rechten en plichten

• 23 July 2021
  • 6 reacties
  • 66 Bekeken

Een pakket van Nederland naar België is volgens track & trace van PostNL wél afgeleverd op het juiste adres  (zonder handtekening of verzekering) echter beweerd de ontvanger dat hij het pakket niet heeft ontvangen. Wie weet wat JURIDISCH onze (verzender) rechten zijn ? of wat de ontvanger z'n rechten zijn ? Post-NL en B-Post doen niks (behalve zending terug betalen) en onderzoek loopt op niks uit.

6 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Hi! Goeie vraag die je hier stelt :) Ik zal het even proberen uit te leggen. Als verzender ben jij verantwoordelijk voor het pakket totdat deze in ontvangst is genomen door de ontvanger. Uit de praktijk blijkt ook dat het voor jou als verzender erg lastig is om het tegendeel te bewijzen wanneer de klant aangeeft het pakket niet te hebben ontvangen. Meestal zit er dus niets anders op dan het pakket nogmaals te versturen. Ik wil je ook graag even verwijzen naar een artikel die we hebben geschreven over dit onderwerp: https://www.webwinkelkeur.nl/risico-van-verzending-bijna-nooit-voor-consument/. Hopelijk kun je hier iets mee! ^Lana

Maar waarom nogmaals versturen ? Wat zijn onze (webwinkel) rechten dan ? Op de track & Trace staat immers expliciet: “AFGELEVERD AAN HUIS” (niet bij buren of op ander adres). Dan kan iedereen wel verklaren dat hij zijn pakket niet heeft ontvangen - en dan zou de web winkelier zomaar iedereen klakkeloos moeten terugbetalen of hetzelfde artikel gratis nogmaals versturen ? Dat kan juridisch toch niet kloppen ? De Post-bezorger kan (vóór aflevering) of de ontvanger kan (ná aflevering) daar dan toch te allen tijde misbruik van maken ?

Reputatie 2
Badge +1

Nogmaals versturen is alleen een advies. Het is natuurlijk aan jou de keuze of je dat doet. Echter, weten wij uit ervaring dat je als webwinkelier in dit geval vrijwel altijd aan het kortste eind trekt. Vanuit de wetgeving wordt het zo bekeken dat jij als verkoper ervoor kiest om een verzendoptie aan te bieden. Jij bent dus ook de verantwoordelijke tot het moment dat de ontvanger het pakket daadwerkelijk in handen heeft. Eigenlijk is er voor jou als verkoper geen manier om te bewijzen dat de klant het pakket wel degelijk heeft ontvangen. Een track & trace wordt niet gezien als voldoende bewijs hierin (ook aangetekend niet, of een GPS bewijs). Via het volgende artikel kun je ook een uitspraak inzien waarin dit wordt benadrukt: https://www.webwinkelkeur.nl/briefje-op-de-deur-plakken-voor-de-bezorger-is-dat-wel-verstandig/

De consument is in Nederland ontzettend goed beschermt. Dit kan als gevolg hebben dat je je als verkoper niet altijd eerlijk behandeld voelt. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je op de hoogte bent van deze consumentenregels om vervelende situaties te voorkomen. Wij proberen jou als verkoper goed te informeren over je rechten. Meer informatie kun je terugvinden op onze website: https://www.webwinkelkeur.nl/  ^Lana

Reputatie 4
Badge +6

Maar waarom nogmaals versturen ? Wat zijn onze (webwinkel) rechten dan ? Op de track & Trace staat immers expliciet: “AFGELEVERD AAN HUIS” (niet bij buren of op ander adres). Dan kan iedereen wel verklaren dat hij zijn pakket niet heeft ontvangen - en dan zou de web winkelier zomaar iedereen klakkeloos moeten terugbetalen of hetzelfde artikel gratis nogmaals versturen ? Dat kan juridisch toch niet kloppen ? De Post-bezorger kan (vóór aflevering) of de ontvanger kan (ná aflevering) daar dan toch te allen tijde misbruik van maken ?

In theorie kan men hier inderdaad misbruik van maken en zal dit zo nu en dan ook gebeuren. Vaak heb je een onderbuikgevoel en weet je dat de klant de boel probeert te belazeren. Dit is zuur en voelt onrechtvaardig. Echter hoort dit bij het ondernemen en valt dit onder ondernemersrisico, wat je dient door te calculeren in je verkoopprijs (helaas). Juridisch is de consument eenmaal erg goed beschermd en trek je als ondernemer aan het kortste eind. Mijn advies om je hier zo min mogelijk druk over te maken en dit soort klachten gewoon netjes af te handelen. Zo kan je je energie beter besteden aan de positieve kanten van het ondernemen.

Gelukkig is het maar een zeer klein deel van de klanten die bewust de boel probeert te belazeren, grotendeels zijn het gewoon eerlijke mensen. En ja, ook bij de post gaat er helaas wat mis. Een track & trace status "afgeleverd" is nooit een 100% garantie dat de zending ook daadwerkelijk op genoemd adres geleverd is. Ook de bezorger kan de zending op een verkeerd adres afgeleverd hebben of houdt het pakketje voor zichzelf, die heb je er ook tussen helaas. Zendingen met een hogere waarde altijd verzekerd verzenden, bij PostNL zit dit bijv. naar België standaard tot € 500,- inbegrepen indien je via MyParcel verzend. Dan krijg je in ieder geval de schade vergoed.

Reputatie 5
Badge +6

Eigenlijk is er voor jou als verkoper geen manier om te bewijzen dat de klant het pakket wel degelijk heeft ontvangen. Een track & trace wordt niet gezien als voldoende bewijs hierin (ook aangetekend niet, of een GPS bewijs). Via het volgende artikel kun je ook een uitspraak inzien waarin dit wordt benadrukt: https://www.webwinkelkeur.nl/briefje-op-de-deur-plakken-voor-de-bezorger-is-dat-wel-verstandig/

Dus als ik het goed begrijp heeft vragen om een handtekening ook helemaal geen zin als de klant alsnog zegt de zending niet ontvangen te hebben? Dan kan ik daar ook wel mee stoppen want dat doe ik juist als extra bewijs.

Reputatie 4
Badge +6

Eigenlijk is er voor jou als verkoper geen manier om te bewijzen dat de klant het pakket wel degelijk heeft ontvangen. Een track & trace wordt niet gezien als voldoende bewijs hierin (ook aangetekend niet, of een GPS bewijs). Via het volgende artikel kun je ook een uitspraak inzien waarin dit wordt benadrukt: https://www.webwinkelkeur.nl/briefje-op-de-deur-plakken-voor-de-bezorger-is-dat-wel-verstandig/

Dus als ik het goed begrijp heeft vragen om een handtekening ook helemaal geen zin als de klant alsnog zegt de zending niet ontvangen te hebben? Dan kan ik daar ook wel mee stoppen want dat doe ik juist als extra bewijs.

Je hebt dan wel meer kans dat je je pakket vergoedt krijgt van bijv. postnl. Maar je moet dan wel aan kunnen tonen dat de handtekening niet van de gene is die het pakket heeft ontvangen. Wij moesten toen (denk 5 jaar geleden) een kopie van de klant de ID met handtekening door sturen. Dit wilde de klant niet ivm met privacy. Dit was een vaste klant van ons dus ons verlies genomen. Gelukkig nog steeds een goede klant van ons.

Reageer