Zij gaan jouw domeinnaam koppelen aan je webshop. Zodra dat is gedaan kun je deze aan de juiste taal koppelen via taalkeuze/domeinnamen in de beheeromgeving. 

In dit artikel staat dit allemaal stap voor stap uitgelegd → https://www.mijnwebwinkel.nl/support/verschillende-domeinen-meertalige-shop

Groet,
Ebbe

TOP, realiseerde mij dat ik dit met het .com domein ook heb moeten doen….. 

Reageer