Vraag

Als ik oude producten wil verwijderen, hoe kan ik deze dan het beste redirecten?

• 29 November 2022
  • 4 reacties
  • 132 Bekeken

Hallo, 

wij hebben een heleboel producten niet meer op onze website staan, deze zijn eerder rücksichtslos verwijderd. Dit vindt Google natuurlijk helemaal niet leuk en deze hadden we moeten redirecten. Ik kan alleen nergens vinden hoe we dat moeten/kunnen doen in mijnwebwinkel. 

Heeft iemand hier de tip voor?

Groet Yvonne

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

4 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Waarom denk je dat Google dat niet leuk vindt? Als je een pagina had en die informatie niet meer hebt is een 404 soms écht de beste manier. Ook voor SEO. Google snapt heel goed dat sommige pagina's na een tijdje onnodig worden en waardeert het juist als je die opruimt.

Voor pagina's die je opruimt is een 404 helemaal prima. 301's hebben eigenlijk alleen zin bij pagina's waarvan de url veranderd. Bijvoorbeeld omdat je een nieuw cms hebt of omdat je pagina's (en dus de oude content/traffic) samenvoegt.

De meeste SEO’ers gebruiken het ook bij pagina's die externe links hadden. Als je die bezoekers nu kan doorlinken naar een relevante pagina/product met overlappende content is een 301 soms handig. Maar veel productpagina's hebben geen externe links en alleen externe traffic van zoekmachines. Als je die uit je menu haalt is de SEO-waarde ervan dus helemaal weg. Zoekmachines verwijderen die pagina's snel die pagina uit de index. Een 301 heeft daarvoor helemaal geen zin.

Het druist echt tegen alles in wat ik ooit geleerd heb: probeer zoveel mogelijk losse eindjes te voorkomen. Ik heb altijd geleerd dat het inderdaad goed is om op te ruimen, maar wel die pagina’s eerst door te linken. Ze blijven immers wel altijd rondzwerven op het internet. Daarnaast hebben we nu meer dan 1000 404 pagina’s, ik heb altijd geleerd dat Google dat ook meeneemt in je ranking.
Ik zou juist die bezoekers van die producten die wij niet meer verkopen wel graag willen houden en doorlinken naar de categorie pagina. Zodat ze alsnog meeliften op de link en ook goed binnenkomen op onze site.

Badge

“Voor pagina's die je opruimt is een 404 helemaal prima. 301's hebben eigenlijk alleen zin bij pagina's waarvan de url veranderd.” en pagina’s doorlinken voordat je ze opruimt... Hoe doe je dat? Ik zie het soms staan, maar heb geen idee hoe je dat doet. Is hier ergens een goede uitleg over te vinden?

@HIPZER je kan bij bijv Wordpress een redirect instellen en daarmee kan je dan de pagina doorlinken. Zodat je dan geen 404 melding krijgt maar in ons geval dat de klant dan op een categorie pagina of soortgelijk product eindigt. En daarmee dus alsnog op een zinnige pagina binnen je webshop terechtkomt en jouw site geen ‘losse eindjes’ bevat. Binnen Mijnwebwinkel bestaat die mogelijkheid volgens mij niet. In ieder geval → ik kan m nergens vinden.