Onderzoek: Productinformatie op het Verkoopscherm

• 24 August 2021
  • 25 reacties
  • 273 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6

In de Kassa App kennen we veel manier om productinformatie aan te bieden. Afhankelijk van waar je mee bezig bent kan ik me zo voorstellen dat je behoefte hebt aan een andere weergave of andere informatie. Met dit topic wil ik een paar suggesties doen om de weergave van productinformatie beter af te stemmen op de behoefte en hier in een vroeg stadium feedback op te verzamelen. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Product kaart

Wat is een product kaart?
Het individuele product in het productoverzicht op het verkoopscherm.

Omschrijving
Moet de meest vitale informatie van een product bevatten om te bepalen of je het juiste product toevoegt aan de verkoop.

Wat we willen wijzigen

1. De prijs ontbreekt nu in het ontwerp. Ik heb begrepen dat ook deze als vitaal wordt beschouwd en daarom niet mag ontbreken.

2. Op dit moment is het hele kaartje aan te tikken om een product in de winkelwagen te plaatsen. Dit wordt verkleind naar de daarvoor bestemde knop. De reden hiervoor is dat we zo de rest van het kaartje beschikbaar maken om andere acties aan te koppelen. Denk aan het tonen van uitgebreide productinformatie, en ook om de kans te verkleinen dat tijdens het scrollen er per ongeluk een product in de winkelwagen wordt geplaatst.

Ontwerp
Onderstaand ontwerp is een voorbeeld en bevat dus geen bestaande productinformatie.

Een voorbeeld van een product kaart
Voorbeeld van het productoverzicht

Vraag

1. Wat vind je van deze wijzigingen?

2. Wat vind je van het ontwerp?

3. Is het van belang om te weten of een product verborgen is?

Productregel winkelwagen

Wat is de productregel in de winkelwagen?
De regel die op iPad rechts in het scherm staat en een lijst met producten toont die aan de winkelwagen zijn toegevoegd. Op iPhone is de weergave gelijk maar zit deze achter het winkelwagen icoon rechts bovenin het verkoopscherm.

Omschrijving
Deze regel is bedoeld om aan te geven hoeveel van een bepaald product aangeslagen zijn en klaar staan om afgerekend te worden. De focus ligt hierbij op het aantal, en de prijs die betaald dient te worden. Door de regel naar links te vegen verwijder je de regel uit de winkelwagen. Door naar rechts te vegen kun je het aantal wijzigen. De vormgeving verwijst naar een regel op een kassabonnetje.

Wat we willen wijzigen

1. Ik heb begrepen dat na het scannen gecontroleerd wordt of het ingescande product het juiste is. Ook begrijp ik dat de naam hier vaak doorslaggevend in is en niet de foto, zeker in het geval dat het variaties op een product zijn. De foto neemt wel veel ruimte in beslag. Het voorstel is dan ook om de foto weg te laten.

2. In plaats van de foto komt aan het begin van de regel het aantal te staan. Het aantal is interactief en door er op te tikken kun je het aantal wijzigen. Er is dus geen veeg beweging meer nodig. Het meermalen inscannen van een product verhoogd ook het aantal. De veegactie naar links blijft onveranderd en verwijderd de volledige regel.

3. De prijs én de productnaam wordt een slag kleiner. Ook wordt deze donkerder om de leesbaarheid niet in het gedrang te laten komen.

4. Voor een later moment kan de regel zelf nog interactief gemaakt worden. Net als bij de suggestie van het product kaartje kun je dan op de regel tikken om product informatie te bekijken. Dit is dus extra functionaliteit die we niet direct implementeren.

Door de eerste drie wijzigingen is er meer dan 25% extra ruimte om de productnaam te tonen.

Ontwerp
Onderstaand ontwerp is een voorbeeld en bevat dus geen bestaande productinformatie.

Vraag

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Groeten,

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

25 reacties

Reputatie 2
Badge

Hallo, ik ben heel blij met deze wijzigingen. Vooral de prijs in de productkaart is handig. Foto in de winkelwagen is inderdaad niet nodig. In de productregel zou het prettig zijn om een aantal in te kunnen typen. Bij grotere aantallen is het onhandig om talloze keren te scannen of op de plus te tikken (maar niet onoverkomelijk als dit te lastig is om te programmeren)

Ik verheug me op de update!

Reputatie 5
Badge +6

Ha @El Mercado,

Bedankt voor je feedback. Je haalt meteen een goed punt aan. Het plussen/minnen van producten in de winkelwagen zou inderdaad niet alleen via het plus- en min-icoon gaan maar je kunt ook op het aantal tikken om het direct te wijzigen. Als iemand dan 20 kleine items heeft dan scheelt dan een hoop RSI 😉

Groeten,

Reputatie 3
Badge +3

Hoi Bas, dat ziet er heel erg goed uit!! Vooral van de prijsvermelding op de overzichtspagina worden we erg blij. Verder enkel verbeteringen, heel goed!

Dankjewel voor de update en we kijken uit naar de release :)

Reputatie 7
Badge +8

Ziet er goed uit zover. 👍

Reputatie 2
Badge

Wat ik nog vergat te vermelden, voor mij persoonlijk is het niet belangrijk om te weten of een product verborgen is (integendeel, het kan soms verwarrend werken). :relaxed:

Reputatie 6
Badge +9

Ik weet het nog niet zo.. het laten vallen van de afbeeldingen gaat bij ons denk ik wel problemen opleveren. Want hoe onderscheiden we diverse onderdelen van ons servies - waarvan we mss wel 500 items online hebben staan - van elkaar? De leveranciers naam staat altijd voor het artikel vermeld en is soms misschien wel lang, maar bewust gedaan. We exporteren en selecteren op die manier de voorraadlijst per leverancier.

Wat als de afbeelding verdwijnt, vervalt dit dan ook bij het aanmelden van een retour? Stel dat onderstaan winkelwagen zonder afbeeldingen is, hoe weet ik dan ooit welke ‘beker’ ik retour moet nemen. 

De prijs vermeld in het productoverzicht is top! Hopelijk komt dit ook bij de voorraad te staan.. het improviseren om een artikelnaam dan incl prijs te noemen is dan niet meer nodig. 

Reputatie 1
Badge

In de Kassa App kennen we veel manier om productinformatie aan te bieden. Afhankelijk van waar je mee bezig bent kan ik me zo voorstellen dat je behoefte hebt aan een andere weergave of andere informatie. Met dit topic wil ik een paar suggesties doen om de weergave van productinformatie beter af te stemmen op de behoefte en hier in een vroeg stadium feedback op te verzamelen. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Product kaart

Wat is een product kaart?
Het individuele product in het productoverzicht op het verkoopscherm.

Omschrijving
Moet de meest vitale informatie van een product bevatten om te bepalen of je het juiste product toevoegt aan de verkoop.

Wat we willen wijzigen

1. De prijs ontbreekt nu in het ontwerp. Ik heb begrepen dat ook deze als vitaal wordt beschouwd en daarom niet mag ontbreken.

2. Op dit moment is het hele kaartje aan te tikken om een product in de winkelwagen te plaatsen. Dit wordt verkleind naar de daarvoor bestemde knop. De reden hiervoor is dat we zo de rest van het kaartje beschikbaar maken om andere acties aan te koppelen. Denk aan het tonen van uitgebreide productinformatie, en ook om de kans te verkleinen dat tijdens het scrollen er per ongeluk een product in de winkelwagen wordt geplaatst.

Ontwerp

Een voorbeeld van een product kaart
Voorbeeld van het productoverzicht

Vraag

3. Is het van belang om te weten of een product verborgen is?

Productregel winkelwagen

Wat is de productregel in de winkelwagen?
De regel die op iPad rechts in het scherm staat en een lijst met producten toont die aan de winkelwagen zijn toegevoegd. Op iPhone is de weergave gelijk maar zit deze achter het winkelwagen icoon rechts bovenin het verkoopscherm.

Omschrijving
Deze regel is bedoeld om aan te geven hoeveel van een bepaald product aangeslagen zijn en klaar staan om afgerekend te worden. De focus ligt hierbij op het aantal, en de prijs die betaald dient te worden. Door de regel naar links te vegen verwijder je de regel uit de winkelwagen. Door naar rechts te vegen kun je het aantal wijzigen. De vormgeving verwijst naar een regel op een kassabonnetje.

Wat we willen wijzigen

1. Ik heb begrepen dat na het scannen gecontroleerd wordt of het ingescande product het juiste is. Ook begrijp ik dat de naam hier vaak doorslaggevend in is en niet de foto, zeker in het geval dat het variaties op een product zijn. De foto neemt wel veel ruimte in beslag. Het voorstel is dan ook om de foto weg te laten.

2. In plaats van de foto komt aan het begin van de regel het aantal te staan. Het aantal is interactief en door er op te tikken kun je het aantal wijzigen. Er is dus geen veeg beweging meer nodig. Het meermalen inscannen van een product verhoogd ook het aantal. De veegactie naar links blijft onveranderd en verwijderd de volledige regel.

3. De prijs én de productnaam wordt een slag kleiner. Ook wordt deze donkerder om de leesbaarheid niet in het gedrang te laten komen.

4. Voor een later moment kan de regel zelf nog interactief gemaakt worden. Net als bij de suggestie van het product kaartje kun je dan op de regel tikken om product informatie te bekijken. Dit is dus extra functionaliteit die we niet direct implementeren.

Door de eerste drie wijzigingen is er meer dan 25% extra ruimte om de productnaam te tonen.

Ontwerp

Vraag

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Groeten,

Ik wil graag de foto behouden, dan herken je het produkt meteen. De namen lijken vaak op elkaar en we kennen de artikelnummers met bijna 2000 verschillende produkten onmogelijk uit ons hoofd. Bij ons werken voornamelijk parttimers en voor hun zijn foto's veel makkelijker te herkennen. 

Zonder foto is het onoverzichtelijker

groet Inge

Reputatie 5
Badge +6

@CountryatHome Allereerst heeft dit onderzoek geen invloed op de weergave op andere plekken in de app. Deze zullen een andere keer aan bod komen. Ik laat de weergave van het innemen van een retour en de prijs bij het voorraadbeheer dus even voor wat ze zijn ☺️

Ik begrijp je zorgen rondom de lange product namen. Hierbij is er door jou een bewuste keuze gemaakt om product op deze manier te benamen. Door de afbeelding weg te laten vallen is er al meer van de productnaam zichtbaar. Kijk maar:

Twee producten van Bastion Collections met lange namen

Ik heb hierbij de langste namen geprobeerd te vinden in de collectie van Bastion Collections. Wat er daadwerkelijk niet zichtbaar is, is de kleur variatie; zwart. Klopt het dat je de producten inscant? En kun je er dan vanuit gaan dat je de juiste in de winkelwagen hebt staan?

Wat betreft de Viva oorbellen. Ik meen me te herinneren van mijn bezoek dat deze oorbellen allemaal dezelfde barcode hebben maar toch verschillende variaties kennen, waardoor de prijs verschilt. Is het een idee om die product in zo'n geval ook als variant aan te maken? Dan komt er netjes onder de productnaam in de winkelwagen de variatie te staan, in het grijs.

Groeten,

Reputatie 6
Badge +9

He @Bas Wienhoven weet even niet wat je bedoeld met de eerste zin/opmerking.. maar dat komt later dan wel 😉 

We scannen nu de producten in.. maar zijn nog maar op 15% van de 7000 items.. dus dat duurt nog wel even. Maar ook wat @Twinarts zegt, het personeel kijkt meer naar de foto als herkenning. Voor mezelf zal het wel lukken, maar ik zet dan ook alles online. 

De Viva oorbellen heb ik beide opties geprobeerd, zowel met keuzelijst als dit. Omdat de prijs niet zichtbaar is in het productoverzicht heb ik de prijs in de artikelnaam erbij gezet, dit werkte sneller dan via een keuzelijst. Maar als de prijs straks zichtbaar is in het productoverzicht pas ik de naam weer aan.

Nee, bijna goed, dat waren de ansichtkaarten :blush: die zoeken we nu op nummer maar wss haal ik ze offline.   

Reputatie 5
Badge +6

@CountryatHome en @Twinarts Bedankt voor de reacties. Ik kan me voorstellen dat het even wennen zal zijn voor het personeel dat er geen afbeeldingen meer in het winkelwagentje staan. Ik ben er ook van overtuigd dat als jullie de producten bij naam kunnen herkennen, zij dat ook kunnen 💪

Indien een product in het overzicht geselecteerd wordt is de visuele referentie natuurlijk wel gewoon aanwezig door de product foto op het product kaartje. Als een product is voorzien van een barcode zal de invoer ook altijd kloppen. Ik merk dat ik nog opzoek ben naar de noodzaak achter de behoefte van de product foto. Of is het puur de veiligheid en de controle-zekerheid?

Ik besef me dat we nooit iedereen altijd 100% tevreden kunnen houden en heb nog twee ideeën die de ervaring mogelijk kunnen verbeteren.

1. Indien er geen keuzelijst optie aanwezig is, kan de productnaam ook de tweede regel beslaan. Dit kan er dan ongeveer zo uit zien.
  1. Als extra zou ook een andere interactie met deze regel kunnen helpen. Iets wat we nu niet kunnen. Bijvoorbeeld: Tik op de product regel en bekijk productinformatie. Dit kan alsnog een extra controle ondersteunen.

Groeten,

Reputatie 6
Badge +9

@CountryatHome en @Twinarts Bedankt voor de reacties. Ik kan me voorstellen dat het even wennen zal zijn voor het personeel dat er geen afbeeldingen meer in het winkelwagentje staan. Ik ben er ook van overtuigd dat als jullie de producten bij naam kunnen herkennen, zij dat ook kunnen 💪

Indien een product in het overzicht geselecteerd wordt is de visuele referentie natuurlijk wel gewoon aanwezig door de product foto op het product kaartje. Als een product is voorzien van een barcode zal de invoer ook altijd kloppen.

Ik besef me dat we nooit iedereen altijd 100% tevreden kunnen houden en heb nog twee ideeën die de ervaring mogelijk kunnen verbeteren.

1. Als extra zou ook een andere interactie met deze regel kunnen helpen. Iets wat we nu niet kunnen. Bijvoorbeeld: Tik op de product regel en bekijk productinformatie. Dit kan alsnog een extra controle ondersteunen.

Groeten,

Kijk maar, je zal er vast wel over nagedacht hebben. We zien het wel..

Verwacht helemaal niet dat ze met 1-2 dag(en) werken dit allemaal gaan herkennen. Gelukkig wordt er ook niets toegevoegd bij per week.. :innocent:

Moet gewoon zorgen dat alles gescand is en online klaar staat voor ze..  (koffie? :stuck_out_tongue_winking_eye:)

Reputatie 5
Badge +6

@CountryatHome de koffie was prima! 😜

Kun je mij nog helpen met de vraag:

Ik merk dat ik nog opzoek ben naar de noodzaak achter de behoefte van de product foto. Of is het puur de veiligheid en de controle-zekerheid?

Reputatie 1
Badge

Indien een product in het overzicht geselecteerd wordt is de visuele referentie natuurlijk wel gewoon aanwezig door de product foto op het product kaartje. Als een product is voorzien van een barcode zal de invoer ook altijd kloppen. Ik merk dat ik nog opzoek ben naar de noodzaak achter de behoefte van de product foto. Of is het puur de veiligheid en de controle-zekerheid?

1. Indien er geen keuzelijst optie aanwezig is, kan de productnaam ook de tweede regel beslaan. Dit kan er dan ongeveer zo uit zien.

Groeten,

Als er geen foto staat dan wel graag het artikelnummer in beeld, dat is op de foto na het duidelijkst denk ik?

Reputatie 1
Badge

Ik merk dat ik nog opzoek ben naar de noodzaak achter de behoefte van de product foto. Of is het puur de veiligheid en de controle-zekerheid?

Ik heb er nog even over nagedacht maar de foto vind ik echt wel belangrijk om in mn scherm te hebben. We hebben steeds nieuwe en wisselende items en het is voor mij en mn medewerkers van belang voor het overzicht zodat we zien en herkennen wat we verkopen. naam en omschrijving lijken te vaak op elkaar en het is lastig om bijvoorbeeld 4 verschillende zwarte schoudertasjes of vier verschillende witte blouses duidelijk te omschrijven. Een foto maakt meteen duidelijk om welk artikel het gaat

Ik hoop echt dat de foto behouden blijft

groetjes Inge

Reputatie 6
Badge +9

Hoi Bas, ik heb nog even wat getest vanavond. Kun je eens laten zien hoe dit er dan uit ziet in jou test-scherm? Bastion Collections voorraadpot glas s kitchen storage - titane en als er dan ook nog een keuze optie is.. (de langste die ik kon vinden, het kan mss ook korter hoor :nerd::laughing:)

Als de productweergave incl. de prijs wordt weergegeven, het scannen optimaal werkt, zou het moeten werken om in de winkelwagen geen foto meer te tonen.

Want om nog even antwoord op je vraag te geven, is het puur voor de veiligheid en controle. Het gebeurd wel eens dat je met een scrol beweging een product extra in je winkelmand doet en die herken je gelijk aan de ‘afwijkende’ foto, niet aan de tekst. Maar ergens heb ik gelezen dat die kans ook kleiner wordt, dat dit gaat gebeuren.

Ook bij items die erg op elkaar lijken qua tekst, is de afbeelding wel duidelijk. Het is ook net zo goed wel eens andersom, dat de afbeeldingen op elkaar lijken en dat de tekst duidelijkheid geeft. Veiligheid voor alles of toch meer control-freak :grimacing:

Kom je er nog uit..?  

Reputatie 4
Badge +4

Hoi Bas, ik heb even goed mijn gedachten erover laten gaan en ben bang dat ik me toch moet aansluiten bij bovenstaande meningen, een foto is essentieel.

Wij hebben vaak decoratie (oa) welke een algemene naam hebben maar er verschillende mogelijkheden zijn hoe te noemen. We geven het vaak een toepasselijke naam bij binnenkomst maar hoe weet je nu als je houtstronk met plant nodig hebt of toch houtstronk met groen of beplant enz…., normaal zie je dit in 1 oogopslag. Tevens zou ik graag willen zien van welke artikelen er verborgen staan, nu zie je dit in 1 oogopslag waardoor je deze niet hoeft te kiezen bij afrekenen. Artikelen hebben we van verschillende leveranciers, maten enz, vele lijken op elkaar maar zijn het dan niet. Dit is niet te ondervangen met keuzelijsten. Als dit niet meer zichtbaar zou zijn dan zou dit betekenen dat vaker de verkeerde geselecteerd wordt wat weer resulteert in verkeerde bedragen en voorraadverschillen. Jammer genoeg is bij ons een groot deel van het assortiment niet scanbaar (te maken) dus zijn aangewezen op de zoekfunctie. We gaan niet steeds de niet op voorraad zijnde producten verwijderen om een paar weken later weer opnieuw te plaatsen.

Ik hoop echt dat jullie hier rekening mee zullen houden.

Reputatie 5
Badge +6

Beste leden,

Bedankt voor alle reacties en het sparren over de weergave. Ik heb alle feedback genoteerd en ben aan de slag gegaan met een ontwerp om de wensen en behoefte zo goed mogelijk te laten reflecteren. Er is beperkt ruimte in de winkelwagen en die moeten we zo goed mogelijk benutten zonder dat het een overstimulatie van je zintuigen wordt als je er naar kijkt. Migraine is nooit leuk 🤕

Daarmee kom ik tot het volgende voorstel

Product kaartje

Gaan we maken zoals voorgesteld. Hier was iedereen positief over.

Product regel

Hier was wel wat over te doen. Begrijpelijk, we stelde immers voor om de productafbeelding weg te laten. De afbeelding gaan we dus laten staan. Wel hebben we maar beperkt de ruimte in de winkelwagen moet daarom kieskeurig zijn in wat we laten zien.

Hieronder zie je een voorbeeldje van een iPhone. Waarom een iPhone? Deze heeft het smalste winkelwagen scherm. Daarnaast komt iOS 15 er aan en één van de visuele wijzigingen is dat alle tabellen los komen te staan van de zijkanten van het scherm. Dus dit is een soort ‘worst case scenario’.

Wat valt er allemaal te zien:

1. Product afbeelding
    Hier was het allemaal om te doen 😎 Deze dient als referentie en bevestiging dat het juiste product in de winkelwagen staat.
  2. Product naam
    De product naam beslaat maximaal 1 regel. Indien de naam langer is dan de ruimte beschikbaar wordt deze afgekort door drie puntjes. Dit is ook de huidige werking
  3. Product opties
    Direct onder de product naam staan de gekozen product opties gescheiden door een ‘/’ teken. Ook hier geldt dat als de opties bij elkaar langer zijn dan de regel ze worden afgekort door drie puntjes. Dit is ook de huidige werking
  4. Product prijs
    De product prijs, of de prijs per stuk, wordt op de derde regel getoond.
  5. Aantal
    Het aantal producten van een zelfde soort/configuratie dat aan de winkelwagen is toegevoegd. Door hier op te tikken krijg je de animatie als in het originele bericht te zien, maar dan vanuit de rechterkant van het scherm.

Voorstel voor de nieuwe product regel

Ik denk dat dit een goede vorm is die de werkwijze ondersteund en verbeterd, en rustig genoeg is voor het oog. Ik ben benieuwd wat de gedachten zijn over deze nieuwe vorm.

Reputatie 1
Badge

Hier ben ik heel blij mee! Dankjewel voor het behouden van de foto:grinning:

Reputatie 4
Badge +4

Super blijdat jullie de afbeelding behouden hebben! Ziet er netjes uit zo.

Reputatie 6
Badge +9

Om eerlijk te zijn mis ik dan de afbeeldingen niet echt en vind ik de lange artikelnaam wel erg fijn incl de kleur :nerd: Sommige afbeeldingen zijn niet te onderscheiden van lichtgrijs of crème maar de naam zie je dan wel volledig staan. Ook de aantallen aan de linkerkant werkt wel fijner dan aan de rechterkant. Weet het even niet meer.. :hugging:

Reputatie 4
Badge +6

Ik zie op dit moment helemaal geen afbeeldingen in de kassa app. Ik ga de kassa t/m zondag dagelijks gebruiken. Ben ik de enige? Dank, Groet, Johan

Reputatie 5
Badge +6

Ha @Johan Helemaal nergens afbeeldingen zou niet mogen. Heb je een keer geprobeerd om via Instellingen > Informatie de winkel opnieuw te synchroniseren? Als dat niet helpt raad ik je aan om onze support kanjers even te berichten 👍

Reputatie 4
Badge +6

Hoi Bas, wat het was geen idee, het is vanzelf opgelost.

Dank,

Johan

Reputatie 4
Badge +4

@Johan er was een storing, deze hadden wij ook gemeld bij het supportteam. Zoals ik begreep was er back-office nog meer aan de hand waardoor hij ook trager was.

Reputatie 7
Badge +16

Dit onderzoek is afgerond. Het topic is om deze reden gesloten.