Vraag

Zelfde item - andere inkoop

• Anonymous
  • 0 reacties

Hoi! Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe andere webshops dit oplossen, als er een zelfde item is ingekocht is voor een andere inkoopprijs? Zeker nu de komende tijd veel prijsstijgingen worden doorgevoerd ontkomen we er niet aan dat een bestaand artikel een andere inkoopprijs krijgt en van beide (nog op) voorraad (is).

Wij maken bij grote verschillen een artikel dubbel aan en één daarvan op onzichtbaar.. maar echt handig is dit niet. Ben benieuwd..

11 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Ik probeer dan altijd de inkoopprijs te actualiseren na een voorraadmutatie, als er bijv. een nieuwe levering binnenkomt. Immers is dat mijn actuele inkoopprijs en de waarde van mijn voorraad op dat moment. Dit geldt ook andersom natuurlijk, als de inkoopprijs van een product gedaald is.

Ik probeer dan altijd de inkoopprijs te actualiseren na een voorraadmutatie, als er bijv. een nieuwe levering binnenkomt. Immers is dat mijn actuele inkoopprijs en de waarde van mijn voorraad op dat moment. Dit geldt ook andersom natuurlijk, als de inkoopprijs van een product gedaald is.

Sorry, begrijp ik niet helemaal. Heb 12 items met een inkoop van zeg even €12 en een nw levering van 18 stuks - hetzelfde item - de inkoop €18. Hoe los je dat dan op? 

Reputatie 6
Badge +5

Ik houd de inkoopprijzen niet bij in MWW maar in mijn boekhoudpakket en die houdt inkoopprijzen per los artikel bij. Dus ik kan 12 Items voor €12 invoeren en 18 items voor €18 en als ik er dan 1 verkoop dan gaat de voorraad 1 naar beneden en dan neemt hij het oudste artikel. 

Wat geldhoesje volgens mij bedoelt is dat ze de inkoopprijs van haar artikelen bijstelt als ze nieuwe voorraad voor een ander bedrag inkoopt waardoor ze als het ware de waarde van haar voorraad aanpast naar de nieuwe standaard (waarmee je dus voor de belasting indirect winst of verlies maakt)

Wat ook een optie is, is om de nieuwe artikelen bij de oude op te tellen, het totaal aan inkoopbedrag dat je betaalt hebt te delen door het totaal aantal artikelen, dat je nu hebt en de uitkomst als nieuwe inkoopprijs te hanteren. Dan heb je een gemiddelde inkoopprijs maar de totale waarde is gelijk aan wat je totaal betaalt hebt.

Er zijn in principe meerdere goede manieren zolang je maar consequent dezelfde hanteert en goed kunt uitleggen waarom je het op die manier doet :-)

Reputatie 7
Badge +9

Ik werk met de optie zoals @Richard aangeeft, ik tel alles bij elkaar op en deel door de voorraad. Dus dan heb ik een gemiddelde inkoopprijs. Maar ik werk met een snel veranderende voorraad, dus ik koop vaker nieuwe ‘trend’ artikelen in, dan dat ik weer oude producten aanvul. Tenzij het bestsellers of basics zijn. 😊

Reputatie 5
Badge +7

Wij hebben in verhouding kleine artikelen en wij doen dus de prijs aanpassen op het moment dat we het binnen krijgen. Bijvoorbeeld een soort kraaltje verkochten we eerst 25 stuks voor €1,- nu door prijsstijgingen 22 stuks voor €1,-
Ik pas de prijs op de site al aan en geef ook al de nieuwe inkoopprijs dan aan.
Daar wij bijna alles voor verpakken en voorzien van een prijssticker met alle  info erop doen we de oude artikelen bovenaan leggen zodat die als eerste weg gaan en de klant dus nog geluk heeft dat hij er drie extra heeft.
Is de prijs verlaagd dan doen we de zakjes wel ompakken naar de nieuwe hoeveelheid daar we dan zeker weten dat het niet fout kan gaan naar de klant toe.

Reputatie 7
Badge +11

De prijzen direct aanpassen aan de nieuwe inkoop prijs. en eventueel een verborgen veld maken met meer interne informatie over eventueel prijsopbouw. wij  hebben daar bv onze inkoop staffels in. inkoop per stuk inkoop per 3. 

Ik werk met de optie zoals @Richard aangeeft, ik tel alles bij elkaar op en deel door de voorraad. Dus dan heb ik een gemiddelde inkoopprijs. Maar ik werk met een snel veranderende voorraad, dus ik koop vaker nieuwe ‘trend’ artikelen in, dan dat ik weer oude producten aanvul. Tenzij het bestsellers of basics zijn. 😊

Dankjewel.. het gaat inderdaad met name over basic items (servies) wat langere tijd leverbaar is.. en wil liefst weten voor welk bedrag het ingekocht is. De nw items met andere inkoop als dubbeltal en verborgen werkt voor een paar items wel maar niet te veel. En er eigenlijk meer voorraad dan online zichtbaar is.. 

De prijzen direct aanpassen aan de nieuwe inkoop prijs. en eventueel een verborgen veld maken met meer interne informatie over eventueel prijsopbouw. wij  hebben daar bv onze inkoop staffels in. inkoop per stuk inkoop per 3. 

Dan gaat wel mijn voorraad-totaal onterecht omhoog .. en die is al veelste hoog 🙄. Verborgen veld zou nog een optie zijn maar daar zie je in de kassa-app niets van terug. Een verborgen artikel kun je via de app wel gewoon verkopen..

Ik houd de inkoopprijzen niet bij in MWW maar in mijn boekhoudpakket en die houdt inkoopprijzen per los artikel bij. Dus ik kan 12 Items voor €12 invoeren en 18 items voor €18 en als ik er dan 1 verkoop dan gaat de voorraad 1 naar beneden en dan neemt hij het oudste artikel. 

Wat geldhoesje volgens mij bedoelt is dat ze de inkoopprijs van haar artikelen bijstelt als ze nieuwe voorraad voor een ander bedrag inkoopt waardoor ze als het ware de waarde van haar voorraad aanpast naar de nieuwe standaard (waarmee je dus voor de belasting indirect winst of verlies maakt)

Wat ook een optie is, is om de nieuwe artikelen bij de oude op te tellen, het totaal aan inkoopbedrag dat je betaalt hebt te delen door het totaal aantal artikelen, dat je nu hebt en de uitkomst als nieuwe inkoopprijs te hanteren. Dan heb je een gemiddelde inkoopprijs maar de totale waarde is gelijk aan wat je totaal betaalt hebt.

Er zijn in principe meerdere goede manieren zolang je maar consequent dezelfde hanteert en goed kunt uitleggen waarom je het op die manier doet :-)

Dankjewel! Dat is het, je begint wel eens met een manier die dan achteraf niet handig werkt.. was daarom benieuwd hoe anderen het doen. En zoveel manieren heb ik nog niet kunnen ontdekken wat ook handig met de kassa-app werkt 😊

Reputatie 7
Badge +9

Ik werk met de optie zoals @Richard aangeeft, ik tel alles bij elkaar op en deel door de voorraad. Dus dan heb ik een gemiddelde inkoopprijs. Maar ik werk met een snel veranderende voorraad, dus ik koop vaker nieuwe ‘trend’ artikelen in, dan dat ik weer oude producten aanvul. Tenzij het bestsellers of basics zijn. 😊

Dankjewel.. het gaat inderdaad met name over basic items (servies) wat langere tijd leverbaar is.. en wil liefst weten voor welk bedrag het ingekocht is. De nw items met andere inkoop als dubbeltal en verborgen werkt voor een paar items wel maar niet te veel. En er eigenlijk meer voorraad dan online zichtbaar is.. 

Ik houd voor mijn totale inkoop een Excel-overzicht bij. Als ik dan opnieuw het product inkoop, maak ik daar in die lijst wel een nieuw artikel voor aan met de bijbehorende inkoopprijs. Dus dan heb ik uiteindelijk wel een kloppend inkoopbedrag uiteindelijk. Ik zet verder de inkoopprijzen niet in MWW erbij.

Ik houd voor mijn totale inkoop een Excel-overzicht bij. Als ik dan opnieuw het product inkoop, maak ik daar in die lijst wel een nieuw artikel voor aan met de bijbehorende inkoopprijs. Dus dan heb ik uiteindelijk wel een kloppend inkoopbedrag uiteindelijk. Ik zet verder de inkoopprijzen niet in MWW erbij.

Zo deden we dat vanaf het begin van de webwinkel ook, via een excel-lijst.. dat was alleen niet meer bij te houden met twee winkels erbij. Zijn er vorig jaar mee begonnen om alle inkopen bij MWW in te voeren.. 😐 Handig, met één druk op de knop een uitdraai op 31-12. (dat was makkelijker gezegd dan gedaan, zo werkt het dus niet.. 😂)

Reageer