Beantwoord

Webwinkel als hobby zonder KVK

• 11 April 2020
  • 7 reacties
  • 7210 Bekeken

Hallo allemaal, 

Kun je ook een kleine webwinkel beginnen zonder dat je je meteen hoeft in te schrijven bij de KVK? Dus gewoon een webwinkel als particulier?

Ik verkoop tot nu toe alleen via Facebook en Marktplaats. Maar nu moeten mensen mij steeds een bericht sturen als ze iets willen hebben.
Ik wil het graag wat handiger en mooier maken, dat mensen wat sneller iets kunnen bestellen. 
Maar wil er dan ook duidelijk bij vermelden dat ik een particulier ben.

Op internet lees ik namelijk verschillende berichten, het is heel onduidelijk. 

icon

Beste antwoord door Ebbe 12 April 2020, 12:14

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hi @Romyssnuffelmatten , het is niet verplicht als je puur voor de hobby een shop hebt. Je hebt je shop dan zonder winstoogmerk. Zodra je de intentie hebt om winst te maken, dan moet je je wel inschrijven.

Je kunt dus een shop beginnen zonder een kvk nummer. Nog een aandachtspunt is dat je geen koppeling met een betaalprovider kunt maken. Klanten kunnen dan alleen via 'vooraf overmaken' of 'via factuur' betalen.

Fijne Pasen! 

✌️Ebbe

Hi @Romyssnuffelmatten , het is niet verplicht als je puur voor de hobby een shop hebt. Je hebt je shop dan zonder winstoogmerk. Zodra je de intentie hebt om winst te maken, dan moet je je wel inschrijven.

Je kunt dus een shop beginnen zonder een kvk nummer. Nog een aandachtspunt is dat je geen koppeling met een betaalprovider kunt maken. Klanten kunnen dan alleen via 'vooraf overmaken' of 'via factuur' betalen.

Fijne Pasen! 

✌️Ebbe

Hoi Ebbe,

bedankt voor je duidelijke reactie.

Dat van de betaalproviders weet ik dat dat niet kan. Maar dat kan ik oplossen door gewoon handmatig een betaalverzoek van mijn eigen bank aan te maken. Dan kan een klant wel betalen met IDeal. 
Of inderdaad gewoon via bank overschrijving kan ook. 

Tot nu toe zijn de kosten wat ik erin gestoken heb meestal hoger geweest dan wat ik eruit gehaald heb. Dus dan is het hobby/ zonder winstoogmerk. 

Maar ik kan dus geen boetes ofzo krijgen als ik een webshopje heb? Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden, of verplicht moet melden op mijn webshopje? 
hoe zit het met algemene voorwaarden enzo, en juridische documenten? Hoeft dat dan ook niet, als ik duidelijk vermeld dat ik particulier ben?

groetjes Romy 

Reputatie 7
Badge +16

Hi Romy,

Nee dat moet wel goed komen. Het kan overigens nooit kwaad om eens te contacten met de KvK

Wat betreft de juridische documenten, deze zijn wel verplicht. Ik heb de verplichte documenten benoemd in dit topic: https://community.mijnwebwinkel.nl/juridisch-29/juridische-templates-34 (Via de link kun je ze downloaden). 

Succes! 

Reputatie 3
Badge +2

Hoi @Ebbe Waarop baseer jij dat de instanties hierbij (alleen) kijken naar winst?

Jij denkt dat in de jaren dat webshops meer investeren dan dat ze verdienen ze geen KvK-registratie hoeven te hebben? Zelf dacht ik altijd dat het ging om het feit of de klant het kan ervaren als bedrijf. Zie hier meer info daarover.

Reputatie 7
Badge +16

Hi @Dirkjan

Ik heb mij gebaseerd op deze site: https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/

Er zijn drie criteria waar je aan moet voldoen om je in te schrijven:

• Je levert goederen en/of diensten. Bijvoorbeeld je verkoopt fietsen of je bent fotograaf.
  • Je vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor. Bijvoorbeeld je factureert de kosten en het uurtarief.
  • Je neemt deel aan het (normale) economische verkeer. Bijvoorbeeld je fotografeert in opdracht van een klant en niet voor familie en vrienden.

Het gaat om punt 2. Stel je vindt het leuk om te schilderen en je verkoop je schilderijen. Je vraagt daar de kostprijs of minder voor. Je maakt dus geen winst. In dat geval is het niet verplicht om je bij de KvK in te schrijven. Het blijft wel altijd verstandig bij de start of na een periode contact met de KvK op te nemen om informatie in te winnen. 

@Romyssnuffelmatten neem ook contact op met de belastingdienst, vertel ze wat je doet en waarom. Je zult dan horen dat je (wel of) niet een bedrijf runt. Mocht de belastingdienst uit geautomatiseerde overzichten een verkeerde conclusie trekken over werk of hobby, kun je terug refereren aan hun besluit om je wel of geen bedrijf te noemen.

Zo is mijn hobby intussen wel als bedrijf aangemerkt, alleen heb ik in 7 jaar alleen maar geld moeten toevoegen uit andere middelen en nu staat de belastingdienst alsnog op de stoep om een ondernemingsplan op te vragen waaruit zou blijken dat ik ooit plus ga draaien (fat chance).

Ik ben nog in afwachting van hun besluit, maar dit kan resulteren in het moeten terugdraaien van alle terugvorderingen loonbelasting van de afgelopen 7 jaar. Dat gaat om duizenden euro’s die ik dan moet terugbetalen!

u bent nu ook gewaarschuwd.

@Romyssnuffelmatten neem ook contact op met de belastingdienst, vertel ze wat je doet en waarom. Je zult dan horen dat je (wel of) niet een bedrijf runt. Mocht de belastingdienst uit geautomatiseerde overzichten een verkeerde conclusie trekken over werk of hobby, kun je terug refereren aan hun besluit om je wel of geen bedrijf te noemen.

Zo is mijn hobby intussen wel als bedrijf aangemerkt, alleen heb ik in 7 jaar alleen maar geld moeten toevoegen uit andere middelen en nu staat de belastingdienst alsnog op de stoep om een ondernemingsplan op te vragen waaruit zou blijken dat ik ooit plus ga draaien (fat chance).

Ik ben nog in afwachting van hun besluit, maar dit kan resulteren in het moeten terugdraaien van alle terugvorderingen loonbelasting van de afgelopen 7 jaar. Dat gaat om duizenden euro’s die ik dan moet terugbetalen!

u bent nu ook gewaarschuwd.

Inmiddels heb ik een eigen webshop met KVK nummer, dus dit topic is nu voor mij niet meer van toepassing, maar wel bedankt voor je reactie!

Reageer